Waarom mag/kan ik mijn eigen fibermodem niet gebruiken?

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
danskin
Starter
Starter

codus schreef: 5 maanden geleden
danskin schreef: 13 feb 2025, 15:16

Update:

GPON-ONU-34-20BI

Ik heb een subinterface genaamd eth2.20 aangemaakt. Ik heb een tcpdump uitgevoerd met filtering op de term “vlan”. Ik zie dat de interface een DHCP-verzoek verzendt, maar geen reactie ontvangt:
Ik zit ondertussen met hetzelfde probleem. Link is up, PLOAM 5, dhcp requests lijken te vertrekken maar er komt niets terug.
https://www.proximus.be/dam/jcr%3A72406 ... cs_v04.pdf
End users wanting to use services above 1 Gbps shall subscribe to XGS-PON services and shall choose an XGS-PON ONT.
Voor een abonnement met snelheid >1 Gbps (ik heb 2,5 Gbps down) vraag ik me af of het absoluut noodzakelijk is om een XGS-PON ONU te hebben om verbinding te maken met het netwerk.
Met andere woorden: zou de GPON-ONU-34-20BI kunnen verbinden en authenticeren met het netwerk (ongeacht de snelheid)?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1023 keer
Bedankt: 3819 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Waarom zou je een GPON-ONU gebruiken als je betaalt voor 2.5 Gbps??

Maar het antwoord is eenvoudig
GPON en XGS-PON zijn niet "compatibel"
  • ze kunnen wel naast mekaar bestaan op dezelfde glasvezel (andere licht frequenties).
  • aan de Proximus kant kunnen de OLT's zowel GPON aan als XGS-PON).
Maar als je een multi-gig abonnement hebt, dan is de XGS-PON service geactiveerd op jouw lijn, en kan je niet verbinden en authenticeren met het net met een GPON ONT.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 696 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Kleine correctie, bij licht spreekt men eerder over golflengtes in nanometer, nm, dan over frequenties.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
danskin
Starter
Starter

philippe_d schreef: 3 maanden geleden Waarom zou je een GPON-ONU gebruiken als je betaalt voor 2.5 Gbps??

Maar het antwoord is eenvoudig
GPON en XGS-PON zijn niet "compatibel"
  • ze kunnen wel naast mekaar bestaan op dezelfde glasvezel (andere licht frequenties).
  • aan de Proximus kant kunnen de OLT's zowel GPON aan als XGS-PON).
Maar als je een multi-gig abonnement hebt, dan is de XGS-PON service geactiveerd op jouw lijn, en kan je niet verbinden en authenticeren met het net met een GPON ONT.
Ja, het was mijn fout om een GPON-ONU te kopen.
Ik vraag me nu af of de XGS-SFP-25-20I zou kunnen verbinden met het Proximus-netwerk? En zo ja, waarom is die goedkoper dan de XGS-ONU-25-20NI? Alvast bedankt!
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

alleen modules "with MAC" kopen. Daar zit de "modem" ingebouwd in de module ipv in je router. Daarom duurder.
Neem de ZARAM, dat is deoem waar Nokia ze ook laat maken en is uitgebreid getest en werken op het PX netwerk én goedkoper.
de man achter de shop https://schenkict.nl/collections/sfp-modules heeft dit allemaal uitgepluisd, dus bij hem kopen is zijn werk steunen.
MrMelic
Starter
Starter

Ben sinds een paar dagen ook overgestapt op een fiberaansluiting via het Proximus netwerk, maar wel bij fastfiber. Had ook een Zaram SFP+ XGSPON module gekocht met een bijpassende SC/APC - SC/UPC kabel, maar ik krijg het niet werkende.

Heb mijn serial number al laten switchen naar dat van de Zaram module, maar krijg geen signaal. De VLAN instelling staat goed (VLAN 10), en alles werkt wanneer ik de Proximus modem terug laat activeren.

Intussen heb ik ook al geprobeerd om via SSH in te loggen op de Zaram stick op 192.168.200.1, maar krijg daar totaal geen verbinding. Ik vrees op dit moment eigenlijk dat ik met een defecte module zit.

Is er behalve een static route toevoegen nog iets specifieks dat moet gebeuren op een Unifi Dream Machine SE om te kunnen verbinden met de Zaram module?
MrMelic
Starter
Starter

Even reply op mezelf. Telnet naar Zaram is gelukt, alles zag er daar ok uit. Uiteindelijk ontdekt dat mijn lijn nog op GPON stond en de stick uiteraard enkel XGS-PON ondersteunt. Heb nu een upgrade aangevraagd naar 2.5/2.5gbit wat enkel beschikbaar is op XGS-PON, nadien de switch nog eens proberen.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 81 keer
Provider

Misschien een domme vraag, maar zou ik een Unifi EdgerouterX met SFP module kunnen gebruiken als modem voor een toekomstige _insert leverancier_ fiber installatie?
Deze heb ik nog liggen :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik neem aan dat je bedoelde een "Unifi EdgerouterX met SFP slot"?
  • SFP ondersteunt "maar" 1 Gbps, terwijl SFP+ tot 10 Gbps haalt.
  • Geen idee of je een SFP+ module in een SFP slot kan steken (omgekeerd wel, backwards compatibebl).
  • de Unifi EdgerouterX alleen gaat niet, je zal er een SFP+ GPON of XGS-PON module moeten bijkopen.
Of bedoelde je echt een "Unifi EdgerouterX met SFP module"?
Welke module? een GPON module met modem (ONT) ?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 81 keer
Provider

Deze:
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/er-x-sfp
Ik ben totaal (nog) niet thuis in de fiber terminologie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

StarWing schreef: 1 maand geleden zou ik een Unifi EdgerouterX met SFP module kunnen gebruiken als modem voor een toekomstige fiber installatie?
Deze heb ik nog liggen :)
Zoals ik vermoedde, is dit geen "Unifi EdgerouterX met SFP module", maar met een 1G SFP port :wink:

Deze poort is dus geschikt om er een SFP GPON module te gebruiken.
De module is dan de fiber modem (ONT), waarop de glasvezel kan ingeplugd worden.
voorbeeld: https://www.fs.com/nl/products/133619.html

Je bent dus wel beperkt tot:
  • "giga" abonnementen (vb 1000/500) en geen "multigiga" formules (vb 8500/8000).
  • zal alleen werken indien jouw glasvezel op GPON staat (en niet op XGS-PON).
  • je moet het MAC adres van deze ONT module laten registreren bij jouw provider ("eigen hardware")
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 12 keer

Binnen enkele weken zullen we switchen van proximus VDSL naar proximus Fiber

Vraagje,

Is Proximus fiber ook compatible met onze oude BBOX 3 ? mits ingesteld als modem ( VLAN-ID 20 ) ?

Vooraleer ik die oude BBOX 3 aan het containerpark bezorg, eventueel beter bijhouden als backup
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Vermits ge spreekt van containerpark, vermoed ik dat het effectief nog om de oudere b-box 3 gaat en niet de b-box 3v(+). Hier zit geen wan poort op, dus toestel is compleet nutteloos.
dejean
Pro Member
Pro Member

Fallschirmjaeger schreef: 2 weken geleden vermoed ik dat het effectief nog om de oudere b-box 3 gaat en niet de b-box 3v(+).
net gaan kijken, is wel degelijk een BBOX 3V(+) is deze dan compatible als router met proximus fiber ? alvast bedankt !
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kunt ge idd gewoon aansluiten op de ONT zonder problemen. Was mijn setup de afgelopen 9 jaar, tot ik deze vorig vervangen heb door een FB.

Wat ik mij wel afvraag, krijgt ge niet automatisch een internet box bij uw omschakeling naar fiber? En indien ja, check zeker goed dat ge de bbox niet moet terug sturen, want een b-box 3v+ wordt normaliter nog gebruikt voor aansluitingen op vdsl. Kan ook zijn dat de technieker deze zal vragen om terug mee te nemen.
dejean
Pro Member
Pro Member

Fallschirmjaeger schreef: 2 weken geleden krijgt ge niet automatisch een internet box bij uw omschakeling naar fiber?
ik denk het wel, ik wil de bbox 3v+ behouden enkel als reserve router, ik heb nog een oude oude bbox3 die ik dan zal inleveren indien ze die terugvragen. in elk geval bedankt
monnolo
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Provider

Hallo allemaal. Sinds een paar uur heb ik ook mijn FritzBox 5590 ontvangen en ik heb Mobile Vikings gebeld om mijn nieuwe router te laten registreren voor een directe glasvezelverbinding.
Ter informatie: mijn internetconfiguratie is "Mobile Vikings Superfast internet (1GB download - 500mb upload)".

https://ibb.co/nqJLrJmn

Ik heb ze de bijgevoegde afbeeldingen van zowel mijn modem-ID als de SFP-module gestuurd (dus ik neem aan dat ze de juiste codes hebben gebruikt om het apparaat aan hun kant te registreren)

https://ibb.co/HLsdjHCG
https://ibb.co/4nHRtjcM

En ik heb mijn router geconfigureerd zoals op de bijgevoegde schermafbeelding.

https://ibb.co/DfWtpg47

Maar zoals je je kunt voorstellen... heb ik nog steeds geen verbinding. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe? :bang: :bang: :bang:
Bedankt allemaal voor de support.

EDIT (19:15): Het lijkt erop dat de MV-operator "simpelweg" het SFP-serienummer heeft geregistreerd in plaats van de gebruikelijke modem-ID. Nadat dit was gecorrigeerd, kon mijn router direct verbinding maken. Hoe dan ook, bedankt allemaal voor jullie geduld met mij :-D
Provider: Mobile Vikings Superfast internet (1Gbps/500 Mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.02, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

monnolo schreef: 2 weken geleden Ik heb ze de bijgevoegde afbeeldingen van zowel mijn modem-ID als de SFP-module gestuurd (dus ik neem aan dat ze de juiste codes hebben gebruikt om het apparaat aan hun kant te registreren)
Maar zoals je je kunt voorstellen... heb ik nog steeds geen verbinding. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?
In alle mogelijke how-to's, en ook hier op Userbase, was duidelijk vermeld dat je als modem-id het AVMGxxxx nummer moest opgeven :wink:
Dus beetje eigen schuld dat het niet goed liep (50/50 kans als je de Helpdesk 2 nummers bezorgt :-)
Maar goed dat het dan toch gelukt is :-D
monnolo
Starter
Starter
Provider

Hoi philippe_d, hartelijk dank voor je reactie.
Ik heb er inderdaad in eerste instantie op aangedrongen om de modem-ID (AVMG...) te verstrekken, maar ze bleven om iets anders vragen. Dus heb ik ze ook het SFP-serienummer gegeven.
Dus ze hebben in eerste instantie het verkeerde SFP-serienummer ingevoerd (er ontbrak een nummer in het serienummer), toen heb ik ze gevraagd om de modem-ID (AVMG...) te proberen en het werkte meteen.

Maar nu heb ik nog een ander probleem: hoewel de downloadsnelheid erg goed lijkt wanneer ik hem test via ethernet (950 mbps), gaat de uploadsnelheid niet verder dan 3.6 Mbps... Er zijn meerdere tests uitgevoerd met verschillende apparaten, allemaal verbonden via een ethernet Cat.7-kabel. Steeds hetzelfde antwoord. Weet iemand of ik dit zelf kan oplossen of dat het een probleem is bij de provider? Voordat ik overschakelde naar mijn eigen ONT had ik gemiddeld 950 mbps down en 450/480 mbps.
Laatst gewijzigd door monnolo 2 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.02, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Heb je bij Internet > Toegangsgegevens > Verbindingsinstellingen> Overdrachtssnelheid de correcte snelheden ingegeven van jouw abonnement (in Mbit/s)?
-
Schermafbeelding 2025-11-15 110843.png
monnolo
Starter
Starter
Provider

Hoi philippe_d, nogmaals bedankt.
Ik heb de waarden inderdaad ingesteld volgens mijn abonnement.
Screenshot 2025-11-15 at 12.17.13.png
Ik heb ook IPV6 zo ingesteld (ik weet niet zeker of dit enige invloed heeft).
Screenshot 2025-11-15 at 12.17.50.png
En hieronder staan ​​de gegevens die ik momenteel zie op mijn glasvezelpagina's.
Screenshot 2025-11-15 at 12.18.09.png
Screenshot 2025-11-15 at 12.19.28.png
Toch krijg ik bij een snelheidstest via zowel wifi als LAN de volgende waarden: https://www.speedtest.net/result/a/11237859858

Ik heb ontdekt dat mijn uploadsnelheid constant beperkt is tot 3,6 Mbps.
Ik heb de fabrieksinstellingen geprobeerd, maar zonder succes: de uploadsnelheid is nog steeds beperkt tot 3,6 Mbps...
Ik heb geprobeerd te chatten met de MV-ondersteuning, maar dat leverde absoluut geen uitsluitsel op...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Er zijn 2 verschillen met mijn instellingen:
  • Ik gebruik de OS 8.10 BETA (wilde ik testen wegens de feature "Failover bescherming").
  • Bij IPv6 is DS-Lite niet aangevinkt.
Geen idee welke invloed dit geeft, maar door "DS-Lite" aan te tikken zeg je eigenlijk aan de Fritz!Box dat je alle IPv4 via IPv6 tunnel wilt sturen :-( .
Dat is niet de correct instelling (DS-Lite wordt in België nog niet toegepast).
-
Schermafbeelding 2025-11-15 135449.png
monnolo
Starter
Starter
Provider

Ik heb geprobeerd de nieuwste bèta van FritzLab te installeren, maar het lijkt erop dat ik een foutmelding krijg bij het laden. Ik weet niet waarom... Ik gebruik momenteel versie 8.02.
Ik heb de DS Lite nu verwijderd zoals je voorstelde. Helaas nog steeds geen verandering... :(
Nog een idee?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

monnolo schreef: 2 weken geleden Voordat ik overschakelde naar mijn eigen ONT had ik gemiddeld 950 mbps down en 450/480 mbps.
Het kan bijna geen probleem zijn bij de provider, gezien je de verwachte snelheden haalt met de provider ONT.
Best eens navragen bij AVM (ticket)?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 1979 keer
Recent bedankt: 4 keer

monnolo
Starter
Starter
Provider

raf1 schreef: 2 weken geleden Gebruik je de juiste patchkabel?
https://fritz.com/nl-be/apps/knowledge- ... b-ik-nodig
Ik heb een FritzBox 5590 GPON/AON gekocht (https://amzn.eu/d/ajHB3is) en volgens de AVM-handleiding (https://fritz.com/en-be/apps/knowledge- ... le-Vikings) gebruik ik de GPON SFP-module.
Om deze reden is, als ik me niet vergis, de enige mogelijke ingang voor de SFP-module een LC/APC-kabel (groene kleur). Aan de andere kant, als ik kijk naar de kabel die momenteel wordt gebruikt door de MobileVikings ONT, lijkt dit een SC/APC (groene kleur) te zijn.
Daarom heb ik een LC/APC naar SC/APC-kabel gekocht (https://amzn.eu/d/fLYZOT9).

Klopt deze redenering of heb ik iets verkeerd begrepen?

IMG20251115192938.jpg
IMG20251115192943.jpg

Zou dit misschien te wijten zijn aan een kapotte FritzBox of een SFP-module? Zo ja, dan kan ik de 5590 gewoon terugsturen naar Amazon en een nieuwe krijgen. Als ik een XGS-PON SFP zou kopen voor gebruik met de 5590, moet ik dan opnieuw het activeringsproces doorlopen met de klantenservice van MV (als ik me niet vergis, zou ik de "Modem-ID" niet wijzigen), of moet ik gewoon de SFP-module verwisselen en verbinding maken?

Ik probeer gewoon aan alles te denken om deze situatie op te lossen...
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Xgs pon gaat niet lukken, want ge zit op gpon.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Redenering klopt, moet een LC/APC naar SC/APC kabel zijn.
Check de signaalwaarden op de Fritz!Box om na te gaan of er niet te veel demping op het lichtsignaal zit.

EDIT: oplossing is "Andere internetprovider" selecteren en VLAN 20 configureren. Probleem is eerder voorgekomen: viewtopic.php?t=66473
Alan_S
Starter
Starter

Er is iets dat mij opvalt: is het Mobile Vikings-abonnement Super Fast Internet of Hyper Fast Internet ? Want op de foto zie ik ‘informatie glasvezel’: 2,50 Gbit/s – 1,25 Gbit/s. Is dit gewoon een illustratie of de werkelijke snelheid van de verbinding ? :???:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

De Fritz'Box kan niet weten welk abonnement je hebt, de werkelijke snelheid van je abonnement moet je zelf ingeven.
  • De snelheid die je ziet op het Overzichtsmenu is de snelheid van het abonnement (in mijn geval EDPNet XS 150/50 Mbps).
  • De snelheid die je ziet bij glasvezelinformatie is de snelheid van de GPON verbinding (2.5/1.25 Gbps).
  • In het scherm "Netwerkbelasting" zie je hoe druk het is op de (shared) GPON lijn, in mijn geval dus 4% op het drukste moment van de dag (2% is mijn eigen belasting), ik heb dus "rustige" buren :-)
Schermafbeelding 2025-11-16 095351.png
Schermafbeelding 2025-11-16 095626.png
Schermafbeelding 2025-11-16 100116.png
Toegevoegd na 11 minuten 18 seconden:
raf1 schreef: 2 weken geleden EDIT: oplossing is "Andere internetprovider" selecteren en VLAN 20 configureren. Probleem is eerder voorgekomen: viewtopic.php?t=66473
Wow, jij hebt een goed geheugen :-) .
Het valt mij inderdaad nu ook te binnen dat we dit probleem al eerder gezien hebben bij sommige voor-ingestelde profielen, en opgelost werd door te keizen voor "Andere provider".

Probleem blijkbaar niet opgelost in recente Firmware (c.q. Labversie)
@FRITZ!webcare Kunt u dit escaleren binnen AVM, hoogswaarschijnlijk een software fout :oops:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

monnolo
Starter
Starter
Provider

raf1 schreef: 2 weken geleden Redenering klopt, moet een LC/APC naar SC/APC kabel zijn.
Check de signaalwaarden op de Fritz!Box om na te gaan of er niet te veel demping op het lichtsignaal zit.

EDIT: oplossing is "Andere internetprovider" selecteren en VLAN 20 configureren. Probleem is eerder voorgekomen: viewtopic.php?t=66473
Hoi raf1, hartelijk dank! Dit was inderdaad de oplossing voor mijn probleem!
Ik heb nu het nieuwe glasvezelprofiel van Mobile Vikings als volgt geconfigureerd (voel je vrij om elk soort optimalisatie voor te stellen die je wilt of kunt bedenken):
FRITZ-Box-5590-Fiber (1).png

philippe_d schreef: 2 weken geleden Probleem blijkbaar niet opgelost in recente Firmware (c.q. Labversie)
@FRITZ!webcare Kunt u dit escaleren binnen AVM, hoogswaarschijnlijk een software fout
Zoals eerder gezegd, gebruik ik nu inderdaad de nieuwste stabiele versie voor de 5590, v8.02. Het zou inderdaad veel gebruiksvriendelijker zijn als deze VLAN-configuratie vooraf zou worden ingesteld in de nieuwere firmwareversie, zodat gebruikers niet overstuur raken en in discussie gaan met de klantenservice van MV.

Nog een paar vragen, als ik mag: wat gebeurt er als ik een hogere download- en uploadsnelheid kies dan mijn abonnement toestaat? Zou ik dan op de een of andere manier mijn verbinding verpesten?

En nogmaals, wat gebeurt er als ik wil overstappen op een multi-Gbps-verbindingspakket (5 Gb/1 Gb)? Moet er dan een Proximus-technicus langskomen om mijn optische wandterminal te vervangen door een SC/UPC-aansluiting?

Bedankt allemaal voor jullie voortdurende en onschatbare ondersteuning.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Provider

monnolo schreef: 2 weken geleden En nogmaals, wat gebeurt er als ik wil overstappen op een multi-Gbps-verbindingspakket (5 Gb/1 Gb)? Moet er dan een Proximus-technicus langskomen om mijn optische wandterminal te vervangen door een SC/UPC-aansluiting?
Uw huidige gpon ONT zal idd vervangen worden door een nieuwe xgs pon ONT door een technieker. Daarna kan je terug uw eigen xgs pon modem daarop laten aansluiten. Uw huidige module is gpon, die zal niet werken.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Voor de SC/UPC-patchkabel en de Fritz!SFP XGS-PON ben je zelf verantwoordelijk.
De installateur zal alleen een nieuwe Proximus XGS-PON ONT aansluiten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

monnolo schreef: 2 weken geleden Hoi raf1, hartelijk dank! Dit was inderdaad de oplossing voor mijn probleem!
philippe_d schreef: 2 weken geleden Probleem blijkbaar niet opgelost in recente Firmware (c.q. Labversie)
@FRITZ!webcare Kunt u dit escaleren binnen AVM, hoogswaarschijnlijk een software fout
Zoals eerder gezegd, gebruik ik nu inderdaad de nieuwste stabiele versie voor de 5590, v8.02. Het zou inderdaad veel gebruiksvriendelijker zijn als deze VLAN-configuratie vooraf zou worden ingesteld in de nieuwere firmwareversie, zodat gebruikers niet overstuur raken en in discussie gaan met de klantenservice van MV.
Feedback van AVM:
Het probleem met de trage upload in de Profielen van alle Proximus merken was een bug in de F!OS 8.02
Deze bug is opgelost in de nieuwere Firmware versie F!OS 8.20, en waarschijnlijk ook in de 8.10-xxx BETA versies (bevestigd) :P .

Als je nog op de F!OS 8.02 versie zit, zou ik voorstellen om:
  1. Upgrade naar de F!OS 8.20 (indien beschikbaar), anders naar de recente BETA versie: https://fritz.com/nl-be/pages/fritz-lab-nl
  2. kies dan terug de correcte Internet provider (Proximus, Scarlet, Mobile Vikings, ...).
Indien je nà de upgrade toch nog last hebt van deze bug, kan je:
  • éérst kiezen voor "Andere Provider" (en VLAN manueel zetten).
  • daarna terug kiezen voor de correcte Internet provider (Proximus, ...). Dan wordt het bug-vrije Profiel geladen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

monnolo schreef: 2 weken geleden Nog een paar vragen, als ik mag: wat gebeurt er als ik een hogere download- en uploadsnelheid kies dan mijn abonnement toestaat? Zou ik dan op de een of andere manier mijn verbinding verpesten?
Deze vraag werd nog niet beantwoord ...
Neen, je gaat je verbinding niet verpesten.
Deze "traffic shaping" instelling wordt door de Fritz!Box alleen gebruikt voor QoS:
Prioritaire aanwendingen (vb VoIP, real-time toepassingen zoals Videoconferencing) worden met voorkeur behandeld, de andere aanwendingen worden daarbij gecapt.
In de Fritz!Box kan je zelf instellen welke aanwendingen (of apparaten) "prioritair" zijn ((Internet > Filters > Prioriteren).

Ik denk dat dit weing invloed heeft voor huidige breedband aansluitingen, maar als je traag internet hebt (vb trage VDSL2 aansluiting, coax aansluiting met trage of brakke upload, etc), kan de juiste instelling wel zin hebben (vooral bij VoIP).
WagoL
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Zou ook willen mijn ONT wegdoen en een transceiver in mijn firewall (Fortigate) plaatsen.
Dit is mijn huidige situatie.
BBOX-3 niet aangesloten.
1000/500 abonnement bij Mobile Vikings.
VLAN 10 met een PPPoE sessie geconfigureerd op de firewall.

Volgende zaken zijn me niet duidelijk, heb ik GPON of XGS-GPON?
Hoe kan ik dat achterhalen? ik zou zeggen GPON omwille van mijn abonnement.
Als ik alles hier lees zou ik ook moeten overschakelen naar een single VLAN setup. Gewoon bellen naar Mobile Vikings en vragen om me over te schakelen naar een single vlan, vereist nieuwe hardware van de provider denk ik?
Deze transceiver zou zowel XGS-PON en G-PON kunnen klopt dit? Zoals ook op de website staat geef ik de ZRMTxxxxxxxx door als de PON code aan de support om deze activeren ipv de ONT van Proximus/Mobile Vikings.
Of zit ik er totaal naast?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

WagoL schreef: 1 week geleden Volgende zaken zijn me niet duidelijk, heb ik GPON of XGS-GPON?
Hoe kan ik dat achterhalen? ik zou zeggen GPON omwille van mijn abonnement.
Je hebt een Proximus ONT? Daar zal er toch op vermeld staan of het een GPON of XGS-PON model is?
Maar ik neem aan dat het GPON zal zijn: bandbreedte van GPON is 2.5 Gbps/1.25 Gbps, dus zeker voldoende voor jouw abonnement.
WagoL schreef: 1 week geleden Als ik alles hier lees zou ik ook moeten overschakelen naar een single VLAN setup. Gewoon bellen naar Mobile Vikings en vragen om me over te schakelen naar een single vlan, vereist nieuwe hardware van de provider denk ik?
Geen idee of daar nieuwe hardware voor nodig is (je bedoelt de Internet Box?)
De B-box zou ik verwijderen voor je overschakelt, gezien je dan wellicht terug op triple vlan komt?
WagoL schreef: 1 week geleden Deze transceiver zou zowel XGS-PON en G-PON kunnen klopt dit? Zoals ook op de website staat geef ik de ZRMTxxxxxxxx door als de PON code aan de support om deze activeren ipv de ONT van Proximus/Mobile Vikings.
Neen, dat klopt niet, en ik weet niet waar je deze info gehaald hebt (staat niet op de website in je link).
De Zaram XGS-PON ONU SFP+ is alleen XGS-PON (afaik).
WagoL schreef: 1 week geleden Zou ook willen mijn ONT wegdoen en een transceiver in mijn firewall (Fortigate) plaatsen
Misschien is de belangrijjkste vraag: wat is het voordeel? En is het je die 136€ waard?
Je haalt met jouw huidige opstelling (Proximus ONT + Forigate Firewal) de geadverteerde snelheid, neem ik aan?
WagoL
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

philippe_d schreef: 1 week geleden Je hebt een Proximus ONT? Daar zal er toch op vermeld staan of het een GPON of XGS-PON model is?
Maar ik neem aan dat het GPON zal zijn: bandbreedte van GPON is 2.5 Gbps/1.25 Gbps, dus zeker voldoende voor jouw abonnement.
Had ik moeten weten om de ONT eens van langs de achterkant te bekijken. Het is GPON.
philippe_d schreef: 1 week geleden Geen idee of daar nieuwe hardware voor nodig is (je bedoelt de Internet Box?)
De B-box zou ik verwijderen voor je overschakelt, gezien je dan wellicht terug op triple vlan komt?
Bedoel inderdaad de Internet Box, ik ga er vanuit dat de provider je niet kan overschakelen zonder dat er bij je thuis de correcte hardware voor is zelfs al gebruik je ze niet.
philippe_d schreef: 1 week geleden Neen, dat klopt niet, en ik weet niet waar je deze info gehaald hebt (staat niet op de website in je link).
De Zaram XGS-PON ONU SFP+ is alleen XGS-PON (afaik).
Voor mij is er verwarring door deze zin.
XGS-PON uplink, G.9807 serie en G.988 GPON OMCI compliant
philippe_d schreef: 1 week geleden Misschien is de belangrijjkste vraag: wat is het voordeel? En is het je die 136€ waard?
Je haalt met jouw huidige opstelling (Proximus ONT + Forigate Firewal) de geadverteerde snelheid, neem ik aan?
Ik behaal nu inderdaad de geadverteerde snelheid met ~5% marge. Wil graag die ONT weg hebben, heb ik terug een stopcontact vrij.
PPPoE is een CPU bound proces op dit model, gaat vaak naar de 100%.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik zou eventueel in 2 stappen werken ...
  1. Vraag aan Mobile Vikings om jou lijn over te zetten naar "single VLAN".
    Van zodra overgezet, zou je normaal de Internet verbinding verliezen op jouw Fortigate.
    Stel dan je Fortigante opnieuw in op VLAN 20 / DHCP. Dan ben je inderdaad al van de CPU vretende PPPoE af :wink:
  2. Later kan je dan nog altijd de ONT verwisselen voor je eigen Fiber SFP+
    Bel dan terug naar Mobile Vikings om je eigen ONT te laten regsitreren (ZRMTxxxxxxxx ...)
WagoL schreef: 1 week geleden Voor mij is er verwarring door deze zin:
XGS-PON uplink, G.9807 serie en G.988 GPON OMCI compliant
GPON OMCI compliant wil inderdaad zeggen dat de Zaram module achterwaarts compatibel met een GPON-glasvezelnetwerk.
Ik ben geen fiber specialist, en heb ook geen idee wat er gebeurt als je deze module verbindt met het Proximus netwerk, waar beide standarden ook gelijktijdig op het glasvezelnetwerk gebruikt worden.
Gaat deze dan automatisch verbinden met GPON (gezien de module in de OLT geregistreerd is voor GPON)? Of beide?

Misschien zijn er hier users die een Zaram XGS-PON ONU SFP+ module gebruiken op een GPON netwerk?
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”