Waarom mag/kan ik mijn eigen fibermodem niet gebruiken?

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
danskin
Starter
Starter

codus schreef: 2 maanden geleden
danskin schreef: 13 feb 2025, 15:16

Update:

GPON-ONU-34-20BI

Ik heb een subinterface genaamd eth2.20 aangemaakt. Ik heb een tcpdump uitgevoerd met filtering op de term “vlan”. Ik zie dat de interface een DHCP-verzoek verzendt, maar geen reactie ontvangt:
Ik zit ondertussen met hetzelfde probleem. Link is up, PLOAM 5, dhcp requests lijken te vertrekken maar er komt niets terug.
https://www.proximus.be/dam/jcr%3A72406 ... cs_v04.pdf
End users wanting to use services above 1 Gbps shall subscribe to XGS-PON services and shall choose an XGS-PON ONT.
Voor een abonnement met snelheid >1 Gbps (ik heb 2,5 Gbps down) vraag ik me af of het absoluut noodzakelijk is om een XGS-PON ONU te hebben om verbinding te maken met het netwerk.
Met andere woorden: zou de GPON-ONU-34-20BI kunnen verbinden en authenticeren met het netwerk (ongeacht de snelheid)?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
Bedankt: 3760 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Waarom zou je een GPON-ONU gebruiken als je betaalt voor 2.5 Gbps??

Maar het antwoord is eenvoudig
GPON en XGS-PON zijn niet "compatibel"
  • ze kunnen wel naast mekaar bestaan op dezelfde glasvezel (andere licht frequenties).
  • aan de Proximus kant kunnen de OLT's zowel GPON aan als XGS-PON).
Maar als je een multi-gig abonnement hebt, dan is de XGS-PON service geactiveerd op jouw lijn, en kan je niet verbinden en authenticeren met het net met een GPON ONT.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 686 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Kleine correctie, bij licht spreekt men eerder over golflengtes in nanometer, nm, dan over frequenties.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”