fritzbox 4060 haalt zeer trage upload (fiber)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Bericht

gisteren de internetbox vervangen door de fritzbox 4060 met software 8.02. Zowel met een lankabel rechtstreeks verbonden met de fritzbox of via wifi, haal ik een zeet trage uploadsnelheid van rond de 3 a 4 Mbps daar waar ik met de internetbox gemakkelijk tegen de 480 Mbps zat. IK heb de fiber modem (Groen rechthoekig bakje met de groene leds) eens aan lang gewacht en terug aangezet, ik heb de fritzbox meermaals herstart (lang genoeg gewacht) maar de upload blijft extreem traag. In de instellingen van de Fritz zie ik niet zo meteen aan wat het kan liggen. De download is aanvaardbaar al lijkt die ook iets lager te liggen dan bij de internetbox. We zijn nu al 24 uur verder en dit is nog steeds zo
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer
Provider

Bericht

Ik zit hier nog op FRITZ!OS 7.59 met mijn 4060.

Had je dat probleem met die versie ook?

Check eens of de traffic shaping juist staat?
Screenshot 2025-01-16 at 01-50-09 FRITZ!Box 4060.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

de waarden stonden aanvankelijk op 500 500 en die heb ik al eens gewijzigd in 1000 1000 en 2500 2500. Zet ik ze dan best op 500 100 ?
Ook met de waardes 500 100 blijft de upload rond de 3 a 4 Mbps (fritzbox wel niet even van de stroom gehaald)
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

Neen, Ik heb ze op 500/100 omdat ik dat profiel heb. Laat jij ze maar staan op de waarden van jouw profiel. 1000/500 neem ik aan ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 913 keer
Bedankt: 3534 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

Bericht

bartman schreef: 4 maanden geleden de waarden stonden aanvankelijk op 500 500 en die heb ik al eens gewijzigd in 1000 1000 en 2500 2500. Zet ik ze dan best op 500 100 ?
Ik zou dat op 1000/1000 laten staan. Wordt alleen gebruikt voor QoS (VoIP) ...

Om uit te sluiten dat het nieuwe "Proximus" of "Mobile Vikings" profiel iets verkeerd zet, misschien eens proberen met "Andere Internetprovider". Dan moet je wel manueel de VLAN-id op 20 instellen.
Laatst gewijzigd door philippe_d 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

er is nergens een optie om VLAN-ID in te stellen (zal bij deze fritzbox niet bestaan, is een model zonder modemfunctie
Bij internettoegang via krijg ik een lijst met oa edpnet Mobile Vikings Scarlet Yoin maar ook DSL of glasvezelmodem maar als ik die laatste kies krijg ik de optie Selecteer de internetaanbieder (leeg) of Andere internetaanbieder
Laatst gewijzigd door bartman 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

Normaal gezien toch wel als je bij bij account information eerst bij "Internet connection via" dsl or fiber optic modem kiest.

Dan bij "Is account information required?" no

Daarna kan je op "Change connection settings" drukken onder "Connection Settings" en dan zou je de VLAN-ID en Pbit moeten kunnen ingeven. In jouw geval VLAN 20 en Pbit 0.

Vlan 10 is een shared VLAN en wordt gebruikt voor OLO's. Jij hebt zeker een abo bij Proximus?
Laatst gewijzigd door freddie 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

kies ik hier Toepassen dan kan ik niets selecteren
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

bartman schreef: 4 maanden geleden ook DSL of glasvezelmodem maar als ik die laatste kies krijg ik de optie Selecteer de internetaanbieder (leeg) of Andere internetaanbieder
bartman schreef: 4 maanden geleden kies ik hier Toepassen dan kan ik niets selecteren
Kies even "andere internetaanbieder" en typ gewoon een random naam in. Daarna zou je de VLAN ID moeten kunnen invullen.

Screenshot 2025-01-16 at 20-53-25 FRITZ!Box.png
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ok ik probeer straks en laat het weten

Toegevoegd na 2 uren 47 minuten 6 seconden:
sorry op de andere manier (waarmee dus het VLAN ID kan ingeven krijgt de Fritzbox 4060 geen connectie met het internet.Melding dat de oorzaak niet achterhaald kon worden. Kies ik internettoegang via Proximus (uit hun lijst dus) dan is er wel internetverbinding maar dus met extreem lage upload

Ik veronderstel dat bellen naar proximus geen zin zal hebben tenzij ik me eens wil laten uitlachen
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

Dat is heel vreemd..

En zijn de snelheden normaal als je de internetbox terug aansluit i.p.v. de fritzbox?
Ik zat een gelijkaardige situatie vorig jaar. PXS abo via mobile vikings en gewoon de internetbox weggehaald en de 4060 in de plaats. Ging heel vlot.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

bij wijze van test terug even de internetbox aangesloten, uploadsnelheid terug normaal voor mijn 500/500 profiel
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

Btw heb je een internetbox of Bbox?
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

een internetbox
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

Probeer anders je Fritzbox eens te resetten
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Gereset maar upload blijft op 3-4 Mbps steken. Bij de start van de uploadtest slaat de naald een fractie van een seconde helemaal uit om dan meteen naar waardes 3-4 Mbps te gaan
Het ligt dus duidelijk aan de Fritzbox geen idee of een ander fritzbox model met versie 8.02 normale uploadsnelheden zou geven. Is het dan wachten tot versie 8.03 en hopen dat dit euvel dan verholpen is.
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

Eventueel zou je de fritzbox kunnen restoren. Ik heb dit zelf wel nog nooit gedaan dus weet niet goed wat je er van mag verwachten.
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 75 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

misschien AVM eens contacteren? Ze zijn tamelijk responsief....
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

bartman schreef: 4 maanden geleden bij wijze van test terug even de internetbox aangesloten, uploadsnelheid terug normaal voor mijn 500/500 profiel
Er is dus niets mis met je lijn. :-)
Ik zou hetvolgende nog eens proberen:
  • sluit je Fritz!Box eenns aan op de LAN1/BRIDGE poort van de InternetBox.
  • Stel de FritzBox in op "Andere internetprovider", géén account information, en géén VLAN ("VLAN verreist" uitvinken).
  • De Fritz!Box 4060 zal een WAN IP adres krijgen van de InternetBox (192.168.129.0-254).
  • check nu eens de snelheid.
Probeer dit ook nog eens in de bridge mode
  • Ga naar "My Proximus" en geef het WAN MAC adres van de Fritz!Box in bij "Bridged LAN Host"
  • sluit je Fritz!Box aan op de LAN1/BRIDGE poort van de InternetBox.
  • Stel de FritzBox in op "Andere internetprovider", géén account information, en geen VLAN (VLAN verreist uitvinken).
  • De Fritz!Box 4060 zal normaal een publiek IPv4 adres (en IPv6 prefix) krijgen via de bridge.
bvhalst schreef: 4 maanden geleden misschien AVM eens contacteren? Ze zijn tamelijk responsief....
Ja in ieder geval ...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bedankt voor de suggesties ik ga dit pas vanavond laat kunnen doen en laat dan iets weten
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

@bartman Ik heb zojuist twee(ondertussen 3) 4060's geüpgraded van versie 7.59 naar 8.02, en alles werkt hier normaal via DHCP op VLAN 10 (Fastfiber). Dus misschien toch even AVM en/of Proximus contacteren moest het na bovenstaande tips nog niet lukken. Misschien eens proberen om het mac adres van de fritzbox expliciet in te vullen op de account information pagina ?

Screenshot 2025-01-17 at 18-55-53 FRITZ!Box 4060.png
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef: 4 maanden geleden
bartman schreef: 4 maanden geleden bij wijze van test terug even de internetbox aangesloten, uploadsnelheid terug normaal voor mijn 500/500 profiel
Er is dus niets mis met je lijn. :-)
Ik zou hetvolgende nog eens proberen:
  • sluit je Fritz!Box eenns aan op de LAN1/BRIDGE poort van de InternetBox.
  • Stel de FritzBox in op "Andere internetprovider", géén account information, en géén VLAN ("VLAN verreist" uitvinken).
  • De Fritz!Box 4060 zal een WAN IP adres krijgen van de InternetBox (192.168.129.0-254).
Probeer dit ook nog eens in de bridge mode
  • Ga naar "My Proximus" en geef het WAN MAC adres van de Fritz!Box in bij "Bridged LAN Host"
  • sluit je Fritz!Box aan op de LAN1/BRIDGE poort van de InternetBox.
  • Stel de FritzBox in op "Andere internetprovider", géén account information, en geen VLAN (VLAN verreist uitvinken).
  • De Fritz!Box 4060 zal normaal een publiek IPv4 adres (en IPv6 prefix) krijgen via de bridge.
bvhalst schreef: 4 maanden geleden misschien AVM eens contacteren? Ze zijn tamelijk responsief....
Ja in ieder geval ...
update: bij de eerste test (fritzbox aangesloten op de LAN1/BRIDGE poort van de InternetBox haal ik meer dan behoorlijke uploadsnelheden. Wat wil dit nu zeggen? Bedoeling is wel dat ik de InternetBox er van tussenuit kan laten

ook de 2de methode (WAN MAC adres van de FritzBox ingegeven bij Bridged LAN Host haal ik normale uploadsnelheden rond de 490Mbps

Toegevoegd na 17 uren 56 minuten 14 seconden:
Het vreemde is dat ik geen enkele internetprovider kan selecteren zoals hier in de handleiding beschreven staat
Open de gebruikersinterface van de FRITZ!Box.
Voer het wachtwoord in dat op het typeplaatje van de FRITZ!Box staat en klik op "Aanmelden".
Klik op "Internet" en vervolgens op "Toegangsgegevens".
Selecteer uit de vervolgkeuzelijst "Internettoegang via" de optie "DSL- of glasvezelmodem".
*Als je internetprovider in de vervolgkeuzelijst staat , selecteer dan je internetprovider en voer in de daarvoor bestemde invoervelden de toegangsgegevens in, die je hebt ontvangen van je internetprovider
* Vreemd genoeg kan ik hier zelfs uit geen enkele provider kiezen er is geen lijst, dus klopt hier toch iets niet?

Toegevoegd na 4 uren 27 minuten 20 seconden:
Beide voorstellen getest en in beide gevallen haal ik normale uploadsnelheden maar haal ik de internetbox er van tussenuit dan haalt de fritzbox nog geen 4 Mbps upload. Best eens contact opnemen met Fritzbox. Zal ik indien mogelijk eens downgraden naar een OS < 8.02?
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

Probeer de recovery mode anders eens uit? https://en.avm.de/service/knowledge-bas ... FRITZ-Box/
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 9 keer

Bericht

Mijn 4060 heb ik ondertussen ook geupdate naar v8.02. Ik haal een 933/474 mbit
Lijkt mij best om eens contact op te nemen met AVM aangezien je al een reset gedaan hebt.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

@beont en zit jij ook bij Proximus? Heb je dan Proximus uit hun lijst geselecteerd of via Andere internetaanbieder?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

bartman schreef: 4 maanden geleden Het vreemde is dat ik geen enkele internetprovider kan selecteren zoals hier in de handleiding beschreven staat
Open de gebruikersinterface van de FRITZ!Box.
Voer het wachtwoord in dat op het typeplaatje van de FRITZ!Box staat en klik op "Aanmelden".
Klik op "Internet" en vervolgens op "Toegangsgegevens".
Selecteer uit de vervolgkeuzelijst "Internettoegang via" de optie "DSL- of glasvezelmodem".
*Als je internetprovider in de vervolgkeuzelijst staat , selecteer dan je internetprovider en voer in de daarvoor bestemde invoervelden de toegangsgegevens in, die je hebt ontvangen van je internetprovider
* Vreemd genoeg kan ik hier zelfs uit geen enkele provider kiezen er is geen lijst, dus klopt hier toch iets niet?
Heb jij een factory reset gedaan van jouw FritzBox 4060?
Na zo'n factory reset (=fabrieksinstellingen), heb je dan de keuze gehad voor het instellen van de Taal, alsook het Land?
Heb je België gekozen?

Indien niet, kan je dat acheteraf nog doen (geen factory reset nodig):
Systeem > Regio en Taal > Regio > Selecteer uw land (selecteer "België" uit de drop downlist)

Je kan natuurlijk alleen de Belgische providers kiezen, als jouw FritzBox op "België" ingesteld staat ...
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

@philippe_d Beide methodes uitgebrprobeerd en inn beide gevallen haal ik de normale uplodsnelheden, wat wil dit dan zeggen over deze FritBox?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

bartman schreef: 4 maanden geleden Zal ik indien mogelijk eens downgraden naar een OS < 8.02?
Downgrade naar een OS < 8.02
  • is alleen mogelijk als je nog een kopie hebt van de recovery file van een oude F!OS
  • een OS < 8.02 bevat niet de nieuwe Provider profiles (Proximus VLAN 20/IPoE)
Waarschijnlijk geen oplossing voor jouw probleem

Toegevoegd na 3 minuten 6 seconden:
bartman schreef: 4 maanden geleden @philippe_d Beide methodes uitgebrprobeerd en inn beide gevallen haal ik de normale uplodsnelheden, wat wil dit dan zeggen over deze FritBox?
Ik vermoed iets met de provider instellingen
In bedie vorige metodes (FritzBox aansluiten op Internetbox met/zonder bridge) maak je géén gebruik van de VLAN instellingen
Van zodra je er wèl gebruik van maakt loopt het mis?

Gezien je lijn op "single VLAN" staat moet je wel VLAN ID 20 gebruiken !!!
  • ofwel kiezen voor "Proximus" als provider (dan wordt de VLAN automatisch gezet)
  • ofwel kiezen voor "Andere Internet Provider), maar dan moet je de VLAN manueel isntellen op VLAN-ID 20
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

het is dan toch gelukkig in orde gekomen met de uploadsnelheid (speedtestuitgevoerd vanop desktop die met lan verbonden is aan orbi-satteliet die op zijn beurt draadloos verbonden is met de orbi-router 1 verdieping lager. De orbi-router is via LAN verbonden aan de Fritzbox. Wat ik opmerk (dat had ik ook al eerder ten tijde van de InternetBox, is dat bij de speedtest de snelheid tijdens de uploadtest alsmaars toeneemt en het lijkt alsof hij zijn hoogste waarde nog niet heeft bereikt want de test loopt dan al af. Bestaat er ergens een speedtest waarbij je zelf kan bepalen wanneer de test stopt?

In ieder geval, ik ben tevreden dat het werkt nu kan ik eens kijken naar DECT. Nogmaals bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

bartman schreef: 4 maanden geleden speedtestuitgevoerd vanop desktop die met lan verbonden is aan orbi-satteliet die op zijn beurt draadloos verbonden is met de orbi-router 1 verdieping lager. De orbi-router is via LAN verbonden aan de Fritzbox.
Een goede speedtest kan je alleen doen met een laptop of PC die direct verbonden is met de router. Nu zit er een draadloos stuk in het pad tussen de Frit!Box en jouw Desktop, je meet dus niet alleen de snelheid van jouw internet lijn, maar ook de snelheid van jouw WiFi verbinding.

In ieder geval is het resultaat toch zeer goed. Probleem opgelost :-)
Alleen jammer dat je er niet bij schrijft wat nu juist het probleem heeft opgelost :cry: .
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Sorry ja de oplossing was kiezen van Andere internetprovider en de vlan op 20 zetten
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

Had je het misschien op VLAN 10 gezet toen ik zei dat het op VLAN 20 moest staan voor Proximus?

Want je kreeg de melding dat de oorzaak niet achterhaald kon worden.

viewtopic.php?p=1015261#p1015261
viewtopic.php?p=1015272#p1015272
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik had bij eerdere test de vlan verkeerdelijk op 10 ipv 20 gezet. Toch raar dat de download wel normaal werkte bij vlan 10 en het enkel de upload was die amper snelheid maakte.