Waarom mag/kan ik mijn eigen fibermodem niet gebruiken?

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
danskin
Starter
Starter

codus schreef: 2 maanden geleden
danskin schreef: 13 feb 2025, 15:16

Update:

GPON-ONU-34-20BI

Ik heb een subinterface genaamd eth2.20 aangemaakt. Ik heb een tcpdump uitgevoerd met filtering op de term “vlan”. Ik zie dat de interface een DHCP-verzoek verzendt, maar geen reactie ontvangt:
Ik zit ondertussen met hetzelfde probleem. Link is up, PLOAM 5, dhcp requests lijken te vertrekken maar er komt niets terug.
https://www.proximus.be/dam/jcr%3A72406 ... cs_v04.pdf
End users wanting to use services above 1 Gbps shall subscribe to XGS-PON services and shall choose an XGS-PON ONT.
Voor een abonnement met snelheid >1 Gbps (ik heb 2,5 Gbps down) vraag ik me af of het absoluut noodzakelijk is om een XGS-PON ONU te hebben om verbinding te maken met het netwerk.
Met andere woorden: zou de GPON-ONU-34-20BI kunnen verbinden en authenticeren met het netwerk (ongeacht de snelheid)?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1007 keer
Bedankt: 3760 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Waarom zou je een GPON-ONU gebruiken als je betaalt voor 2.5 Gbps??

Maar het antwoord is eenvoudig
GPON en XGS-PON zijn niet "compatibel"
  • ze kunnen wel naast mekaar bestaan op dezelfde glasvezel (andere licht frequenties).
  • aan de Proximus kant kunnen de OLT's zowel GPON aan als XGS-PON).
Maar als je een multi-gig abonnement hebt, dan is de XGS-PON service geactiveerd op jouw lijn, en kan je niet verbinden en authenticeren met het net met een GPON ONT.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”