Vrije Hardware keuze - Fritz!Box 6660 Cable

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
pwr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

zou die failoverbescherming ook werken met de 4G-modem die Orange plaatst in combinatie met hun Livebox Cable?
Bij de Live Box Cable is dat backup-internet verbonden via USB.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
Bedankt: 407 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

liegebeestig schreef: 2 weken geleden pwr, ja klopt. Ik heb dat met scha en schande mogen ontdekken. Veel Duitse tweedehands Fritz komen van vodafone of andere provider, en die hebben 2 grote nadelen: ze krijgen geen firmware updates en de providers in België zien het dat dit een 'providermodem' is, en weigeren vrije modemkeuze.
satsurfer 1 maand terug schreef: 2 maanden geleden
https://www.computerbase.de/forum/threa ... n.2228152/
De FritzBox-support heeft mij ook zo ongeveer hetzelfde bevestigd:
  • 20002910: Box uit vrije verkoop in Duitsland, geen beperkingen in de firmware
  • 20002913: Internationale box van een provider, absoluut niet kopen, mogelijk geen firmware-updates enz.
  • 20002932: Vodafone-leenrouter die niet is teruggegeven, mogelijk niet registreerbaar, firmware-updates alleen via de provider
  • 20002933: O2-box, analoog aan 2932
  • 20002984: Internationale box uit vrije verkoop, vrij zeldzaam te vinden
Geen zin om een dichtgetimmerde fritzbox te kopen, of te moeten gaan debricken.
https://www.cs-n.com/loesungen/support- ... 2022-07-06
https://www.giga.de/tipp/fritzbox-brand ... -so-gehts/
Ik heb een 'satanische' :-D 6660 gekocht met 'maar' Wifi 6, artikelnr. 20002984 op marktplaats. Ongebruikt met factuur, voor een prikje :-D ...geen klooien met 'debranden', al zijn er hier zogezegd die dat probleemloos kunnen. De 6670 heeft mss. Wifi 7 (mss. handvol gsm's ondersteunen dat, en heeft nog geen 6 Ghz band, dus al achterhaald voor je hem koopt, liever 90 € besparen met de 6660)
https://fritz.com/nl-be/pages/wifi-7

Toegevoegd na 44 minuten 56 seconden:
De laatste dagen wat weinig tijd gehad, en het lukte niet via LAN & WAN
2025-10-21_20-08-39.jpg
Nu wel eindelijk :banana:
Schermafbeelding 2025-10-21 200643.png
philippe_d schreef: 2 weken geleden
  • Via een coax T-stuk beide modems (Siligence en Fritz!Box Cable) verbinden met de NIU (of bij voorkeur een NIU met 2 CM poorten).
Bedoel je dit?
Afbeelding

Als ik zo'n T stuk vindt, zal ik eens proberen. Nu eens Hey! bellen en vragen of ze gaan wakker schieten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1016 keer
Bedankt: 3810 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

Ja, inderdaad.
Met de juiste kabeltjes (F-connector) kan je 2 modems aansluiten op de NIU
Er bestaan ook T-stukjes "MFF": deze kan je direct op de NIU (CM uitgang) draaien, dan heb je maar 2 coax kabeltjes meer nodig naar de beide modems
-
Schermafbeelding 2025-10-22 092016.png
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wel een beetje verlies hierop. Soit, ze gaan ieder moment wel de switch doen, dus heeft geen zin meer. Tenzij ze 2 MAC adressen zouden actief houden.

Had 2 keer het online doorgegeven! en nu zeggen ze doodleuk dat ze niets ontvangen hebben! Bij aanvraag internet ook 2 keer moeten doorgeven, dit 3 keer. Hun platform draait vierkant.
Hupsa, voor de 3de keer.
Schermafbeelding 2025-10-22 093218.png
UPDATE:
"Ik kan momenteel de achterliggende dienst niet direct bereiken, maar ze zullen je binnen 48 uur terug contacteren. Je dossiernummer is 73******. Heb je nog andere vragen?"
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 2 keer

En meestal contacteren ze je ook als ze dat melden. Dan heb je een goed contact met een orange medewerker aan de telefoon. Je krijgt eerst een sms met een code die je moet ingeven als je belt naar het telefoonnummer dat in die sms staat. Met wat aandringen kun je dan gewoon live je modem swap doen.

En PS, maak je niet ongerust over mijn niet-satanische keuze voor een 6670. Hij werkt hier prima, en heb door de perikelen met de verkeerde versies van de fritzbox geen verlies geleden. Dank voor je goede zorgen, maar het was niet nodig.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Over de middag belde iemand van Orange (Nederlander)....vroeg mijn MAC (dus al 3 keer doorgegeven + via whatsapp ook screenshot van de aanvraag, dus 4!!! keer). Hij had het niet doorgekregen. Volgens hem blijft die oude actief, maar je kan er niet in?! Eens getest daarnet, maar hij zendt geen wifi uit en naar factory settings, krijgt hij geen signaal (mss. niet lang genoeg geprobeerd). Je zou wel nog kunnen surfen nadien....Geloof er niet veel van.
Da's de router:
https://www.orange.be/fr/support/assist ... aux-atouts

Downloadspeed momenteel nog lager bij de fritz. varieert tss. 80-126 Mbps (Siligence 140 Mbps) UL: 14
Denk dat het aan mijn Geekom MiniPc ligt. Mijn 5 jaar oude Samsung doet probleemloos 135-140 Mbps (nog zelfs niet naast router)
https://www.orange.be/nl/opties-en-diensten/speedtest

Moet ik nog wat geduld oefenen?

Update: na 45' internet weg..nu al 15' downstream zoeken, dan gevonden, ranging, dan weer zoeken,...duurt eeuwig lang....

Een VDSL modem connecteerde zonder probs....

Na lang wachten en rebooten zonder succes, eens stekker 10' eruit, en dan direct ok. Hoe is dat mogelijk.
Laatst gewijzigd door satsurfer 2 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 132 keer
Provider
Te Koop forum

Iemand die wat meer info heeft.

De moeite om van livebox naar cable 6600 te gaan?

Lees van alle verhalen van firmware locked tot bij diegene die het wel lukt
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

staat toch hierboven, welke je 'moet' kopen?

20002910: Box uit vrije verkoop in Duitsland, geen beperkingen in de firmware
20002984: Internationale box uit vrije verkoop, vrij zeldzaam te vinden

Ik heb de laatste.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Mooi thanks

De moeite waard tegenover de standaard livebox of eerder leuk IT spul :)
Internet = Hey Telecom
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

satsurfer schreef: 2 weken geleden Na lang wachten en rebooten zonder succes, eens stekker 10' eruit, en dan direct ok. Hoe is dat mogelijk.
Je bedoelt dat je nu eindelijk online bent met de Fritz!Box op de kabel?
Gefeliciteerd :-D
We zijn nu natuurlijk benieuwd naar meer info en enkele screenshots (pers. info verwijderen) :wink:

Enkele intersaante screenshots zijn:
  • Intnernet > Kabelinformatie > Overzicht: hier zie je de up- en download snelheid waarmee de modem synct
  • Intnernet > Kabelinformatie > Spectrum: hier zie je het ganse kabelspectrum, met de Docsis 3.0 kanalen, de DVB-C kanalen en het Docsis 3.1 kanaal. In de laatse Firmare zijn de DVB-C kanalen (op mijn voorstel) in een ander kleurtje :wink:
  • Intnernet > Kabelinformatie > Spectrum: Hier zie je - zowel voor upstream en downstream - de totale netwerkbelasting (met andere woorden, hoeveel Mbit/s er actueel door de kabel gaan (niet alleen jouw eigen belasting maar ook die van de buren). Je kan dus zien op welke tijdstippen de kabel op jouw segment overbelast (100%) is
DVB-C
Indien er geen "TOF Filter" op jouw aansluiting zit, kan je naar de onversleutelede TV zenders scannen (Compact Signaal):
  • DVB-C > Zenders zoeken > Parameters (vul in: 290 MHZ, 6875 MSym/s, QAM 256, network-ID 32)
    De Fritz!Box bevat 4 TV-tuners, je kan dus gelijktijdig naar 4 DVB-C zenders kijken (TV en Radio) via je netwerk (Fritz!TV App, VLC Media Player, etc)
  • DVB-C > Zenders zoeken > Spectrum: hier zie je alle DVB-C kanalen met de signaalsterkte (dB).
  • DVB-C > Zenders zoeken > Zenderlijst:: overzicht van alle DVB-C zenders (Compact Signaal): HD, SD, Radio ...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ok. Ik kan je dat niet ontzeggen.

Toch duidelijk hogere downloadspeeds via Fritz. Upload max. 14.3 Mbps
https://www.speedtest.net/my-result/a/11190698335
fritz_6660_begin.jpg
fritz_6660_1.jpg
fritz_6660_2.jpg
fritz_6660_4.jpg
fritz_6660_54.jpg
[Mod] Modem CM-MAC adres verwijderd in screenshot 2 (kan misbruikt worden)
Laatst gewijzigd door satsurfer 1 week geleden, in totaal 3 gewijzigd.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fritz_6660_7.jpg
fritz_6660_8.jpg
fritz_6660_9.jpg
fritz_6660_10.jpg
fritz_6660_11.jpg
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Zeer mooie screen en info bedankt!

Tip waar je deze beste aankoopt voor prijsje
6660 of 6690 beide oké

Voorkeur voor betrouwbaar iets , marktplaats is NL jammer genoeg afstand ver altijd opsturen vertrouw ik minder tenzij van bedrijf
Internet = Hey Telecom
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

satsurfer schreef: 1 week geleden Ok. Ik kan je dat niet ontzeggen.
Bedankt voor de screenshots. Hopelijk ben je tevreden met de prestaties van de 6660 :-D

De grafiek "Netwerkbeasting" toont duidelijk dat de kabel waarop jij aangesloten bent voor 40% belast is (natuurlijk momentopname van het voorbij uur).
In rood zie je dan hoeveel jouw downloads het netwerk belast.
Voorbeeld: jouw verbruik om 20.48 en om 21:01 zijn de rode stipjes hieronder:
-
Schermafbeelding 2025-10-25 095205.png
Schermafbeelding 2025-10-25 095205.png (34.09 KiB) 478 keer bekeken
-
Als je eens gedurende enkele minuten jouw lijn toetrekt (200 Mbps), zou je op deze grafiek zien hoeveel % dit de coax belast :-)

Toegevoegd na 19 minuten 13 seconden:
satsurfer schreef: 1 week geleden Wel af en toe valt Wifi weg...irritant.. (7590 had dit niet)
Die radar detectie en de DFS wachhtijd is een wettelijke verplichting, om bevoorrechte gebruikers (vb weerballon) niet te storen.
In principe zal de Fritz!Box de teostellen die deze frequentie gebruiken tijdelijk naar 2.4 GHz schakelen (of naar een ander AP in het Mesh systeem), op voorwaarde dat de toestellen 802.11k en 802.11v ondersteunen.
En dat werkt alleen als beide WiFi netwerken (2.4Ghz en 5 GHz) dezelfde naam/paswoord hebben.

Als je er teveel last van hebt kan je manueel een kanaal kiezen buiten het radar gebied?

Toegevoegd na 2 minuten 41 seconden:
Kan je nog eens volgende screenshot posten:
Intnernet > Kabelinformatie > Spectrum: hier zie mooi welke filter er eventueel op jouw lijn geplaatst werd :wink:
hn123
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

satsurfer schreef: 1 week geleden Ok. Ik kan je dat niet ontzeggen.

Toch duidelijk hogere downloadspeeds via Fritz. Upload max. 14.3 Mbps
https://www.speedtest.net/my-result/a/11190698335

fritz_6660_1.jpg

[Mod] Modem CM-MAC adres verwijderd in screenshot 2 (kan misbruikt worden)
Mooi, met DOCSIS 3.1 - dat vind ik persoonlijk wel een goeie reden om een eigen modem te gebruiken.
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: 2 weken geleden
Wat je zou kunnen doen is gebruik maken van de "Failover bescherming" van de Fritz!Box.
Dit is een nieuwe feature in de recente Fritz!Box OS.
  • Via een coax T-stuk beide modems (Siligence en Fritz!Box Cable) verbinden met de NIU (of bij voorkeur een NIU met 2 CM poorten).
  • Stel de Fritz!Box in voor "internet via de coax".
  • Open het Menu Internet > Toegangsgegevens > Failoverbescherming.
  • Stel het Failoverapparaat in op "LAN1" (dit is de 2.5GB poort op de Fritz!Box).
  • Je kan ook de reactietijden aanpassen (in beide richtingen), zet die op bijvoorbeeld 3 minuten.
  • Verbind de LAN1 poort van de Fritz!Box met de Siligence (in bridge).
Hoe werkt dit?
  • Gezien je nu geen Internet hebt via coax op de Fritz!Box (nog niet geregistreed door Hey!) zal de failover in werking gaan.
  • Je zal nu dus Internet hebben op de Fritz!Box via WAN (LAN1) - zoals je nu gebruikt (bridge mode).
  • Van zodra Hey! de Fritz!Box activeert zal de failover (na de ingestelde tijd) overschakelen naar de coax.
Je zal dus bijna geen moment zonder internet zitten :-D
Een goede test van de nieuwe feature "Failover bescherming" :wink: .
Ik ga dit eens testen, maar alvast een probleem ontdekt omdat de Hey/Orange siligence maar 1 device toelaat (vermoed ik). Fritz6070 (8.10-125564 BETA) op de kop kunnen tikken. Eerste snelle test met simple dubbele NAT (ik kon de familie niet zonder internet zetten :-D) lijkt te werken voor de start situatie. Mijn fritz is nog niet toegelaten op het netwerk, dus hij schakelt mooi snel naar de failover, en werkt voor deze start situatie.
Maar, deze morgen de hey in bridge gezet, maar dan wilt de failover niet werken, ook niet na reboot van de hey modem. Waarschijnlijk omdat de hey modem dus maar 1 mac toelaat, diegene wat hij het eerst ziet. Wat spelen met de volgorde van reboots geeft geen oplossing.
Manueel de Fritz op LAN1 internet zetten werkt wel goed.
stefan1234
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 38 keer

satsurfer schreef: 2 weken geleden Downloadspeed momenteel nog lager bij de fritz. varieert tss. 80-126 Mbps (Siligence 140 Mbps) UL: 14
Denk dat het aan mijn Geekom MiniPc ligt. Mijn 5 jaar oude Samsung doet probleemloos 135-140 Mbps (nog zelfs niet naast router)
https://www.orange.be/nl/opties-en-diensten/speedtest
Neem het met een korrel zout, ik heb net eens geprobeerd met Orange's eigen modem en haalde zogezegd voor DL meer dan de theoretische maximumsnelheid van mijn hey-abo op de Telenet-coax. (en jaja, ook met 10 euro korting for life... 8) )

Lenovo ThinkPad X270, bekabeld, MikroTik hEX RB750Gr3 router, achter Siligence TCG300 in bridge-modus.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

ben144 schreef: 1 week geleden Ik ga dit eens testen, maar alvast een probleem ontdekt omdat de Hey/Orange siligence maar 1 device toelaat (vermoed ik). Fritz6070 (8.10-125564 BETA) op de kop kunnen tikken. Eerste snelle test met simple dubbele NAT (ik kon de familie niet zonder internet zetten :-D) lijkt te werken voor de start situatie. Mijn fritz is nog niet toegelaten op het netwerk, dus hij schakelt mooi snel naar de failover, en werkt voor deze start situatie.
Maar, deze morgen de hey in bridge gezet, maar dan wilt de failover niet werken, ook niet na reboot van de hey modem.
Interessante case. Dus, als ik het goed begrijp
  • werkt de fail-over niet, achter de Hey! modem in bridge mode.
  • werkt de fail-over wel, achter de Hey! modem zonder bridge mode (dubbele NAT).
  • werkt het wel als de Fritz!Box instelt op "Internet via LAN1".
In beide gevallen wordt de LAN1 poort gebruikt?
ben144 schreef: 1 week geleden Waarschijnlijk omdat de hey modem dus maar 1 mac toelaat, diegene wat hij het eerst ziet. Wat spelen met de volgorde van reboots geeft geen oplossing.
Manueel de Fritz op LAN1 internet zetten werkt wel goed.
Indien de bridge mode zou werken zoals bij Telenet (MAC passtrough), dan zou ik denken dat de LAN1 poort een ander MAC adres krijgt, indien ingesteld op fail-over?

Maar in het geval van Hey! (Siligence modem) is het een echte bridge, en krijg je internet (publiek IP) op poort 4
Heb je bij de test poort 4 gebruikt? Dus Hey! modem poort 4 verbinden met Fritz!Box LAN1 :wink:

Toegevoegd na 10 minuten 8 seconden:
ben144 schreef: 1 week geleden Fritz6070 (8.10-125564 BETA) op de kop kunnen tikken
Kan dit een typfout zijn? Een Fritz!Box 6070 bestaat niet.
Aan de Firmware versie te zijn zou dit een Fritz!Box 6670 moeten zijn?
ben144
Plus Member
Plus Member

Ja, je begrijpt het goed.
Op fritz in beide gevallen de lan 1
Ja, op hey modem poort 4 en er komt een publiek ip uit de hey modem ingeval Fritz ingesteld op internet via lan1

De hey modem staart ervoor bekend om maar 1 publiek ip uit te geven aan het eerste device dat ie tegenkomt, daarna mag je niets meer veranderen (tenzij reboot van hey modem).

Toegevoegd na 1 minuut 40 seconden:
Ja typfout : fritz 6670
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

ben144 schreef: 1 week geleden De hey modem staart ervoor bekend om maar 1 publiek ip uit te geven aan het eerste device dat ie tegenkomt, daarna mag je niets meer veranderen (tenzij reboot van hey modem).
Eigenlijk is het niet de Hey! modem die het publiek IP adres uitdeelt, maar de DHCP server van Hey/Orange.
Het is dus inderdaad mogelijk dat er een maar één publiek IPv4 uitgedeeld wordt, en je een bepaalde wachttijd moet doorlopen vooralleer een nieuw device terug een IP adres krijgt?

Het is wel vreemd, dat je in fail-over mode geen IP adres krijgt, gezien je in beide gevallen dezelfde poort gebruikt (LAN1).
Tenzij de Fritz!Box in failover mode toch een ander MAC adres gebruikt?

@FRITZ!webcare Kunt u hier iets meer over vertellen of het "probleem" escaleren?

@ben144
Ik neem aan dat je in de Hey! modem het MAC adres ziet van de aangesloten toestellen.
Misschien kan je eens de Fritz!Box aansluiten op de Hey' modem (zonder bridge), en beide opties proberen (internet via LAN1, failover via LAN1).
Dan zou je kunnen zien of je 2 verschillende MAC adressen krijgt?
ben144
Plus Member
Plus Member

Eens getest en beide opties geven een verschillend MAC adres.

Ziehier ook het screenshot van de Orange bridge mode uitleg, max 1 device. Zelfs geen timeout ofzo, eenmaal iets anders gekoppeld moet je de kabel modem rebooten.
bridge.png
Laatst gewijzigd door ben144 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

ben144 schreef: 1 week geleden Eens getest en beide opties geven een verschillend MAC adres.
Interessant om te weten. Ik had al zoiets vermoed :wink: .
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

ben144 schreef: 1 week geleden Ziehier ook het screenshot
huh hebben ze de siligence modem nu ook al gelimiteerd tot 1 MAC/pub IPv4 in bridge mode (net zoals de livebox al was)?
Toen ik nog Hey had in augustus gebruikte ik nog gewoon 4 IPv4's op mijn router via de siligence maar dat blijkt dus ook verleden tijd te zijn...
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Handig om te weten voor toekomst! Bedankt
Internet = Hey Telecom
Plaats reactie