Trage download tijdens piekuren

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
PeterD1
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 6 keer

Sinds de laatste dagen merk ik op dat tijdens de piekuren (19-23u) het downladen van games traag gaat (maar zo een 5 mbps) terwijl als ik op dat moment een speedtest doe ik nog steeds zo een 230 mbps haal (alle toestellen zijn bekabeld dus niet via wifi).
Dacht eerst dat het probleem misschien bij de server lag maar heb dit getest op steam, playstation en xbox.
Overal gaat het traag en als ik bv op de xbox aan het downloaden ben en dan iets op de ps5 wil doen dan begint de ps5 zelfs niet met downloaden tot dat de xbox stopt. Gisterenavond heb ik wat meer in de gaten gehouden en net na 23u schoot de downloadsnelheid weer naar naar omhoog (zo een 200 mbps) en vanmorgen was dit nog steeds het geval maar vanavond rond 19u toen ik tijd had om het nog eens te testen was het weer terug.
Heb al gebeld met de telenet klantendienst maar zij zien geen abnormale dingen.
Iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen?

Alvast bedankt!
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Waar download jij je games?

Telenet is nooit een fan geweest van torrents gebruik.

Jaren terug was het al zo dat ze de snelheid van Torrents verlaagde tijdens de avonduren.

Of dit nu nog zo is weet ik niet, maar vermits je speedtest wel goede waardes geeft, zo het best wel kunnen dat dit nog zo is.

Mvg
PeterD1
Member
Member

Ik download de games gewoon legaal via steam, playstation of xbox server. Niks illegaal dus :)
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zoals je aangeeft, piekuren. Gebruik op de node gaat te hoog zijn en Telenet doet aan traffic shaping/QOS en beschouwd downloads als niet urgent. Het nadeel van infrastructuur delen met andere gebruikers.

Voor telenet is dat niet 'abnormaal' en ik denk niet dat de helpdesk zo diepgaand kijkt. Gewoon eens checken of ze errors zien.

Je downloads plannen na piekuren lijkt makkelijkste opmossing. Gelijk we allemaal vroeger deden, gaan slapen met de downloads aan en auto shutdown als alles klaar was. En dat zelfs meerdere nachten doen voor de grote downloads :p
PeterD1
Member
Member

Bedankt voor het duidelijke antwoord. Waarom passen ze dat dan enkel toe op download van games? Heb net nog eens geprobeerd om een torrent te downloaden en dit gaat makkelijk tot 150 mbps, terwijl ik voor games nu niet hoger kom dan 5 mbps (niet tegelijkertijd)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Volgens de wetgeving op netneutraliteit mag netwerkbeheer niet specifiek op bepaalde games-downloaddiensten toegepast worden. Netwerkbeheer moet transparant en niet-discriminerend zijn. Dus je trekt hopelijk een voorbarige conclusie, anders zou Telenet illegaal bezig zijn.

Niet discriminerend betekent dat netwerkbeheer bijvoorbeeld op alle http-downloads van een bepaald datavolume of tijdsduur zou moeten toegepast worden.
Transparant betekent dat Telenet (desnoods via een klacht bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie) open moet communiceren over netwerkbeheer. Klanten die meer informatie willen over netwerkbeheer moet Telenet een eerlijk antwoord kunnen geven.

Ik heb enkele weken geleden de technische uitleg neergeschreven waarom Telenet dit doet: viewtopic.php?p=971014#p971014
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Belgissschenaap schreef: 21 sep 2023, 20:42 Je downloads plannen na piekuren lijkt makkelijkste opmossing. Gelijk we allemaal vroeger deden, gaan slapen met de downloads aan en auto shutdown als alles klaar was. En dat zelfs meerdere nachten doen voor de grote downloads :p
Anno 2023, met een abonnement van €60-€150 die snelheden van 300Mbps+ adverteert, nog steeds moeten sukkelen met plannen en PC's aan laten staan is toch te belachelijk voor woorden :bang:

Dan heb je 'het snelste internet', ben je toch niet echt sneller omdat je moet wachten tot de piekuren gedaan zijn en je dan wellicht toch pas de volgende dag verder doet :lol:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Iedere IT'er met een beetje basiskennis kan inschatten dat als het bandbreedtegebruik systematisch omhooggaat dat busnetwerk van Telenet op een bepaald moment tegen zijn limieten gaat lopen en dan moet men dat soort truken van de foor beginnen toepassen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

vverbeke schreef: 22 sep 2023, 08:21 Iedere IT'er met een beetje basiskennis kan inschatten dat als het bandbreedtegebruik systematisch omhooggaat dat busnetwerk van Telenet op een bepaald moment tegen zijn limieten gaat lopen en dan moet men dat soort truken van de foor beginnen toepassen.
Maar waarom gaat dan een meestal illegale torrent download, waar Telenet zo tegen is, wel snel en een legale download van een game traag?

Mvg
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

edwin.d schreef: 22 sep 2023, 08:58
vverbeke schreef: 22 sep 2023, 08:21 Iedere IT'er met een beetje basiskennis kan inschatten dat als het bandbreedtegebruik systematisch omhooggaat dat busnetwerk van Telenet op een bepaald moment tegen zijn limieten gaat lopen en dan moet men dat soort truken van de foor beginnen toepassen.
Maar waarom gaat dan een meestal illegale torrent download, waar Telenet zo tegen is, wel snel en een legale download van een game traag?

Mvg
Omdat de traffic shaping van Telenet zo geconfigureerd is. Mogelijk shapen ze wel op de gekende downloadbronnen (Akamai en consoorten) maar bij Torrents ga je stukjes bestand van willekeurige IP adressen downloaden en daar kan die traffic shaping moeilijker mee overweg? Of ze kunnen dat wel shapen maar doen het niet? (want een beetje degelijke corporate firewall haalt bittorrent er in principe zo uit maar mogelijk is de load van die detectie te zwaar om uit te rollen naar alle Telenetgebruikers?)
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
raf1
Elite Poster
Elite Poster

edwin.d schreef: 22 sep 2023, 08:58Maar waarom gaat dan een meestal illegale torrent download, waar Telenet zo tegen is, wel snel en een legale download van een game traag?
Dat is een veronderstelling en welke "traffic management"-maatregelen Telenet precies toepast moet je aan Telenet vragen.

Traffic management moet alleszins een objectieve maatregel zijn, willekeurig gamedownloaddienst X van 17u tot 24u vertragen terwijl andere downloads in die periode niet vertragen is illegaal volgens de wetgeving netneutraliteit. Het BIPT houdt hier toezicht op, maar grijpt mogelijks pas in na een klacht: https://www.bipt.be/operatoren/netneutraliteit-op
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vraag me af; zou dit probleem zich bij Orange ook voordoen aangezien het wel de Telenet kabel is maar andere backbone?
En het is dus enkel op de drukke nodes van toepassing?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ja, dit type traffic management gaat over de eerlijke verdeling van bandbreedte op het coaxnetwerk. Dit is identiek voor Orange-klanten.
Het gebeurt alleen bij piekbelasting van een node om de bandbreedte gelijk te verdelen over alle actieve gebruikers.

Als Telenet dat niet zou doen, zou bijvoorbeeld videostreaming bij pakweg honderd klanten kunnen uitvallen wanneer drie of vier klanten grote files tegen 800 Mbps beginnen downloaden.
PeterD1
Member
Member

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden, allemaal! Ben weer wat wijze geworden :)
Naar mijn aanvoelen is Telenet dus specifiek dingen aan het knijpen tijdens de piekuren dus zal inderdaad een klacht indienen bij het bipt als dit illegaal is.
Kan ook nog altijd eens contact met Telenet opnemen maar vind het vooral jammer dat je wordt gedwongen om zulke dingen te downloaden buiten de piekuren terwijl ik overdag op het werk ben en dat dus moeilijker is. Dat ze het wat knijpen naar bv 100 mbps snap ik nog maar 8 mbps is zwaar overdreven.
Op dat vlak heeft vdsl precies toch een voordeel ondanks de lagere snelheid buiten de piekuren voor het downloaden zal zulke files. Glasvezel gaat hier jammer genoeg de eerste jaren niet gelegd worden
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1063 keer
Bedankt: 667 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Ook op VDSL kan je in de problemen raken als de capaciteit in de ROP niet hoog genoeg is. Maar het valt veel minder voor, en het is geen gedeeld medium zoals Coax.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ja, je kan minstens eens om uitleg vragen bij Telenet en bij een onduidelijk of nietszeggend antwoord je licht eens opsteken bij het BIPT of de Ombudsdienst voor telecommunicatie.

Ja, op VDSL is de situatie zeker beter tijdens de Telenet-piekuren. VDSL betreft steeds een individuele lijn van maximaal 100 Mbps/40 Mbps naar een glasvezelstraatkast (ROP - Remote Optical Platform).
Ik dacht dat in de ROP oorspronkelijk een fiber van 2,5 Gbps per 48 gebruikers was voorzien, maar die fiber kan Proximus gemakkelijk upgraden naar 10 Gbps indien nodig.
Dus Proximus kan steeds voldoende bandbreedte voorzien met een eenvoudige upgrade van de lijnkaarten in de glasvezelstraatkast.

Ik heb geen weet van vergelijkbaar "traffic management" op VDSL-lijnen. Proximus geeft in het desbetreffende document ook aan dat ze het bandbreedtegebruik op het vaste netwerk continu monitoren en de dimensionering (van de fiber) indien nodig aanpassen.

Beheer van het vaste en mobiele internetverkeer op het Proximus-netwerk(PDF, 109Kb)

bron:https://www.proximus.be/nl/id_cr_warnla ... matie.html
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als torrents wel snel downloaden, maar Steam en consoorten niet, dan zal er idd eerder sprake zijn van network traffic mgmt.

raf1 schreef: 21 sep 2023, 22:19 Volgens de wetgeving op netneutraliteit mag netwerkbeheer niet specifiek op bepaalde games-downloaddiensten toegepast worden.
Klopt volledig; maar als bepaalde diensten aparte protocols of poorten gebruiken, is het uiteraard een snelle omweg om gewoon op dat protocol of port een limiet te stellen; dan discrimineren ze niet, want "elke service die dat gebruikt wordt dan gethrottled".
De lijn kan soms dun zijn.

MaT schreef: 21 sep 2023, 22:42 Anno 2023, met een abonnement van €60-€150 die snelheden van 300Mbps+ adverteert, nog steeds moeten sukkelen met plannen en PC's aan laten staan is toch te belachelijk voor woorden
Tja, we weten allemaal dat alle providers hun capaciteit "oversellen".
Maw, als jij en al je buren tegelijk je 300Mbps volop gaan benutten, zal het snel gedaan zijn met het sprookje.
Mss zelfs nog meer dan op xDSL, want daar ben je de enige op je lijn, terwijl TN een shared medium is, en er meerdere huizen op hetzelfde coax kabeltje zitten.

Dat is eigenlijk niet anders dan snelwegen; daar staan ook regelmatig files op tijdens de spitsuren.
En in de UK moeten ze nog altijd extra stroom voorzien bij tea-time.
En zoek maar ns op wat de watermaatschappijen in de US doen tijdens de Superbowl, wanneer iedereen tegelijk naar het toilet gaat tijdens de commercials.
Niks, maar dan ook niks, is gebouwd om continu op maximum capaciteit te functioneren.

Vergeet ook niet dat dataverbruik elk jaar nog altijd exponentieel toeneemt, en het nooit "genoeg" zal zijn.
Voor elke user die een betaalbaar 1Gbps abbonement vindt, zal er wel een AAA game company zijn die vindt dat 200GB voor een game en 60GB voor een patch wat aan de kleine kant is.
Ik herinner me de reclame van TN nog, decennia geleden, toen ze concurreerden tegen dial-up providers.
De dial-up was voorgesteld als een groot glas met een rietje, TN als een groot glas met een tuinslang in.
Uiteraard was het glas sneller leeg bij TN; maar wat ze vergaten is, dat wanneer veel mensen een tuinslang hebben, dat groot glas al snel een grote emmer wordt.
Wanneer het "niet echt uitmaakt" omdat "iedereen toch een snelle verbinding heeft", gaan designers al snel hun websites, games, etc wat zwaarder maken en meer rommel insteken.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 22 sep 2023, 13:14 gaan designers al snel hun websites, games, etc wat zwaarder maken
En ik kan dit alleen maar toejuichen; als zo'n dingen niet gebeuren, worden er geen internet upgrades gedaan want "er is geen vraag naar" (enkele powerusers zoals ik zijn niet genoeg) en zo geraken we nog meer achterop qua internet in Belgie
Weet je nog vroeger: "de meeste klanten komen toe met 10GB/maand vast internet dus we houden het zo" :bang:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Er bestaat technologie om iedereen continu 1Gbps te geven. (fiber)
Dus elke provider die reclame maakt met onbeperkt internet tegen 1Gbps, moet dan maar de noodzakelijke technologie inzetten.

Je moet je echt niet plooien naar de onhebbelijkheden van hebzuchtige providers.

Je kan ook gewoon 100 GB voor de lol downloaden om 22u 's avonds.

Of een VPN gebruiken om te downloaden, dan bestaat de kans dat het traffic management-systeem dit verkeer niet zal vertragen.
PeterD1
Member
Member

raf1 schreef: 22 sep 2023, 17:57 Er bestaat technologie om iedereen continu 1Gbps te geven. (fiber)
Dus elke provider die reclame maakt met onbeperkt internet tegen 1Gbps, moet dan maar de noodzakelijke technologie inzetten.

Je moet je echt niet plooien naar de onhebbelijkheden van hebzuchtige providers.

Je kan ook gewoon 100 GB voor de lol downloaden om 22u 's avonds.

Of een VPN gebruiken om te downloaden, dan bestaat de kans dat het traffic management-systeem dit verkeer niet zal vertragen.
Heb het eens getest me een vpn op de pc en dan schiet de downloadsnelheid direct naar max dus je hebt gelijk om het zo te omzeilen. Zal eens moeten kijken of ik ook een vpn op een console kan zetten.

Klantendienst van Telenet gebeld en het enige dat zij zeggen is dat doen we niet meneer. Dan wilden ze me one up aansmeren want dat is sneller en dan was het dat ze wat problemen zien op de coax metingen dus we zullen een technieker sturen…
PeterD1
Member
Member

Telenet is vandaag langs geweest. Node is hier tijdens de piekuren zo goed als overbelast op alle frequenties.
Ze gaan nu kijken om een zwaardere node te plaatsen of de mensen in de straat laten overstappen op docsis 3.1 modems omdat veel mensen hier nog docsis 3.0 modems hebben en dat dus ook blijkbaar een deel van het probleem zou kunnen zijn.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

PeterD1 schreef: 28 sep 2023, 15:42 Telenet is vandaag langs geweest. Node is hier tijdens de piekuren zo goed als overbelast op alle frequenties.
Ze gaan nu kijken om een zwaardere node te plaatsen of de mensen in de straat laten overstappen op docsis 3.1 modems omdat veel mensen hier nog docsis 3.0 modems hebben en dat dus ook blijkbaar een deel van het probleem zou kunnen zijn.
Heel gek ,
de kast buiten kan ik begrijpen als er problemen zijn maar een nieuwe/oude modem dat een probleem kan zijn ? :? :?
Ik bedoel als jij vb alleen en docsis modem 3.1 hebt en de rest van je straat 3.0 zou jij toch beter en sneller moeten zijn denk ik ?
En zou u modem voorrang krijgen tegenover die oude modems of zit ik mis? :???:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

EuroDOCSIS 3.1 benut de frequenties op de coaxkabel efficiënter. Een volledige omschakeling van alle modems op een node naar EuroDOCSIS 3.1 betekent 20% extra bandbreedte bij identiek spectrumgebruik. Eventueel kan Telenet ook nog spectrum aan EuroDOCSIS 3.1 toevoegen vanaf 800 MHz en hoger.

Maar dat blijft dweilen met de kraan open want bandbreedteverbruik groeit globaal sneller dan 20% per jaar.

Eigenlijk moet Telenet tot op een bepaald punt in de buurt fiber aanleggen en een bijkomende node plaatsen zodat het aantal gebruikers per node door twee kan gedeeld worden. Misschien bedoelt men dat met "zwaardere node".

Overal Fiber-to-the-home aanleggen is natuurlijk nog beter, dan is de bandbreedteschaarste definitief opgelost.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

raf1 schreef: 28 sep 2023, 16:17 Eventueel kan Telenet ook nog spectrum aan EuroDOCSIS 3.1 toevoegen vanaf 800 MHz en hoger.
Heb net nog eens de coax ge-spectrumgescant en er is nog steeds slechts 1 EuroDOCSIS 3.1 kanaal, van 736-790Mhz, althans in mijn regio.
Waarom ze niet eens opschieten met nog zo'n kanalen bijmaken is me een raadsel...
raf1 schreef: 28 sep 2023, 16:17 dweilen met de kraan open
Ze kunnen wel als tussenoplossing nodes per wijk/straat gaan zetten, beetje zoals de VDSL2 ROPs van Proximus
raf1
Elite Poster
Elite Poster

splinterbyte schreef: 28 sep 2023, 17:48 Ze kunnen wel
Traffic shaping is goedkoper.

Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat Telenet zulke acute bandbreedteproblemen niet proactief aanpakt!
Het is toch te gek dat je meer dan 75 euro/maand betaalt voor 1 Gbps en tijdens de piekuren op 10 Mbps gezet wordt.
Dat is 1% van de beloofde snelheid.

Ook de manier waarop de klant dit moet "ontdekken" is beneden alle peil. Zonder eigen onderzoek door de klant had Telenet dit probleem gewoon nooit toegegeven.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 42 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Hier had ik eens met business fibernet 10Mbps met 340ms tijdens de piekuren voor 2maanden (aan 95.59eur/m) ipv 240Mbps, bleek een lijnkaart te zijn.
Telenet heeft nooit zelfs contact opgenomen met mij, 1 poging, wanneer ik specifiek gezegd had om na een bepaald uur te bellen, ze claimden 2 pogingen.

Via andere klanten dan vernomen dat het een lijnkaart was. (was toen zichtbaar op ripe atlas ook dat meerdere klanten 300+ms hadden, hoe zet je als provider een hele regio met 300ms zonder monitoring?)

Dus als ze dat al niet kunnen monitoren, vrees ik het ergste voor de nodes in de straten :bang:
Het was niet enkel een kleine host met problemen maar bijna het hele internet bvb: Orange, Edpnet, Combell, Proximus zijn enkele lokale voorbeelden.
Enkele users kregen toen een toestel (mini PC, soort raspberry Pi) in hun huis van de backend van telenet, waarschijnlijk met smokeping op ofzo.
RIPE Atlas toen:
7b7ef652-ed5c-484f-aafb-9eebaa85e411_28845abc-8545-415c-acef-630561005560.png
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
jan5787
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer

Dat ze de 1gbps wat terugschroeven op piekmomenten kan ik nog ergens begrijpen, maar momenteel is er toch iets serieus mis met Telenet hun traffic shaping.
Zelfs met een 150 mbps van Orange word ik voor steam downloads op 10 mbps gezet tijdens de piekuren en met VPN normale snelheid. Terwijl er capaciteit zat is, met Docsis 3.0 gebruik van ± 60% en dus nog zeker 800 mbps plus beschikbaar.
Ook zeer mooi te zien laatste dagen (sinds 21/9 dagelijks) wanneer de limit er af vliegt om 23h een grote piek in datagebruik (rode pijlen)
Gebruik momenteel:
(Max beschikbare docsis 3.0  ± 2.1gbps)
(Max beschikbare docsis 3.0 ± 2.1gbps)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dan zal het toch per node verschillen.
Als ik (met Orange 400Mbps) een Steam game download om 22:55 gaat dit tegen 63-111Mbps
Na 23:00 blijft dit hetzelfde...

@jan5787 welke tool gebruik jij eigenlijk voor die speed measuring (screenshot)?
jan5787
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer

splinterbyte schreef: 29 sep 2023, 23:03 @jan5787 welke tool gebruik jij eigenlijk voor die speed measuring (screenshot)?
Ik gebruik licht gewijzigd script gebaseerd op https://github.com/cyablo/docsistoinflux
in combinatie met Grafana
Dit is ook een goeie optie, maar minder mogelijkheden met grafiek: https://github.com/sp4rkie/docsis-cable-load-monitor

Verdere bedenking die ik had, zouden ze de limit alleen toepassen op docsis 3.0 modems? en de nieuwere met docsis 3.0+3.1 geen limit geven?
Dus zijn er gebruikers met nieuwere docsis 3.1 modem die tijdens de piekuren zwaar gereduceerde downloads hebben?
@PeterD1 Welke modem heb je?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Neen, ik denk dat de fysieke laag niet uitmaakt. Normaliter hebben 1 Gbps-abonnees tegenwoordig allemaal een EuroDOCSIS 3.1-modem.
Verlaagde snelheid is het gevolg van traffic management op basis van Deep Packet Inspection, dus op IP-niveau op een router.

Op bijna alle nodes zullen ook bedrijven aangesloten zijn die sowieso een hogere prioriteit krijgen dan eender welk consumentenabonnement en daarnaast ook 5 Mbps bandbreedte op de node kunnen reserveren. Dat kan ook een rol spelen, dat bijvoorbeeld bepaald EuroDOCSIS-spectrum voor bedrijven is gereserveerd. (Misschien zelfs een marge voor toekomstige bedrijfsklanten want bedrijven brengen meer op dan consumenten.)

Ik denk niet dat er iets mis is, Telenet/Liberty Global zullen hun redenen wel hebben om dit zo te configureren. Denk niet technisch, denk commercieel. Er zit bij Liberty Global altijd een commerciële reden achter een technische beslissing.

Je gebruikt dus best een VPN op het Telenet/Liberty Global-netwerk.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

raf1 schreef: 30 sep 2023, 11:45reserveren
Dat claimen ze toch ja:
Bandbreedte tot 1000 Mbps download en 100 Mbps upload
Optioneel gereserveerde bandbreedte tot 5 Mbps
Prioriteit op ons coaxnetwerk
https://www2.telenet.be/business/nl/sme ... e-fibernet
(merk ook op, meer uploadspeed mogelijk)

Maar zou dit niet eerder on-the-fly zijn ipv statisch, dus enkel als er zo eentje begint downloaden, het voor de consumenten trager wordt?
Zo zou een goed QoS systeem toch in elkaar zitten...
PeterD1
Member
Member

@jan5787 ik heb de luide popcorndoos..ben nu niet thuis om te kijken welk type het is maar ik denk wel dat je weet welke ik bedoel. Volgens mij is die al docsis 3.1

Ga even afwachten welke provider de Pixel 8 aanbiedt (met korting) maar ga waarschijnlijk overstappen naar vdsl (eerst even Proximus om een actieve telefoonlijn te hebben, daarna EDPnet). Dan heb ik tenminste altijd 90 mbps ter beschikking en stap ik over naar fiber vanaf dit beschikbaar is.
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Bij Telenet zitten Business aansluitingen en residentiele aansluitingen dus op dezelfde kabel, dat is bij de fiber van Proximus naar het schijnt niet het geval. Bvb in onze straat is de overkant van 't straat residentieel, en onze kant een bedrijfszone, en aan onze kant van de straat kan ik een Business aansluiting krijgen, aan de overkant niet, althans volgens de man die kwam kijken of we konden aangesloten worden op de Business fiber. (komen ze morgen doen als 't goed is). Hij zei dat de fiber in deze straat, aan onze kant, alleen voor bedrijfsaansluitingen is.
PeterD1
Member
Member

Ondertussen kan ik tijdens de piekuren terug tegen volle snelheid downloaden. Ze hebben dan toch iets aangepast :)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”