Scarlet Trio met maar 70/12.5 profiel

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo allemaal,

Op 28/08/2024 liet Scarlet ons per mail weten dat de maximale surfsnelheid stijgt van 70 Mbps naar 100 Mbps, en van 10 Mbps naar 20 Mbps* uploadsnelheid, zonder dat de prijs verandert!

Allemaal goed en wel maar tot vandaag zie ik dat ze dat nog steeds niet opgeleverd hebben.

Onderstaande meting is gedaan met een telefoon 1 meter van de BBox verwijdert.
Scarlet BBox3 02.PNG
Schermafbeelding 2025-09-26 202737.png
Bovenstaande zijn de gegevens van de B-Box 3 Sagem Tool.

Wat kan ik best doen hun contacteren via de support of andere weg ?
Greetings, G33RT

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
2de locatie: Scarlet Trio Lijnprofiel 70/12.5 Mbps.
TV Vlaanderen | Qviart Lunix 4K Dual Tuner met Telenet CI+ module | WaveFrontier T90 v2 antenne
Gebruikersavatar
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 862
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 188 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Je lijnwaarden zien er heel goed uit dus dit zal nog wel komen, maar ik zie dat de mail al van een maand geleden dus, dus je kan ze eventueel eens contacteren.
je kan via 0800 22 424 ook een TBF starten (als je je lijn nummer kent)

Edit:
ik zie net dat in je handtekening nog: edpnet 100/40 Lijnprofiel staat.
je hebt dus al 100/40 gehad, ik vermoed dat het probleem dan toch aan de kant van scarlet gaat zitten, dus best toch hen eens contacteren
Greetz cyberbug

Afbeelding
Gebruikersavatar
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 498
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als het voor jou een troost mag zijn, na zowat 1 jaar is mijn snelheid zelfs gedaald.

30-12-2013

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   70.000 kbps
Upstream current bit rate:     24.998 kbps

Downstream max bit rate:       85.347 kbps
Upstream max bit rate:         29.785 kbps

Downstream attenuation:        18,7 dB

Downstream noise margin:       11,2 dB
Upstream noise margin:         8,6 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            481 m

Proximus profile name:         70/25
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
28-09-2025

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49.726 kbps
Upstream current bit rate:     10.000 kbps

Downstream max bit rate:       60.436 kbps
Upstream max bit rate:         10.756 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       17,9 dB
Upstream noise margin:         11,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            493 m

Proximus profile name:         50/10
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
16-06-2025

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   59.997 kbps
Upstream current bit rate:     20.000 kbps

Downstream max bit rate:       79.984 kbps
Upstream max bit rate:         28.287 kbps

Downstream attenuation:        18,7 dB

Downstream noise margin:       12,8 dB
Upstream noise margin:         11,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            481 m

Proximus profile name:         60/20
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Dringend Glasvezel gewenst
Laatst gewijzigd door Moonboy 2 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18570
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
Bedankt: 3800 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

G33RT schreef: 3 weken geleden Hallo allemaal,

Op 28/08/2024 liet Scarlet ons per mail weten dat de maximale surfsnelheid stijgt van 70 Mbps naar 100 Mbps, en van 10 Mbps naar 20 Mbps* uploadsnelheid, zonder dat de prijs verandert!
De verhoging van de maximale surfsnelheid heeft niets met de lijnwaarden te maken.
Jouw modem zou gemakkelijk op 100/35 moeten kunnen syncen, waarmee je dus probleemloos de geadverteerde surfsnelheid van 100/20 moet kunnen bereiken.

Enige die jou kan helpen is de Scarlet Helpdesk.
Eventueel escaleren naar Ombudsdienst indien geen correct gevolg.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

cyberbug schreef: 3 weken geleden Je lijnwaarden zien er heel goed uit dus dit zal nog wel komen, maar ik zie dat de mail al van een maand geleden dus, dus je kan ze eventueel eens contacteren.
je kan via 0800 22 424 ook een TBF starten (als je je lijn nummer kent)

Edit:
ik zie net dat in je handtekening nog: edpnet 100/40 Lijnprofiel staat.
je hebt dus al 100/40 gehad, ik vermoed dat het probleem dan toch aan de kant van scarlet gaat zitten, dus best toch hen eens contacteren
De mail is niet van een maand geleden maar van 28/08/2024 wat dus meer dan een jaar geleden is :wink:

De Scarlet aansluiting is bij mijn zoon en niet om mijn adres want ik heb nog steeds netjes 100/40 van edpnet :thumbs:

Toegevoegd na 4 minuten 34 seconden:
Moonboy schreef: 3 weken geleden Als het voor jou een troost mag zijn, na zowat 1 jaar is mijn snelheid zelfs gedaald.

30-12-2013

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   70.000 kbps
Upstream current bit rate:     24.998 kbps

Downstream max bit rate:       85.347 kbps
Upstream max bit rate:         29.785 kbps

Downstream attenuation:        18,7 dB

Downstream noise margin:       11,2 dB
Upstream noise margin:         8,6 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            481 m

Proximus profile name:         70/25
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
28-09-2025

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49.726 kbps
Upstream current bit rate:     10.000 kbps

Downstream max bit rate:       60.436 kbps
Upstream max bit rate:         10.756 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       17,9 dB
Upstream noise margin:         11,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            493 m

Proximus profile name:         50/10
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
16-06-2025

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   59.997 kbps
Upstream current bit rate:     20.000 kbps

Downstream max bit rate:       79.984 kbps
Upstream max bit rate:         28.287 kbps

Downstream attenuation:        18,7 dB

Downstream noise margin:       12,8 dB
Upstream noise margin:         11,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            481 m

Proximus profile name:         60/20
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Dringend Glasvezel gewenst
Ja dat is erg, zeker indien je weet dat je een hoger profiel gehad hebt in het verleden.
Ik hoop voor jou dat er snel glasvezel beschikbaar zal zijn :lol:

Toegevoegd na 5 minuten 58 seconden:
philippe_d schreef: 3 weken geleden
G33RT schreef: 3 weken geleden Hallo allemaal,

Op 28/08/2024 liet Scarlet ons per mail weten dat de maximale surfsnelheid stijgt van 70 Mbps naar 100 Mbps, en van 10 Mbps naar 20 Mbps* uploadsnelheid, zonder dat de prijs verandert!
De verhoging van de maximale surfsnelheid heeft niets met de lijnwaarden te maken.
Jouw modem zou gemakkelijk op 100/35 moeten kunnen syncen, waarmee je dus probleemloos de geadverteerde surfsnelheid van 100/20 moet kunnen bereiken.

Enige die jou kan helpen is de Scarlet Helpdesk.
Eventueel escaleren naar Ombudsdienst indien geen correct gevolg.
Ja ik dacht ook al dat met zulke lijnwaardes het geen probleem zou mogen zijn om een 100/20 profiel te kunnen krijgen.

Betreft die ombudsdienst, je bedoeld daar Scarlet Ombudsdienst mee neem ik aan ?
Greetings, G33RT

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
2de locatie: Scarlet Trio Lijnprofiel 70/12.5 Mbps.
TV Vlaanderen | Qviart Lunix 4K Dual Tuner met Telenet CI+ module | WaveFrontier T90 v2 antenne
Gebruikersavatar
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 167 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Nee dit:
https://www.ombudsmantelecom.be/nl/

Maar 1ste stap is gewoon horen bij Scarlet
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.5
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ondertussen een reactie van Scarlet ontvangen.
Ze wisten mij te vertellen dat ze een lijntest hebben gedaan en geen problemen hebben ondervonden. (dit was niet mijn oorspronkelijke vraag)
Maar mijn vraag waarom ik nog steeds geen hoger VDSL2 profiel heb gekregen hebben ze volledig negeert ! :roll:
Ze hebben verleden jaar ons zelf op de hoogte gebracht per mail op 28/08/2024 dat 70 Mbps naar 100 Mbps en 10 Mbps naar 20 Mbps zou gaan. (mits haalbaar natuurlijk)
Greetings, G33RT

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
2de locatie: Scarlet Trio Lijnprofiel 70/12.5 Mbps.
TV Vlaanderen | Qviart Lunix 4K Dual Tuner met Telenet CI+ module | WaveFrontier T90 v2 antenne
Gebruikersavatar
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 498
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier ook ontvangen, echter geen enkel resultaat, zal nog 1 keer bellen, indien deze maand geen verbetering zal ik mijn conclusies moeten trekken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18570
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
Bedankt: 3800 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

G33RT schreef: 2 weken geleden Ondertussen een reactie van Scarlet ontvangen.
Maar mijn vraag waarom ik nog steeds geen hoger VDSL2 profiel heb gekregen hebben ze volledig negeert !
Zoals hierboven besproken, kan je nu een (online) klacht indienen bij de Ombudsman.
Vermijdt hierbij veel tralala en geklaag maar blij to-the-point met duidelijke eisen:
  1. Dat ze het VDSL2 lijnprofiel voldoende moeten verhogen om de geadverteerde snelheid van 100/20 (e-mail van 28/08/2024) te kunnen leveren. Verwijs hierbij naar de uitstekende lijnwaarden:
    - attainable speed 135/40 Mbps
    - attenuation 4.7 dB
    - SNR 28.2 dB
  2. Dat ze jouw surfsnelheid moeten verhogen naar de geadverteerde 100/20 Mbps
Of je nu een VDSL2 profiel krijgt van 100/40, 100/35, 100/30 maakt niets uit, zolang het maar min 100/20 Mbps is :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

cyberbug schreef: 3 weken geleden je kan via 0800 22 424 ook een TBF starten (als je je lijn nummer kent)
Ik heb zojuist de TBF test kunnen starten via 0800 22 424
De test zal ongeveer 6 tot 8 dagen duren en activeert ook DLM.

Als dit niks oplevert na deze periode zal ik de ombudsdienst raadplegen.

Ondertussen is mijn profiel 70/4 :cry:
scarlet bbox3v+ profile 01102025.PNG
Greetings, G33RT

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
2de locatie: Scarlet Trio Lijnprofiel 70/12.5 Mbps.
TV Vlaanderen | Qviart Lunix 4K Dual Tuner met Telenet CI+ module | WaveFrontier T90 v2 antenne
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Na activatie van de TBF op 0800 24 224 werd mijn upload verhoogt van 4 naar 20Mbps :thumbs:
scarlet bbox3v+ profile 06102025.PNG
Dit profiel 70/30 heb ik nu een 5 tal dagen maar ik zie dat ik nu geen DLM profiel meer heb.

Heb ik door die TBF test te starten DLM op mijn lijn uit gezet ??
Greetings, G33RT

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
2de locatie: Scarlet Trio Lijnprofiel 70/12.5 Mbps.
TV Vlaanderen | Qviart Lunix 4K Dual Tuner met Telenet CI+ module | WaveFrontier T90 v2 antenne
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2777
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

DLM kan even duren gewoon rustig zijn ding laten doen
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18570
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
Bedankt: 3800 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

G33RT schreef: 1 week geleden Na activatie van de TBF op 0800 24 224 werd mijn upload verhoogt van 4 naar 20Mbps :thumbs:
Dit profiel 70/30 heb ik nu een 5 tal dagen maar ik zie dat ik nu geen DLM profiel meer heb.

Heb ik door die TBF test te starten DLM op mijn lijn uit gezet ??
Neen absoluut niet, eerder DLM aangezet.

De tool ziet dat jij nu het basisprofiel hebt voor een vectored lijn in zone 1 (namelijk 70/30).
Vandaar "DLM Profile = No" ;)

U hoeft verder niets meer te doen, en vooral de lijn gerust laten.
DLM zal in de komende weken proberen om jouw sync proifiel nog te verbeteren (vb tot max. 100/35, of misschien zelfs 100/40).

Maar met het huidige lijnprofiel krijg je nu de "beloofde" geadverteerde internetsnelheid van 100/20.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

OK dan laat ik alles voor wat het is en monitor de lijn verder voor de komende weken.
Als er verandering in komt update ik de post.
Greetings, G33RT

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
2de locatie: Scarlet Trio Lijnprofiel 70/12.5 Mbps.
TV Vlaanderen | Qviart Lunix 4K Dual Tuner met Telenet CI+ module | WaveFrontier T90 v2 antenne
Gebruikersavatar
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 498
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 2 keer

Lijnnummer voor TBF, wordt daarmee een vast telefoonnummer bedoeld, heb ik niet meer, wat dan.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Moonboy schreef: 1 week geleden Lijnnummer voor TBF, wordt daarmee een vast telefoonnummer bedoeld, heb ik niet meer, wat dan.
Je hebt altijd een lijnnummer nodig om de TBF te starten.
Indien je je lijnnummer niet kent dan staat deze meestal vermeld op je factuur.
Anders even een telefoon aansluiten op je lijn en het nummer 1924 bellen dan hoor je een computer stem jou lijnnummer zeggen.
Indien dit niet mocht werken dan even een mailtje doen naar jou provider.
Greetings, G33RT

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
2de locatie: Scarlet Trio Lijnprofiel 70/12.5 Mbps.
TV Vlaanderen | Qviart Lunix 4K Dual Tuner met Telenet CI+ module | WaveFrontier T90 v2 antenne
Gebruikersavatar
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 498
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 2 keer

Lijnnummer heb ik bekomen, 0800 24 224 is altijd bezet, na wachten volgt een hoge aanhoudende toon. Meerdere keren gebeld.
Kan dus mijn lijnnummer niet ingeven.

Snelheid is nog steeds ondermaats.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18570
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
Bedankt: 3800 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

Met het verkeerde nummer te bellen zal het natuurlijk nooit lukken.
Het correcte nummer is 0800 22 424 :roll:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 498
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 2 keer

0800 22 424 heb ik ook gebeld, zelfde probleem, bezet en vervolgens een felle aanhoudende toon, was al vele jaren weg bij Proximus (vaste lijn + internet).

Dramatisch

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   25.468 kbps
Upstream current bit rate:     6.302 kbps

Downstream max bit rate:       25.738 kbps
Upstream max bit rate:         6.316 kbps

Downstream attenuation:        16,8 dB

Downstream noise margin:       6,3 dB
Upstream noise margin:         6,1 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            497 m

Proximus profile name:         25/6
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18570
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
Bedankt: 3800 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

Moonboy schreef: 1 week geleden 0800 22 424 heb ik ook gebeld, zelfde probleem, bezet en vervolgens een felle aanhoudende toon, was al vele jaren weg bij Proximus (vaste lijn + internet)
Dat nummer is alleen voor Proximus klanten.
Klanten van andere providers moeten een TBF aanvragen via hun provider.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 498
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ok, volgende week dan.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Moonboy schreef: 1 week geleden 0800 22 424 heb ik ook gebeld, zelfde probleem, bezet en vervolgens een felle aanhoudende toon, was al vele jaren weg bij Proximus (vaste lijn + internet).

Dramatisch

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   25.468 kbps
Upstream current bit rate:     6.302 kbps

Downstream max bit rate:       25.738 kbps
Upstream max bit rate:         6.316 kbps

Downstream attenuation:        16,8 dB

Downstream noise margin:       6,3 dB
Upstream noise margin:         6,1 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            497 m

Proximus profile name:         25/6
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Probeer je te bellen met een aangesloten telefoon op die VDSL2 lijn ? (dat werkt niet !)

Anders gewoon via een andere telefoon bellen naar 0800 22 424 zou moeten lukken.
Greetings, G33RT

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
2de locatie: Scarlet Trio Lijnprofiel 70/12.5 Mbps.
TV Vlaanderen | Qviart Lunix 4K Dual Tuner met Telenet CI+ module | WaveFrontier T90 v2 antenne
Gebruikersavatar
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 498
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 2 keer

Inderdaad, dat werkt dus niet.
Gebeld met de Smartphone naar 0800 22 424, krijg keuze menu, druk op 1 enz....
Klantnummer wordt gevraagd (Scarlet wordt aanvaard)
Lijn nummer via 1924 verkregen
Ingevuld, druk op 1 met hekje
Modem wordt herstart, wachten en na 20 minuten van de stroom halen.
Dan heropstarten Modem
1 uur laten aanstaan
Resultaat =

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49.722 kbps
Upstream current bit rate:     14.998 kbps

Downstream max bit rate:       82.469 kbps
Upstream max bit rate:         27.535 kbps

Downstream attenuation:        18,7 dB

Downstream noise margin:       17,2 dB
Upstream noise margin:         14,8 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            481 m

Proximus profile name:         50/15
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
DLM is aan het werk

Thanks Folks :-)

PS: Werkt dus ook voor Scarlet klanten
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18570
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
Bedankt: 3800 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

Moonboy schreef: 1 week geleden Resultaat =

Code: Selecteer alles

Downstream current bit rate:   49.722 kbps
Upstream current bit rate:     14.998 kbps
Downstream max bit rate:       82.469 kbps
Upstream max bit rate:         27.535 kbps
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            481 m
Proximus profile name:         50/15
Gefeliciteerd, je bent er nu in geslaagd om een TBF te starten :-D .
  • aan de lijnwaarden hierboven kan je conluderen dat je in "VDSL2 zone 2" zit, wat ook in lijn is met de afstand van 481m.
  • het provisioing profiel in zone 2 is inderdaad 50/15.
  • DLM kan jouw lijn nu maximaal verhogen tot 100/40.
  • Gezien je lijnwaarden (max. bitrate 82/27) schat ik dat DLM jouw lijn zal verhogen naar 70/20 , veel meer zit er niet in (eventueel 70/25).
Gelieve nu rustig af te wachten tot DLM zijn werk doet (niet nodeloos de modem herstarten).
Voor meer uitleg over de VDSL profielen en snelheden, zie: viewtopic.php?t=51035
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 498
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 2 keer

In 2023 had ik

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 70.000 kbps
Upstream current bit rate: 24.998 kbps

Downstream max bit rate: 85.347 kbps
Upstream max bit rate: 29.785 kbps

Downstream attenuation: 18,7 dB

Downstream noise margin: 11,2 dB
Upstream noise margin: 8,6 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 481 m

Ik wacht af, en hopelijk volgend jaar glasvezel (tot binnen)



Proximus profile name: 70/25
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18570
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
Bedankt: 3800 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

Moonboy schreef: 1 week geleden In 2023 had ik:
Downstream current bit rate: 70.000 kbps
Upstream current bit rate: 24.998 kbps
Volledig in lijn met wat ik in mijn vorige post al voorspelde:
DLM zal je op 70/20 zetten, eventueel op 70/25 :wink:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 498
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 2 keer

Triest dat na raadpleging Scarlet helpdesk, we het toch zelf moeten oplossen, weer wat bijgeleerd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18570
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
Bedankt: 3800 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

Inderdaad. En vooral triest dat ze gelogen hebben over de lijntest.
Ze hebben dus geen TBF gestart, anders was je al op 50/15 gekomen (of hoger) ...

Je zal wel niet volledig kunnen genieten van de geadverteerde snelheidsverhoging (van 70/10 naar 100/20), gezien je lijnprofiel zal dit maximaal 70/20 zijn ..
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 498
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eindelijk is DSL profile: 17a terug.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij mij is het terug berg af gegaan :roll:

Historiek:
01.10.2025 TBF opgestart
02.10.2025 Modem synct op 70/30
10.10.2025 De lijn gaat plots terug naar 70/10 maar na een modem reboot gaat hij terug naar 70/30
11.10.2025 Modem synct terug op 70/10 en geeft aan dat het een DLM profiel is.
Scarlet Upload overzicht 01-okt tot 12-okt-2025.PNG
scarlet bbox3v+ profile 12102025.PNG
Greetings, G33RT

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
2de locatie: Scarlet Trio Lijnprofiel 70/12.5 Mbps.
TV Vlaanderen | Qviart Lunix 4K Dual Tuner met Telenet CI+ module | WaveFrontier T90 v2 antenne
Gebruikersavatar
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 498
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je Noise Margin up is te laag, of je daar zelf wat kan aan doen weet ik niet, misschien zijn er tips voorhanden hier.

Toegevoegd na 10 minuten 55 seconden:
Van Proximus:

Indien je al lange tijd geen verhoging gehad hebt eens proberen van zelf de DLM te triggeren Maar herhaal dit niet enkele dagen na een want dan moet de DLM altijd opnieuw zijn analyse procedure opnieuw beginnen, als je geluk hebt kan het zijn dat verhoging vlug komt.

- Bellen naar het nummer 0800 22424.
- Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
- Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
- Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
- Negeer de ganse boodschap dat het resultaat op je scherm zal komen (gebeurd toch niet) maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
- De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel , waarna DLM terug opgestart wordt
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn Noise Margin was thans hoger:
scarlet bbox3v+ profile 06102025.PNG
Ik heb het gevoel dat er iets niet eerlijk verloopt, de modem traint in op 133Mbps voor download dan zou dit ook naar onder moten want Up en Down zitten immers op dezelfde koperlijn.
Dan is er nog de "geschatte" afstand van de koper kabel wat maar een 88 meter is tot aan de ROP/DSLAM dat doet je garanderen van een goede connectie.
Wat zou het nog kunnen zijn, een slechte modem in de ROP of een mankement aan de BBox3V+ ?

Ik heb hier nog een BBox3 Technicolor en wou deze testen maar ik heb geen wachtwoord voor PPPoE nog voor de VoIP dat geeft Scarlet jou niet.
Als het echt moet dan haal ik deze via de WAN poort met Wireshark maar zo ver wil ik niet gaan omdat het gewoon moet werken en daarmee gedaan.
Greetings, G33RT

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
2de locatie: Scarlet Trio Lijnprofiel 70/12.5 Mbps.
TV Vlaanderen | Qviart Lunix 4K Dual Tuner met Telenet CI+ module | WaveFrontier T90 v2 antenne
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 903
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 2 keer

@G33RT
Ik heb hier nog een BBox3 Technicolor en wou deze testen maar ik heb geen wachtwoord voor PPPoE dat geeft Scarlet jou niet.

Bent u daar zeker van (= is deze info niet verouderd)?
Ik zie niet in hoe u eigen apparatuur zou kunnen aansluiten zonder dergelijke info

Google search:
To find your Scarlet PPPoE password, you need to log into your Scarlet customer account (ClientZone) and reset it there, as the password is not a standard or default one. The process involves logging into your account, navigating to the specific internet package, and clicking the option to "Reset Password".


P.S.
De Bboxtool/Sagemtool werkt niet op een Technicolor
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18570
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
Bedankt: 3800 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

G33RT schreef: 1 week geleden Historiek:
01.10.2025 TBF opgestart
02.10.2025 Modem synct op 70/30
10.10.2025 De lijn gaat plots terug naar 70/10 maar na een modem reboot gaat hij terug naar 70/30
11.10.2025 Modem synct terug op 70/10 en geeft aan dat het een DLM profiel is.
Er is toch iets grondig mis met jouw upload.
Oorzaak?
  • kan de modem zijn?
  • kan slecht contact zijn of een "stub" (binneninstallatie)?
  • kan een slechte lijn zijn
  • kan een defecte lijnkaart zijn in de ROP
Alleen een Proximus technieker kan dit repareren :-( .
G33RT schreef: 5 dagen geleden Ik heb het gevoel dat er iets niet eerlijk verloopt, de modem traint in op 133Mbps voor download dan zou dit ook naar onder moten want Up en Down zitten immers op dezelfde koperlijn.
Neen, je modem traint in op 70Mbps download, 133 Mbps is het geschatte maximum (bij 6dB SNR).
Up- en download zitten inderdaad wel op dezelfde lijn, maar op verschillende frequenties!
Een storing, voorbeeld door een aftakking ("stub"), kan op een bepaalde frequentie zitten ..

Hieronder een voorbeeld van een (bijna) perfecte Scarlet lijn, die synct op 100/35 - afstand tot de ROP is 270m!
Hier zie je welke frequenties gebruikt worden voor de up- en downlaod carriers:
Schermafbeelding 2025-10-14 160736.png
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”