Hallo allemaal en de beste wensen in deze eindejaarsperiode. Ik heb een vraag m.b.t. internet.
Ik heb momenteel VDSL XL bij EDPNet en ik onderzoek of het zou lonen om naar BASE Unlimited of eventueel Hey! (of nog een andere provider) over te stappen. Ik heb geen problemen met EDPNet maar hoop dat de snelheid bij BASE (Hey!) wel wat hoger zal zijn voor iets minder geld (zeker het eerste jaar met de huidige promotie).
Ik geef overdag en/of 's avonds online les aan een groep van zo'n 20 cursisten via Microsoft Teams en ik moet de zekerheid hebben dat mijn download- en uploadsnelheid voldoende hoog blijven terwijl mijn drie tienerkinderen bijvoorbeeld zitten te streamen op hun laptops / gsm's. De downloadsnelheid zal wel geen probleem zijn, maar ik heb gelezen dat de uploadsnelheid bij BASE 20 Mbps en bij Hey! "maar" 10 Mbps zou zijn (op dit forum meen ik daarentegen regelmatig 15 Mbps te lezen?!), en dat maakt mij wel wat zenuwachtig m.b.t. mijn lesgeven, zeker als er zou gecapt worden, maar ik vermoed dat dat vooral bij downloaden te merken zal zijn: buiten de lesuren heb ik het zelden nodig om SNEL bestanden te uploaden/downloaden, maar ik ben bij momenten wel bezig om mijn NAS te uploaden naar de cloud.
Graag wil ik een Fritz!Box blijven gebruiken, en liefst mijn eigen 7590, die ik vooral gebruik voor WiFi en VoIP. Ik heb gelezen dat dit bij BASE wat moeilijker zal zijn (of gewoon onmogelijk?); bij Hey! zou het wel mogelijk zijn om de modem in bridgemodus te zetten en dan kan ik doen wat ik wil. Ook meen ik begrepen te hebben dat een Docsis 3.1 interessanter is dan 3.0, wat bij BASE ook niet (altijd) mogelijk zou zijn.
Graag jullie advies: bij EDPNet blijven of toch overstappen? Naar BASE, Hey! of nog een andere speler? Momenteel betaal ik 37,73 euro per maand; ik zou graag rond dit bedrag willen blijven en zeker niet meer dan 45 euro per maand willen betalen. Mijn gemiddelde verbruik ligt rond de 1 TB per maand.
N.B. Fiber ligt hier helaas niet in mijn omgeving (3540 Herk-de-Stad) en het zal nog lang duren voor het er is, schat ik. Zo'n 10 jaar geleden had ik ooit een tijdlang een abonnement bij Telenet, dus die aansluiting ligt er. Ik heb verder geen tv- of telefonie- / gsm-abonnement nodig.
Dank bij voorbaat voor jullie advies.
Overstappen naar Base of..
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 179 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik pik even in op de uploadsnelheid van Hey.
Hun website kan pakken beter, maar je kan de info op deze pagina vinden: https://www.heytelecom.be/nl/hulp-en-su ... eid-van-je
Je moet doorklikken op hun vast internet pagina "meer info" > "snelheid van je internet thuis".
Om je raad te geven:
Je kan altijd toch even overstappen naar Hey/Base? Indien je niet tevreden bent kan je gerust omschakelen de maand nadien.
Of je besteld gewoon Hey > je stelt alles in op je thuisnetwerk, en test dit zo. Maar je VDSL is nog niet opgezegd.
Zo kan je na x-aantal tijd testen besluit nemen of het je bevalt of niet.
Voor Teams meeting, waar je met verschillende mensen inzit + scherm deelt + alle cams op.
Ikzelf (via Hey!) zie +-5mbit upload dan, dus er zit nog véél marge op.
Dus ik vermoed dat je tieners eerder downloaden, tenzij ze ook upload zaken doen.
Hun website kan pakken beter, maar je kan de info op deze pagina vinden: https://www.heytelecom.be/nl/hulp-en-su ... eid-van-je
Je moet doorklikken op hun vast internet pagina "meer info" > "snelheid van je internet thuis".
Om je raad te geven:
Je kan altijd toch even overstappen naar Hey/Base? Indien je niet tevreden bent kan je gerust omschakelen de maand nadien.
Of je besteld gewoon Hey > je stelt alles in op je thuisnetwerk, en test dit zo. Maar je VDSL is nog niet opgezegd.
Zo kan je na x-aantal tijd testen besluit nemen of het je bevalt of niet.
Voor Teams meeting, waar je met verschillende mensen inzit + scherm deelt + alle cams op.
Ikzelf (via Hey!) zie +-5mbit upload dan, dus er zit nog véél marge op.
Dus ik vermoed dat je tieners eerder downloaden, tenzij ze ook upload zaken doen.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.4
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- VossyGamer
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
- Bedankt: 78 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Hey lijkt mij inderdaad de beste keuze, die kan je gewoon in bridge-mode zetten. Ook worden de piek- en daluren bij Hey écht gescheiden, in tegenstelling tot bij BASE: waar alles wordt samengenomen (tegen hun eigen richtlijnen in, wtf), en je veel sneller op smallband kan belanden (zelf meegemaakt). Die 5 mbps extra upload zal volgens mij niet echt een groot verschil maken. (zelf getest, 100% zeker - BASE: 20 mbps & Hey 15 mbps) Met de Hey-modem in bridge-mode kan je altijd nog bij de klantendienst terecht. Met een eigen modem op de coax heb je praktisch 0 ondersteuning, en schuiven ze ook hun eigen netwerkstoringen op jouw af, "want ja je hebt wel een eigen modem hé", echt onzin, maarja.
Studenteninternet: Telenet – € 29/maand
500/30 Mbps | AVM F!B 6660 Cable
Mobiel: hey! telecom – € 20/maand
200 GB (BE) + 35 GB (EU) | -5 €/m. for life
Jobstudent @ Proximus Center
-
guy-pc
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 4 keer
Draaien alle modems van Hey! Docsis 3.1? En kan de WiFi van elk van deze modems ook uitgeschakeld worden? En moet ik schrik hebben van capping veroorzaakt door anderen in mijn buurt? (Ik woon nu wel in een dorp van 3000 inwoners, maar weet niet of dat ertoe doet.)
Gsm: JIMmobile.be
VoIP: OVH.com - PanggilanMalaysia.com - CosmoVoip.com
Provider: EDPnet.be VDSL
Modem/Router: Fritz!Box 7590
Good old fax via EDPnet.be
- VossyGamer
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
- Bedankt: 78 keer
Standaard krijg je de D3.0 modem van Hey, maar als je 500 mbps internet van Orange neemt krijg je onderstaande D3.1 modem. Dan kan je gewoon dezelfde dag nog Hey bestellen, en wordt gewoon je abonnement omgezet. Je kan dan deze premium modem gewoon houden.
Studenteninternet: Telenet – € 29/maand
-
yezzer
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
- Bedankt: 22 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Standaard krijg je de D3.0 modem van Hey, maar als je 500 mbps internet van Orange neemt krijg je onderstaande D3.1 modem. Dan kan je gewoon dezelfde dag nog Hey bestellen, en wordt gewoon je abonnement omgezet. Je kan dan deze premium modem gewoon houden.
Bij mij was die 'krachttoer' helemaal niet nodig: ik heb gewoon een goede Hey technieker over de vloer gehad die inderdaad ook eerst de D3.0 modem uithaalde, maar ik heb hem wel heel vlug kunnen overtuigen dat ik veel wifi IOT zaken had die constant online waren, en mijn wifi netwerk eigenlijk al op z'n limiet zat. De brave man zag dat en heeft die D3.0 terug opgeborgen en meteen zo een exemplaar geïnstalleerd zoals hierboven te zien op de foto. Dus geen "toer de force" moeten doen.
Bij mij was die 'krachttoer' helemaal niet nodig: ik heb gewoon een goede Hey technieker over de vloer gehad die inderdaad ook eerst de D3.0 modem uithaalde, maar ik heb hem wel heel vlug kunnen overtuigen dat ik veel wifi IOT zaken had die constant online waren, en mijn wifi netwerk eigenlijk al op z'n limiet zat. De brave man zag dat en heeft die D3.0 terug opgeborgen en meteen zo een exemplaar geïnstalleerd zoals hierboven te zien op de foto. Dus geen "toer de force" moeten doen.
- Patje
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 112 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Denk dat je gewoon geluk moet hebben, ik kreeg toen destijds ook meteen de Livebox cable modem D3.1. zoals op de foto, inmiddels nu 1 jaar en 4 maand vast internet bij Hey.
En al ongeveer 3 jaar Gsm abo's
En al ongeveer 3 jaar Gsm abo's
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
-
ToMiKoN
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 46 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ik heb niet de indruk dat mijn BASE Telemeter niet alles in rekening brengt in de daluren. Mijn PS5 updates van zo'n 100 Gb stonden zeker niet allemaal in de meter. Dus misschien is dit reeds recht gezete. En van die 3 TB kom ik zelf nog niet eens aan de helft.VossyGamer schreef: 1 week geleden Hey lijkt mij inderdaad de beste keuze, die kan je gewoon in bridge-mode zetten. Ook worden de piek- en daluren bij Hey écht gescheiden, in tegenstelling tot bij BASE: waar alles wordt samengenomen (tegen hun eigen richtlijnen in, wtf), en je veel sneller op smallband kan belanden (zelf meegemaakt). Die 5 mbps extra upload zal volgens mij niet echt een groot verschil maken. (zelf getest, 100% zeker - BASE: 20 mbps & Hey 15 mbps) Met de Hey-modem in bridge-mode kan je altijd nog bij de klantendienst terecht. Met een eigen modem op de coax heb je praktisch 0 ondersteuning, en schuiven ze ook hun eigen netwerkstoringen op jouw af, "want ja je hebt wel een eigen modem hé", echt onzin, maarja.
Ik vond de 15 Mbit upload van Hey wat op de limiet, na zo'n maand moest ik mijn modem af en toe restarten omdat deze gezakt was naar zo'n 10 Mbit. Dan begon ik klachten te krijgen bij video bellen. Ik had wel de silligence docsis 3.0 modem.
Ik gebruik zelf een TP link deco systeem voor wifi in huis, dus weinig ervaring met wifi kwaliteit modem.
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement + DIGI kids e-SIM
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: BASE Internet Unlimited + App TV via GoogleTV box
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: BASE Internet Unlimited + App TV via GoogleTV box
- Goztow
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1703 keer
- Bedankt: 1544 keer
Hoe hoog is je upload nu? Geraak je aan 40 mbps? Er valt iets te zeggen om bij edpnet te blijven als je upload zo hoog is. Bovendien is edpnet echt zonder limieten.
- raf1
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
- Bedankt: 1988 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Op VDSL is je upload 24h/24h gegarandeerd, je beschikt over een individuele koperlijn naar een straatkast met minstens een 2,5 Gbps fiber verdeeld over maximaal 48 poorten op een VDSL-lijnkaart.
Op coaxkabel is de gezamenlijke upload van 200 Mbps gedeeld met gemiddeld meer dan 200 modems.
Op papier is 15 Mbps of 20 Mbps meer dan voldoende om te videobellen, maar op coaxkabel is de upstream bandbreedte gigantisch overboekt. Worst case scenario kan de upload tijdens de piekuren wel eens terugvallen naar minder dan 1 Mbps. Op dat moment zal je videocall uitvallen of haperen.
Op coaxkabel moet je vooral hopen dat je buren geen IP-camera's hebben of snappen wat videobellen is.
Op coaxkabel is de gezamenlijke upload van 200 Mbps gedeeld met gemiddeld meer dan 200 modems.
Op papier is 15 Mbps of 20 Mbps meer dan voldoende om te videobellen, maar op coaxkabel is de upstream bandbreedte gigantisch overboekt. Worst case scenario kan de upload tijdens de piekuren wel eens terugvallen naar minder dan 1 Mbps. Op dat moment zal je videocall uitvallen of haperen.
Op coaxkabel moet je vooral hopen dat je buren geen IP-camera's hebben of snappen wat videobellen is.
-
guy-pc
- Plus Member

Ik heb zojuist nog een speedtest gedaan via speedtest.net (Ookla) en dit zijn de waarden:
Downloaden 91.22 Mbps
Uploaden 27.67 Mbps
En alle keren dat ik al een speedtest gedaan heb, ligt het hierrond (ik denk dat het altijd minimum 88 en 27 Mbps geweest is, en maximum 91,5 en 29,5 Mbps, wat op zich wel mooi is, lijkt mij.
Ik heb eens in de Fritz'Box gekeken, en daar vond ik dit terug:

Misschien kan ik voorlopig dan toch maar beter gewoon bij EDPNet blijven?
Downloaden 91.22 Mbps
Uploaden 27.67 Mbps
En alle keren dat ik al een speedtest gedaan heb, ligt het hierrond (ik denk dat het altijd minimum 88 en 27 Mbps geweest is, en maximum 91,5 en 29,5 Mbps, wat op zich wel mooi is, lijkt mij.
Ik heb eens in de Fritz'Box gekeken, en daar vond ik dit terug:

Laatst gewijzigd door guy-pc 1 week geleden, in totaal 2 gewijzigd.
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 179 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik zou bij EDPnet blijven met zulke waarden
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
thomasdb
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 30 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
ik heb een pfsense routerbox en twee internet gateways (abonnementen) , een vdsl, de andere telefoon (300gb). gateway weight staat dan op 1/2 . per individuele verbinding is het dan max de upload van de vdsl, of de 5g, maar speedtest neemt ze samen.
van zodra een upload multithreaded kan zie je dit in de test en in de praktijk ook.
de pfsense is dus de router en verdeelt de 2 verbindingen van de 2 fritz 7530's waar eenn een de vdsl doet en aan de andere 7530 hangt de (samsung) gsm gethetherd met usb
ze leggen ook elk een cloudflare vpn zie speedtest. soms is deze speed veel hoger hangt af voornamelijk van het 5g signaal op dat moment
https://www.speedtest.net/result/18660645214
´https://www.speedtest.net/result/18660711183
een gsm heb je toch al, het is misschien een manier om de piekmomenten wat op te vangen.
heb je wel een extra (pfsense) router dewelke na setup als gateway voor uw thuisapparaten functioneert, voor nodig, dewelke je in load balancing zet.
plus een extra fritz 7530 als gateway voor de mobiele verbinding , deze moet niet veel kosten, en kan via wifi op de gsm in hotspot, of per usb aan een gsm verbonden worden
nadeel, het extra electriciteitsmeerverbruik , voordeel is dan alles ook ineens multiwan failsafe is.
je kan zo ook vast, kabel met vdsl, combineren natuurlijk of zelfs alle3 met mobiel er ook bij, afhankelijk van budget
voor de upload moet je dus niet bij vdsl blijven maar 30 up is al wel goed als uw verbinding momenteel stabiel is.
( ikzelf ben voor vdsl bij fastic, niet meer bij EDP na hun prijsstijging, mede wegens optie vast ip en ook truly unlimited daar)
van zodra een upload multithreaded kan zie je dit in de test en in de praktijk ook.
de pfsense is dus de router en verdeelt de 2 verbindingen van de 2 fritz 7530's waar eenn een de vdsl doet en aan de andere 7530 hangt de (samsung) gsm gethetherd met usb
ze leggen ook elk een cloudflare vpn zie speedtest. soms is deze speed veel hoger hangt af voornamelijk van het 5g signaal op dat moment
https://www.speedtest.net/result/18660645214
´https://www.speedtest.net/result/18660711183
een gsm heb je toch al, het is misschien een manier om de piekmomenten wat op te vangen.
heb je wel een extra (pfsense) router dewelke na setup als gateway voor uw thuisapparaten functioneert, voor nodig, dewelke je in load balancing zet.
plus een extra fritz 7530 als gateway voor de mobiele verbinding , deze moet niet veel kosten, en kan via wifi op de gsm in hotspot, of per usb aan een gsm verbonden worden
nadeel, het extra electriciteitsmeerverbruik , voordeel is dan alles ook ineens multiwan failsafe is.
je kan zo ook vast, kabel met vdsl, combineren natuurlijk of zelfs alle3 met mobiel er ook bij, afhankelijk van budget
voor de upload moet je dus niet bij vdsl blijven maar 30 up is al wel goed als uw verbinding momenteel stabiel is.
( ikzelf ben voor vdsl bij fastic, niet meer bij EDP na hun prijsstijging, mede wegens optie vast ip en ook truly unlimited daar)
-
guy-pc
- Plus Member

Fastic: nooit van gehoord, maar ziet er op het eerste gezicht interessant uit. Aangezien zij geen promotie hebben (momenteel), kan ik dit verder in alle rust onderzoeken, want ik heb bij EDPNet een telefoonnummer dat mijn hoogbejaarde moeder (zonder internet) gebruikt om allerhande papieren documenten en brieven naar mij door te sturen; ik heb het nog niet via OVH en/of de Fritz!Box in orde gekregen om via mijn OVH-telefoonnummer faxen te ontvangen...
-
satsurfer
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 691 keer
- Bedankt: 415 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hey! en eigen modem (komende van edpnet)
Toen ik reden gaf van vertrek, lieten zij uitschemeren dat ik kon blijven aan de oude prijs (34 €). Tja, ik bedel niet graag nl.guy-pc schreef: 1 week geleden want ik heb bij EDPNet een telefoonnummer dat mijn hoogbejaarde moeder (zonder internet) gebruikt om allerhande papieren documenten en brieven naar mij door te sturen; ik heb het nog niet via OVH en/of de Fritz!Box in orde gekregen om via mijn OVH-telefoonnummer faxen te ontvangen...
https://help.ovhcloud.com/csm/fr-fax-se ... =KB0039124
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1032 keer
- Bedankt: 3833 keer
De grafiek, in deze link zegt eigenlijk niet welke snelheid je krijgt van jouw provider, maar wat jij gemiddeld gebruikt hebt de voorbij 2 wekenguy-pc schreef: 1 week geledenIk heb eens in de Fritz'Box gekeken, en daar vond ik dit terug:
Gezien er 4 waarden per dag zijn, is dit dus de gemiddelde snelheid die je telkenes gebruikt hebt gedurende 6 uur
Voor een EDPNet FritzBox kan je best krijkgen naar de grafiek "Overzicht", bijvoorbeeld: Of ook in Internet > DSL Informatie > Overizcht Gezien EDPNet je lijn niet capt is jouw snelheid gelijk een aan de DSL synchronisatie .........
Toegevoegd na 5 uren 50 minuten 6 seconden:
Voor een kabel box kan je best kijken naar naar de grafiek "Overzicht", bijvoorbeeld: Of ook in Internet > Kabel Informatie > Overizcht, zolas: Bovenstaande voorbeelden van een BASE abbo 200/20 Mbps
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
guy-pc
- Plus Member

Gelukkig Nieuwjaar allemaal en bedankt voor de reacties.
Hierbij meer info, zoals hierboven beschreven.

Groetjes, Guy
Toegevoegd na 1 minuut 44 seconden:
Hierbij meer info, zoals hierboven beschreven.

Groetjes, Guy
Toegevoegd na 1 minuut 44 seconden:
Eigenlijk gaat het over de laatste twee maandenphilippe_d schreef: 1 week geleden De grafiek, in deze link zegt eigenlijk niet welke snelheid je krijgt van jouw provider, maar wat jij gemiddeld gebruikt hebt de voorbij 2 weken
Gezien er 4 waarden per dag zijn, is dit dus de gemiddelde snelheid die je telkenes gebruikt hebt gedurende 6 uur
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1032 keer
- Bedankt: 3833 keer
Sorry, inderdaad ...
Jouw grafiek gaf dus jouw gemiddelde snelheid per dag gedurende deze 2 maanden ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.