Al gelukt om je eigen modem te gebruiken / over te schakelen op single vlan?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 28 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Probeer deze instructies te volgen voor scarlet trio: https://www.scarlet.be/scarlet-support/ ... uiken.html

De optie om “je eigen apparatuur installeren” kan ik niet vinden bij scarlet. In MyProximus is die optie wel beschikbaar: daar moet ik eerst schakelen naar Single Vlan en dat lukt niet. Proximus doet wel iets met de verbinding, modem reboot, maar er gaat dan iets fout en Proximus zegt “oeps, er gaat iets fout”, geen enkele indicatie wat er fout gaat.

Ik heb voorlopig nog de bbox3 eraan hangen.

Is iemand de switch naar single vlan voor scarlet al gelukt en daarna je eigen modem te gebruiken?
Laatst gewijzigd door guido4096 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 458 keer

Bericht

Ik kan er in elk geval niet aan uit, aan hun uitleg, het onderscheid tussen fiber en vdsl lijkt nogal zoek.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1656 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Nog niet alle bestaande Scarlet VDSL-klanten zijn gemigreerd naar het IT-platform van Proximus. Omschakeling naar Single VLAN is dan onmogelijk.
Als je op het oude IT-systeem zit, dan kan je alleen verbinden via PPPoE.

De PPPoE-logingegevens vind je op https://www.scarlet.be/login
Onderaan de overzichtspagina vind je dan een knop "Instellingen" en dan vind je de PPPoE-logingegevens bij "Inloggegevens voor je internetverbinding".
guido4096
Plus Member
Plus Member

Bericht

Mijn aansluiting is gemigreerd. Dus zou moeten kunnen?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Geen idee, als Single VLAN niet lukt, kan je PPPoE gebruiken.

Als je per se Single VLAN wil, zal je klacht moeten indienen dat je je eigen modem niet kan gebruiken: https://www.scarlet.be/scarlet-support/ ... ienen.html
ToViNi
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bericht

Misschien dat je na je aanvraag om op fiber te komen dan single VLAN krijgt?
Mogelijks meteen laten aanpassen naar single VLAN als de technieker bij je thuis is om de omschakeling naar fiber te doen?
Hier alvast de mogelijkheid om de omschakeling aan te vragen.
https://www.scarlet.be/nl/homepage/orph ... asing.html

Ik ga dat doen nadat ik gemigreerd ben begin december.
Momenteel zit ik nog niet in Proximus syteem.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 344 keer

Bericht

En waarom zou single vlan zo veel beter zijn dat het de moeite waard is?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Joop
Member
Member
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Single VLAN zorgt ervoor dat je maar 1 IPv4 adres kan gebruiken en plaats van meerderen.
Er is ook geen enkele reden waarom je bij een gewoon abbo meer IPv4 adressen zou krijgen.

IPv4 adressen kosten providers veel geld, dus die willen af van de mogelijkheid meerdere sessies te kunnen opbouwen.
Je kan het trouwens perfect met IPv6 doen, met 1 sessie.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x EDPnet 1€ maand abbo
MeshDevices Fritz 7590 / 1260 / 2x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 72 keer

Bericht

PPPoE is niet performant in FreeBSD, kan maar werken op 1 core van de CPU

Voor mensen die een pfSense/OPNsense router gebruiken, is een single VLAN interessanter
ToViNi
Starter
Starter

Bericht

honda4life schreef: 1 maand geleden En waarom zou single vlan zo veel beter zijn dat het de moeite waard is?
Om daarna met eigen modem te gaan werken ipv die van Scarlet?
guido4096
Plus Member
Plus Member

Bericht

In ieder geval gelukt nu. Ik denk dat de bbox3 het niet aan kan. Wat ik nu heb gedaan:
  • Ik heb mijn fritz er eerst aan gehangen
  • en dan via een mobiele verbinding de setting op my proximus veranderd van "triple vlan" naar "single vlan".
Dus dat is gelukt. Er lijkt geen registratie nodig van een hardware id.

En. Ik heb achter de fritz een Unifi USG hangen en die bouwt nog steeds zijn eigen ppoe verbinding op. Dat zal ik waarschijnlijk dan ook nog wel een keer veranderen, maar voorlopig werkt het.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
Bedankt: 641 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Joop schreef: 1 maand geleden Single VLAN zorgt ervoor dat je maar 1 IPv4 adres kan gebruiken en plaats van meerderen.
Er is ook geen enkele reden waarom je bij een gewoon abbo meer IPv4 adressen zou krijgen.
Ik test af en toe routers uit, en die dingen zijn slim genoeg om private en bogon ranges te onderscheiden van public ranges, dus de WAN side op een public IP hangen is in dat geval cruciaal om de test juist uit te voeren.
Er is dus altijd nut voor meer dan 1 IPv4 (ik heb regelmatig ns meer dan 1 in gebruik, heel soms tot 4 of meer tegelijk).
Ik weet dat ze daar vanaf willen, maar het aantal mensen dat er meer dan 1 gebruikt is zoiezo miniem.
(Als prosumenten "een te kleine groep waren" om zonder dwang eigen modems te laten gebruiken, dan zijn ze ook een te kleine groep om te zagen dat ze soms meer dan 1 IPv4 innemen, is mijn mening daarover; ze moeten niet van 2 walletjes eten naargelang het hen goed uitkomt.)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

guido4096 schreef: 1 maand geleden In ieder geval gelukt nu.
Als ik het goed begrijp moet je eerst zijn overgezet naar het proximussysteem ? Anders heb je toch geen myproximus...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
guido4096
Plus Member
Plus Member

Bericht

Correct
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Loopt dat gelijk met de migratie van de mailboxen ?

J.
guido4096
Plus Member
Plus Member

Bericht

euh, ... dat weet ik niet. Ik gebruik geen mailbox van scarlet
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Met een Unifi USG achter een Fritz!Box zal je wellicht PPPoE het best blijven gebruiken aangezien je een Fritz!Box zonder PPPoE passthrough niet zomaar kan bridgen. Anders zit je met dubbele NAT.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
Bedankt: 3397 keer
Recent bedankt: 27 keer

Bericht

Een Fritz!Box die ook ingesteld staat op "single VLAN" gebruikt dus VLAN-ID 20 voor Internet (zonder PPPoE).
De PPPoE sessie die je dan maakt met de achterliggende router gebruikt dan in principe ook VLAN-ID 20?
Wel raar dat zoiets werkt, gezien PPPoE bij Proximus over VLAN-ID 10 loopt?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ToViNi
Starter
Starter

Bericht

guido4096 schreef: 1 maand geleden In ieder geval gelukt nu. Ik denk dat de bbox3 het niet aan kan. Wat ik nu heb gedaan:
  • Ik heb mijn fritz er eerst aan gehangen
  • en dan via een mobiele verbinding de setting op my proximus veranderd van "triple vlan" naar "single vlan".
Dus dat is gelukt. Er lijkt geen registratie nodig van een hardware id.

En. Ik heb achter de fritz een Unifi USG hangen en die bouwt nog steeds zijn eigen ppoe verbinding op. Dat zal ik waarschijnlijk dan ook nog wel een keer veranderen, maar voorlopig werkt het.
Heb je dan ook Scarlet Trio met TV decoder of alleen internet abonnement?
Indien Trio, werkt je TV decoder dan met single vlan rechtstreeks aan je FritzBox en welke decoder type heb je?
guido4096
Plus Member
Plus Member

Bericht

Scarlet Trio. TV decoder zit nu direkt op de fritz en dat werkt. v5C decoder denk ik? De originele van scarlet, zonder hdd.

Toegevoegd na 24 minuten 53 seconden:
raf1 schreef: 1 maand geleden Met een Unifi USG achter een Fritz!Box zal je wellicht PPPoE het best blijven gebruiken aangezien je een Fritz!Box zonder PPPoE passthrough niet zomaar kan bridgen. Anders zit je met dubbele NAT.
Daar was ik ook bang voor, dus idd zolang de pppoe sessie blijft werken, dan blijf ik daarbij.
guido4096
Plus Member
Plus Member

Bericht

philippe_d schreef: 1 maand geleden Een Fritz!Box die ook ingesteld staat op "single VLAN" gebruikt dus VLAN-ID 20 voor Internet (zonder PPPoE).
De PPPoE sessie die je dan maakt met de achterliggende router gebruikt dan in principe ook VLAN-ID 20?
In de usg moet ik de vlan selectie op “geen” laten staan, zowle met 10 of 20 bouwr hij geen pppoe verbinding op.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Dat is correct.
Bij PPPoE passtrough moet je geen VLAN ingeven, de F!Box zorgt voor de correcte VLAN.

Ik vroeg mij alleen af, of de Fritz!Box voor PPPoE passtrough VLAN20 (zelfde als voor internet) of VLAN10 gebruikt.

Toegevoegd na 4 minuten 13 seconden:
guido4096 schreef: 1 maand geleden Scarlet Trio. TV decoder zit nu direkt op de fritz en dat werkt. v5C decoder denk ik? De originele van scarlet, zonder hdd.
Een Fritz!Box met F!OS 8.0 beantwoordt aan de specificaties die Proximus heeft gepubliceerd i.v.m. de vrije modemkeuze. Dat wil dus zeggen:
  • support voor single VLAN.
  • support voor Proximus/Scarlet IPTV (routed mode).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
guido4096
Plus Member
Plus Member

Bericht

philippe_d schreef: 4 weken geleden Ik vroeg mij alleen af, of de Fritz!Box voor PPPoE passtrough VLAN20 (zelfde als voor internet) of VLAN10 gebruikt.
Dat weet ik niet hoe dat uit te vinden, de fritz log kan ik niets vinden.

Single vlan geeft bij mij wel een upload van max 3 a 4 mbps ipv 20. Dat is dus nog niet helemaal in orde.

Zodra ik de bbox3 aansluit, dan wordt er teruggeschakeld naar Triple vlan. Tenminste, dat deed proximus, maar opeens doen ze dat niet meer en zit ik nu vast aand single vlan. Misschien te vaak heen en weer gewisseld met testen.
ToViNi
Starter
Starter

Bericht

guido4096 schreef: 4 weken geleden
philippe_d schreef: 4 weken geleden Ik vroeg mij alleen af, of de Fritz!Box voor PPPoE passtrough VLAN20 (zelfde als voor internet) of VLAN10 gebruikt.
Dat weet ik niet hoe dat uit te vinden, de fritz log kan ik niets vinden.

Single vlan geeft bij mij wel een upload van max 3 a 4 mbps ipv 20. Dat is dus nog niet helemaal in orde.

Zodra ik de bbox3 aansluit, dan wordt er teruggeschakeld naar Triple vlan. Tenminste, dat deed proximus, maar opeens doen ze dat niet meer en zit ik nu vast aand single vlan. Misschien te vaak heen en weer gewisseld met testen.
In dit draadje, viewtopic.php?t=65894 , staat dat als je single VLAN hebt dat je dan het "profiel van Scarlet" moet kiezen en niet "Geen" zoals jij gedaan hebt.

Misschien dat dat je helpt?
guido4096
Plus Member
Plus Member

Bericht

De fritz heeft uiteraard Scarlet als profiel. Na 30 min of zo heeft proximus dan terug geschakeld naar triple vlan. Ik hou het daar maar even bij tot scarlet single vlan in orde heeft.
Joop
Member
Member
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

philippe_d schreef: 1 maand geleden Een Fritz!Box die ook ingesteld staat op "single VLAN" gebruikt dus VLAN-ID 20 voor Internet (zonder PPPoE).
Bij EDPnet is het altijd VLAN-10 voor zover ik heb kunnen nagaan.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x EDPnet 1€ maand abbo
MeshDevices Fritz 7590 / 1260 / 2x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 276 keer

Bericht

Voor een Asus RT-BE88U router welke SPF+ module zou er geschikt om aan te sluiten op de ONTP van een Proximus fiber 2.5 Gbps aansluiting?
Ik zou graag een XGS-PON SPF+ module gebruiken zodat ik later niet opnieuw een module moet aanschaffen als ik zou beslissen om over te stappen op een Proximus 8.5 Gbps fiber aansluiting.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

Kort vraagje. Is een 2,5Gbps WAN poort voldoende voor fiber? Nu krijg ik 500/500 van proximus maar wat als ze ooit meer dan 2,5/2,5 gaan geven?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Proximus heeft nu al een 8.5 / 1 Gbps aanbod op XGS-PON
Als je dus van plan bent om het zwaarste abonnement te nemen, dan heb je inderdaad niet genoeg met een 2.5Gbit poort :-D

De vraag is welke snelheden JIJ nodig hebt (en in de toekomst zal nodig hebben, en welke prijs wil je ervoor geven)
Ik denk dat een 2.5 Gbps poort voor een particulier ruim voldoende zal zijn voor de eerstvolgende jaren (5-10 jaar).

Pas op:
  • een Fibermodem met een 2.5 Gbit LAN poort kan dus 2.5 Gbit/s leveren ...
  • een Fibermodem met één 2.5 Gbit LAN poort + 4 Gigabit LAN poorten kan dus 2.5 + 4 = 6.5 Gbit/s leveren ...
  • een router (of Fibermodem die gebruikt wordt als router) met één 2.5Gbit poort: ben je die poort kwijt om de router met de ONT te verbinden. Dan krijg je maar 1Gbit/s op de LAN poorten.
  • je moet dus al een router (of Fibermodem die gebruikt wordt als router) hebben met één 2.5Gbit WAN poort + één 2.5 Gbit LAN poort om van die snelheid gebruik te kunnen maken.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

Heeft iemand zicht op eventuele snelheidsverhogingen op korte termijn op de fiber. Toen wij in oktober 2022 fiber namen hadden we dacht ik 350/50? en toen hebben ze eens verhoogd naar 500/500
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Ik denk niet dat je op korte termijn snelheidsverhogingen mag verwachten ...
Als je een hogere sneleheid wilt, kan je altijd upgraden naar een hoger abbo, er is keuze genoeg:
-
Schermafbeelding 2024-11-13 134824.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.