Welke P1 meter?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 38 keer
Is er een goed alternatief voor die homewizard P1 waarvoor geen app nodig is die via iOS App Store of Google Play moet gedownload worden? Het botst met het idee van digital resilience, mijn prioriteit inzake alles wat ik privé doe met technologie, dat ik hardware gebruik waarvoor een propriëtaire app nodig is.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 3 keer
deze info klopt dus niet..................dat ik ikzelf ook al vastgesteld dat er GEEN 5v op de P1 poort staat en hier wordt dat bevestigd....................Nee, de P1-poort van de Sagemcom XS210 (of een andere slimme meter) is geen 5V-uitgang; het is een datapoort die gegevens naar een uitleesapparaat stuurt volgens een speciaal DSMR-protocol. De poort levert zelf geen stroom, dus er moet een externe voeding, zoals een USB-C adapter, worden gebruikt voor het uitleesapparaat.
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 9pro -Proximus/JIM
INTERNET: EDPNET

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 105 keer
Als je de P1 poort niet geactiveerd hebt bij Fluvius zal er geen spanning zijn tussen pin 1 en 6 ...
Je kan op de meter zien of de P1 poort actief door het driehoekje boven P1 of GP (afhankelijk van type meter)

Je kan op de meter zien of de P1 poort actief door het driehoekje boven P1 of GP (afhankelijk van type meter)

- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 200 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Als je P1 kabel natuurlijk maar een RJ11 stekker (4 pinnen) heeft kan er uiteraard geen 5V uitkomen.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
Rpi 2B Pi-Hole // Rpi 3B+ met Mqtt-Node-Red-InfluxDb-Grafana // Rpi 5B Kodi-21
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 39 keer
Je moet ook niet persé de app gebruiken. Web interface werkt ook primastefan1234 schreef: 5 dagen geleden Is er een goed alternatief voor die homewizard P1 waarvoor geen app nodig is die via iOS App Store of Google Play moet gedownload worden? Het botst met het idee van digital resilience, mijn prioriteit inzake alles wat ik privé doe met technologie, dat ik hardware gebruik waarvoor een propriëtaire app nodig is.
-
- Pro Member
- Bedankt: 32 keer
Ik heb deze: https://smartgateways.nl/slimme-meter-p1-dsmr-uitlezen/
Geen data naar de cloud, lokaal uit te lezen via rest api, of integreren in mqqt
Doet wat het moet doen, maakt de data beschikbaar.
Geen data naar de cloud, lokaal uit te lezen via rest api, of integreren in mqqt
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Ik heb wel degelijk mijn meter geactiveerd , maar toch geen "spanning".
Mocht het mij lukken een kabel van de technische ruimte naar de electr meter te krijgen ben ik van plan deze "opstelling" te installeren.
Iemand ervaring hiermee ?
https://www.ztatz.nl/p1-monitor/
Dus een speciale kabel: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel
met een
Raspberry Pi 3 B Starter Kit compleet, gezien voor 59 euro, de Pi, SDHC card 8Gb, Voeding, netwerk kabel en behuizing.
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
- Bedankt: 348 keer
- Recent bedankt: 8 keer
En je bent ook niet verplicht om via de cloudservice van HW te werken.Nexus1980 schreef: 5 dagen geleden Je moet ook niet persé de app gebruiken. Web interface werkt ook prima
Gewoon de API van de P1 dongle activeren en vervolgens het toestel/de toestellen die je wil laten werken op de uitgelezen P1-waarden verbinden met het IP-adres van de P1 dongle.
Wie helemaal geen draadloze verbindng wil en zijn toestellen niet vanop afstand wil monitoren/bedienen die neemt ze ook niet op in het eigen wifi netwerk en maakt een bekabelde verbinding met de P1-poort van de DM.
Zelf gebruik ik al enkele jaren de P1 dongle van HW.
Dat is overigens geen P1 meter maar een wifi dongle waarmee je gewoon op afstand de DM kan uitlezen en bepaalde toestellen mee kan aansturen.
Wil je het verbruik van individuele toestellen en kringen uitlezen/aansturen dan plaats je beter per toestel een energiesocket of per kring een kWh meter.
Een combinatie van alle voorgaande kan uiteraard ook.
Een combinatie van bedrade uitlezing en uitlezing via wifi/internet ook. Valt het laatste uit of wil je die verbinding om uiteenlopende redenen de-activeren dan kan je alles altijd nog lokaal uitlezen/aansturen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Premium Member
Kan je de initiële setup ook doen zonder app?Nexus1980 schreef: 5 dagen geledenJe moet ook niet persé de app gebruiken. Web interface werkt ook primastefan1234 schreef: 5 dagen geleden Is er een goed alternatief voor die homewizard P1 waarvoor geen app nodig is die via iOS App Store of Google Play moet gedownload worden? Het botst met het idee van digital resilience, mijn prioriteit inzake alles wat ik privé doe met technologie, dat ik hardware gebruik waarvoor een propriëtaire app nodig is.
Bij onze airco is het: ding speelt eerst zelf AP met eigen SSID en wachtwoord. Je verbindt daarmee, gaat naar de ingebouwde webserver (gateway van het "wifi-netwerk" waarvan de airco unit de AP is) en geeft vervolgens de SSID en wachtwoord in van de "echte" AP waarmee de airco zelf verbinding dient te maken.
Vrij omslachtig, maar wel app-vrij. Maar het is misschien te veel om te verwachten van een simpele dongle?
- silentkiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 105 keer
Als je die cloud onafhankelijkheid belangrijk vindt, waarom draai je het dan niet in home assistant? Daar is een DSMR integratie die data kan binnen nemen via een USB kabel/ethernet dongle. Zeker als je ook airco’s (en meer) wil bekijken/aansturen.
Als het enkel voor de p1 poort is, kan je lokaal ook kijken naar p1monitor
Als het enkel voor de p1 poort is, kan je lokaal ook kijken naar p1monitor
-
- Premium Member
Ik ga het ook met Home Assistant gebruiken. Maar cloud-onafhankelijk alleen is niet voldoende. Het moet account-onafhankelijk tout court zijn. En als een app nodig is voor de initiële setup en configuratie, dan wil dat in de praktijk meestal zeggen dat een account nodig is bij Alphabet of Apple om die app op je toestel te krijgen. Proxy stores à la Aurora doe ik niet aan mee, te fragiel als paradigma. F-Droid zou OK zijn voorlopig, maar ja daar moet je nooit op rekenen.
De Pi waarop die Home Assistant draait is hier mooi in het interieur verwerkt. Hem naar de kelder verplaatsen zou spijtig zijn, dus een USB-kabel is dan ook niet realistisch.
De Pi waarop die Home Assistant draait is hier mooi in het interieur verwerkt. Hem naar de kelder verplaatsen zou spijtig zijn, dus een USB-kabel is dan ook niet realistisch.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb het intussen al op 3 plaatsen opgelost met een simpele ESP32 en de DSMR component https://esphome.io/components/sensor/dsmr/ van ESPHome.
Iets uit de ESP32 reeks van Olimex https://www.olimex.com/Products/IoT/ESP ... e-hardware (die mensen doen goed werk en verdienen je centjes!) of als je toch liever iets Chinees wil een WT32-ETH01, zet er ESPHome op, knip en plak de DSMR component code, krimp een RJ11/12 kopje op een kabel (of recycleer een oude telefoon kabel, wel eentje met 2 paren), en je bent vertrokken.
Als je liever iets draadloos wil dan zijn er eindeloos veel meer ESP32 bordjes die je kan gebruiken.
Iets uit de ESP32 reeks van Olimex https://www.olimex.com/Products/IoT/ESP ... e-hardware (die mensen doen goed werk en verdienen je centjes!) of als je toch liever iets Chinees wil een WT32-ETH01, zet er ESPHome op, knip en plak de DSMR component code, krimp een RJ11/12 kopje op een kabel (of recycleer een oude telefoon kabel, wel eentje met 2 paren), en je bent vertrokken.
Als je liever iets draadloos wil dan zijn er eindeloos veel meer ESP32 bordjes die je kan gebruiken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
- Bedankt: 114 keer
Ik heb een P1 reader Ethernet van Zuidwijk die de telegrammen van de meter op het netwerk zet. Werkt hetzelfde als een USB-kabel maar over TCP, dus dan kan je Pi op dezelfde plaats blijven.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 200 keer
Een echte DIY-erGerry schreef: 4 dagen geleden een WT32-ETH01, zet er ESPHome op, knip en plak de DSMR component code, krimp een RJ11/12 kopje op een kabel (of recycleer een oude telefoon kabel, wel eentje met 2 paren), en je bent vertrokken

EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 159 keer
Ik gebruik een P1 meter van https://smart-stuff.nl/ , ook het bekijken waard voor de geinterresseerden in lokaal beheer:
-er zijn meerdere hardwareversies om uit te kiezen naargelang je noden
-keuze tussen ESPhome (voor HA integratie) dan wel DSMR (standalone & eventueel koppeling met energyid en/of bepaalde omvormers mogelijk)
-je kan het fysiek visualiseren met een monitor die ze ook verkopen (DSMR nodig dan!)
-je kan een shelly koppelen en laten schakelen in functie van stroomoverschotten
-heeft 2 oplossingen voor situaties waarbij de SM op afstand staat (appartement)
-....
Dit vraagt iets minder kennis lijkt me dan de methode van @butskristof en zeker dan de DIY-oplossing van @Gerry hierboven
Een screenshot van mijn dashboard als voorbeeld
Dit is DSMR, PV en batterij zijn hier afwezig helaas: kan nog niet voor huawei helaas maar ik heb goede hoop dat dit nog volgt. Er komen vaak updates voor de firmware beschikbaar.
-er zijn meerdere hardwareversies om uit te kiezen naargelang je noden
-keuze tussen ESPhome (voor HA integratie) dan wel DSMR (standalone & eventueel koppeling met energyid en/of bepaalde omvormers mogelijk)
-je kan het fysiek visualiseren met een monitor die ze ook verkopen (DSMR nodig dan!)
-je kan een shelly koppelen en laten schakelen in functie van stroomoverschotten
-heeft 2 oplossingen voor situaties waarbij de SM op afstand staat (appartement)
-....
Dit vraagt iets minder kennis lijkt me dan de methode van @butskristof en zeker dan de DIY-oplossing van @Gerry hierboven

Een screenshot van mijn dashboard als voorbeeld
Dit is DSMR, PV en batterij zijn hier afwezig helaas: kan nog niet voor huawei helaas maar ik heb goede hoop dat dit nog volgt. Er komen vaak updates voor de firmware beschikbaar.
- monty_burns_007
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
SmartGateways werkt niet goed: kan niet zonder externe USB voeding, terwijl andere P1 meters dit op mijn DM wel kunnen.guido4096 schreef: 5 dagen geleden Ik heb deze: https://smartgateways.nl/slimme-meter-p1-dsmr-uitlezen/