Dat begrijp ik niet. Power factor is toch alleen maar een weergave van het phaseverschil tussen stroom en spanning? Je "stuurt" geen KW het net op, je trekt wel meer stroom om hetzelfde reeele vermogen te benutten bij een slechte powerfactor.
Of wat begrijp ik niet aan je zin "Dat betekent dat er voor elke kW verbruik bijna een extra kW het net ingestuurd wordt. En dan spreek ik niet over inductieve of capacitieve loads, dewelke verwaarloosbaar zijn in een niet-industriele context." ?
Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
https://www.researchgate.net/publicatio ... distortion
Ik heb hier voor het werk een tijdje een meer geavanceerde power meter gehad. Die meet niet alleen de displacement op de fundamentele (wat jij het fazeverschil noemt, of de cos phi) maar ook de harmonics (tot een paar 100kHz). De meeste apparaten in huis (buiten misschien een pomp of frigo) hebben een lage reactantie maar genereren redelijk wat niet lineare load, zeker deze zonder active PFC. Deze componenten verschillend van de fundamentele zorgen voor ongewenste wervelstromen in bijvoorbeeld de transformatorcabine en genereert aldaar warmte (verlies).
Je hebt power factor en "true power factor". Je kan het vergelijken met een multimeter van de brico en een "true rms" multimeter van fluke.
Trouwens, je 'stuurt' weldegelijk 'kW' het net op. Laat ik dat corrigeren tot kVAr/d. Als je dat niet doet dan was het actief vermogen (kW) en daar is geen probleem mee.
Ik heb hier voor het werk een tijdje een meer geavanceerde power meter gehad. Die meet niet alleen de displacement op de fundamentele (wat jij het fazeverschil noemt, of de cos phi) maar ook de harmonics (tot een paar 100kHz). De meeste apparaten in huis (buiten misschien een pomp of frigo) hebben een lage reactantie maar genereren redelijk wat niet lineare load, zeker deze zonder active PFC. Deze componenten verschillend van de fundamentele zorgen voor ongewenste wervelstromen in bijvoorbeeld de transformatorcabine en genereert aldaar warmte (verlies).
Je hebt power factor en "true power factor". Je kan het vergelijken met een multimeter van de brico en een "true rms" multimeter van fluke.
Trouwens, je 'stuurt' weldegelijk 'kW' het net op. Laat ik dat corrigeren tot kVAr/d. Als je dat niet doet dan was het actief vermogen (kW) en daar is geen probleem mee.
Laatst gewijzigd door brubbel 11 sep 2023, 13:50, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 53 keer
Ja: https://github.com/dupondje/homeassistant-dsmrbeont schreef: 11 sep 2023, 11:18 Kan je in Home assistant via een P1 kabel al zien wat het piekvermogen is? (zonder een ganse calculatie door HA zelf)
Hopelijk weldra in de HA DSMR plugin, maar die PR raakt maar niet merged ...
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1195 keer
- Recent bedankt: 15 keer
De regeling rond 2,5kW is geen kwestie van eerlijk of niet.
Fluvius is gewoon een bedrijf en ze proberen via allerlei manieren om meer inkomsten binnen te harken. Mensen bestraffen op maand- of jaarbasis omdat ze gedurende 15min zowel de oven als de friteuse op hadden staan, is gewoon belachelijk. Het heeft niets te maken met "load balancing".
De VREG (in de schoot van de Vlaamse regering) moet de tarieven goedkeuren. Maar de aandeelhouders van Fluvius zijn min of meer dezelfde die over de tariefwijziging (incl capaciteitstarief) moeten oordelen. Niet zo gek dat Fluvius z'n goesting krijgt dus
.
Met de PV's haal ik vanaf feb/maart een piek van 0,1kW ofzoiets, de andere maanden hangt het er vanaf: heb ik een feestje zit ik aan 5kW, een maand zonder feestje is het 3-3,5kW.
Fluvius is gewoon een bedrijf en ze proberen via allerlei manieren om meer inkomsten binnen te harken. Mensen bestraffen op maand- of jaarbasis omdat ze gedurende 15min zowel de oven als de friteuse op hadden staan, is gewoon belachelijk. Het heeft niets te maken met "load balancing".
De VREG (in de schoot van de Vlaamse regering) moet de tarieven goedkeuren. Maar de aandeelhouders van Fluvius zijn min of meer dezelfde die over de tariefwijziging (incl capaciteitstarief) moeten oordelen. Niet zo gek dat Fluvius z'n goesting krijgt dus

Met de PV's haal ik vanaf feb/maart een piek van 0,1kW ofzoiets, de andere maanden hangt het er vanaf: heb ik een feestje zit ik aan 5kW, een maand zonder feestje is het 3-3,5kW.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 25 keer
Als je dan toch een batterij hebt: laadt hem voor het feestje dan traag op en je piek van dat feestje ben je ook weer kwijt. Laatste kerst hebben we dat voor het eerst gedaan en het werkte perfect 
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Boosdoener stond niet voor niets tussen aanhalingstekens.NickG schreef: 11 sep 2023, 07:54 Nee, maar het zou het syteem wel eerlijker maken. Ik zit momenteel voor 2023 ook met een gemiddelde piek <1kW over de eerste 8 maand (ondanks een EV/laadpaal), maar toch krijg ik het 2.5 kW minimum aangerekend. Ik snap dat minimum voor analoge tellers, maar voor mensen met een digitale meter is dit toch gewoon niet correct?

Ik heb er geen enkel probleem mee om jaarlijks eenmalig een kost van 109 € (2,5 kW) aan de netbeheerder te betalen om aangesloten te zijn op het openbare net en in ruil daarvoor dan tot 40 A vermogen op eender welk tijdstip van dat net te mogen afnemen (al heb ik dat zelden nodig, maar er via dat zelfde net tegen een vergoeding mijn overproductie aan de energieleverancier door kan verkopen). En al helemaal niet wanneer die netbeheerder me periodiek bijna het twintigvoudige als vergoeding terugbetaalt om op dat net aangesloten te blijven en de energieleverancier me op jaarbasis meer terugbetaalt dan ik hem moet betalen voor netafname in december en januari.
Zou zonder gebruik te maken van dat openbaar net veel minder voordelig zijn voor mij als prosument.
De dag dat het meer kost om aangesloten te zijn op het net dan het opbrengt gaat gewoon de knop om.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Even een relatief oud bericht bovenhalen (omdat ik niets recenter vond).ivob schreef: 25 maa 2023, 09:52 Daarbuiten moet je er ook nog rekening mee houden dat er een minimumtarief en een maximumtarief is.
Dat is afhankelijk van het aantal kWh dat je verbruikt tussen twee meteropnames (met een DM normaal een periode van 12 maanden want de meteropname gebeurt jaarlijks op dezelfde dag).
Wat je verbruik ook is, je kan nooit minder dan dit bedrag betalen (het piekbedrag in je subnetgebied x 2,5).
Maar je kan ook nooit meer betalen dan 203,5480 € MWh (omgerekend 20,3548 cent/kWh bij een verbruik minder dan 1000 kWh)
Klopt onderstaande berekening?
Mijn concreet geval, Iveka gebied (https://www.vreg.be/sites/default/files ... n_2024.pdf)
Dus (bedragen incl.btw)
Gem.maandpiek: 43,7 euro - ik zit aan 6kW
kWh tarief: 46,4 euro / MWh - ik verbruik 6500 kWh / jaar (dag/nacht, en geen excl.nacht)
Maximumtarief: 203,5 euro / MWh
Mijn maximum distributiekost is dan 203,5 euro * 6,5 MWh = 1322,75 euro (SOM)
Voor mijn pieken betaal ik 43,7 euro * 6 = 262,2 euro (A)
Voor mijn transport betaal ik 0,0464 * 6500 kWh = 301,6 euro (B)
+ mijn energie zelf uiteraard, en allerhande andere kleintjes die nog wel groot worden.
Zolang (A) + (B) < (SOM) blijft (A) en/of (B) omhoog gaan, juist ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 56 keer
Hallo,
Ik kreeg daarnet mijn slotfactuur van Ecopower. Ik heb echter een vraagje over het capaciteitstarief.
Leveringsperiode: 24.11.2023 tot en met 31.05.2024
Capaciteit: 24.11.2023 - 31.05.2024 4,66 kW
En dit zijn de waarden die ik op Fluvius zie staan:

Ik dacht dat men dus van alle maanden de optelsom deed en daar het gemiddelde van nam? Hoe komt men aan 4.66kW terwijl slechts 1 maand net aan de 4kW ben geraakt?
Iemand een idee waar ik fout zit?
Ik kreeg daarnet mijn slotfactuur van Ecopower. Ik heb echter een vraagje over het capaciteitstarief.
Leveringsperiode: 24.11.2023 tot en met 31.05.2024
Capaciteit: 24.11.2023 - 31.05.2024 4,66 kW
En dit zijn de waarden die ik op Fluvius zie staan:

Ik dacht dat men dus van alle maanden de optelsom deed en daar het gemiddelde van nam? Hoe komt men aan 4.66kW terwijl slechts 1 maand net aan de 4kW ben geraakt?
Iemand een idee waar ik fout zit?
-
- Elite Poster
Vanaf welke datum werd de DM bij je geïnstalleerd?
Meer of minder dan 12 maanden geleden?
Het capaciteitstarief is immers het rollend gemiddelde van de laatste 12 maanden.
De facturatiepiek schuift dus iedere maand op met het gemiddelde over de laatste 12 maanden.
Je toont slechts 7 maanden.
Wellicht had je de vijf maanden ervoor hogere maandpieken waardoor de eindfacturatiepiek nog gestegen is?
Alleen de eerste keer vanaf de invoering van het capaciteitstarief (1/1/23) of wanneer je later een DM kreeg geplaatst is de eerste facturatiepiek berekend over minder dan 12 maanden.
Heb je de check al gedaan op je Mijn Fluvius?
Daar vind je de maandpieken van de laatste 12 maanden (1) en de actuele facturatiepiek (2) tot op heden.
(1) Mijn Fluvius/Verbruik/Details/Piekvermogen/Selecteer jaar/Tabel: (2) Mijn Fluvius/Netkosten/Facturatiepieken/Kies details laatste datum:
Meer of minder dan 12 maanden geleden?
Het capaciteitstarief is immers het rollend gemiddelde van de laatste 12 maanden.
De facturatiepiek schuift dus iedere maand op met het gemiddelde over de laatste 12 maanden.
Je toont slechts 7 maanden.
Wellicht had je de vijf maanden ervoor hogere maandpieken waardoor de eindfacturatiepiek nog gestegen is?
Alleen de eerste keer vanaf de invoering van het capaciteitstarief (1/1/23) of wanneer je later een DM kreeg geplaatst is de eerste facturatiepiek berekend over minder dan 12 maanden.
Heb je de check al gedaan op je Mijn Fluvius?
Daar vind je de maandpieken van de laatste 12 maanden (1) en de actuele facturatiepiek (2) tot op heden.
(1) Mijn Fluvius/Verbruik/Details/Piekvermogen/Selecteer jaar/Tabel: (2) Mijn Fluvius/Netkosten/Facturatiepieken/Kies details laatste datum:
Laatst gewijzigd door ivob 20 jun 2024, 09:31, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 56 keer
De DM staat er al een 2-tal jaar. Op 24/11 kwam men voor de keuring van de nieuwe zonnepanelen.
Dan vind ik dat persoonlijk wel wat slecht geformuleerd op de slotfactuur. Daar staat namelijk bij de facturatiepiek de periode 24/11/2023 tot 31/05/2024.

Als ik de gegevens van Fluvius weer bovenhaal bekom ik het volgende:

Dan kom ik aan 4.2475kW gemiddeld. Wat nog altijd niet overeenkomt met de 4.66kW die op de slotfactuur vermeld staat. Het zal waarschijnlijk wel juist zijn, maar ik zie dus niet hoe men aan dat getal komt...
Dan vind ik dat persoonlijk wel wat slecht geformuleerd op de slotfactuur. Daar staat namelijk bij de facturatiepiek de periode 24/11/2023 tot 31/05/2024.

Als ik de gegevens van Fluvius weer bovenhaal bekom ik het volgende:

Dan kom ik aan 4.2475kW gemiddeld. Wat nog altijd niet overeenkomt met de 4.66kW die op de slotfactuur vermeld staat. Het zal waarschijnlijk wel juist zijn, maar ik zie dus niet hoe men aan dat getal komt...
-
- Elite Poster
"Het zal wel juist zijn" is nooit een goed uitgangspunt als consument.
Ecopower, net zoals iedere andere organisatie, maakt af en toe wel eens foute berekeningen (tot nu toe altijd in mijn voordeel dus dan laat ik het maar voor wat het is).
Je moet dat zelf niet gaan narekenen aan de hand van de individuele gemiddelden per maand gezien er een correctie is over het aantal dagen per maand.
Mijn Fluvius toont je door te klikken op de laatste maand de actuele stand van het capaciteitstarief (rekening houdende met de laatste 12 maanden, zie voorgaande screenshot) en bij facturatie door de leverancier de weerhouden facturatiepiek over de afgesloten periode. Dat moet overeen stemmen met wat je leverancier je aanrekent.
De leverancier heeft daar zonder je toestemming geen inzage in en baseert zich telkens op de gegevens die ze doorkrijgen van de netbeheerder.
Mijn Fluvius/Netkosten/Facturatiepiek => weerhouden vermogensgetal na afgesloten facturatieperiode (normaal gezien 12 maanden):
Ecopower, net zoals iedere andere organisatie, maakt af en toe wel eens foute berekeningen (tot nu toe altijd in mijn voordeel dus dan laat ik het maar voor wat het is).
Je moet dat zelf niet gaan narekenen aan de hand van de individuele gemiddelden per maand gezien er een correctie is over het aantal dagen per maand.
Mijn Fluvius toont je door te klikken op de laatste maand de actuele stand van het capaciteitstarief (rekening houdende met de laatste 12 maanden, zie voorgaande screenshot) en bij facturatie door de leverancier de weerhouden facturatiepiek over de afgesloten periode. Dat moet overeen stemmen met wat je leverancier je aanrekent.
De leverancier heeft daar zonder je toestemming geen inzage in en baseert zich telkens op de gegevens die ze doorkrijgen van de netbeheerder.
Mijn Fluvius/Netkosten/Facturatiepiek => weerhouden vermogensgetal na afgesloten facturatieperiode (normaal gezien 12 maanden):
Laatst gewijzigd door ivob 20 jun 2024, 12:23, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 154 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ivob zei het reeds correct:
----
---
Wil je dus nakijken via (1) Mijn Fluvius/Verbruik/Details/Piekvermogen/Selecteer jaar/Tabel:
Dan maak je eerst 7 berekeningen:
1-november 2023 = gemiddelde van december 2022 tot november 2023
2-december 2023 = gemiddelde van januari 2023 tot december 2024
3-januari 2024 = ...
4 tot 6 ....
7-mei 2024 = gemiddelde van juni 2023 tot mei 2024
=> En van die 7 nog eens het gemiddelde nemen (en november daarbij prorateren vermits het niet om een gehele maand gaat)
EN/OF
je gaat naar (2) Mijn Fluvius/Netkosten/Facturatiepieken
en kijkt daar na voor de betreffende maanden of de tussenberekeningen (en daarmee dan ook totaalberekening) klopt
----------------
Dit is zo (ingewikkeld) gedaan omdat het de enige manier is om het capaciteitstarief correct te kunen verrekenen ongeacht:
-jaarlijks dan wel maandelijkse afrekening
-tussentijdse afrekeningen om diverse rekenen (vervanging DM door andere DM, wijziging leverancier,...)
De enige uitzondering is als de meter van eigenaar wisselt, dan neem je de vorige zijn historiek niet mee. Dat kan je in specifieke situaties ook in je voordeel draaien => een voorbeeld: je had hoge (6kw+ laten we zeggen) maandpieken, die zullen verdwijnen door bvb:
- installatie van een batterij met peak shaving
- slimmere sturing van de EV-laadpaal
- ....
Normaal neem je je oude pieken nog gemiddeld 6 maanden mee (1e maand 11 maanden, 2e maand nog 10, ....)
Om dat te vermijden neem je een nieuw contract bij een leverancier op naam van je partner.
Hocus pocus => je sleept geen rollend gemiddelde meer mee
Let op:
-als je lage historische pieken had doe je nadeel hiermee
-als je per ongeluk in je 1e maand een vette piek trek is die 1e piek je volledig rollend gemiddelde en doe je nadeel
----------------
Om dat te bewijzen neem ik mezelf als voorbeeld (contract op naam partner sinds 03/2024):
-screenshot van capaciteitstarief
-met in het rode kader iets meer historiek van die meter => de waarden verder terug dan 03/2024 worden niet in acht genomen door de eigenaarswissel
----
---
Wil je dus nakijken via (1) Mijn Fluvius/Verbruik/Details/Piekvermogen/Selecteer jaar/Tabel:
Dan maak je eerst 7 berekeningen:
1-november 2023 = gemiddelde van december 2022 tot november 2023
2-december 2023 = gemiddelde van januari 2023 tot december 2024
3-januari 2024 = ...
4 tot 6 ....
7-mei 2024 = gemiddelde van juni 2023 tot mei 2024
=> En van die 7 nog eens het gemiddelde nemen (en november daarbij prorateren vermits het niet om een gehele maand gaat)
EN/OF
je gaat naar (2) Mijn Fluvius/Netkosten/Facturatiepieken
en kijkt daar na voor de betreffende maanden of de tussenberekeningen (en daarmee dan ook totaalberekening) klopt
----------------
Dit is zo (ingewikkeld) gedaan omdat het de enige manier is om het capaciteitstarief correct te kunen verrekenen ongeacht:
-jaarlijks dan wel maandelijkse afrekening
-tussentijdse afrekeningen om diverse rekenen (vervanging DM door andere DM, wijziging leverancier,...)
De enige uitzondering is als de meter van eigenaar wisselt, dan neem je de vorige zijn historiek niet mee. Dat kan je in specifieke situaties ook in je voordeel draaien => een voorbeeld: je had hoge (6kw+ laten we zeggen) maandpieken, die zullen verdwijnen door bvb:
- installatie van een batterij met peak shaving
- slimmere sturing van de EV-laadpaal
- ....
Normaal neem je je oude pieken nog gemiddeld 6 maanden mee (1e maand 11 maanden, 2e maand nog 10, ....)
Om dat te vermijden neem je een nieuw contract bij een leverancier op naam van je partner.
Hocus pocus => je sleept geen rollend gemiddelde meer mee

Let op:
-als je lage historische pieken had doe je nadeel hiermee
-als je per ongeluk in je 1e maand een vette piek trek is die 1e piek je volledig rollend gemiddelde en doe je nadeel
----------------
Om dat te bewijzen neem ik mezelf als voorbeeld (contract op naam partner sinds 03/2024):
-screenshot van capaciteitstarief
-met in het rode kader iets meer historiek van die meter => de waarden verder terug dan 03/2024 worden niet in acht genomen door de eigenaarswissel
-
- Elite Poster
Correct.
Nog een mogelijkheid is om je verbruik af te stemmen op eigen opslag en eigen productie.
Da val je in het maximale nettarief en dat is dan gelijk aan het forfaitaire capaciteitstarief van 2,5 kW maal het bedrag in je subnetgebied (ergens tussen de 100 en 110€ op jaarbais).
Het bedrag in euro hoger dan de aangerekende facturatiepiek en je volledig tarief op kWh netafname wordt dan kwijtgescholden (of beter terug in mindering gebracht op het eerst aangerekende bedrag op basis van de metingen). Dan moet je ook nooit rekening houden met periodieke kW pieken boven de 2,5 kW.
Nog een mogelijkheid is om je verbruik af te stemmen op eigen opslag en eigen productie.
Da val je in het maximale nettarief en dat is dan gelijk aan het forfaitaire capaciteitstarief van 2,5 kW maal het bedrag in je subnetgebied (ergens tussen de 100 en 110€ op jaarbais).
Het bedrag in euro hoger dan de aangerekende facturatiepiek en je volledig tarief op kWh netafname wordt dan kwijtgescholden (of beter terug in mindering gebracht op het eerst aangerekende bedrag op basis van de metingen). Dan moet je ook nooit rekening houden met periodieke kW pieken boven de 2,5 kW.
Sol Invictus!