Al gelukt om je eigen modem te gebruiken / over te schakelen op single vlan?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 696 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

zelfde situatie hier.

J.

Toegevoegd na 12 minuten 47 seconden:
guido4096 schreef: 3 weken geleden Omdat er hierboven wordt gezegd dat het niet lukte om de instelling voor "single vlan" te vinden op de website, bij deze hoe het bij mij werkt.
Ik heb scarlet Trio via VDSL

1) ik login op proximus
2) ik ga naar "Products"
3) dan, bij "Scarlet Trio", druk op de knop "Order a product"
4) dan, "Add an Internet option"
5) dan, "Install your own equipment", waar je uiteindelijke kunt switchen naar Single VLAN

Ik heb nu niet geprobeerd om het op "single vlan" te zetten; het werkt bij mij allemaal, ook ipv6, dus geen zin om iets anders te proberen.

ScarletViaProximus.pdf
Ik heb die optie niet, 'add an internet option'...
en bij mijn internet product werkt de knop 'voeg optie toe' niet...

Het is dus redelijk random precies...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer
Bedankt: 237 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik heb zonet de procedure doorlopen zoals door @guido4096 aangegeven en kon hierbij het modem-id van mijn fibermodem opgeven. Ze verschijnt in het overzicht naast de Proximus fiber modem en ze kan ook geactiveerd worden. De internetverbinding valt weg (ik had verwacht dat er extra bevestiging gevraagd zou worden, niet dus) maar had de fiber modem nog niet aangekoppeld. Ik heb via de smartphone de Proximus fiber modem terug moeten activeren en dat ging vlot. Het lijkt er dus op dat er voor een modemswap geen tussenkomst van een Scarlet/Proximus-medewerker vereist is.

Ik hoop later deze week (als het minder erg is dat de internetverbinding er voor lange(re) tijd uitligt) effectief te wisselen en meteen ook te controleren of er automatisch gewisseld wordt van 3VLAN naar 1VLAN (lijkt nu niet het geval te zijn) en of de Scarlet V5c-decoder blijft werken.

Als alles lukt, post ik mijn stappenplan met (gericht geblurde) screenshots.

@Joe de Mannen: Log je in via MyProximus of via MyScarlet? Via MyScarlet krijg ik de optie Add and internet option niet, itt. MyProximus.
Computer(k)nul
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

myproximus. wel vdsl klant, internet + TV, geen trio ofzo.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Het is best mogelijk dat die Add an internet option niet komt omdat je op VDSL zit.
Computer(k)nul
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

dat is dan terug naar af, toch ? niet voor VDSL klanten...

J.
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 32 keer

Ik heb vdsl. Scarlet trio vdsl
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Bij deze is het gelukt om de FRITZ!Box 5590 Fiber online te krijgen na registeren en activeren van de fibermodem, maar - zoals ergens wel verwacht - doet de Scarlet-V5c-decoder het niet:
  • op het Scarlet-profiel blijft die in Bienvenue/Welkom hangen,
  • op het Proximus-profiel krijg ik de melding server niet bereikbaar,
  • zelf VLAN20 instellen biedt ook geen soelaas.
Bemerk dat er niet automatisch gewisseld wordt naar Single-VLAN.
Gelukkig wordt er wél automatisch teruggeschakeld naar Triple-VLAN op het moment dat ik de door Proximus/Scarlet geplaatste modem en de BBox3 terugplaats.

De volledige melding bij het Proximus-profiel:
server niet bereikbaar

Er is een netwerkprobleem – alleen live-tv en EPG zijn momenteel beschikbaar. Alle andere diensten zijn momenteel niet beschikbaar en worden zo snel mogelijk hersteld. U wordt op de hoogte gebracht zodra alle functies weer beschikbaar zijn. Start niet opnieuw op, dit zal niet helpen.
Mij lijkt het alsof er een routering ontbreekt in het Scarlet- en/of Proximus-profiel waardoor die decoder niet werkt. Daarom heb ik de firmware laten bijwerken naar de Lab-versie - in de hoop dat daar iets aan gewijzigd zou zijn, ondanks dat het niet gemeld wordt in het infolab-bestand, maar dat maakt geen verschil.
Computer(k)nul
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Een update:
Na een volledige opstelling te maken los van mijn thuisnetwerk en te beginnen van een naar fabrieksinstellingen teruggezette Fritz!Box 5590 Fiber, lijkt het er op dat alles gewoon werkt, inclusief de twee v5c-decoders die ik hier heb. Vorige week (ik kan momenteel enkel op donderdag testen) kreeg ik maar één van de twee decoders aan de praat, nu doen ze het gewoon allebei.

Ik draai voor alle duidelijkheid op Lab-versie 8.1.126849 (deze van vorige week donderdag, niet die van vandaag), niet op de officiële 8.02. Volgens Gerrit van AVM zit in deze versie o.a. verbeterde routering, al vind ik dat niet meteen in het infolab-bestand terug.
Computer(k)nul
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

is het een idee om dit topic op te splitsen DSL vs Fiber ? ervaringen zijn erg uiteenlopend voor beide blijkbaar
J.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Zo ziet het er inderdaad naar uit, temeer daar als ik mijn BBox3 terug moest plaatsen (omdat ik de decoders initieel niet aan de praat kreeg), mijn lijn automatisch terug op 3VLAN gezet werd.
Ik vermoed echter - maar dat gaat iemand anders moeten testen want ik heb geen VDSL meer - dat het met een Fritz! op VDSL (én firmware 8+, mogelijks voorlopig zelfs een lab-versie) gaat lukken en dat het in die zin dus onafhankelijk is van de onderliggende datadrager (fiber/VDSL).
Computer(k)nul
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Blijft het feit dat je bij vdsl nergens op de site iets vindt om om te zetten naar single vlan... dus je geraakt niet vertrokken.

J.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Dat had ik niet door, excuses.

Ik snap eigenlijk het probleem niet: op VDSL mag je al langer een eigen modem gebruiken, enkel voor Scarlet/Proximus TV lijkt dat voor bepaalde modellen onmogelijke hobbels te geven. Ik vermoed (maar dat kan @FRITZ!webcare wellicht bevestigen/ontkrachten) dat het ook in een 3VLAN-scenario mogelijk blijft.

In die zin zou deze draad eigenlijk uitgesplitst moeten naar 'Al gelukt om je eigen modem te gebruiken?' en 'Al gelukt om over te schakelen op single vlan?', waarbij dat laatste voor mij niet duidelijk is waar de meerwaarde van is (behalve dan IPoE ipv. PPPoE).
Computer(k)nul
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

het is lang goed gegaan met eigen modem op VDSL, tot op een dag de 'nieuwe' tv decoder het niet meer deed zonder scarletbox. Dit is lang voor er van single vlan sprake was, maar het is dus niet meer veranderd.
J.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik had hetzelfde voor: de v4-decoder deed het goed, de v5c liep voor geen meter. Ik moest er van armoe de BBox3 terug tussen steken (maar zit nu dus met succes op fiber met de Fritz!Box 5590 rechtstreeks op de ONT).
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1025 keer
Bedankt: 3821 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Joe de Mannen schreef: 3 dagen geleden is het een idee om dit topic op te splitsen DSL vs Fiber ? ervaringen zijn erg uiteenlopend voor beide blijkbaar
Een topic die al meer dan één jaar loopt nu nog opsplisten is onbegonnen werk.
Dan zouden de posts van @Joe de Mannen (VDSL) en de posts van @Sinna in verschillende topics geplaatst moeten worden, en gaat de conversatie tussen jullie volledig verloren :oops: .

Jullie zijn vrij om eventueel een nieuwe topic aan te maken (met een duidelijk onderwerp, en aanduiden of het over VDSL2 of Fiber gaat, enz).

Toegevoegd na 1 minuut 17 seconden:
Sinna schreef: 3 dagen geleden Ik had hetzelfde voor: de v4-decoder deed het goed, de v5c liep voor geen meter. Ik moest er van armoe de BBox3 terug tussen steken (maar zit nu dus met succes op fiber met de Fritz!Box 5590 rechtstreeks op de ONT).
Je bedoelt met de Fritz!Box 5590 rechtsreeks op de Fiber (ONTP) ?
Of verbind je via de WAN op de ONT?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Excuses voor de verwarring tussen ONTP en ONT. Ik gooide die op één hoop.

Ik heb de Fritz!Box 5590 Fiber rechtstreeks op de Fiber via de Fritz!SFP GPON nadat ik met succes het Modem ID (AVM...) op basis van de instructies van @guido4096 eerder in deze draad had kunnen registreren.

Mijn opstelling is dus nu: ONTP > Fritz!Box 5590 met daarachter zowel mijn thuisnetwerk als de decoders.
Tot vorige week donderdag was het ONTP > fibermodem (ONT-GPON-4PORTS V3) > BBox3 > Fritz!Box 7490. Op de BBox3 waren dan beide decoders aangesloten, op de Fritz!Box 7490 de rest van mijn thuisnetwerk. De Fritz! zette zelf een PPPoE-sessie op om dubbele NAT te vermijden.

Dus ja: het ís mogelijk om je eigen fibermodem te gebruiken met een Scarlet Trio, maar de producent van die modem moet wel het Scarlet-profiel ondersteunen. Op mijn Fritz!Box 5590 zijn dit de instellingen voor internettoegang:
  • Aansluiting: internettoegang via glasvezel
  • Internetaanbieder: Scarlet
  • Inkapselen: Bridged (Routed Bridge Encapsulation)
Trouwens: door én de ONT-GPON-4PORTS V3 én de BBox3 én de Fritz!Box 7490 te kunnen vervangen door de Fritz!Box 5590 is het continuverbruik van mijn netwerkkast met 13W verminderd. Op zich niet veel, maar alle (kleine) beetjes helpen...
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”