Kort even ervaring delen met mijn overstap van edpnet naar Hey! Telecom.
Na jaren klant te zijn geweest bij edpnet (Fritzbox als modem, PPPoE sessie door OPNsense, met 100/35 profiel, 90/32 effectief op de router), ben ik vandaag overgestapt naar Hey! Telecom.
De recente prijsverhoging van edpnet (en de timing en manier waarop) kon ik niet echt smaken, dus was ik aan het wachten op een promotie bij Hey! Telecom.
Nu heb ik voor EUR 10.95 minder per maand, een hogere download snelheid bij Hey! Telecom (150/15 profiel, 142/14 effectief op de router).
Kort het proces dat ik doorlopen heb:
22-SEP-2025: aanvraag via de website, nieuwe klant, Itsme. EasySwitch kon ik niet gebruiken, aangezien de ID (Circuit nummer in geval van edpnet) niet werd aanvaard in hun veld. Ik gaf de drie verplichte installatie data in, die ik maar in de komende 7 dagen kon kiezen, en ik kon eigenlijk maar op 1 van die 3 momenten echt aanwezig zijn. Meteen bestelbevestiging ontvangen per email.
24-SEP-2025: Details van aanvraag en contract per e-mail ontvangen, ook het tijdsslot van het installatie moment. Dit was mijn derde keuze en paste voor mij niet, dus heb ik via de link meteen het installatie moment veranderd naar mijn eerste keuze, wat nog vrij was. Bevestiging per e-mail dat het installatiemoment veranderd is.
30-SEP-2025: Installateur kwam langs binnen het tijdsslot; had een TCG300 bij (welke mijn voorkeur had). Doet installatie (enkel coax- en stroomkabel in modem) en doet de testing. Ik legde hem uit dat ik de modem later in bridge mode ga zetten. Hij wist niet wat dit was, aangezien hij normaal geen modem installaties doet, maar kabel werken met zijn hoogte werker op zijn camionette. Door de drukte springt hij bij en doet hij ook modem installaties. Reed met een camionette met Orange belettering, maar deed vooral nu veel modem installaties voor Telenet. Test voltooid, handtekening gegeven, en technisch verslag van de interventie per email meteen ontvangen. 30 minuten in totaal en hij was weg.
Nu edpnet opgezegd via hun online tool op
https://www.edpnet.be/order/nl/journey/cease
** begin edit op 01-OCT-2025 **
01-OCT-2025: Ik heb vandaag de credit nota (pdf) per email ontvangen, voor de volledige maand oktober (die in september reeds automatisch betaald was). En dat voor een opzegging die ik op 30-SEP-2025 heb doorgegeven.
** einde edit op 01-OCT-2025 **
Bridge modus activeren:
Eerst en vooral merkte ik op dat er op de doos het woord "refurbished" staat, en dat zal ook kloppen: Ik zag het guest wifi wachtwoord (groetjes aan Fien trouwens!) en de leases van de vorige eigenaar, die tot en met 5 februari waren uitgedeeld; mac adressen en toestelnamen. Heb dan maar even zelf een reset gedaan.
Ook kreeg ik een CGNAT IP, en wanneer ik de instellingen veranderde, kreeg ik maar geen publiek IP (nog voordat ik aan de bridge modus kwam).
Hier ben ik toch een 40-tal minuten mee bezig geweest, en een 4-tal resets van de TCG modem. Uiteindelijk heb ik het MAC adres van mijn OPNsense box gecloned op mijn laptop, met de kabel op NIC4 van de TCG300 mijn laptop aangesloten nadat bridge modus net nog een keer was geactiveerd, en zag meteen een WAN IP op in laptop network interface verschijnen. Hoera!
Vervolgens gewoon de kabel in mijn OPNsense box geduwd en WAN IP was direct assigned aan mijn eigen router.
Effectieve snelheid op de router: 142 Mbps / 14 Mbps