In ons nieuwe huis, recent gerenoveerd, hebben de vorige eigenaars de bestaande radiatoren behouden (voorheen CV op stookolie). Op zich niks mis mee en de huidige CV op gas werkt best wel goed (en stil).
Echter, de thermostaat is een draadloze maar dat is er dus maar 1 voor het hele huis, dat best wel veel kamers heeft.
Iemand een idee of ik Tado dingen of iets dergelijks op de bestaande radiatoren kan plaatsen ? Er zitten nu gewoon afsluitdoppen op met daaronder wel zo een pin.
Vervangen van afsluitdoppen door tado of … ?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 527 keer
- Bedankt: 687 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dat zijn de beschermdopjes die met de kraan komen.
Je kan een systeem met draadloze thermostaatkranen kiezen, ik had vroeger bvb Honeywell EvoHome, maar er zijn ook anderen. Nu heb ik Bosch maar ik vond de honeywell 'beter'.
J.
Je kan een systeem met draadloze thermostaatkranen kiezen, ik had vroeger bvb Honeywell EvoHome, maar er zijn ook anderen. Nu heb ik Bosch maar ik vond de honeywell 'beter'.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 199 keer
Als ik mij niet vergis kan je met die dopjes de kranen ook dichtschroeven. Normaal wordt daar een thermostatische kop op geschroefd.
Zoals hierboven reeds geschreven, kan je er draadloze thermostaatkranen opzetten, met of zonder verloopring (Normaal diam. 30mm schroefdraad).
Zoals hierboven reeds geschreven, kan je er draadloze thermostaatkranen opzetten, met of zonder verloopring (Normaal diam. 30mm schroefdraad).
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
- Ratface
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 74 keer
Betekent ook gelijk dat alle radiatoren in uw huis permanent open staan als die allemaal dopjes hebben. Nogal een rare setup. Die dopjes blijven normaal enkel zitten op de radiatoren die in dezelfde ruimte hangen als de thermostaat.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dit is typisch zoiets van 'niet inbegrepen in de installatie' en 'we zien later wel'... maar dat komt er nooit van.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 105 keer
Ik had een Shelly BLU TRV maar omdat die batterijen vreet heb ik er nu een Bosch (Slimme radiatorknop II [+M] - in combinatie met smart hub) op gezet en dat lijkt beter te werken. Ben ook wel benieuwd naar zo'n Tado. Grootste miserie zijn wel die verschillende maten van de kranen. Ik heb daar een Xavax 111945 voor gekocht (in metaal en gin plastiek).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Zoals reeds vermeld: dit zijn gewoon kranen zonder knoppen, daar kan je knoppen opzetten mits die passen.
Ik heb hier sinds een paar maanden een Sonoff TRVZB geplaatst met herlaadbare batterijen.
Had er positieve dingen over gelezen/gezien en 1-tje op test genomen.
Batterij is nog steeds 100% maar hebben natuurlijk nog niet veel gewerkt.
Deze worden draadloos via zigbee en HA gestuurd, heeft 28€ gekost en er zijn een aantal verloopstukken bij zodat ze op 'alle' kranen zouden moeten passen.
Normaalgezien ga ik er nog een 3-tal bijplaatsen binnenkort.
Ik heb hier sinds een paar maanden een Sonoff TRVZB geplaatst met herlaadbare batterijen.
Had er positieve dingen over gelezen/gezien en 1-tje op test genomen.
Batterij is nog steeds 100% maar hebben natuurlijk nog niet veel gewerkt.
Deze worden draadloos via zigbee en HA gestuurd, heeft 28€ gekost en er zijn een aantal verloopstukken bij zodat ze op 'alle' kranen zouden moeten passen.
Normaalgezien ga ik er nog een 3-tal bijplaatsen binnenkort.
Heppie NY!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dat hangt er vanaf of uw installatie een bypass heeft en of uw regeling ook uw pomp aanstuurt. Waarom zoudiedraaien als geen enkele kraan warmte vraagt ?
J.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
We zaten vroeger ook in die situatie, één centrale thermostaat voor heel de woning.
Nu hebben we sinds verschillende jaren overal Tado knoppen op (behalve één radiator die open blijft) en één Tado thermostaat.
Werkt hier perfect. Geo fencing staat aan, niet thuis valt àlles automatisch af. Zeer praktisch met wisselende uren, gaan werken, student in huis.
Enige nadeel is dat je één keer in het jaar je batterij van je knoppen en thermostaat moet vervangen. De app komt je daarvan wel verwittigen.
Bij zo een radiator knop zitten verschillende pas stukken voor verschillende types van kranen.
Nu hebben we sinds verschillende jaren overal Tado knoppen op (behalve één radiator die open blijft) en één Tado thermostaat.
Werkt hier perfect. Geo fencing staat aan, niet thuis valt àlles automatisch af. Zeer praktisch met wisselende uren, gaan werken, student in huis.
Enige nadeel is dat je één keer in het jaar je batterij van je knoppen en thermostaat moet vervangen. De app komt je daarvan wel verwittigen.
Bij zo een radiator knop zitten verschillende pas stukken voor verschillende types van kranen.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1689 keer
- Bedankt: 1484 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Hier evohome. Moet je wel eens kijken of die centrale thermostaat geen roet in het eten gaat gooien. As in. Je badkamerkraan draait open maar centrale thermostaat vindt dat het al warm genoeg is in huis.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Die vervang je dan toch mee met de evohome door ofwel de aan/uit module ofwel de openthermmodule ?
Dat is toch net het doel van het hele EvoHome-en-consoorten opzet ? Alle radiatoren voorzien van kranen, centrale thermostaatfunctie valt weg en als er 1 radiator warmte vraagt gaat de CV branden (al dan niet intelligent).
J.
Dat is toch net het doel van het hele EvoHome-en-consoorten opzet ? Alle radiatoren voorzien van kranen, centrale thermostaatfunctie valt weg en als er 1 radiator warmte vraagt gaat de CV branden (al dan niet intelligent).
J.
-
- Elite Poster
Bij Tado alleszins niet.Goztow schreef: 3 dagen geleden Hier evohome. Moet je wel eens kijken of die centrale thermostaat geen roet in het eten gaat gooien. As in. Je badkamerkraan draait open maar centrale thermostaat vindt dat het al warm genoeg is in huis.
De Tado thermostaat hangt bijvoorbeeld in de living en stuurt de Tado knoppen aan in de living.
Als de badkamer warmte nodig heeft geeft die een signaal aan de thermostaat, maar de knoppen in de living blijven dan toe,
dus een individuele temperatuur per ruimte.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 26 keer
Tado zou ik wel goed nakijken. Ze gaan hun business model aanpassen naar abonnementenformule.
Ik heb Tado in cominatie met Home Assistant en dat werkt heel goed, maar binnenkort heb je een abonnement nodig om dat nog volledig te kunnen gebruiken.
--> https://github.com/home-assistant/core/issues/151223
Ik heb Tado in cominatie met Home Assistant en dat werkt heel goed, maar binnenkort heb je een abonnement nodig om dat nog volledig te kunnen gebruiken.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
- Bedankt: 552 keer
Tado, was een voorbeeld, maar ik wil inderdaad geen systeem dat afhankelijk is van een cloud service of abbo om te kunnen werken. De systemen van Honeywell of Bosch hebben dus een voorkeur.
Bedoeling is om een geïntegreerd systeem te hebben, de huidige thermostaat zal/moet dus ook vervangen worden. Ik vind het alleen moeilijk om een volledig systeem te vinden , er zijn zoveel verschillende de modellen en zaken om op te letten en ken er absoluut (nog) niks van
Bedoeling is om een geïntegreerd systeem te hebben, de huidige thermostaat zal/moet dus ook vervangen worden. Ik vind het alleen moeilijk om een volledig systeem te vinden , er zijn zoveel verschillende de modellen en zaken om op te letten en ken er absoluut (nog) niks van

- Joe de Mannen
- Elite Poster
Shelly is ook lokaal.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 332 keer
- Bedankt: 743 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Er is nog een klassieke thermostaat. Als die warmte vraagt en alle thermostatische kranen staan toe, dan gaat de ketel dus draaien zonder dat er warmteafgifte mogelijk is.Joe de Mannen schreef: 3 dagen geleden Dat hangt er vanaf of uw installatie een bypass heeft en of uw regeling ook uw pomp aanstuurt. Waarom zoudiedraaien als geen enkele kraan warmte vraagt ?
J.
De loodgieter die hier de installatie deed zei ons dat je in de ruimte waar de thermostaat hangt geen thermostatische kranen mag zetten.
Hij raadde ons ook de oplossing met een bypass af.
Aangezien het hier al meer dan 20 jaar probleemloos draait geloof ik zijn advies.

-
- Elite Poster
Ik heb Tado van bij de start, auto-assist is bij mij inbegrepen in de aankoop, zonder abonnement, zelfs als ik nieuwe zaken toevoeg.Tazmanian79 schreef: 3 dagen geleden Tado zou ik wel goed nakijken. Ze gaan hun business model aanpassen naar abonnementenformule.
Voor nieuwe installatie zijn bepaalde functies inderdaad betalend, maar dat zijn extra’s.
Dat men kiest voor iets zonder cloud is langs de ene kant te begrijpen, langs de andere kant, wat heb je tegenwoordig niet nog allemaal draaien in de cloud.
Nu weet ik niet, maar jaren geleden was Honeywel een pak duurder.