Vervangen van afsluitdoppen door tado of … ?
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
- Bedankt: 555 keer
- Recent bedankt: 3 keer
In ons nieuwe huis, recent gerenoveerd, hebben de vorige eigenaars de bestaande radiatoren behouden (voorheen CV op stookolie). Op zich niks mis mee en de huidige CV op gas werkt best wel goed (en stil).
Echter, de thermostaat is een draadloze maar dat is er dus maar 1 voor het hele huis, dat best wel veel kamers heeft.
Iemand een idee of ik Tado dingen of iets dergelijks op de bestaande radiatoren kan plaatsen ? Er zitten nu gewoon afsluitdoppen op met daaronder wel zo een pin.
Echter, de thermostaat is een draadloze maar dat is er dus maar 1 voor het hele huis, dat best wel veel kamers heeft.
Iemand een idee of ik Tado dingen of iets dergelijks op de bestaande radiatoren kan plaatsen ? Er zitten nu gewoon afsluitdoppen op met daaronder wel zo een pin.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 529 keer
- Bedankt: 693 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Dat zijn de beschermdopjes die met de kraan komen.
Je kan een systeem met draadloze thermostaatkranen kiezen, ik had vroeger bvb Honeywell EvoHome, maar er zijn ook anderen. Nu heb ik Bosch maar ik vond de honeywell 'beter'.
J.
Je kan een systeem met draadloze thermostaatkranen kiezen, ik had vroeger bvb Honeywell EvoHome, maar er zijn ook anderen. Nu heb ik Bosch maar ik vond de honeywell 'beter'.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 201 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Als ik mij niet vergis kan je met die dopjes de kranen ook dichtschroeven. Normaal wordt daar een thermostatische kop op geschroefd.
Zoals hierboven reeds geschreven, kan je er draadloze thermostaatkranen opzetten, met of zonder verloopring (Normaal diam. 30mm schroefdraad).
Zoals hierboven reeds geschreven, kan je er draadloze thermostaatkranen opzetten, met of zonder verloopring (Normaal diam. 30mm schroefdraad).
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
Rpi 2B Pi-Hole // Rpi 3B+ met Mqtt-Node-Red-InfluxDb-Grafana // Rpi 5B Kodi-21
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- Ratface
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 74 keer
Betekent ook gelijk dat alle radiatoren in uw huis permanent open staan als die allemaal dopjes hebben. Nogal een rare setup. Die dopjes blijven normaal enkel zitten op de radiatoren die in dezelfde ruimte hangen als de thermostaat.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dit is typisch zoiets van 'niet inbegrepen in de installatie' en 'we zien later wel'... maar dat komt er nooit van.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 105 keer
Ik had een Shelly BLU TRV maar omdat die batterijen vreet heb ik er nu een Bosch (Slimme radiatorknop II [+M] - in combinatie met smart hub) op gezet en dat lijkt beter te werken. Ben ook wel benieuwd naar zo'n Tado. Grootste miserie zijn wel die verschillende maten van de kranen. Ik heb daar een Xavax 111945 voor gekocht (in metaal en gin plastiek).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Zoals reeds vermeld: dit zijn gewoon kranen zonder knoppen, daar kan je knoppen opzetten mits die passen.
Ik heb hier sinds een paar maanden een Sonoff TRVZB geplaatst met herlaadbare batterijen.
Had er positieve dingen over gelezen/gezien en 1-tje op test genomen.
Batterij is nog steeds 100% maar hebben natuurlijk nog niet veel gewerkt.
Deze worden draadloos via zigbee en HA gestuurd, heeft 28€ gekost en er zijn een aantal verloopstukken bij zodat ze op 'alle' kranen zouden moeten passen.
Normaalgezien ga ik er nog een 3-tal bijplaatsen binnenkort.
Ik heb hier sinds een paar maanden een Sonoff TRVZB geplaatst met herlaadbare batterijen.
Had er positieve dingen over gelezen/gezien en 1-tje op test genomen.
Batterij is nog steeds 100% maar hebben natuurlijk nog niet veel gewerkt.
Deze worden draadloos via zigbee en HA gestuurd, heeft 28€ gekost en er zijn een aantal verloopstukken bij zodat ze op 'alle' kranen zouden moeten passen.
Normaalgezien ga ik er nog een 3-tal bijplaatsen binnenkort.
Heppie NY!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dat hangt er vanaf of uw installatie een bypass heeft en of uw regeling ook uw pomp aanstuurt. Waarom zoudiedraaien als geen enkele kraan warmte vraagt ?
J.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
We zaten vroeger ook in die situatie, één centrale thermostaat voor heel de woning.
Nu hebben we sinds verschillende jaren overal Tado knoppen op (behalve één radiator die open blijft) en één Tado thermostaat.
Werkt hier perfect. Geo fencing staat aan, niet thuis valt àlles automatisch af. Zeer praktisch met wisselende uren, gaan werken, student in huis.
Enige nadeel is dat je één keer in het jaar je batterij van je knoppen en thermostaat moet vervangen. De app komt je daarvan wel verwittigen.
Bij zo een radiator knop zitten verschillende pas stukken voor verschillende types van kranen.
Nu hebben we sinds verschillende jaren overal Tado knoppen op (behalve één radiator die open blijft) en één Tado thermostaat.
Werkt hier perfect. Geo fencing staat aan, niet thuis valt àlles automatisch af. Zeer praktisch met wisselende uren, gaan werken, student in huis.
Enige nadeel is dat je één keer in het jaar je batterij van je knoppen en thermostaat moet vervangen. De app komt je daarvan wel verwittigen.
Bij zo een radiator knop zitten verschillende pas stukken voor verschillende types van kranen.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1692 keer
- Bedankt: 1491 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Hier evohome. Moet je wel eens kijken of die centrale thermostaat geen roet in het eten gaat gooien. As in. Je badkamerkraan draait open maar centrale thermostaat vindt dat het al warm genoeg is in huis.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Die vervang je dan toch mee met de evohome door ofwel de aan/uit module ofwel de openthermmodule ?
Dat is toch net het doel van het hele EvoHome-en-consoorten opzet ? Alle radiatoren voorzien van kranen, centrale thermostaatfunctie valt weg en als er 1 radiator warmte vraagt gaat de CV branden (al dan niet intelligent).
J.
Dat is toch net het doel van het hele EvoHome-en-consoorten opzet ? Alle radiatoren voorzien van kranen, centrale thermostaatfunctie valt weg en als er 1 radiator warmte vraagt gaat de CV branden (al dan niet intelligent).
J.
-
- Elite Poster
Bij Tado alleszins niet.Goztow schreef: 1 maand geleden Hier evohome. Moet je wel eens kijken of die centrale thermostaat geen roet in het eten gaat gooien. As in. Je badkamerkraan draait open maar centrale thermostaat vindt dat het al warm genoeg is in huis.
De Tado thermostaat hangt bijvoorbeeld in de living en stuurt de Tado knoppen aan in de living.
Als de badkamer warmte nodig heeft geeft die een signaal aan de thermostaat, maar de knoppen in de living blijven dan toe,
dus een individuele temperatuur per ruimte.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 27 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Tado zou ik wel goed nakijken. Ze gaan hun business model aanpassen naar abonnementenformule.
Ik heb Tado in cominatie met Home Assistant en dat werkt heel goed, maar binnenkort heb je een abonnement nodig om dat nog volledig te kunnen gebruiken.
--> https://github.com/home-assistant/core/issues/151223
Ik heb Tado in cominatie met Home Assistant en dat werkt heel goed, maar binnenkort heb je een abonnement nodig om dat nog volledig te kunnen gebruiken.
- Sasuke
- userbase crew
Tado, was een voorbeeld, maar ik wil inderdaad geen systeem dat afhankelijk is van een cloud service of abbo om te kunnen werken. De systemen van Honeywell of Bosch hebben dus een voorkeur.
Bedoeling is om een geïntegreerd systeem te hebben, de huidige thermostaat zal/moet dus ook vervangen worden. Ik vind het alleen moeilijk om een volledig systeem te vinden , er zijn zoveel verschillende de modellen en zaken om op te letten en ken er absoluut (nog) niks van
Bedoeling is om een geïntegreerd systeem te hebben, de huidige thermostaat zal/moet dus ook vervangen worden. Ik vind het alleen moeilijk om een volledig systeem te vinden , er zijn zoveel verschillende de modellen en zaken om op te letten en ken er absoluut (nog) niks van

- Joe de Mannen
- Elite Poster
Shelly is ook lokaal.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 335 keer
- Bedankt: 751 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Er is nog een klassieke thermostaat. Als die warmte vraagt en alle thermostatische kranen staan toe, dan gaat de ketel dus draaien zonder dat er warmteafgifte mogelijk is.Joe de Mannen schreef: 1 maand geleden Dat hangt er vanaf of uw installatie een bypass heeft en of uw regeling ook uw pomp aanstuurt. Waarom zoudiedraaien als geen enkele kraan warmte vraagt ?
J.
De loodgieter die hier de installatie deed zei ons dat je in de ruimte waar de thermostaat hangt geen thermostatische kranen mag zetten.
Hij raadde ons ook de oplossing met een bypass af.
Aangezien het hier al meer dan 20 jaar probleemloos draait geloof ik zijn advies.

-
- Elite Poster
Ik heb Tado van bij de start, auto-assist is bij mij inbegrepen in de aankoop, zonder abonnement, zelfs als ik nieuwe zaken toevoeg.Tazmanian79 schreef: 1 maand geleden Tado zou ik wel goed nakijken. Ze gaan hun business model aanpassen naar abonnementenformule.
Voor nieuwe installatie zijn bepaalde functies inderdaad betalend, maar dat zijn extra’s.
Dat men kiest voor iets zonder cloud is langs de ene kant te begrijpen, langs de andere kant, wat heb je tegenwoordig niet nog allemaal draaien in de cloud.
Nu weet ik niet, maar jaren geleden was Honeywel een pak duurder.
- Sasuke
- userbase crew
Om de thread af te sluiten (of niet ?), ik heb ondertussen toch voor Tado gekozen wegens beschikbaarheid, community en prijs. Mijn situatie is nu als volgt:
- Tado draadloze thermostaat & controller aangesloten op de RBUS/Opentherm van de Gasboiler (Remeha Terezza...)
- Alle radiatoren, buiten 3, voorzien van Tado knoppen (10 stuks)
- Badkamer heeft géén thermostaatkraan op de radiator, dus daar de draadloze tado kamerthermostaat gehangen zodat die kamer alsnog apart op temperatuur kan blijven moesten de andere ruimtes géén warmtevraag hebben.
- Toilet en waskamer voorzien van manuele thermostaatknoppen (omdat die bijna altijd gesloten staan behalve wanneer nodig)
Ik moet toegeven, dat Tado systeem waarbij zowel de verwarming, de aanvoertemperatuur als de temperatuur van het sanitaire warm water geregeld worden werkt wél heel goed. En dat was echt op 2u volledig geinstalleerd en geconfigureerd. Ik ben, tot hiertoe, toch wel zeer aangemaam verrast door het comfort en eenvoud van bediening. De vrouw is tevreden omdat ze er gewoon niet naar moet omkijken, raam open ==> chauffage uit, thuis weg ==> chauffage uit en voor de rest staan de schema's per kamer ingesteld zoals ze wou. WAF 100% dus
- Tado draadloze thermostaat & controller aangesloten op de RBUS/Opentherm van de Gasboiler (Remeha Terezza...)
- Alle radiatoren, buiten 3, voorzien van Tado knoppen (10 stuks)
- Badkamer heeft géén thermostaatkraan op de radiator, dus daar de draadloze tado kamerthermostaat gehangen zodat die kamer alsnog apart op temperatuur kan blijven moesten de andere ruimtes géén warmtevraag hebben.
- Toilet en waskamer voorzien van manuele thermostaatknoppen (omdat die bijna altijd gesloten staan behalve wanneer nodig)
Ik moet toegeven, dat Tado systeem waarbij zowel de verwarming, de aanvoertemperatuur als de temperatuur van het sanitaire warm water geregeld worden werkt wél heel goed. En dat was echt op 2u volledig geinstalleerd en geconfigureerd. Ik ben, tot hiertoe, toch wel zeer aangemaam verrast door het comfort en eenvoud van bediening. De vrouw is tevreden omdat ze er gewoon niet naar moet omkijken, raam open ==> chauffage uit, thuis weg ==> chauffage uit en voor de rest staan de schema's per kamer ingesteld zoals ze wou. WAF 100% dus

- Joe de Mannen
- Elite Poster
De kraan inde badkamer staat dan altijd open ?
J.
J.
- Sasuke
- userbase crew
Spijtig genoeg wel (‘s nachts draai ik ze wel volledig dicht voorlopig). Nu, het voordeel is wel dat de tado de boiler uitgeschakeld houdt als er geen warmte vraag is. Dus zolang de andere kamers op temperatuur zijn, en blijven, komt er ook niet al te veel warm water naar de badkamer.
Na het stookseizoen zal ik wel nog eens bekijken om de kraan in de badkamer te vervangen. Als ik dat wat lees is dat toch niet zo eenvoudig
Na het stookseizoen zal ik wel nog eens bekijken om de kraan in de badkamer te vervangen. Als ik dat wat lees is dat toch niet zo eenvoudig

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
- Bedankt: 3798 keer
- Recent bedankt: 20 keer
Dat heeft ook zijn voordelen ...
- één permanent geopende kraan zorgt ervoor dat de boiler pomp nooit tegen een volledig gesloten circuit draait. Er is altijd een minimum circulair/debiet over de pomp
- Wat @Sasuke bereikt heeft is wellicht niet 100%, maar wellicht toch het maximum mogelijke bij de bestaande installatie.
[*Dat de badkamer/toilet soms eens wat (onnodig) verwarmd wordt is mooi meegenomen, handdoeken kunnen drogen, het wordt er nooit ijskoud, etc.
De beste plaats in huis waar een beetje "verlies" mag
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 25 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik ben aan het twijfelen om ook tado radiatorknoppen aan te schaffen.
Huidige situatie (draadloze wegens geen bedrading) tado via eBus aan de vaillant ketel.
Alle radiatoren hebben gewone thermostatische kranen (in de woonkamer waar de tado staat staan die uiteraard volledig open, anders zouden die tegen werken).
Vraag die ik me stel : Als elke ruimte de warmteaanvraag kan starten, is dat niet nefast voor het verbruik?
Of kan een moderne ketel genoeg moduleren om efficiënt 1 ruimte te verwarmen.
Huidige situatie (draadloze wegens geen bedrading) tado via eBus aan de vaillant ketel.
Alle radiatoren hebben gewone thermostatische kranen (in de woonkamer waar de tado staat staan die uiteraard volledig open, anders zouden die tegen werken).
Vraag die ik me stel : Als elke ruimte de warmteaanvraag kan starten, is dat niet nefast voor het verbruik?
Of kan een moderne ketel genoeg moduleren om efficiënt 1 ruimte te verwarmen.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
- Sasuke
- userbase crew
Mijn ketel kan alvast voldoende moduleren voor het volledige huis. De bus/opentherm aansturing via Tado zorgt ook voor instellen van de aanvoer temperatuur, al dan niet op basis van de buitentemperatuur zelfs. Maar nefast voor het gebruik kan het niet/nooit zijn imho. Uiteindelijk is dat toch maar gewoon warmte vraag = kranen open ... als de invoertemp lager is dan ingesteld = branden/verwarmen.
Imho ... hoe meer tado, hoe beter voor je verbruik zelfs.
Imho ... hoe meer tado, hoe beter voor je verbruik zelfs.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ik heb wel het idee dat je in een wat ouder huis meer invloed hebt van een naastgelegen kamer die koud is.
J.
J.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ik ben er niet zeker van, als ik 1 kamer verwarm en de naastliggende niet, dan moet er meer energie in die ene kamer om die op temperatuur te krijgen.
Bij mij zit de verwarming mee in Home assistant en het zit in mijn achterhoofd om op één of andere manier te zorgen dat als ik kamer A naar pakweg 22° wil brengen, dat dan de naastliggende kamers meegaan naar 17 of 18 ipv niet te verwarmen. Maar dat is toekomstmuziek om dat te programmeren. zo'n idee uitwerken duurt bij mij jaren wegens te veel andere activiteiten. maar het zit in mijn achterhoofd en als ik ergens iets gelijkaardigs tegenkom, krijgt dat sowieso mijn aandacht. en op een dag begin ik eraan en werk ik iets uit.
J.
Bij mij zit de verwarming mee in Home assistant en het zit in mijn achterhoofd om op één of andere manier te zorgen dat als ik kamer A naar pakweg 22° wil brengen, dat dan de naastliggende kamers meegaan naar 17 of 18 ipv niet te verwarmen. Maar dat is toekomstmuziek om dat te programmeren. zo'n idee uitwerken duurt bij mij jaren wegens te veel andere activiteiten. maar het zit in mijn achterhoofd en als ik ergens iets gelijkaardigs tegenkom, krijgt dat sowieso mijn aandacht. en op een dag begin ik eraan en werk ik iets uit.
J.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 201 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dat is normaal. Binnenmuren zijn toch nooit geïsoleerd ? Sommige moderne woningen gebruiken Ytong stenen (blokken), dat zal zeker een verschil maken.Joe de Mannen schreef: 1 week geleden als ik 1 kamer verwarm en de naastliggende niet, dan moet er meer energie in die ene kamer om die op temperatuur te krijgen.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- Sasuke
- userbase crew
Volgens mij is het nooit een goed idee om kamers in huis minder dan 17° te laten gaan. Daarom dat ik ff niet mee was in de vraagstelling, alle kamers bij ons (buiten 1) hebben een schema met min. 18° , hierdoor zijn er weinig schommelingen in huis en weinig verschil tussen de kamers. Alles situeert zich tussen 18 en 21° ... warmer dan dat is het nergens (m.u.z. badkamer wegens geen thermostaatkraanJoe de Mannen schreef: 1 week geleden Ik ben er niet zeker van, als ik 1 kamer verwarm en de naastliggende niet, dan moet er meer energie in die ene kamer om die op temperatuur te krijgen.
J.

- Joe de Mannen
- Elite Poster
Mijn afgewerkte zolder, mijn slaapkamers en mijn bureau worden niet verwarmd als ik er niet ben.
Er zit een 5° programma op voor de zomer, komt overeen met verwarming uit, sanitair warm water is elektrisch, en in de winter een 15° programma. Maar dat laatste denk ik dus mee te laten 'bewegen' met de naastliggende kamers.
Badkamer wordt 'smorgens verwarmd en in het weekend de hele dag.
J.
Er zit een 5° programma op voor de zomer, komt overeen met verwarming uit, sanitair warm water is elektrisch, en in de winter een 15° programma. Maar dat laatste denk ik dus mee te laten 'bewegen' met de naastliggende kamers.
Badkamer wordt 'smorgens verwarmd en in het weekend de hele dag.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 25 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik twijfel er toch aan.
Tado stuurt de ketel aan bij een warmtevraag. Geen warmtevraag is geen vebruik (zelfs de pomp draait niet). Tado kan ketel modulerend aansturen maar volgens mij is dat op basis van deltaT tussen de gewenste en de actuele temperatuur, mogelijks ook via buitentemperatuur (via internet)
Als alle kamers de warmtevraag kunnen starten via tadoknoppen is er dus kans dat er vaker warmtevraag is. De totale 'benodigde warmte' op dat moment is dan mogelijks wel (veel) minder omdat er maar 1 radiator open staat in het huis. Dus meer branduren en branderstarts zegt mijn buikgevoel. Efficiëntie zal ook afhangen van de deltaT tussen aanvoer-retour en zal hier ook afhangen van welke radiotors er open staan (volgens mij is hier nooit iets waterzijdig ingeregeld.. hier staan zelfs geen collectors maar hangen de radiators in (korte)lussen.
Comfort en WAF factor zouden wél serieus stijgen
Tado stuurt de ketel aan bij een warmtevraag. Geen warmtevraag is geen vebruik (zelfs de pomp draait niet). Tado kan ketel modulerend aansturen maar volgens mij is dat op basis van deltaT tussen de gewenste en de actuele temperatuur, mogelijks ook via buitentemperatuur (via internet)
Als alle kamers de warmtevraag kunnen starten via tadoknoppen is er dus kans dat er vaker warmtevraag is. De totale 'benodigde warmte' op dat moment is dan mogelijks wel (veel) minder omdat er maar 1 radiator open staat in het huis. Dus meer branduren en branderstarts zegt mijn buikgevoel. Efficiëntie zal ook afhangen van de deltaT tussen aanvoer-retour en zal hier ook afhangen van welke radiotors er open staan (volgens mij is hier nooit iets waterzijdig ingeregeld.. hier staan zelfs geen collectors maar hangen de radiators in (korte)lussen.
Comfort en WAF factor zouden wél serieus stijgen

Laatst gewijzigd door Fluppeke 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Veel hangt af van hoe je leven georganiseerd is en met hoeveel personen je samenwoont.
Hier is het eigenlijk meer van we hebben verwarming nodig van X uur tot Y uur, maar die kamers die niet nodig zijn gaan op lagere temperatuur.
Badkamer begint om 6 uur, tot 8uur, maar tegen dan zijn de living en de keuken al begonnen, dus de opwarming van de ketel is niet verloren en er is geen extra start maar er is wel minder energie nodig.
Eén ding wat ik in al die systemen mis is een mogelijkheid om de warmtevraag uit te schakelen. Dus een kamer kan geen warmtevraag initieren, of zelfs alleen tijdens bepaalde uren/periodes ofzo.
J.
Hier is het eigenlijk meer van we hebben verwarming nodig van X uur tot Y uur, maar die kamers die niet nodig zijn gaan op lagere temperatuur.
Badkamer begint om 6 uur, tot 8uur, maar tegen dan zijn de living en de keuken al begonnen, dus de opwarming van de ketel is niet verloren en er is geen extra start maar er is wel minder energie nodig.
Eén ding wat ik in al die systemen mis is een mogelijkheid om de warmtevraag uit te schakelen. Dus een kamer kan geen warmtevraag initieren, of zelfs alleen tijdens bepaalde uren/periodes ofzo.
J.