7,3kW/11kW/22kW laadpaal (wandmodel)
-
silencer
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
- Bedankt: 103 keer
Welke laadpalen (wandmodel) zou je aanraden die naast 7,3kw ook 11kw/22kw aankunnen (als je dit later wil upgraden naar 3 fases) ?
Ik heb zonnepanelen op 1 fase(en 5kw airco buitenunit), maar ook een laadkaart van de firma (laden via de kaart lijkt mij de betere optie ?).
Welke apps zijn betrouwbaar ?
Welke bedrijven biede een goedkope installatie aan (en zijn betrouwbaar) ? ervaringen ?
Ik heb zonnepanelen op 1 fase(en 5kw airco buitenunit), maar ook een laadkaart van de firma (laden via de kaart lijkt mij de betere optie ?).
Welke apps zijn betrouwbaar ?
Welke bedrijven biede een goedkope installatie aan (en zijn betrouwbaar) ? ervaringen ?
Laatst gewijzigd door silencer 5 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
- Bedankt: 789 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Heb een smappee laadpaal op een 3 fase installatie. De paal kan je bedienen met een kaart van de firma en een app die redelijk uitgebreid is. Er is ook een website waarop je de data kan opvolgen.
Belangrijkste is dat je laden kan instellen op opwekking van zonnepanelen en daarna batterij en dan pas grid.
De kabel is een meter of 3 maar is een losse kabel (in de wagen onderin kofferluik), ik wou geen kabel die lelijk in het zicht hangt. De kabel is redelijk stijf wat hem makkelijk oprolbaar maakt en dus snel in de koffer op te bergen zonder veel plaats in te nemen.
De prijs kan ik niet geven, was betaald door werkgever.
Belangrijkste is dat je laden kan instellen op opwekking van zonnepanelen en daarna batterij en dan pas grid.
De kabel is een meter of 3 maar is een losse kabel (in de wagen onderin kofferluik), ik wou geen kabel die lelijk in het zicht hangt. De kabel is redelijk stijf wat hem makkelijk oprolbaar maakt en dus snel in de koffer op te bergen zonder veel plaats in te nemen.
De prijs kan ik niet geven, was betaald door werkgever.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
silencer
- Elite Poster

Wat is het voordeel van 3 fasen laadpaal, ik vermoed dat je met 7,3kW gedurende de nacht voldoende kan opladen (10% tot vol) ? Ik werk meestal niet van thuis uit, dus overdag laden zal vooral tijdens het weekend zijn.
-
Raketisch
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
Hier een 3fase, 11kw laadpaal van Alfen volledig zelf geplaatst. Netaansluiting is 3X400V, 25A. Dus 22Kw was toch sowieso niet mogelijk.
Meestal laad ik op 1fase op om geen piek te veroorzaken met een capaciteitstarief. Soms wel op 3fase als het nodig is, of als ik toch al een hogere piek heb.
Laadpaal wordt gestuurd door Niko home control, zowel voor laden op zonne-energie, als voor klassiek laden.
Door de zelf installatie viel de prijs best wel mee.
Meestal laad ik op 1fase op om geen piek te veroorzaken met een capaciteitstarief. Soms wel op 3fase als het nodig is, of als ik toch al een hogere piek heb.
Laadpaal wordt gestuurd door Niko home control, zowel voor laden op zonne-energie, als voor klassiek laden.
Door de zelf installatie viel de prijs best wel mee.
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
- Bedankt: 3907 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Als je een 3-fase aansluiting hebt van 3x25A, kan je op één fase maximaal aan 3,7 kW (16A) of 4.6 kW (20A) laden, zonder dat je hoofdzekering eraan gaat als je nog ander verbruik hebtsilencer schreef: 5 maanden geleden Wat is het voordeel van 3 fasen laadpaal, ik vermoed dat je met 7,3kW gedurende de nacht voldoende kan opladen
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
ben144
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 40 keer
Hangt ervan af hoeveel kWh je de volgende dag meestal nodig hebt. Ik zou je laadsnelheid niet laten afhangen van wat je uitzonderlijk eens nodig hebt (bij uitzonderingen kan je altijd nog naar een snellader met de kaart van je werkgever)
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
- Bedankt: 384 keer
en aan 25A = 5,75 kW wat meer dan genoeg is in 99,99% van de gevallenphilippe_d schreef: 5 maanden geleden Als je een 3-fase aansluiting hebt van 3x25A, kan je op één fase maximaal aan 3,7 kW (16A) of 4.6 kW (20A) laden, zonder dat je hoofdzekering eraan gaat als je nog ander verbruik hebt![]()
en in die 0.01% van de gevallen neem je onderweg even een snelllader
en aan 32A als de zonnepanelen/batterij minstens 7A leveren en je slim gekableerd hebt
dus idd. best 1 fase 32A aansluiten
-
MarkDM
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 140 keer
Ik heb een Peblar Home 11kW gekocht, maar moet hem nog plaatsen. Intussen is het laden uit een stopcontact, dat gaat ook.
In onze straat ligt er enkel 3x230Volt (oude woning: 3x40A).
Bij navraag zal deze laadpaal dan maar laden aan maximum 7,4kW. Dat is genoeg ivm het capaciteitstarief.
Ik heb er zelfs de Homewizard P1-meter bijgekocht zodat we zeker niet over de 8kW gaan. Dan blijft het betaalbaar.
https://www.slimmelaadpunt.nl/products/ ... ogie-kopie
Bij navraag zal deze laadpaal dan maar laden aan maximum 7,4kW. Dat is genoeg ivm het capaciteitstarief.
Ik heb er zelfs de Homewizard P1-meter bijgekocht zodat we zeker niet over de 8kW gaan. Dan blijft het betaalbaar.
https://www.slimmelaadpunt.nl/products/ ... ogie-kopie
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
sky
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 117 keer
Wij hebben thuis 3 fase aan 20A, laadpaal ook 3 fase, maar staat ingesteld op 1 fase laden, dus inderdaad max 16A.
Heb nu 2 jaar een EV en heb nog niet moeten omschakelen.
Je kan starten op 1 fase en dan no€ steeds wisselen indien nodig.
Veel hangt af van hoeveel km je elke dag doet.
Laadpaal wordt thuis gestuurd door home assistent zodat we nooit over de hoogste piek van een maand gaan.
Heb nu 2 jaar een EV en heb nog niet moeten omschakelen.
Je kan starten op 1 fase en dan no€ steeds wisselen indien nodig.
Veel hangt af van hoeveel km je elke dag doet.
Laadpaal wordt thuis gestuurd door home assistent zodat we nooit over de hoogste piek van een maand gaan.
-
pfuhu
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 82 keer
- Recent bedankt: 2 keer
EVCC?sky schreef: 5 maanden geleden Laadpaal wordt thuis gestuurd door home assistent zodat we nooit over de hoogste piek van een maand gaan.
Aanvulling ontopic: hier wordt CAPTAR beperkt tot 5,4kW. 3-fasige aansluiting, maar laadpaal enkel monofasig gekoppeld (2 fasen op de kabel naar de auto losgekoppeld, ivm CAPTAR).
Betekent dat ik worstcase van 18u 's avonds tot 6u 's morgens toch ongeveer 50kWh geladen krijg (of 200km), wat bijna altijd volstaat. Heb ik eens meer nodig, dan passeer ik een snellader (op kosten van het werk). Maar het aantal keer per maand met zoveel km's 2 dagen achter elkaar beperkt zich echt.
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 202 keer
Ik heb er geen. Maar moestk er eentje installeren zou het vermoedelijk een Zaptec go 2 worden. Al veel goeds over gelezen.
Ondersteund ook V2G mocht dit er ooit doorkomen bij ons.
https://www.zaptec.com/nl-be/laadoploss ... aptec-go-2
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
philippe_d
- Moderator

Een 11kW laadpaal kan op een 3-fase net (3N400) aan 11kW (16A) laden.MarkDM schreef: 5 maanden geleden Ik heb een Peblar Home 11kW gekocht, maar moet hem nog plaatsen. Intussen is het laden uit een stopcontact, dat gaat ook.
Maar op een 3x230Volt zal je deze volgens mij op monofase moeten aansluiten (eigenlijk 2 fasen) en zal dus beperkt worden tot 3,7kW?
-
MarkDM
- Elite Poster

Dit is het antwoord dat ik kreeg van 'Slimmelaadpunt.nl':
Bij deze netaansluiting is het maximale laadvermogen van de Peblar Home 11 kW inderdaad tot 7,4 kW. De laadpaal kan technisch meer aan, maar wordt in deze situatie beperkt door de beschikbare netaansluiting.
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
Ik heb een 3F-versie, om zoveel mogelijk zonne-energie in mijn auto te pompen. Toen de paal nog wél goed werkte (zie verder) ging er 9,7kW naar de auto. Dat is 2,5kW meer dan op 1F kan.
Ik heb een Smappee en dat is een ramp. Neem dan eerder een Alfen of gewoon "iets anders".
Het probleem is dat de berekening hoeveel kW er geladen mag worden (load-balancing of overschotstroom) berekend wordt door "de cloud" van Smappee. Dat duurt vaak tot 3 minuten eer die zichzelf aanpast aan de realiteit. Al die tijd ben je dus met te veel of te weinig stroom aan het laden. Zeker een "teveel" is heel duur: capaciteitstarief en/of aangekochte stroom ipv zonne-stroom.
Uit pure miserie is de laadpaal nu op 1F geconfigureerd, omdat de "Smappee-cloud" in de realiteit sneller reageert als de paal op 1F staat (meestal binnen de minuut), tov op 3F.
Alfen doet dat veel beter. Ik heb geen Alfen, maar op Tweakers zijn er heel wat die een Alfen hebben en die doet de berekening lokaal en dus zonder noemenswaardige vertraging.
Ik heb een Smappee en dat is een ramp. Neem dan eerder een Alfen of gewoon "iets anders".
Het probleem is dat de berekening hoeveel kW er geladen mag worden (load-balancing of overschotstroom) berekend wordt door "de cloud" van Smappee. Dat duurt vaak tot 3 minuten eer die zichzelf aanpast aan de realiteit. Al die tijd ben je dus met te veel of te weinig stroom aan het laden. Zeker een "teveel" is heel duur: capaciteitstarief en/of aangekochte stroom ipv zonne-stroom.
Uit pure miserie is de laadpaal nu op 1F geconfigureerd, omdat de "Smappee-cloud" in de realiteit sneller reageert als de paal op 1F staat (meestal binnen de minuut), tov op 3F.
Alfen doet dat veel beter. Ik heb geen Alfen, maar op Tweakers zijn er heel wat die een Alfen hebben en die doet de berekening lokaal en dus zonder noemenswaardige vertraging.
-
sky
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 117 keer
Nee, een node red flow die met dsmr de digitale meter leest.pfuhu schreef: 5 maanden geledenEVCC?sky schreef: 5 maanden geleden Laadpaal wordt thuis gestuurd door home assistent zodat we nooit over de hoogste piek van een maand gaan.
Aanvulling ontopic: hier wordt CAPTAR beperkt tot 5,4kW. 3-fasige aansluiting, maar laadpaal enkel monofasig gekoppeld (2 fasen op de kabel naar de auto losgekoppeld, ivm CAPTAR).
Betekent dat ik worstcase van 18u 's avonds tot 6u 's morgens toch ongeveer 50kWh geladen krijg (of 200km), wat bijna altijd volstaat. Heb ik eens meer nodig, dan passeer ik een snellader (op kosten van het werk). Maar het aantal keer per maand met zoveel km's 2 dagen achter elkaar beperkt zich echt.
Momenteel heb ik 3 standen.
Continu laden aan x ampere, laden op zonnestroom of beperk het laden tot het maximale piekvermogen -200W.
-
philippe_d
- Moderator

Goed nieuws dat je deze laadpaal ook kan aansluiten op een 3X230V net (zonder nulgeleider)MarkDM schreef: 5 maanden geleden Dit is het antwoord dat ik kreeg van 'Slimmelaadpunt.nl':Bij deze netaansluiting is het maximale laadvermogen van de Peblar Home 11 kW inderdaad tot 7,4 kW. De laadpaal kan technisch meer aan, maar wordt in deze situatie beperkt door de beschikbare netaansluiting.
Maar ik neem aan dat je dan ook beperkt bent tot 16A per fase?
Op een 3x230V net zonder nul krijg je dan 230V x 16A x 1,732 = 6,4 kW. Geen idee hoe ze aan 7,4kW komen (dat zou 3 x 18.5A zijn)
Maar dat is misschien muggezifterij, het belangrijkste is dat het mogelijk is op een 3X230V net
-
silencer
- Elite Poster

Ik was een smappee aan het overwegen.heist_175 schreef: 5 maanden geleden Ik heb een 3F-versie, om zoveel mogelijk zonne-energie in mijn auto te pompen. Toen de paal nog wél goed werkte (zie verder) ging er 9,7kW naar de auto. Dat is 2,5kW meer dan op 1F kan.
Alfen is vrij duur.
Toegevoegd na 34 minuten 17 seconden:
Geen standaard dynamische load balancingTheCeet schreef: 5 maanden geleden Ik heb er geen. Maar moestk er eentje installeren zou het vermoedelijk een Zaptec go 2 worden. Al veel goeds over gelezen.
Hoewel de Go 2 klaar is voor slimme energiefunctionaliteit, heeft hij geen ingebouwde dynamische lastbalancering (load balancing) om het opladen aan het thuisverbruik aan te passen zonder extra hardware. Hiervoor heb je bijvoorbeeld een Zaptec Sense P1-module of een externe energy manager nodig.
https://www.wallboxdiscounter.com/en/za ... hatgpt.com
- Block
- Erelid

- Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Vergeet zeker de garantie niet, sommige bieden maar 2 of 3 jaar aan.
edit: Hou ons op de hoogte van je keuze, ik laad voorlopig nog via een 20A CEE stopcontact. Ik wil wel een laadpaal maar ik kreeg 2 offertes van meer dan 2000 EUR, daar kan ik al 2 jaar van tanken
edit: Hou ons op de hoogte van je keuze, ik laad voorlopig nog via een 20A CEE stopcontact. Ik wil wel een laadpaal maar ik kreeg 2 offertes van meer dan 2000 EUR, daar kan ik al 2 jaar van tanken
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
philippe_d
- Moderator

Ik heb zitten nadenken hoe ze aan die 7.4kW komen bij een aansluiting op 2x230Vphilippe_d schreef: 5 maanden geledenGoed nieuws dat je deze laadpaal ook kan aansluiten op een 3X230V net (zonder nulgeleider)MarkDM schreef: 5 maanden geleden Dit is het antwoord dat ik kreeg van 'Slimmelaadpunt.nl':Bij deze netaansluiting is het maximale laadvermogen van de Peblar Home 11 kW inderdaad tot 7,4 kW. De laadpaal kan technisch meer aan, maar wordt in deze situatie beperkt door de beschikbare netaansluiting..
Maar ik neem aan dat je dan ook beperkt bent tot 16A per fase?
Op een 3x230V net zonder nul krijg je dan 230V x 16A x 1,732 = 6,4 kW. Geen idee hoe ze aan 7,4kW komen (dat zou 3 x 18.5A zijn)![]()
Héél waarschijnlijk sluiten ze één fase aan op de N van de laadpaal, en de 2 andere fases op L1 en L2.
Dan krijgen ze dus 16A tussen L3 en L1 (=3.7 kW) en ook 16A tussen L3 en L2 (=3.7kW), vandaar 7.4kW
Dus in feite een 2-fase aansluiting
Maar in dit scenario gaat er door de "gemeenschappelijke fase" (L3) een stroom van 16A x 1.73 = 27.7A (beetje véél voor een 16A laadpaal?)
Hiermee rekening houden met de kablering (4G6) en afzekering (32A)!
-
guido4096
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 36 keer
Klopt dat wel? Als je alle drie de fasen gelijk belast in een 3x230 net kun je 11kw trekken terwijl de stroom op alle fasen netjes 16 a is. Omdat de spanning 120 gedraaid is en de stroom min of meer ook, als de powerfactor ok is. Zou het eens moeten uitrekenen bij jouw voorbeeld met de faseverschuiving van de stroom.
-
Turbokeu
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
Ja, dat is OK.
Bij 3x400V + N heb je het volledige vermogen tussen elke fase en N (bvb. 3x 16A -> 230 x 3 x 16 = 11,04 kVA).
Bij 3x230V belast je altijd twee fasen tegelijkerijd waardoor je niet het volledige vermogen per fase hebt, in feite wortel 3 minder (bvb. 230 x 3 x 16 / 1.73 = 6,38 kVA).
Zie ook mijn reply en link hier.
Bij 3x400V + N heb je het volledige vermogen tussen elke fase en N (bvb. 3x 16A -> 230 x 3 x 16 = 11,04 kVA).
Bij 3x230V belast je altijd twee fasen tegelijkerijd waardoor je niet het volledige vermogen per fase hebt, in feite wortel 3 minder (bvb. 230 x 3 x 16 / 1.73 = 6,38 kVA).
Zie ook mijn reply en link hier.
- Data technicus
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 144 keer
Een 7,4 kW wallbox maakt gebruik van 1-fase laden met een hoge stroomsterkte van 32A (ampère) op een
netwerk. Ondanks dat u een 3-fasen aansluiting heeft, gebruikt een 7,4 kW lader slechts één van deze fasen, in combinatie met de nul, om het vermogen te bereiken.
Geen 3-fase laden: Met een 3x230V net zonder nul kan een 3-fase lader niet op 3 fasen (11/22kW) werken, maar zal deze moeten worden aangesloten als een 1-fase systeem.
netwerk. Ondanks dat u een 3-fasen aansluiting heeft, gebruikt een 7,4 kW lader slechts één van deze fasen, in combinatie met de nul, om het vermogen te bereiken.
Geen 3-fase laden: Met een 3x230V net zonder nul kan een 3-fase lader niet op 3 fasen (11/22kW) werken, maar zal deze moeten worden aangesloten als een 1-fase systeem.
-
philippe_d
- Moderator

De theorie klopt als je ervan uitgaat dat alle 3 de fases gelijk belast wordenTurbokeu schreef: 5 maanden geleden Bij 3x400V + N heb je het volledige vermogen tussen elke fase en N (bvb. 3x 16A -> 230 x 3 x 16 = 11,04 kVA).
Dan krijg je bij 16A inderdaad 230 x 16 x 1.73 = 6.38 kVA
Maar zoals hierboven al uitgelegd, wordt in een laadpaal (aangesloten op 3 x 230V) de 3 fases niet gelijk belast:
In de user manual van de Peblar Home vind je op pagina 18, stap 7b IT grid 3x230V, het aansluitschema voor een 3 x 230V net zonder N:
. .
Zoals je ziet op bovenstaand schema wordt één fase (L3) aangesloten op de N van de laadpaal.
Er worden dus maar 2 van de 3 gelijkrichters van de boordlader of OBC (on board charger) gevoed.
Bij een 11kW laadpaal is er dus één belasting van 16A (3.7kW) tussen L3 en L1, en een tweede belasting van 16A (3.7kW) tussen L3 en L2.
Totaal vermogen van de 11kW laadpaal op een 3 x 230V net is dus 7.4kW
De fases worden dus niet gelijk belast.
Over L2 en L3 gaat dus 16A, maar over de gemeenschappelijke fase L3 gaat er 27.7A (wegens faseverschuiving géén 2*16A).
Blijkbaar niet correct volgens bovengenoemde handleiding!Data technicus schreef: 5 maanden geleden Geen 3-fase laden: Met een 3x230V net zonder nul kan een 3-fase lader niet op 3 fasen (11/22kW) werken, maar zal deze moeten worden aangesloten als een 1-fase systeem.
Aansluiting is eigenlijk als een 2-fase systeem (niet 1-fase en niet 3-fase).
Een 11kW laadpaal op een 3x230V net zonder nul heeft dus vermogen van 7.4 kW (2 x 3.7kW).
Een 22kW laadpaal op een 3x230V net zonder nul heeft dus vermogen van 14.7 kW (2 x 7.4kW).
Maar misschien moeten we de discussie over 3 x 230V afsplitsen naar het topic Welke (slimme ?) laadpaal voor deltagrid 3x230 volt? , gezien dit wel ver afwijkt van de originele vraag in dit topic
- Data technicus
- Elite Poster

@philippe_d Dan heb je handleiding toch slecht bekeken hoor. L2 wordt gewoon aangesloten voor veiligheid zodat er geen losse kabel is waar stroom op staat.
Volgende tabel uit uw aangeleverde handleiding zegt dat 7kW maar 1 fasig is.
Dus mijn uitleg uit voorgaande bericht klopt wel hoor.
En dit komt uit fluvius brochure waar letterlijk staat 3 fasig laden op 230V is niet mogelijk.
Volgende tabel uit uw aangeleverde handleiding zegt dat 7kW maar 1 fasig is.
Dus mijn uitleg uit voorgaande bericht klopt wel hoor.
En dit komt uit fluvius brochure waar letterlijk staat 3 fasig laden op 230V is niet mogelijk.
-
philippe_d
- Moderator

Ik wacht met ongeduld op de eerste gebruiker (@MarkDM?), die zijn Peblar Home laadpaal (van 11kW) aansluit op 3X230V
Dan zien we wie gelijk heeft
.
Benieuwd welke stromen hij meet op de verschillende fases, en welk vermogen hij krijgt.
Dan zien we wie gelijk heeft
Benieuwd welke stromen hij meet op de verschillende fases, en welk vermogen hij krijgt.
- als jij gelijk hebt zal dat dan maar 3.7kW zijn
- als ik gellijk heb, krijgt hij 7.4kW
- Data technicus
- Elite Poster

@philippe_d Het gaat niet over verschillende fases dat er 3,7kW gaat maar over 1 fase en de andere fase word als nul gezien en de derde fase wordt helemaal niet gebruikt. Zo werkt een 3 fasige laadpaal die op een 3x230V wordt aangesloten.
-
philippe_d
- Moderator

Ik begrijp héél goed wat jij (herhaaldelijk) beweert, maar laten we overeenkomen dat we het met mekaar oneens zijn, geen verdere discussie nodig 
-
Robrecht
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 16 keer
Ik laad hier thuis mijn Model Y op 3x230V max 25A, dat is dan aan 11.5kW.
Is een ander merk laadpaal (3F 22kW) , maar op dezelfde manier aangesloten als de screenshot hierboven.
Is een ander merk laadpaal (3F 22kW) , maar op dezelfde manier aangesloten als de screenshot hierboven.
- Data technicus
- Elite Poster

@Robrecht Dat is het juist hangt van laadpaal en type wagen. Niet iedereen laadpaal of wagen kan daar goed mee overweg.
-
philippe_d
- Moderator

@Data technicus
Hoe verklaar je 11.5 kW in het bovengenoemd voorbeeld?
Hoe verklaar je 11.5 kW in het bovengenoemd voorbeeld?
-
MarkDM
- Elite Poster

Diagnose Peblar op 3x230V deltagrid zonder vermogenbeperking: 7,10 kW.
Stroom:
L3 is dus niet 'normaal' aangesloten maar zit op de Neuter-aansluiting v/d laadpaal.
De paal geeft niet weer hoeveel stroom er van L3/N afgenomen wordt. Ik wou dit weten want er ligt slechts een 3x4mm² kabel naar de afgelegen carport. Ik heb dit aan de zekering gemeten met een stroomtang.
L1: 15,9A,
L2: 15,3A,
L3: 25,6A.
Dit is wat veel om af te zekeren op 25A.
Ik heb er echter een Homewizard P1 meter bijgekocht. De huishoudlimiet is nu ingesteld op 6kW. Ook al voor het capaciteitstarief.
Er is bijna 10 Volt spanningsverlies op de kabel tijdens het laden op maximum vermogen. Het is zeker 50m. Natuurlijk, die kabel is daar 25 jaar geleden onder de oprit gelegd, voor als er ooit een 3-fase motortje in de tuin zou komen. Van electrische auto's was nog geen sprake.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
De paal geeft niet weer hoeveel stroom er van L3/N afgenomen wordt. Ik wou dit weten want er ligt slechts een 3x4mm² kabel naar de afgelegen carport. Ik heb dit aan de zekering gemeten met een stroomtang.
L1: 15,9A,
L2: 15,3A,
L3: 25,6A.
Dit is wat veel om af te zekeren op 25A.
Ik heb er echter een Homewizard P1 meter bijgekocht. De huishoudlimiet is nu ingesteld op 6kW. Ook al voor het capaciteitstarief.
Er is bijna 10 Volt spanningsverlies op de kabel tijdens het laden op maximum vermogen. Het is zeker 50m. Natuurlijk, die kabel is daar 25 jaar geleden onder de oprit gelegd, voor als er ooit een 3-fase motortje in de tuin zou komen. Van electrische auto's was nog geen sprake.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.