Iedereen zijn mening maar ik zie nog altijd niet in wat de netbeheerder zou kunnen afleiden, laat staan aanvangen, met de info die mijn (overigens zelf aangevraagde) digitale meter zou kunnen versturen?
Dat ik PV heb? Dat ik een thuisbatterij heb? Dat ik een eigen laadpaal heb?
Nou daar is meldingsplicht van dus dat weet ie al voor de meter dit eventueel zou registreren.
De DM voorzien van 4G geeft ook alleen maar aan hoeveel kWh er vanut de woning het net opgaat en hoeveel kWh er vanuit het net naar de woning gaat en hoeveel kW vermogen er maandelijks gedurende één kwartier max. gevraagd werd. Waarvoor die kW en kWh moet dienen ziet men niet eens.
De netbeheerder dient de stromen op zijn net te kunnen monitoren en beheren want dat net moet altijd in balans zijn.
De DM is daar een hulp bij. En dat schendt mijn privacy bovendien op geen enkele manier.
Alleen al het feit dat mijn jaarafrekening nu steeds op dezelfde dag en uur geschiedt en niet meer over meerdere weken kan lopen naargelang de meteropnemer even langs komt of je digitaal een formulier met gegevens verstuurd (dat dan om de zoveel jaar ook nog eens manueel op locatie moet nagegaan worden) is voor mij een voordeel.
Soit, een digtitale meting moet ook niet perse anders verlopen dan een analoge meter.
Geef de eindebruikers inderdaad de keuze om -ongeacht AM of DM meting - om op afstand de gegevens door de netbeheerder binnen te halen of dit manueel een keer per jaar te laten doen.
De daaraan verbonden effectieve kosten dienen dan uiteraard ook doorgerekend aan de eindklant (iedere keuze zijn eigen gevolgen). Zowel de kosten voor het lokaal opnemen van de meterstand als de extra kosten voor de netbeheerder om het real time in- en uitgaand verkeer op zijn netten niet altijd te kunnen monitoren.
Echt benieuwd hoeveel eindgebruikers dan plots geen probleem meer hebben met het "schenden van hun privacy".
Ook grappig dat mensen die hun privacy blijkbaar zo belangrijk vinden om daar een topic over op te starten het anderzijds weer geen enkel probleem vinden om met naam en herkenbare foto te verschijnen in de media.
De "zorg om privacy" blijkt dan wel een heel rekbaar begrip.