Privacywaakhond zegt nee tegen Waalse digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
FredericV
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 4 keer

Benieuwd of de uitspraak van de GBA in de Walen ook bij ons afgedwongen gaat kunnen worden.

https://pal.be/2025/09/privacywaakhond- ... ale-meter/

Dit stukje is zeer interessant:
Europees oordeel kan alles veranderen
De GBA baseert zich op een toekomstige uitspraak van het Europese Hof van Justitie over een gelijkaardige Oostenrijkse wet. In januari 2026 valt het verdict. Als Luxemburg oordeelt dat burgers digitale meters kunnen weigeren op privacygronden, dan is het definitief gedaan met gedwongen installaties.
Mij stoort het stralingsaspect van de slimme meter me nog het minst. Ik heb dit al eens uitgemeten met een gigahertz solutions hf35c, en het ding straalt niet continu.
Maar wel het feit dat ze exact weten wanneer je stroom verbruikt, en hoeveel. Daaruit is dus veel te veel af te leiden, en een netbeheerder heeft hier geen zaken mee.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 156 keer

Als ze die gegevens zouden verkopen, ja, maar anders is het juist wel de netbeheerder die met stroom verbruik veel nuttige dingen kan doen. De gegevens moeten dan wel geanonimiseerd zijn, maar daar kunnen digitale meters juist handig werken.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 195 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als de transitie naar elektrisch wil lukken en je dus een 100% bedrijfszekerheid wil, dan heeft de netbeheerder die (realtime) info nodig om de balans tussen productie en verbruik en een optimale distributie te verzekeren.
Al die privacyargumenten zijn (opnieuw) een drogreden om de financiële gevolgen voor sommigen tegen te houden. Niets met privacy te maken.
Privacy is tegelijk een zeer belangrijk goed, maar tevens het meest misbruikte argument.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 773 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

FredericV schreef: 1 dag geleden [...]
Maar wel het feit dat ze exact weten wanneer je stroom verbruikt, en hoeveel. Daaruit is dus veel te veel af te leiden, en een netbeheerder heeft hier geen zaken mee.
Hoe kan een netbeheerder het net stabiel houden, als hij niet weet wanneer en hoeveel stroom er gebruikt wordt?

Dat is alsof je een verkeerslicht bedient zonder te weten hoeveel auto’s er door het kruispunt komen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
FredericV
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 4 keer

Die data kan geanonimiseerd en gereduceerd worden tot geaggregeerde data.

Er lijkt mij geen enkele noodzaak om dit per residentie te gaan doen: het zou dus even goed per wijk kunnen gebeuren.
Vrij zeker dat ze in transformatorhuisjes ook kunnen meten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 10 keer

Iedereen zijn mening maar ik zie nog altijd niet in wat de netbeheerder zou kunnen afleiden, laat staan aanvangen, met de info die mijn (overigens zelf aangevraagde) digitale meter zou kunnen versturen?
Dat ik PV heb? Dat ik een thuisbatterij heb? Dat ik een eigen laadpaal heb?
Nou daar is meldingsplicht van dus dat weet ie al voor de meter dit eventueel zou registreren.
De DM voorzien van 4G geeft ook alleen maar aan hoeveel kWh er vanut de woning het net opgaat en hoeveel kWh er vanuit het net naar de woning gaat en hoeveel kW vermogen er maandelijks gedurende één kwartier max. gevraagd werd. Waarvoor die kW en kWh moet dienen ziet men niet eens.
De netbeheerder dient de stromen op zijn net te kunnen monitoren en beheren want dat net moet altijd in balans zijn.
De DM is daar een hulp bij. En dat schendt mijn privacy bovendien op geen enkele manier.

Alleen al het feit dat mijn jaarafrekening nu steeds op dezelfde dag en uur geschiedt en niet meer over meerdere weken kan lopen naargelang de meteropnemer even langs komt of je digitaal een formulier met gegevens verstuurd (dat dan om de zoveel jaar ook nog eens manueel op locatie moet nagegaan worden) is voor mij een voordeel.

Soit, een digtitale meting moet ook niet perse anders verlopen dan een analoge meter.
Geef de eindebruikers inderdaad de keuze om -ongeacht AM of DM meting - om op afstand de gegevens door de netbeheerder binnen te halen of dit manueel een keer per jaar te laten doen.
De daaraan verbonden effectieve kosten dienen dan uiteraard ook doorgerekend aan de eindklant (iedere keuze zijn eigen gevolgen). Zowel de kosten voor het lokaal opnemen van de meterstand als de extra kosten voor de netbeheerder om het real time in- en uitgaand verkeer op zijn netten niet altijd te kunnen monitoren.

Echt benieuwd hoeveel eindgebruikers dan plots geen probleem meer hebben met het "schenden van hun privacy".

Ook grappig dat mensen die hun privacy blijkbaar zo belangrijk vinden om daar een topic over op te starten het anderzijds weer geen enkel probleem vinden om met naam en herkenbare foto te verschijnen in de media. :lol:
De "zorg om privacy" blijkt dan wel een heel rekbaar begrip.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer
Provider

selder schreef: 1 dag geleden
FredericV schreef: 1 dag geleden [...]
Hoe kan een netbeheerder het net stabiel houden, als hij niet weet wanneer en hoeveel stroom er gebruikt wordt?

Dat is alsof je een verkeerslicht bedient zonder te weten hoeveel auto’s er door het kruispunt komen.
De netbeheerder heeft er voldoende aan om dit op wijk / cabine niveau te meten.
Aangezien er digitale meters zijn uitgerold en geen slimme meters kan de netbeheerder ook helemaal niets sturen.

Alle studies die er gebeurt zijn over digitale meters en slimme netten (reeds meer dan een decennium geleden nb) hebben al uitgeklaard dat de kosten/baten van slimme meters negatief waren..

De digitale meter is er dan uiteindelijk toch doorgedrukt om een drogreden dat er geen analoge meters meer zouden worden gemaakt.
Een leugen van Tommelein, de voorgaande ministers hebben dit om deze reden niet uitgevoerd.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

cybersurfr schreef: 22 uren geleden De netbeheerder heeft er voldoende aan om dit op wijk / cabine niveau te meten.
Aangezien er digitale meters zijn uitgerold en geen slimme meters kan de netbeheerder ook helemaal niets sturen.
Je hebt duidelijk niet begrepen wat het nut van de digitale meter is. Ik zou me vooral niet baseren op uitlatingen van politici want die vertellen slechts wat je graag hoort.
Maar de stuurbaarheid gebeurt onder andere op basis van tarieven in functie van tijd en vermogen. Variabele tarieven en capaciteitstarief zijn daar een voorbeeld van. Sturen doe je dus op basis van de individuele verbruiker (die wel of niet rekening houdt met die tarieven), en niet op wijkniveau. Mits een goed tariferingsysteem kunnen de kosten voor de transitie enigszins binnen de perken gehouden worden.
Ik ga niet beweren dat die tarieven in Vlaanderen nu optimaal zijn.
Bovendien, de manier waarop de DM in Vlaanderen in de strot is geramd en de slechte communicatie door overheid, politici en netbeheerder hebben veel weerstand opgewekt. Jammer.
Want als we het verbruik niet onder controle kunnen houden en toch 100% bedrijfszekerheid nastreven dan worden de investeringen voor zowel distributie als productie onbetaalbaar, wat niet alleen slecht is voor de consument maar vooral ook onze industrie actief aan het wegjagen is.
cybersurfr schreef: 22 uren geleden Alle studies die er gebeurt zijn over digitale meters en slimme netten (reeds meer dan een decennium geleden nb) hebben al uitgeklaard dat de kosten/baten van slimme meters negatief waren..
Benieuwd naar die studies... Als die echt zouden bestaan en het nut van de DM echt zouden ontkennen, waarom zijn die dan niet als argument gebruikt in het verzet tegen de meter? Lijkt me toch veel beter dan het flut-argument van privacy?
Laatst gewijzigd door R2D2 22 uren geleden, in totaal 2 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 332 keer
Bedankt: 745 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

Qua stroom begrijp ik het eigenlijk niet zo goed. Daar kan volgens mij vrij weinig uit halen.
Maar sinds dinsdag heb ik een digitale watermeter. Daar kan je echt wel meer info uithalen, oordeel zelf:
Afbeelding
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Wat haal jij daar uit van "gevoelige" info? Welk misbruik vrees je?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Zijn tijdens je afwezigheid de geautomatiseerde gazonsproeiers aangesloten op de waterleiding aangesprongen, werd er tijdens je aanwezigheid een douche aangesloten op diezelfde waterleiding gebruikt, werd er tijdens je afwezigheid geautomatiseerd een drooggevallen regenput bijgevuld, de uren dat er geen verbruik te zien was maar er wel iemand aanwezig was draaide de woning dan op regenwwater,..... enz.

Het louter registreren van verbruiksgegevens zonder bijkomende info zegt weinig tot niets over je "privacy".

En, on topic, over je stroomverbruik al totaal niets (toch niet wie daar zelf al iets voor deed).
De geregistreerde stroomafname en injectie zegt immers niets over de bron van het verbruik noch de bron van teruglevering, of er op dat ogenblik iemand thuis is of niet, zelfs niet noodzakelijk op je energieverbruik an sich.

Al die mensen die zo "bezorgd" zijn over hun privacy kan ik alleen maar aanraden asap te stoppen met smartphone en internetgebruik. Daar valt heel wat meer te halen dan uit zo'n in se domme digitale meters.

Hier een overzicht van wat mijn DM over 24 "registreert".
Benieuwd wat daar voor Fluvius uit te halen valt wat mijn privacy zou schaden.
Het enige dat ze leren is dat mijn woning gedurende 24 uur nauwelijks tot geen impact had op hun net en daar dan geen rekening mee moet gehouden worden om het net in balans te houden. Wat een van hun taken is en dat is hen gegund.
Wie nettoestanden wil zoals in bv. Nederland - eveneens met een domme DM - moet toch eerst maar eens goed nadenken over wat men precies wil bereiken.
Fluvius DM 20250924.jpg
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 332 keer
Bedankt: 745 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

R2D2 schreef: 22 uren geleden Wat haal jij daar uit van "gevoelige" info? Welk misbruik vrees je?
Als je data van een paar weken hebt kan je perfect zien wanneer ik opsta, wanneer ik thuis ben, wanneer ik een was draai,...
Ik zeg nergens dat ik bezorgd ben, mij kan het niet schelen, maar ik ben dan ook geen interessant figuur.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1211 keer

FredericV schreef: 1 dag geleden Maar wel het feit dat ze exact weten wanneer je stroom verbruikt, en hoeveel. Daaruit is dus veel te veel af te leiden, en een netbeheerder heeft hier geen zaken mee.
Met PV, thuisbatterij valt er al niet veel te concluderen.
En eens V2L/V2G er is, al helemaal niet.
Daarenboven is de data pas beschikbaar na 24+ uur, dus niet realtime.

Ik vind de digitale meter best handig, zo kan ik in real time import/export zien en alles loggen in HomeAssistant.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer
Provider

R2D2 schreef: 22 uren geleden
cybersurfr schreef: 22 uren geleden De netbeheerder heeft er voldoende aan om dit op wijk / cabine niveau te meten.
Je hebt duidelijk niet begrepen wat het nut van de digitale meter is.
cybersurfr schreef: 22 uren geleden Misschien wordt er hier iets gespiegeld :-)
Benieuwd naar die studies... Als die echt zouden bestaan en het nut van de DM echt zouden ontkennen, waarom zijn die dan niet als argument gebruikt in het verzet tegen de meter? Lijkt me toch veel beter dan het flut-argument van privacy?
In 2012 deelgenomen aan Linear smartgrid studie van de KUL; https://www.zonstraal.be/forum/viewtopi ... =6&t=18115
De rapporten zijn precies nergens meer te vinden.

In ieder geval werd er getest met stuurbare toestellen van verschillende fabrikanten.
Wasmachines, droogkasten, warmtepompen.

Conclusie is simpel de kosten van deze stuurbare toestellen vraagt nog steeds interactie van de mensen.
De kosten van deze toestellen zijn te hoog en niet terug te verdienen.
De slimme meter is te duur en heeft een beperkte levensduur. Er is ook geen slimme meter uitgerold he.
Een slimme meter zou een gestandaardiseerd protocol hebben en een integratieplatform voor de sturing hiervan alsook zouden de toestellen dit protocol hebben.

Vandaag hebben we een digitale meter en geen enkele standaard of aansturingsplatform.
Het Atrias dataplatform heeft al vele malen meer gekost dan ooit begroot en is nog altijd niet in orde; https://tweakers.net/reviews/9950/atria ... -jaar.html

In ieder geval is onze energietransitie een schip wat vooral stuurloos rondvaart waar geregeld een andere kapitein het roer omgooit en waarin er continu nieuwe studies worden opgestart en gesubsidieerd om vooral niet naar de essentiele factoren te kijken.
Het beleid wat er nu is legt de verantwoordelijkheid nu bij de gebruikers en de industrie met dingen die onhaalbaar zijn en ons gewoon economisch doden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 20 uren geleden En eens V2L/V2G er is, al helemaal niet.
Voor wie wil is V2L en V2H inmiddels al beschikbaar.
Ik vind de digitale meter best handig, zo kan ik in real time import/export zien en alles loggen in HomeAssistant.
Inderdaad en je kan er zelfs nog verder in gaan.
Zo kan ik bv. via de P1 dongle van HomeWizard de PV productie die niet rechtstreeks naar het huishouden, warmtepompen, laadpaal, thuisaccu's gaat transfereren naar de SWW boiler. Wat dan eventueel nog naar het net zou gaan wordt, op 50 W na, volledig geautomatiseerd in de wateraccu opgeslagen. :banana:

Of ik nu thuis ben of niet, Fluvius ziet gedurende 24 uur nagenoeg alleen een "flat line".
Laatst gewijzigd door ivob 20 uren geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

ivob schreef: 20 uren geleden Voor wie wil is V2L en V2H inmiddels al beschikbaar.
Voorlopig is het een type paal die enkel werkt met een type voertuig, voor zover ik zie.
We zijn nog niet aan algemene aanvaarding aan de kant van de auto én de paal.
Open standaarden ... :)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 605 keer
Bedankt: 733 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb begrip voor sommige privacybekommernissen maar dat betekent niet dat de SM nutteloos is. Ideaal zou zijn dat men de data beter anonimiseert.

Dingen waren altijd al onhaalbaar tot iemand ze gewoon deed. Wij gaan trouwens niet uitmaken wat onhaalbaar is, onze omgeving is ons duidelijk aan het maken wat haalbaar is en onze economie zal daar ook niet aan ontsnappen. De economie is er voor de mensen, niet omgekeerd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 20 uren geleden Voorlopig is het een type paal die enkel werkt met een type voertuig, voor zover ik zie.
We zijn nog niet aan algemene aanvaarding aan de kant van de auto én de paal.
Open standaarden ... :)
Type paal?
Ik had het niet over V2G maar over V2L/H.
V2H werkt hier al geruime tijd probleemloos.
Daar is alleen een EV voor nodig met (standaard) V2L functie en voor een paar honderd euro wat bekabeling en hardware omdat naar je wonig te transfereren.
Gezien die stromen uitsluitend in de woning blijven merkt de DM/netbeheerder daar ook niets van want gaat niet over het openbare net (en ja de EV is voor de Belgische markt gehomologeerd, de hardware staat op de Synergrid listing en de volledige huisinstallatie is AREI gekeurd).
Dizzy schreef: 20 uren geleden Ik heb begrip voor sommige privacybekommernissen maar dat betekent niet dat de SM nutteloos is. Ideaal zou zijn dat men de data beter anonimiseert.
Wat is een SM?
Ter info, de standaard meter door de netbeheerder in Vlaanderen geplaatst is een DM (domme/digitale meter).
Je moet hem daarna zelf nog slim maken. Voor jezelf niet voor de buitenwereld.

Wat betreft de "privacy" nog altijd benieuwd of al die mensen die zo gevoelig zijn aan de vermeende schending van de privacy via een DM op alle vlakken zo gevoelig zijn.
Zetten die hun smartphone dan alleen aan wanneer ze zelf bellen of gaat dat ding altijd mee wanneer ze zich verplaatsen? Zien ze het niet langer zitten dat ze maandelijks een factuur krijgen op basis van hun digitaal op afstand geregistreerd (bel)volume of eisen ze dat de provider dit jaarlijks manueel komt noteren en dan de factuur stuurt? Enz.
Sol Invictus!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 775 keer

Mij stoort het feit dat men
1) te gedetailleerde data wil bijhouden (privacy), en
2) het stralingsaspect in die zin dat ik geen nood heb aan nog een toestel dat constant zit uit te zenden op wie weet welke sterkte (gsm's passen zich ook aan wanneer hun ontvangst slecht is); genoeg vervuiling van de ether en wie weet wat het zou kunnen storen.
Buiten mijn gsm gaat in mijn huis alles over de internetverbinding, en dan nog op de manier die ik verkies.

Ik vind het ongehoord dat je als huisbewoner geen inspraak (lees: veto) zou hebben in welke toestellen met de buitenwereld communiceren, en op welke manier.

Privacy is trouwens nooit een drogreden, het is een recht.
Het is niet omdat sommigen privacy gebruiken als een smoke screen om illegale dingen te doen, dat privacy daarom minder waard zou zijn of niet nodig.

Als ze data willen, dat ze die dan op wijkniveau (of desnoods straatniveau) verzamelen, niet op huisniveau.
Dan is de data zoiezo anoniem, want onmogelijk te herleiden naar een specifiek huis of appartement.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt dan ook het recht om een buitenantenne te laten plaatsen.
Dan ben je van dat "probleem" al verlost.
Sol Invictus!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 775 keer

Die grap van die buitenantenne, daar gaan we niet nog ns over discussieren, en doet overigens niet ter zake als het om storing of signaalvervuiling gaat.
In NL is dat veel beter geregeld.
Digitale meter is daar verplicht, maar het mag ook een dom exemplaar zijn voor zij die geen slimme meter wensen, of de slimme module kan uit een slimme meter gehaald worden.
Hier maakt men zich er lui vanaf met "het moet van Europa", wat pertinent onwaar is. Er is een minimum dekkingsgraad, geen absolute verplichting.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 605 keer
Bedankt: 733 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Het is niet omdat er andere problemen voor de privacy bestaan dat dit dan maar OK moet zijn.

Bovendien wijst het gebruik in andere landen op het feit dat er wel degelijk andere manieren mogelijk zijn om hiermee om te gaan.

Ik ben niet tegen de DM maar ook niet tegen bescherming van de privacy. Men stelt het teveel voor dat het ofwel het ene of het andere moet zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Het is mij nog altijd niet duidelijk hoe een DM "privacy" kan schenden. En zelfs al is de vrees puur emotioneel en theoretisch, ik zie ook geen gevaar voor glijdende schaal hoe in de toekomst met dat cijfermateriaal uw privacy zou kunnen geschaad worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 2 uren geleden Ik ben niet tegen de DM maar ook niet tegen bescherming van de privacy. Men stelt het teveel voor dat het ofwel het ene of het andere moet zijn.
Ik ben niet tegen de DM noch tegen privacy.
Maar wie persoonlijk zo voor de bescherming van zijn privacy is mag daar dan ook wel zelf iets voor over hebben.
De DM bezorgt mij heel waar voordelen in vergelijking met de AM (zoniet had ik deze niet zelf aangevraagd) doch schendt mijn privacy op geen enkele wijze.
Precies of van een woning met een stroomaansluiting niet mag geweten worden dat ze stroom zou kunnen verbruiken. :roll: Wil je dat niet dan is het heel eenvoudig hoor: laat je loskoppelen van het net en zorg dat je verder je plan kan trekken. Kan je dat niet en wil je gebruik maken van de diensten van een ander dan zal je er rekening mee moeten houden dat aan die diensten bepaalde voorwaarden kunnen hangen.
Je kan daar dan mee akkoord gaan of niet en de gevolgen van die keuze als een volwassene dragen ipv als een troep pruilende kinderen elkaar te zitten opjutten over een imaginair first world problem.

Wie denkt in een andere situatie te zitten doet daar dan beter zelf iets aan dan te zitten neuten dat een ander dat dan maar voor hem of haar moet oplossen. :roll:
En wie zo inzit met zijn privacy moet al zeker niet volkomen vrijwillig met naam en herkenbare foto's zijn privacy te grabbel gooien in de media. :roll:

Dat "hellend vlak" creëert men dus doorgaans zelf en werkt men de ene keer vrijwillig ook nog eens aan mee om het de volgende keer - als het minder in eigen kraam past - als een groot probleem te zien.

Van consequent gedrag is dus maar weinig sprake en dan verlies je in deze context bijgevolg alle geloofwaardigheid.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 345 keer
Recent bedankt: 9 keer

Jij hebt enkel een DM omdatje gsc hebt.
Weeral puur stroman eigenbelang verdedigen.
Wie geen gsc heeft is veel beter af met een AM.

Zoals al een paar keer aangehaald, er is geen enkele reden om data te hebben op huisniveau.
Wijkniveau volstaat prima om te sturen, en zelfs dat is al teveel detail hiervoor.
heist_175
Moderator
Moderator

duizend schreef: 56 minuten geleden Wie geen gsc heeft is veel beter af met een AM.
Ik heb geen GSC, wel PV met een batterij en eenEV.
Ik zie geen problemen met de DM, al kan het altijd beter.
Omdat ik een DM heb, zijn met netkosten lager.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 56 minuten geleden Jij hebt enkel een DM omdatje gsc hebt.
GSC krijg je zowel met een AM als een DM en is volledig gebaseerd op de MID GSC teller en niet op de elektriciteitsmeter dus AM noch DM.

GSC heeft ook niets te maken met het feit dat een DM je privacy zou schenden.
Of het zou moeten zijn dat je vindt dat het je privacy zou schenden wanneer je iedere geproduceerde MWh manueel aan Fluvius doorgeeft en bijgevolg je privacy hoger stelt dan je eigenbelang en van je GSC inkomsten afziet om je privacy optimaal te beschermen.
Be my guest en wie zijn privacy boven eigenbelang stelt zal ik daar niet van weerhouden.

En je gaat volledig buiten de context.
De reden dat ik een DM doet er in deze context niet toe.
Het punt in deze is dat het mijn privacy op geen enkele wijze schendt.
Zelfs minder dan bij een AM waar ik op periodieke basis een fysiek persoon toegang tot mijn domein en woning diende te verschaffen.

En ja, doorgaans handel ik in de eerste plaats uit eigenbelang.
Het enige verschil is dat ik dat durf toe te geven en me niet moet verstoppen achter allerlei semantiek om te verstoppen dat de woorden nogal eens verschillen van de daden.

Niemand is verplicht met Fluvius in zee te gaan.
Doe je dat wel dan ben je er bij voorbaat op de hoogte dat niet de individuele gebruiker de uitbater en beheerder van een openbaar net is maar de netbeheerder die daarbij contractuele voorwaarden kan stellen om je toegang te geven tot het publiek domein dat niet de individuele belangen vooropstelt maar het gemeenschappelijke.
Kan je daar niet mee akkoord gaan trek dan je conclusies en handel er naar.

De voordelen die ik heb aan een DM zijn dat ik o.a. geen forfaitair prosumententarief meer moet betalen, geen onbalanskosten bij de energieleverancier, de netkosten lager zijn dan bij een AM en dat ik bij overproductie die ik nergens meer lokaal kwijtgeraak tenminste nog iets krijg uitgekeerd ipv het gratis weg te schenken aan de netbeheerder.
En dat ik via de P1 poort van de digitale meter relatief goedkoop zaken kan automatiseren om nog minder afhankelijk te zijn van datzelfde net.
En dat allemaal zonder ook maar enige significante privacy op te geven ten overstaan van de netbeheerder of wie dan ook.
Win-win dus en idd uit eigenbelang.

En on topic, precies of de "zorg" om individuele privacy niet is ingegeven door eigenbelang. :lol: :roll: :nono:
Men tracht dat eigenbelang alleen te verbergen onder een semantiek van algemeen belang.
Goed geprobeerd maar dat pakt hier geen verf.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”