duizend schreef: 5 uren geleden
Jij hebt enkel een DM omdatje gsc hebt.
GSC krijg je zowel met een AM als een DM en is volledig gebaseerd op de MID GSC teller en niet op de elektriciteitsmeter dus AM noch DM.
GSC heeft ook niets te maken met het feit dat een DM je privacy zou schenden.
Of het zou moeten zijn dat je vindt dat het je privacy zou schenden wanneer je iedere geproduceerde MWh manueel aan Fluvius doorgeeft en bijgevolg je privacy hoger stelt dan je eigenbelang en van je GSC inkomsten afziet om je privacy optimaal te beschermen.
Be my guest en wie zijn privacy boven eigenbelang stelt zal ik daar niet van weerhouden.
En je gaat volledig buiten de context.
De reden dat ik een DM doet er in deze context niet toe.
Het punt in deze is dat het mijn privacy op geen enkele wijze schendt.
Zelfs minder dan bij een AM waar ik op periodieke basis een fysiek persoon toegang tot mijn domein en woning diende te verschaffen.
En ja, doorgaans handel ik in de eerste plaats uit eigenbelang.
Het enige verschil is dat ik dat durf toe te geven en me niet moet verstoppen achter allerlei semantiek om te verstoppen dat de woorden nogal eens verschillen van de daden.
Niemand is verplicht met Fluvius in zee te gaan.
Doe je dat wel dan ben je er bij voorbaat op de hoogte dat niet de individuele gebruiker de uitbater en beheerder van een openbaar net is maar de netbeheerder die daarbij contractuele voorwaarden kan stellen om je toegang te geven tot het publiek domein dat niet de individuele belangen vooropstelt maar het gemeenschappelijke.
Kan je daar niet mee akkoord gaan trek dan je conclusies en handel er naar.
De voordelen die ik heb aan een DM zijn dat ik o.a. geen forfaitair prosumententarief meer moet betalen, geen onbalanskosten bij de energieleverancier, de netkosten lager zijn dan bij een AM en dat ik bij overproductie die ik nergens meer lokaal kwijtgeraak tenminste nog iets krijg uitgekeerd ipv het gratis weg te schenken aan de netbeheerder.
En dat ik via de P1 poort van de digitale meter relatief goedkoop zaken kan automatiseren om nog minder afhankelijk te zijn van datzelfde net.
En dat allemaal zonder ook maar enige significante privacy op te geven ten overstaan van de netbeheerder of wie dan ook.
Win-win dus en idd uit eigenbelang.
En on topic, precies of de "zorg" om individuele privacy niet is ingegeven door eigenbelang.
Men tracht dat eigenbelang alleen te verbergen onder een semantiek van algemeen belang.
Goed geprobeerd maar dat pakt hier geen verf.
DM of AM who cares.
Iedereen weet of zou moeten weten dat wanneer je met een derde partij in zee wil gaan je er rekening mee moet houden dat die derde partij eisen mag en kan stellen om je deelgenoot te maken van haar netwerk.
En dan hou je maar beter met de reglementering van de partij waarmee je in zee gaat en niet van de voorwaarden die elders gelden.
Je hebt dan verschillende opties:
- Je legt je - zoals de meerderheid van de gebruikers doet - gewoon neer bij de voorwaarden en ligt er verder niet wakker van.
- Je legt je - zoals een deel van de gebruikers eveneens bij neer en zoekt een emotionele band met mede-calimero's om je verdriet met elkaar te delen maar verder niets.
- Je kan er helemaal niet mee akkoord gaan en verbreekt de overeenkomst en je gaat verder je eigen weg.
- Je vindt de voorwaarden elders beter en verkast naar daar.
- Je kan je er deels in vinden en past je gewoon aan tot je er verder geen last meer van hebt en er voor jezelf meer voordelen dan nadelen aan blijven kleven.