Telenet slecht coax signaal
Geplaatst: 22 jul 2025, 19:52
Beste
Wij hebben een coax aansluiting van Telenet. In het gebouw zijn meerdere taps aanwezig voor coax signaal.
Er staan er 4 tappen van 8 kabels.
Het probleem is als volgt, dus er zijn 4 tappen. Enige tijd geleden heeft er iemand geklaagd dat hij slecht signaal had op een andere tap.
Bleek dat er een tap defect was, 2 weken later weer netwerktechnicus, tap opnieuw defect.
Nog is 2 weken later weer andere tap…
Sedert dien zeer slecht signaal bij ons op de televisies.
Enfin wij sukkelen al een tijdje verder, maar om even duidelijk te zijn.
Na 4 interventies problemen net verslecht.
Wat ook opviel hé, vroeger liepen de nummers op die coax tappen mooi af hoog getal aan begin, en zo steeds trapje omlaag.
Nu lage waarde aan begin en dan weer hoge waarde en dan weer 2 lagere waarden.
Heb nog foto’s van vroeger en nu. Ga het eens opzoeken.
Maar vandaag was ik het dus beu, dus decoder meegenomen naar de plek waar de coax tappen staan en op allerlaatste aansluiting van de tap de decoder rechtstreeks aangesloten.
Signaalwaarde aan de tap afhankelijk van de zender ca: -9dBmv tot -13,5dBmv…
SN RATIO 38 a 39 afhankelijk van de zender.
Voor zover ik mij herinner was de ideale waarde toch ca -7dB? Tot +7dB?
Sn lijkt me prima.
Maar mij lijkt dat ik echt reden heb tot klagen? Want aan de tap ligt het signaal echt laag?
De netwerktechnicus vertelde toen ook ja dunne kabeltjes hè. Alhoewel coax kabels zijn niet de dikste nee maar zijn wel gekeurde zwarte kabels voor buiten…
Ik heb dit toen laten rusten omdat ik het echt beu werd het raakte niet opgelost, telkens andere technieker.
Wat denken jullie?
En ja we kijken vooral via TV met CI+ module en soms Digicorder.
Dit zijn de signaal waarden rechtstreeks aan de tap, dus rechtstreekse coax van tap in DIGICORDER…
Op de allereerste tap (dus tap waar dikke straat coax in komt) zit een modem en daar merkt de gebruiker ook storingen op en contacteerde Telenet en kreeg deze reactie: “Hoi. Ik heb de signaalwaarden op de coax voor je nagekeken, en die zien er over het algemeen goed uit. Zowel de signaalsterkte (dBmV) als de signaalkwaliteit (SNR) zitten binnen de normale grenzen voor een stabiele verbinding. Er zijn wel enkele korte momenten geweest waar er lichte fluctuaties te zien zijn in de kwaliteit, wat in sommige gevallen kan leiden tot kleine haperingen of tijdelijke instabiliteit. Die schommelingen zijn niet ernstig, maar kunnen verklaren waarom je router soms overschakelt naar de back-uplijn. Ik zou dit voorlopig nog even verder in de gaten houden……”
Dit heeft natuurlijk te maken met een kabel die op de eerste tap zit, de kabel op de laatste tap heeft toch een te zwak signaal?
Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken
Wij hebben een coax aansluiting van Telenet. In het gebouw zijn meerdere taps aanwezig voor coax signaal.
Er staan er 4 tappen van 8 kabels.
Het probleem is als volgt, dus er zijn 4 tappen. Enige tijd geleden heeft er iemand geklaagd dat hij slecht signaal had op een andere tap.
Bleek dat er een tap defect was, 2 weken later weer netwerktechnicus, tap opnieuw defect.
Nog is 2 weken later weer andere tap…
Sedert dien zeer slecht signaal bij ons op de televisies.
Enfin wij sukkelen al een tijdje verder, maar om even duidelijk te zijn.
Na 4 interventies problemen net verslecht.
Wat ook opviel hé, vroeger liepen de nummers op die coax tappen mooi af hoog getal aan begin, en zo steeds trapje omlaag.
Nu lage waarde aan begin en dan weer hoge waarde en dan weer 2 lagere waarden.
Heb nog foto’s van vroeger en nu. Ga het eens opzoeken.
Maar vandaag was ik het dus beu, dus decoder meegenomen naar de plek waar de coax tappen staan en op allerlaatste aansluiting van de tap de decoder rechtstreeks aangesloten.
Signaalwaarde aan de tap afhankelijk van de zender ca: -9dBmv tot -13,5dBmv…
SN RATIO 38 a 39 afhankelijk van de zender.
Voor zover ik mij herinner was de ideale waarde toch ca -7dB? Tot +7dB?
Sn lijkt me prima.
Maar mij lijkt dat ik echt reden heb tot klagen? Want aan de tap ligt het signaal echt laag?
De netwerktechnicus vertelde toen ook ja dunne kabeltjes hè. Alhoewel coax kabels zijn niet de dikste nee maar zijn wel gekeurde zwarte kabels voor buiten…
Ik heb dit toen laten rusten omdat ik het echt beu werd het raakte niet opgelost, telkens andere technieker.
Wat denken jullie?
En ja we kijken vooral via TV met CI+ module en soms Digicorder.
Dit zijn de signaal waarden rechtstreeks aan de tap, dus rechtstreekse coax van tap in DIGICORDER…
Op de allereerste tap (dus tap waar dikke straat coax in komt) zit een modem en daar merkt de gebruiker ook storingen op en contacteerde Telenet en kreeg deze reactie: “Hoi. Ik heb de signaalwaarden op de coax voor je nagekeken, en die zien er over het algemeen goed uit. Zowel de signaalsterkte (dBmV) als de signaalkwaliteit (SNR) zitten binnen de normale grenzen voor een stabiele verbinding. Er zijn wel enkele korte momenten geweest waar er lichte fluctuaties te zien zijn in de kwaliteit, wat in sommige gevallen kan leiden tot kleine haperingen of tijdelijke instabiliteit. Die schommelingen zijn niet ernstig, maar kunnen verklaren waarom je router soms overschakelt naar de back-uplijn. Ik zou dit voorlopig nog even verder in de gaten houden……”
Dit heeft natuurlijk te maken met een kabel die op de eerste tap zit, de kabel op de laatste tap heeft toch een te zwak signaal?
Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken