Telenet slecht coax signaal

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
JonasRetro
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Beste

Wij hebben een coax aansluiting van Telenet. In het gebouw zijn meerdere taps aanwezig voor coax signaal.

Er staan er 4 tappen van 8 kabels.

Het probleem is als volgt, dus er zijn 4 tappen. Enige tijd geleden heeft er iemand geklaagd dat hij slecht signaal had op een andere tap.

Bleek dat er een tap defect was, 2 weken later weer netwerktechnicus, tap opnieuw defect.
Nog is 2 weken later weer andere tap…
Sedert dien zeer slecht signaal bij ons op de televisies.

Enfin wij sukkelen al een tijdje verder, maar om even duidelijk te zijn.
Na 4 interventies problemen net verslecht.

Wat ook opviel hé, vroeger liepen de nummers op die coax tappen mooi af hoog getal aan begin, en zo steeds trapje omlaag.

Nu lage waarde aan begin en dan weer hoge waarde en dan weer 2 lagere waarden.

Heb nog foto’s van vroeger en nu. Ga het eens opzoeken.


Maar vandaag was ik het dus beu, dus decoder meegenomen naar de plek waar de coax tappen staan en op allerlaatste aansluiting van de tap de decoder rechtstreeks aangesloten.

Signaalwaarde aan de tap afhankelijk van de zender ca: -9dBmv tot -13,5dBmv…

SN RATIO 38 a 39 afhankelijk van de zender.


Voor zover ik mij herinner was de ideale waarde toch ca -7dB? Tot +7dB?
Sn lijkt me prima.



Maar mij lijkt dat ik echt reden heb tot klagen? Want aan de tap ligt het signaal echt laag?

De netwerktechnicus vertelde toen ook ja dunne kabeltjes hè. Alhoewel coax kabels zijn niet de dikste nee maar zijn wel gekeurde zwarte kabels voor buiten…

Ik heb dit toen laten rusten omdat ik het echt beu werd het raakte niet opgelost, telkens andere technieker.

Wat denken jullie?

En ja we kijken vooral via TV met CI+ module en soms Digicorder.


Dit zijn de signaal waarden rechtstreeks aan de tap, dus rechtstreekse coax van tap in DIGICORDER…




Op de allereerste tap (dus tap waar dikke straat coax in komt) zit een modem en daar merkt de gebruiker ook storingen op en contacteerde Telenet en kreeg deze reactie: “Hoi. Ik heb de signaalwaarden op de coax voor je nagekeken, en die zien er over het algemeen goed uit. Zowel de signaalsterkte (dBmV) als de signaalkwaliteit (SNR) zitten binnen de normale grenzen voor een stabiele verbinding. Er zijn wel enkele korte momenten geweest waar er lichte fluctuaties te zien zijn in de kwaliteit, wat in sommige gevallen kan leiden tot kleine haperingen of tijdelijke instabiliteit. Die schommelingen zijn niet ernstig, maar kunnen verklaren waarom je router soms overschakelt naar de back-uplijn. Ik zou dit voorlopig nog even verder in de gaten houden……”

Dit heeft natuurlijk te maken met een kabel die op de eerste tap zit, de kabel op de laatste tap heeft toch een te zwak signaal?

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 160 keer
Provider
Te Koop forum

Je vraagt simpelwel proximus of mobile vikings of tadaam of edpnet of.....aan. (fiber/vdsl of 4/5g dus)
En bonjourt telenet buiten zo snel dat werkt.
& kijkt voortaan tv via apps

=> opgelost, gebruiksvriendelijker, je kijtk minder bagger, een pak goedkoper + dat geld gaat niet meer (of toch zeker minder minder) naar private amerikaanse aandeelhouders.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9672
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 604 keer

JonasRetro schreef: 5 maanden geleden Bleek dat er een tap defect was, 2 weken later weer netwerktechnicus, tap opnieuw defect.
Nog is 2 weken later weer andere tap…
Dat is wel vreemd. Tenzij dat die allemaal uit dezelfde batch kwamen oid, maar toch.
JonasRetro schreef: 5 maanden geledenSedert dien zeer slecht signaal bij ons op de televisies.
Betekent "sedert dien" hier effectief precies sinds de laatste interventie? Dan weet je toch meteen waar het aan ligt?
JonasRetro schreef: 5 maanden geledenWat ook opviel hé, vroeger liepen de nummers op die coax tappen mooi af hoog getal aan begin, en zo steeds trapje omlaag..
Wat bedoel je met "nummers"?
JonasRetro schreef: 5 maanden geledenSignaalwaarde aan de tap afhankelijk van de zender ca: -9dBmv tot -13,5dBmv…
SN RATIO 38 a 39 afhankelijk van de zender.
Voor zover ik mij herinner was de ideale waarde toch ca -7dB? Tot +7dB?
Ziet er allemaal ok uit. Je moet je niet blindstaren op die dBmv als je geen packet loss hebt, ze zijn wat aan de lagere kant maar dat is niet automatisch een probleem.
JonasRetro schreef: 5 maanden geledenMaar mij lijkt dat ik echt reden heb tot klagen? Want aan de tap ligt het signaal echt laag?
Ik zie in je post geen enkel bewijs van een zwak signaal, alles ziet er normaal uit. Dit sluit een beetje aan bij wat de Telenet medewerker je al zei. De diagnoses zien er normaal uit, maar toch heb je problemen. Voor je verder gaat zou je toch eens echt de waardes moeten opvragen op het moment dat je echt problemen hebt met TV, kwestie van zeker te zijn waar het aan ligt.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 4 maanden geleden ze zijn wat aan de lagere kant maar dat is niet automatisch een probleem.
Wat is dan het minimum voor beiden power/SNR, en is dit dan ook voor modems hetzelfde?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18696
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1027 keer
Bedankt: 3827 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

JonasRetro schreef: 5 maanden geleden Signaalwaarde aan de tap afhankelijk van de zender ca: -9dBmv tot -13,5dBmv…
SN RATIO 38 a 39 afhankelijk van de zender.
Het is niet aan een klant om signaalwaarden te meten op een TAP!
Daar mag jij zelfs niet aan raken!
Het enige wat telt is de signaalwaarde in de woning (achter de NIU) :-)

splinterbyte schreef: 4 maanden geleden Wat is dan het minimum voor beiden power/SNR, en is dit dan ook voor modems hetzelfde?
Volgens AVM:
FritzBox DVB-C Parameters.png
bron: https://fritzhelp.avm.de/help/nl/FRITZ- ... b_spektrum

Dit gaat over DVB-C, maar volgens mij kan dat doorgetrokken naar Docsis 3.0

Toegevoegd na 18 minuten 48 seconden:
JonasRetro schreef: 5 maanden geleden In het gebouw zijn meerdere taps aanwezig voor coax signaal.
Pas op
Sommige taps in appartementskelders kunnen onder stroom staan (65 VAC, 12A)
Daar wil je geen risico's mee nemen :oops:
-
Telenet kelder tap.jpg
75ohm afsluitweerstand.png
75ohm afsluitweerstand.png (136.18 KiB) 1172 keer bekeken
-
En bij taps met meerdere woning aansluitingen:
De niet gebruikte uitgangen moeten afgesloten worden met een 75 Ohm afsluitweerstand.
Niet afgesloten uitgangen kunnen storingen geven op het signaal.
Dat kan ook gebeuren indien de coax wel aangesloten is op de tap, maar binnen in de woning losligt (in plaats van op de NIU).

Het is dus aan Telenet om die storingen op te sporen.
Dus blijven klagen als je geen goede ontvangst hebt
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2800
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 132 keer
Provider
Te Koop forum

Hier op de coax ook wat problemen leek me gepast hier te zetten

Wel bij Hey

Telkens trage upload 1-3mpbs en hoge latency
Reboot lost het op voor 1-2 dagen

Fout

SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=70:13:01:1e:d7:e4;CMTS-MAC=00:17:10:2b:30:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1

Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=70:13:01:1e:d7:e4;CMTS-MAC=00:17:10:2b:30:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;


Iemand alvast een idee probleem lijkt telkens na x verloop weer te komen opdagen

Update
Klantendienst bereikt en al hun systemen bij orange en hey liggen plat
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1143
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 83 keer
Te Koop forum

Tegenwoordig gaat Telenet TV enkel nog over IP met de nieuwe boxen.
Kan je geen nieuwe kleine vierkante tvbox aanvragen die enkel op IP werkt?
Gebruikersavatar
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

@streulma
Ik dacht dat je kan swappen voor eenmalig bedrag van 50€.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.2
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1143
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 83 keer
Te Koop forum

Gebruikersavatar
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Klopt inderdaad. Dan zat er nog oud nieuws in m'n hoofd :)
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.2
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2800
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 132 keer
Provider
Te Koop forum

Na nog eens te bellen er is ticket aangemaakt blijkbaar grote problemen buitenaf opnieuw …

Gelukkig werkt alles ondanks de problemen indien morgen nog errors moest ik terugbellen en wordt andere procedé opgestart blijkbaar enkele orange en hey al geklaagd afgelopen weken in omgeving
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”