Telenet slecht coax signaal

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Beste

Wij hebben een coax aansluiting van Telenet. In het gebouw zijn meerdere taps aanwezig voor coax signaal.

Er staan er 4 tappen van 8 kabels.

Het probleem is als volgt, dus er zijn 4 tappen. Enige tijd geleden heeft er iemand geklaagd dat hij slecht signaal had op een andere tap.

Bleek dat er een tap defect was, 2 weken later weer netwerktechnicus, tap opnieuw defect.
Nog is 2 weken later weer andere tap…
Sedert dien zeer slecht signaal bij ons op de televisies.

Enfin wij sukkelen al een tijdje verder, maar om even duidelijk te zijn.
Na 4 interventies problemen net verslecht.

Wat ook opviel hé, vroeger liepen de nummers op die coax tappen mooi af hoog getal aan begin, en zo steeds trapje omlaag.

Nu lage waarde aan begin en dan weer hoge waarde en dan weer 2 lagere waarden.

Heb nog foto’s van vroeger en nu. Ga het eens opzoeken.

Maar vandaag was ik het dus beu, dus decoder meegenomen naar de plek waar de coax tappen staan en op allerlaatste aansluiting van de tap de decoder rechtstreeks aangesloten.

Signaalwaarde aan de tap afhankelijk van de zender ca: -9dBmv tot -13,5dBmv…

SN RATIO 38 a 39 afhankelijk van de zender.

Voor zover ik mij herinner was de ideale waarde toch ca -7dB? Tot +7dB?
Sn lijkt me prima.

Maar mij lijkt dat ik echt reden heb tot klagen? Want aan de tap ligt het signaal echt laag?

De netwerktechnicus vertelde toen ook ja dunne kabeltjes hè. Alhoewel coax kabels zijn niet de dikste nee maar zijn wel gekeurde zwarte kabels voor buiten…

Ik heb dit toen laten rusten omdat ik het echt beu werd het raakte niet opgelost, telkens andere technieker.

Wat denken jullie?

En ja we kijken vooral via TV met CI+ module en soms Digicorder.

Dit zijn de signaal waarden rechtstreeks aan de tap, dus rechtstreekse coax van tap in DIGICORDER…

Op de allereerste tap (dus tap waar dikke straat coax in komt) zit een modem en daar merkt de gebruiker ook storingen op en contacteerde Telenet en kreeg deze reactie: “Hoi. Ik heb de signaalwaarden op de coax voor je nagekeken, en die zien er over het algemeen goed uit. Zowel de signaalsterkte (dBmV) als de signaalkwaliteit (SNR) zitten binnen de normale grenzen voor een stabiele verbinding. Er zijn wel enkele korte momenten geweest waar er lichte fluctuaties te zien zijn in de kwaliteit, wat in sommige gevallen kan leiden tot kleine haperingen of tijdelijke instabiliteit. Die schommelingen zijn niet ernstig, maar kunnen verklaren waarom je router soms overschakelt naar de back-uplijn. Ik zou dit voorlopig nog even verder in de gaten houden……”

Dit heeft natuurlijk te maken met een kabel die op de eerste tap zit, de kabel op de laatste tap heeft toch een te zwak signaal?

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Je vraagt simpelwel proximus of mobile vikings of tadaam of edpnet of.....aan. (fiber/vdsl of 4/5g dus)
En bonjourt telenet buiten zo snel dat werkt.
& kijkt voortaan tv via apps

=> opgelost, gebruiksvriendelijker, je kijtk minder bagger, een pak goedkoper + dat geld gaat niet meer (of toch zeker minder minder) naar private amerikaanse aandeelhouders.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

JonasRetro schreef: 5 dagen geleden Bleek dat er een tap defect was, 2 weken later weer netwerktechnicus, tap opnieuw defect.
Nog is 2 weken later weer andere tap…
Dat is wel vreemd. Tenzij dat die allemaal uit dezelfde batch kwamen oid, maar toch.
JonasRetro schreef: 5 dagen geledenSedert dien zeer slecht signaal bij ons op de televisies.
Betekent "sedert dien" hier effectief precies sinds de laatste interventie? Dan weet je toch meteen waar het aan ligt?
JonasRetro schreef: 5 dagen geledenWat ook opviel hé, vroeger liepen de nummers op die coax tappen mooi af hoog getal aan begin, en zo steeds trapje omlaag..
Wat bedoel je met "nummers"?
JonasRetro schreef: 5 dagen geledenSignaalwaarde aan de tap afhankelijk van de zender ca: -9dBmv tot -13,5dBmv…
Voor zover ik mij herinner was de ideale waarde toch ca -7dB? Tot +7dB?
Ziet er allemaal ok uit. Je moet je niet blindstaren op die dBmv als je geen packet loss hebt, ze zijn wat aan de lagere kant maar dat is niet automatisch een probleem.
JonasRetro schreef: 5 dagen geledenMaar mij lijkt dat ik echt reden heb tot klagen? Want aan de tap ligt het signaal echt laag?
Ik zie in je post geen enkel bewijs van een zwak signaal, alles ziet er normaal uit. Dit sluit een beetje aan bij wat de Telenet medewerker je al zei. De diagnoses zien er normaal uit, maar toch heb je problemen. Voor je verder gaat zou je toch eens echt de waardes moeten opvragen op het moment dat je echt problemen hebt met TV, kwestie van zeker te zijn waar het aan ligt.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 3 dagen geleden ze zijn wat aan de lagere kant maar dat is niet automatisch een probleem.
Wat is dan het minimum voor beiden power/SNR, en is dit dan ook voor modems hetzelfde?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

JonasRetro schreef: 5 dagen geleden Signaalwaarde aan de tap afhankelijk van de zender ca: -9dBmv tot -13,5dBmv…
Het is niet aan een klant om signaalwaarden te meten op een TAP!
Daar mag jij zelfs niet aan raken!
Het enige wat telt is de signaalwaarde in de woning (achter de NIU) :-)

splinterbyte schreef: 3 dagen geleden Wat is dan het minimum voor beiden power/SNR, en is dit dan ook voor modems hetzelfde?
Volgens AVM:
FritzBox DVB-C Parameters.png
bron: https://fritzhelp.avm.de/help/nl/FRITZ- ... b_spektrum

Dit gaat over DVB-C, maar volgens mij kan dat doorgetrokken naar Docsis 3.0

Toegevoegd na 18 minuten 48 seconden:
JonasRetro schreef: 5 dagen geleden In het gebouw zijn meerdere taps aanwezig voor coax signaal.
Pas op
Sommige taps in appartementskelders kunnen onder stroom staan (65 VAC, 12A)
Daar wil je geen risico's mee nemen :oops:
-
Telenet kelder tap.jpg
75ohm afsluitweerstand.png
75ohm afsluitweerstand.png (136.18 KiB) 125 keer bekeken
-
En bij taps met meerdere woning aansluitingen:
De niet gebruikte uitgangen moeten afgesloten worden met een 75 Ohm afsluitweerstand.
Niet afgesloten uitgangen kunnen storingen geven op het signaal.
Dat kan ook gebeuren indien de coax wel aangesloten is op de tap, maar binnen in de woning losligt (in plaats van op de NIU).

Het is dus aan Telenet om die storingen op te sporen.
Dus blijven klagen als je geen goede ontvangst hebt
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”