proximus tv werkt plots niet meer met Fritzbox (opgelost met nadeel)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Bericht

Al meer dan een week kijken we probleemloos naar proximus tv via hun V5C decoder maar vanavond plots "geen verbinding met het netwerk. Uw TV Box is waarschijnlijk verkeerd verbonden met de Internet Box, of met een onbekend toestel. De VLAN stond ingesteld op 20. Als test heb ik hem eens op 10 gezet maar toen kon de Fritzbox niet verbinden met het internet.

Toegevoegd na 24 minuten 48 seconden:
update; ik heb terug tv nadat ik in de Fritzbox de Internettoegang via gewijzigd heb naar "Proximus" Alleen zit ik nu terug met een het probleem van de trage uploadsnelheden van amper 3,5 Mbps waar ik normaal rond de 490 Mbps zou moeten halen.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 206 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Een v5c-decoder achter een Fritz!Box in 3VLAN-configuratie is inderdaad problematisch.
Ik heb het pas opgelost gekregen door er een BBox3 tussen te steken waar de V5c-decoder rechtstreeks op aangesloten is.
De Fritz!Box zet zelf zijn PPPoE-sessie op via LAN1. De rest van mijn netwerk hangt achter de Fritz!Box (incl. Scarlet VoIP).

Lees je anders eens in op Proximus Fiber (écht) met eigen router - internet en TV - single VLAN [EdgeRouter] waarbij je '[EdgeRouter]' vervangt door '[Fritz!Box]'.
Computer(k)nul
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

en heb je een idee wat de plotse onderbreking kan veroorzaakt hebben? Mijn vriendin zat beneden tv te kijken en de tv decoder liep vast (gebeurt wel vaker ook toen we nog de InternetBox hadden) ze trekt dan even de stroomkabel uit de tv box en dan start die dus terug op maar ditmaal kwam na het scherm 'software wordt geladen" het andere scherm dat er geen verbinding was.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 206 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Helaas niet nee.
Als je bij Proximus zit kan je altijd de helpdesk bellen en je verhaal doen. Ik vrees echter dat je snel wandelen gestuurd zal worden als ze horen dat er een Fritz!Box in 't spel is (bij Scarlet werd de telefoon net niet dichtgegooid).
Het lijkt mij beter dat je eerst de problemen met je Fritz!Box uitgeklaard krijgt, maar WAF is uiteraard ook belangrijk :) Kwestie van de juiste prioriteiten te stellen, nietwaar?
Computer(k)nul
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

kom nog even hierop terug: dus zoals ik zei, wanneer ik Proximus kies uit de lijst met aanbieders dan is de uploadsnelheid abnormaal laag voor fiber 500/500 en enkel wanneer ik kies voor DSL of glasvezelmodem - Andere internet aanbieder en vul daar een zelfgekozen naam in en zet verderop de VLAN op 20 dan verkrijg ik wel normale uploadsnelheden voor mijn profiel en werkt de tv ook (v5c decoder) maar vrees ik dat die na een kleine week zijn internetverbinding weer gaat verliezen en ik dan zoals vorige keer opnieuw moet kiezen voor internet aanbieder Proximus (en dus weer met trage upload kamp). Zou het kunnen dat de reden dat de tv box na X tijd geen internetverbinding meer heeft, komt door volgende instelling in de Fritzbox: Bij Netwerkinstellingen - Thuisnetwerk - ipv4 instellingen staat 10 dagen ingevuld bij geldigheid ipv4 adressen. Stond standaard zo. Is het misschien beter om dit te verhogen naar 100 of nog hoger?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer
Bedankt: 479 keer
Provider

Bericht

verander het eens naar 1 dag en kijk morgen wat het geeft...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 913 keer
Bedankt: 3534 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

Bericht

bartman schreef: 3 maanden geleden Zou het kunnen dat de reden dat de tv box na X tijd geen internetverbinding meer heeft, komt door volgende instelling in de Fritzbox: Bij Netwerkinstellingen - Thuisnetwerk - ipv4 instellingen staat 10 dagen ingevuld bij geldigheid ipv4 adressen. Stond standaard zo. Is het misschien beter om dit te verhogen naar 100 of nog hoger?
Proximus TV (routed mode) werkt alleen als je Provider "Proximus" kiest. Dit profiel bevat de juiste instellingen voor Proximus IPTV (in geval van "single VLAN" en F!OS 7.90 of hoger). Eens je decoder "geprovisioneerd" is, zal die waarschijnlijk wel (een tijdje) verder werken als je het profiel wijzigt.

Geen idee of de DHCP lease-time hier een invloed op heeft. Je kan dat altijd eens proberen te verhogen?
bartman schreef: 3 maanden geleden wanneer ik Proximus kies uit de lijst met aanbieders dan is de uploadsnelheid abnormaal laag voor fiber 500/500
Dat probleem kan je best melden aan AVM via een support aanvraag. Want dat is natuurlijk niet de bedoeling :-(

Toegevoegd na 9 uren 57 minuten 49 seconden:
Ik heb de verschillende combinaties eens wat schematisch voorgesteld in onderstaande flowchart:
Schermafbeelding 2025-02-09 095132.png
Jij zit dus in het linkse hokje, alles "zou" moeten werken, incl. Proximus TV :wink: .

Zijn er andere Fritz!Box gebruikers die problemen ondervinden met de upload (Fritz!OS 8.0 / single VLAN / profiel "Proximus")?
Ikzelf zie geen probleem, maar ik heb "Internet Fiber Essential" (60/4 Mbps), mijn upload is zowieso beperkt :cry:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
alloja
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 51 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Ik kwam deze thread tegen en het doet me denken aan een ervaring die ik had met mijn FRITZ!Box 4060 voor de 8.0 update.
Ik had blijkbaar een bug met een belachelijk lage uploadsnelheid. Ik had dit kunnen oplossen door naar Internetinstellingen → Toegangsgegevens te gaan.
In plaats van de werkelijke snelheden van het Proximus-abonnement op te geven, had ik één gigabit per richting opgegeven. (In plaats van 1000/400.) Het probleem dook daarna niet meer op...
UCG-Fiber • Proximus Flex+ Ultra Fiber • Voo Giga Max
Vu+ Duo 4K SE (DVB-C + DVB-T2) • V7c • Box évasion • Apple TV 4K (Pickx Mix FR)
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

zoals ik begrijp uit @philippe_d zijn bericht blijft de tv-decoder nog een tijdje werken als je dus switcht van profiel "Proximus" naar een zelf aangemaakt maar eenmaal die "tijd" om is valt de verbinding terug uit. Terugkeren naar het Proximus profiel en de tv-box krijgt terug signaal. Zo heb ik het dus nu staan. Denk dat ik best eens een ticket aanmaak of ik kan wachten op versie 8.03 die al voor enkele toestellen te installeren is, misschien zit daar debug fix in
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zwart
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Bericht

philippe_d schreef: 3 maanden geleden Zijn er andere Fritz!Box gebruikers die problemen ondervinden met de upload (Fritz!OS 8.0 / single VLAN / profiel "Proximus")?
Ja, ik. FB 7690 met versie 8.02, profiel op Proximus, single VLAN. Op een gegeven moment merkte ik dat de upload nog maar 3 à 4 Mbps was in plaats van tegen de 30. Dan zelf een eigen provider gemaakt, met VLAN 20. Daarna was de upload weer correct. Tot na een x aantal dagen de Prox TV uitvalt, zoals hierboven beschreven.