Stabiliteitsproblemen Fritz!Box

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Joop
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

cadsite schreef: 3 maanden geleden
Anseric schreef: 3 maanden geleden Nee dat klopt, maar vond het toch een plotse mooie stijging. Aangezien ik thuis een NAS server heb draaien met Plex en dergelijke. Zeker voor simaltanious streams kunnen alle beetjes helpen!
Bwaa...
Thuis heb ik 150/50 en die trekt met alle gemak verschillende simultane streams. Als het daar maar voor is, is alles wat meer is compleet overkill.
Zelfs ervoor, toen ik nog vdsl had aan 85/30 kon dat al perfect.
Ik merk enkel verschil als ik grote bestanden moet uploaden.
Het wordt pas leuk als je duizenden NAT-translaties hebt lopen, dan gaat de Fritzbox gewoon onderuit, ook al op VDSL.
Voor gewoon verbindingen is de box snel genoeg, maar zodra je richting eigen servers gaat met duizenden aanvragen per uur, dan vertraagt de box en uiteindelijk reboot die.

De CPU is domweg te zwak :-D
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 1x EDPnet 1€ / 1x Digi 5€
MeshDevices Fritz 7590 / 1260 / 2x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 480 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Dus:
Je gebruikt huis&tuin spul en je bent verbaasd dat die geen professionele eisen aankan?
Zoiets?
Joop
Member
Member

Bericht

Ik beschouw de Fritzbox niet als huis tuin en keuken-spul, daar is het veel te duur voor.

Mijn probleem met AVM is dat ze blijkbaar niet zwaar genoeg testen.
Zo is OS 6.xx veel beter en sneller dan alles wat er later komt, maar ja, het ziet er minder goed uit.

Mijn idee is dat ze marketting/looks departement de leiding hebben gegeven en die proppen er gewoon te veel nutteloze rotzooi in die nergens toe dient buiten er leuk uitzien.
Het is ook steeds de webserver die traag wardt waarna de box onderuit gaat en reboot.

Met de 06.xx firmware was dit nooit het geval.

Boxen getest: 7390 / 7490 / 7530AX / 7590 (2x) / 5690Pro (nog op 7.xx)....de enige die het aankan is de 5690Pro...die vertaagt niet. Maar ja, die heet dan ook Pro :banana:

Voor de prijs van een Fritzbox mag je toch wel iets verwachten.
Laatst gewijzigd door on4bam 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 480 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Joop schreef: 3 maanden geleden Ik beschouw de Fritzbox niet als huis tuin en keuken-spul, daar is het veel te duur voor.
Ofwel is mijn perceptie compleet om zeep ofwel de jouwe.

Als ik kijk naar wat een FB7530 kost en naar wat hetgeen kost wat we op kantoor (KMO met 8 bedienden) hebben dan zie ik toch een significant verschil in prijs.
Een FB is niet goedkoop, da's juist, maar om nu duur te gaan zeggen, of om er pro eigenschappen van te verwachten, dat is toch nog een serieuze afslag verder.

Op kantoor hebben we minder internet verkeer dan wat ik thuis, meestal alleen, genereer.
Joop
Member
Member

Bericht

cadsite schreef: 3 maanden geleden Als ik kijk naar wat een FB7530 kost en naar wat hetgeen kost wat we op kantoor (KMO met 8 bedienden) hebben dan zie ik toch een significant verschil in prijs.
Een FB is niet goedkoop, da's juist, maar om nu duur te gaan zeggen, of om er pro eigenschappen van te verwachten, dat is toch nog een serieuze afslag verder.

Op kantoor hebben we minder internet verkeer dan wat ik thuis, meestal alleen, genereer.
Ik heb ook de 7590 (300 euro!) en dat was op dat moment wel het beste wat AVM had te bieden.
Gebruik al jaren frizboxen, sinds de 7270 uitkwam en bruikbaar was voor ADSL.
Het is niet de eerste keer dat AVM steekjes laat vallen, zo ook met de 7390 en de 7490.

Ik wou de 5960Pro hebben, maar die was niet te koop, dus kocht ik om te testen de 7530AX (200 euro) nadat AVM mijn 7590 omgeruild had, het mag niet baten.
Het ding is gewoon te zwak en te weinig ram.

Routers die zoveel kosten, mag je toch echt wel verwachten dat ze een NPT-server moeten kunnen verwerken met tig-duizend aanvragen per uur.
De traffic is maar een schamele paar mbit die dat veroorzaakt, maar hij trekt het niet. Jammer.

De 5690Pro (389 euro) verwerkt het wel probleemloos voor zover ik na een paar dagen kan zien, geen vertragingen te merken.

Dat zijn geen goedkope routertjes, daar mag je wel wat meer van verwachten.

De problemen zal wel de reden geweest zijn dat de 5690Pro zo lang op zich liet wachten, want ze kondigden die verleden jaar al aan, nu een jaar verder is die pas te koop en dan nog beperkte plaatsen.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Joop
Member
Member

Bericht

Het VDSL-netwerk van EDPnet kent wel problemen. Edit: ligt niet aan EDPnet, wil dit even rechtzetten!
Het is traag en als ik diverse speedtests doet valt de PPP verbinding gewoon weg.
Waar het signaal tussen mij en de wijkkast perfect is, 100/40, geen enkel probleem.
Toch valt de PPP steeds weg, en dit al een tijdje.

Modems getest, 5690Pro, 7530AX en 7590, het maakt niks uit. De PPP is onstabiel alsook de uiteindelijke verbinding.

Op de DSL-lijn zijn er 0 fouten, helemaal niks.

Er is iets grondig mis tussen EDPnet en de wijkkasten....waar het fout gaat weet ik niet, maar niet bij mij. Edit: Wel bij mij, de Fritzbox gaat de fout in!

Ook eigen DNS-servers inzetten die enorm snel resolven haalt niks uit.

EDPnet heeft problemen....zoveel is zeker, genoeg om mij na 10 jaar te doen besluiten te gaan kijken naar alternatieven.

Hun website verloopt ook ineens via Cloudfair. Weet iemand meer? Want ik heb geen vertrouwen meer in EDPnet. De PPP valt te vaak uit. Ja altijd PPP, niet de wijkast.
Laatst gewijzigd door Joop 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
YordiDR
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dag Joop, heb je hier al eens een ticket voor gemaakt? Zo ja, kan je me het ticketnummer eens PM'en, dan bekijk ik het eens voor je.
Onze website wordt inderdaad geproxied door CloudFlare sinds het security incident begin dit jaar. Dit is één van de maatregelen die getroffen zijn om de security van ons klantenportaal op te schroeven maar heeft niets te maken met het netwerk zelf.

Sent from my BE2029 using Tapatalk
Laatst gewijzigd door on4bam 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Joop
Member
Member

Bericht

Er loopt een ticket en er is een test-modem opgestuurd om uit te vissen waar het mis gaat.
Mijn vermoeden gaat richting een bug in de firmware van AVM waar als je EDPnet kiest en je de provider support uitschakeld dat het optreed.
Want ik heb hem nu draaien als Other Provider en de gegevens zelf ingevuld en dan houd ineens de PPPoE onderbrekingen op en is het wel stabiel.
Er is wel meer mis met de 75xx series, zoals anderen ook melden, gelukkig kan ik na vrijdag overstappen op de 5690Pro.

Ondertussen gaan we zien wat de test-modem oplevert.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Joop
Member
Member

Bericht

Ondertussen testen gedaan en er is toch wel het een en ander uitgekomen.
Zo gaf provisioning mij een ander login-ID dan dat hun website aangeeft.
Testen lopen nog, want nog niet alles is uitgeklaard. Zo moest ik ineens @EDPNET geven ipv @EDPNETFIX, waar die laatste gewoon niet meer werkt als ik EDPnet als provider ingeef, maar in Andere-Provider werkt het, maar dan kan je de ISP weer geen toegang geven bij problemen.
Zelf konden ze ook geen duidelijke verklaring geven tussen de login-verschillen, maar ik moest maar de provisioning login aanhouden.

Wel heb ik het modem eerst naar fabrieks-waarden terug moeten zetten want hij wou niet connecteren via EDPnet als provider te kiezen.
Ik had dit al eens eerder gedaan en dan een volledige backup terug gezet, nu een deel-herstel zonder inlog-gegevens en dan pakt die het wel.

Of dit het oplost? We zullen zien. Dat er iets loos is is wel duidelijk, maar waar ligt het? Daar had de helpdesk en ik geen verklaring voor, dus kijken we het aan tot maandag.
Als die tegen dan niet verbroken is, dan ligt het daaraan. En anders blijf ik Andere-Provider gebruiken, wat vreemd is.

Het onderzoek loopt...aan beide zijden van de straatkast :-D

Mocht je ook last hebben, probeer eens Andere-provider en VLAN10, daarvan ben ik zeker dat die stabiel werkt.

https://support.edpnet.net/nl/support/i ... nding.html
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Joop
Member
Member

Bericht

Er gaat naar mijn mening iets fout in het EDPnet @EDPNET standaard dynamisch-IP profiel dat duidelijk voor niet-static-IP klanten is.

Want hij verbreekt regelmatig en ook klopt de login niet, het was alweer prijs.

Nu zag ik op hun website dat ze voor static-ip-klanten een ander modem gebruiken en nergens de 7530AX, ze zullen het dan denk ik niet getest hebben.

Ik had een ticket bij AVM lopen maar die snappen het probleem niet en daar heb ik de hoop opgegeven.

Mijn voorlopige conclusie is deze als je een EDPnet Static-IP hebt en dus een EDPNETFIX login account, dat je dan Andere-Provider moet kiezen en VLAN 10 moet invullen bij internet-login-gegevens.

Maandag weet ik het zeker, als die nog niet uitgevallen is, en dan ga ik de 5960Pro terug plaatsen met deze instellingen om het te verifiëren.

Op mijn ticket bij EDPnet post ik ook mijn bevindingen en wat ik test om het probleem op te lossen, maar het lijkt een fout in het EDPnet-provider profiel in de Fritzbox.

Mocht je ook deze problemen hebben met je Static-IP die regelmatig uitvalt op PPPoE wegval, probeer dan Andere-Provider + EDPNETFIX + VLAN 10
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Joop
Member
Member

Bericht

Wel hij vloog er weer uit. Nu ben ik zeker dat de Fritzbox hoge aantallen connecties NIET kan verwerken.
Want ik heb lopen testen met NTP-monitors uit te zetten alsook NTP-servers en dan vallen de connecties enorm terug en worden de Fritzboxen terug stabiel in VDSL2 connecties, jitter, pingtijden etc.

Het ligt gewoon aan de Fritzbox die het niet aankan, de 7530AX / 7590 / 5690Pro niet, als je duizenden connecties hebt.

De CPU kan gewoon niet volgen en lijkt de DSL-chip buffers niet op tijd te legen, blijf je door pushen dan crashed de hele Fritzbox en herstart.
Na een paar uur is het al prijs.

Dus ik heb nu een Zyxel VMG4005-B50A aangekocht, die staat standaard in Bridge (wel even de Firewalls uitschakelen) en dan tegen de Fritzbox zeggen dat je aan een Fiber ONT hangt.

Nu al 3 dagen een stabiele en snelle verbinding en ook de Fritzpagina's zelf blijven snel reageren en vertragen niet.
Het Zyxel modem geeft ook geen enkele error aan. Lijnsnelheid is 150/45...wat het profiel 100/40 geeft, probleemloos.

Ik kwam achter die Zyxel nadat velen op het KPN forum in Nederland grote problemen hebben en lossen het allemaal op door een Zyxel er voor te plaatsen.

Conclusie tot hiertoe.....de Fritzbox is niet goed als je vele UDP/TCP connecties hebt draaien, ze gaan gewoon onderuit....is het een bug? Ik weet het niet.
AVM is en blijft doof voor het probleem, want alle boxen die ik heb gaan onderuit.
Mijn vermoeden is dat de vele errors die de Fritzbox aangegeven worden zelf door de Fritzbox veroorzaakt worden onder hoge belasting en niet door de lijn.
Kan het elke keer opnieuw genereren. Iemand zei dat je consumer-apparatuur zo niet mag gebruiken, sorry ik vind dat onzin, een modem van 200 euro en meer moet dit gewoon kunnen.
De Zyxel kost slechts 115 euro en kan veel meer dan de Fritzbox op DSL-gebied, waaronder bonding of bitswap kan je gewoon uitzetten. De Zyxel is op modem-gebied zoveel beter. De rest niet hoor. Maar een Fritzrouter met Zyxel-modem lijkt tezamen toch wel de beste combinatie.

EDPnet heb ik op de hoogte gesteld, en nu draaien de servers enkel IPv4, als dit een week stabiel is, dan IPv6 er eens bijsteken, dan gaat de load helemaal door het dak :eek:

Mijn advies, heb je dit probleem ook, zet er eens een Zyxel voor als modem :-D

https://tweakers.net/productreview/2831 ... -b50a.html
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 29 keer

Bericht

Ik snap er niet veel van. Draai je thuis publieke NTP-servers? Waarom zou de load door het dak gaan als ipv6 erbij komt. Er gaat dan hoogstens een verschuiving komen van ipv4 naar ipv6?
Ik heb het gevoel dat je conclusies aan het maken bent op basis van gevoel en niet van metingen. Een paar NTP requests gaan die fritzbox echt niet laten crashen. De vraag is natuurlijk wat dan wel. Hoeveel apparaten hangen er aan je netwerk en wat zijn die tegelijk aan het doen? Wat zegt de internet monitor van Fritzbox? Gebruik je de volledig beschikbare bandbreedte? Hoeveel requests van apparaten zijn er naar internet toe? Om hoeveel data gaat het? Staan er fouten in het log van de modem?
Joop
Member
Member

Bericht

Ja ik draai publieke NTP-servers (Stratum-1), NTP-pool-monitors, websdr's en nog wat dingen meer.

EDPnet was op de hoogte toen ik bij ze aansloot dat ik wel wat traffiek zou genereren en dat het voornamelijk Upload is.

Kijk gerust even mee....mijn lijntje smelt de sneeuw in de winter zoveel traffiek :-D
Schermafdruk op 2024-11-12 16-46-01.png
De lagere getallen zijn omdat ik toen IPv6 uitgeschakeld heb, vanwege het zoeken naar de problemen.
Ben al even zoet en heb ondertussen al 3 Fritzboxen liggen, allemaal hetzelfde probleem, ze kunnen het niet aan en dan worden ze instabiel of verbreken de verbinding steeds.

Nu met de Zyxel als modem voor de Fritzbox blijft het allemaal wel stabiel en snel.

IPv6 is een aparte pool, niet de gewone die IPv4 is, maar pool2 die IPv6 is. Mensen die IPv6 draaien zonder IPv4 gaan allemaal naar die pool en dus komt er een pak pakketjes bij.

EDPnet weet dit hoor, ze hebben er geen probleem mee, want het is upload :-D

Als ik de Fritzboxen het zelf laat afhandelen dan staat de DSL-overzicht vol fouten, haal ik de load eraf dan verdwijnen de fouten als sneeuw voor de zon.
Nu de Zyxel het doet, zijn er geen disconnects of reboots van de Fritz. Het ding kan het gewoon niet aan. Ook de nieuwste 5690Pro niet.
AVM negeert mijn rapporten en verzoeken om het zelf te testen....ze doen maar.

Als er een ander modem/router komt die ook DECT kan doen dan vliegt alles AVM buiten :-D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Joop
Member
Member

Bericht

Wel, weeral te hard gejuicht.... :bang:

Ik wou dus vanmiddag IPv6 terug erop gaan gooien want hij was al 3 dagen stabiel.

Begint dat stomme ding te rebooten, en dat niet een keer maar om de 5 minuten tot ik hem van de Zyxel aftrek.
In de logs staat....en nu komt het.....hij is bezig met de DSL instelling voor ongevoeligheid aan te passen!!!

Maar de DSL staat uit.....hoe dom is dat ding?

Er zat niets anders op dan het ding van internet af te koppelen en dan een alles te resetten en een backup terug te zetten.
Leuk, maar blijft hetzelfde.

Dan maar de Labor eraf smijten en recoveren tot de 07.82 release firmware en afwachten.....

Als dit niet werkt wordt het een IPFIRE firewall/router die de boel mag gaan overnemen.

3 modems, alle 3 dezelfde problemen...is ergens begonnen bij 07.9x en 08.xx, ze lopen te knoeien daar in Duitsland.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Joop
Member
Member

Bericht

Wel hij is met de oude firmware stabiel, geen onderbrekingen, geen vertragingen, geen GUI traagheid, geen reboots.

Mijn advies voor de beste resultaten:

7590 - 07.59
7530AX - 07.57
5960Pro - 07.62

Tot AVM hun rotzooi gefixt heeft. Ik heb een nieuwe ticket bij ze geopend: Reactie 0,0!
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Joop
Member
Member

Bericht

En ja hoor, hij begon weer te rebooten....duurde wat langer maar het is weer prijs.

Nu heb ik IPFIRE (firwarewall OS) ingezet, de DSL-modem is een Zyxel, de Firewall etc is IPFIRE en de Fritzbox doet enkel nog Wifi en Voip.
Hoe belachelijk is dat?

Dankzij IPFIRE kwam ik er achter dat ik gigantisch veel UDP verkeer heb en dat ik verder voor zo'n 20% onder attack lig op poorten die gewoon dicht zijn.

Dat geen enkele Fritzbox dit kan verwerken komt volgens mij doordat hun Firewall zware fouten/bugs heeft.

Waardoor eerst de PPPoE veel te vaak verbreekt, vervolgens trage GUI en rare logboek meldingen en daarna reboots alsof rebooten normaal is.

Zodra je niet meer doet dan een huis tuin en keuken verbinding, dan gaat het goed.

Deze keer heeft AVM WEL gereageert op mijn zoveelste ticket; of we het over de telefoon konden bespreken.

Nu heb ik dat afgeslagen. Met de reden dan ze hun firewall moeten fixen, want vanaf daar lijkt alles fout te gaan.

Tot en met log-meldingen die gewoon niet kunnen. Elk FritzOS heeft dit probleem, over alle apparaten....en ik vermoed de Firewall....op naar de volgende crash.

Er is bijna niets dat nog aanstaat in de Fritzbox....en de firewall staat ook al uit....blijft die nu wel stabiel? :bang:

IPFIRE loopt gewoon, maar heeft wel enorm grote IP-block-port-drop-tables....pagina's aan een stuk. Maar geeft ook best wel veel attacks/ddos pogingen aan....maar die blijft overeind (tot hiertoe).

Ik heb dit ook gemeld aan AVM en EDPNET....afwachten....hopelijk fixen ze het.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 510 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Joop schreef: 1 maand geleden Deze keer heeft AVM WEL gereageert op mijn zoveelste ticket; of we het over de telefoon konden bespreken.
Nu heb ik dat afgeslagen. Met de reden dan ze hun firewall moeten fixen, want vanaf daar lijkt alles fout te gaan.
Dat is nochtans de beste manier om met gerichte vragen het probleem te vinden
Joop schreef: 1 maand geleden Ik heb dit ook gemeld aan AVM en EDPNET....afwachten....hopelijk fixen ze het.
Ze zullen rap zijn als je weigert telefonisch mee te werken. :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Joop
Member
Member

Bericht

Eindelijk!!!! AVM heeft het probleem met de Firewall die het veroorzaakt gevonden. :banana:

Lees even mee:
Thanks for replying,

So you have various issues, that I have now internally forwarded your enquiry to our developers for further investigation on this matter. As far as your reported issue is reproducible and on our part solvable, we will provide a solution with a forthcoming FRITZ!OS update for your FRITZ!Box. If we have any further questions or can offer any quick solution, we will get in touch with you again.

Note:
By enabling the push service "New FRITZ!OS", you will be automatically notified by email when a new update is available.

Kind regards,
Neil (AVM Support)
Blijkbaar heeft hij mijn oude en nieuwe tickets opnieuw onderzocht en de Fritzbox onder stress gezet....waarbij het naar een paar uur of soms dagen optreed.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Lees deze zinnen nog eens: So you have various issues, that I have now internally forwarded your enquiry to our developers for further investigation on this matter. As far as your reported issue is reproducible and on our part solvable, we will provide a solution with a forthcoming FRITZ!OS update for your FRITZ!Box.
Joop
Member
Member

Bericht

Er is wel wat meer mail heen en weer gegaan, waaronder uitgebreide rapporten etc. Neil heeft blijkbaar alle tickets opgevraagd en kan mijn problemen reproduceren. Aan de basis van alle problemen ligt de firewall van de Fritzbox onder hoge stress. Doordat het gesloten code is kan ik slechts uittesten wanneer en hoe het gebeurd en dat melden.
Zo zijn er vele problemen met diverse Fritzboxen naar boven gekomen, die ik op ELKE box kan veroorzaken. Zelfs op de oudere FritzOS die wel stabieler is, maar ook de problemen heeft. Dat gaan ze nu dus fixen. We zullen zien wat er komt. In elk geval nemen ze het nu wel serieus, waar ze het al meer dan 6 maanden niet deden.

Toegevoegd na 4 uren 9 minuten 17 seconden:
Re: Stabiliteitsproblemen Fritz!Box
Voor de goede orde, ik kaart dit probleem al aan sinds de 7390 en de 7490...het is niet nieuw.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Joop
Member
Member

Bericht

Ondertussen hebben ze de 08.01 firmware uitgebracht en heel veel zaken gefixed.

Ze hadden me beloofd de zaken rond de firewall/portforward aan te pakken, ben benieuwd....hij draait nu een paar uur en nog geen problemen opgemerkt.

Fingers crossed :-)
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 264 keer
Bedankt: 533 keer

Bericht

Hier een 7590AX. Verder verspreid in huis 3 repeaters 1200AX. Een aantal toestellen (mr handsfree speakers, pelletkachel, homewizard stroomteller en wifi van de Huawei omvormer) draait op 2,4ghz, de rest op 5ghz. Onlangs viel op dat een speaker verbinding maakte met de FB om die kort nadien te verbreken en opnieuw verbinding te maken. Ik kreeg veel last van hickups tijdens het afspelen van muziek. Ik zag tot mijn verbazing dat de belasting op 2,4ghz ruim 80% was. Wat ook opviel: alle netwerk apparatuur op 2,4 ghz was niet met de FB verbonden maar verliep langs 1 van de repeaters.
Alle repeaters van de stroom gehaald en speakers uitgeschakeld en weer ingeschakeld om ze te “verplichten” verbinding te maken met de FB, helaas zonder succes. De 2,4ghz bleef onbereikbaar. Dan maar de FB herstart en probleem was opgelost, de toestellen maakten weer rechtstreeks verbinding met de FB. Een tweetal weken later weer van dat. 80% of meer belasting op de 2,4ghz en niks op die frequentie rechtstreeks met de FB verbonden, wederom via de repeaters. Wifi op de FB uitgeschakeld en weer ingeschakeld en probleem was opgelost. Ik ga er van uit dat het over afzienbare tijd weer van dat gaat zijn. Ik vermoed dat er een serieus probleem is met de 2,4ghz frequentie op de FB maar ik heb hier nog nergens iets over gelezen. Tenzij 3 repeaters in huis overkill is en dat daar de oorzaak van het probleem ligt.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Joop
Member
Member

Bericht

Ik heb datzelfde voorgehad met de 7490, waar Wifi gewoon compleet gek werd.
Dit heeft overigens niets met mijn probleem te maken.

Maar ik heb wel wat tips:

1. Zet je kanalen op 2.4/5 gewoon vast met de hand, veelal is 6/44 het beste, want boven de 50 kan radar je verbinding verbreken en daar heb je last van, onder de 50 op 5GHz blijft die gewoonlijk stabiel en snel.

2. Zet je 2.4GHz rekening-houden met je buren af, zeker als je niet in een flat woont, in gewone woonwijken kan je die aflaten.

3. Repeaters is een apart geval, je moet die niet altijd proberen aan de Fritzbox te hangen, je hangt de eerste aan de Fritzbox (kijk de mac-adressen na!!!) maar de andere repeaters kunnen vaak een beter signaal krijgen van een andere repeater. Het probleem is als je alle repeaters direct aan de FB wil hangen maar ze horen die niet/amper, dan gaan ze zenden terwijl er anderen ook aan het zenden zijn, zo genereer je vrij snel congestie.

Zie mijn voorbeeld...waar ik een 7590 als repeater gebruik, van een repeater....en ja het is allemaal in Mesh.
Schermafdruk op 2024-12-16 18-40-36.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 264 keer
Bedankt: 533 keer

Bericht

Kanalen staan al sinds het begin ingesteld op 6 en 36. Maar omdat je nu radar vermeldt, wordt het nóg gekker. Ik was het vergeten te vermelden. Ondanks de handmatige instelling van de wifi kanalen gebeurt het dat ik in de logfile zie “radar gedetecteerd, voorlopig ander kanaal in gebruik” of iets dergelijks. Terwijl dat hoegenaamd compleet onmogelijk is als je kanaal 36 gebruikt op de 5ghz.
Op mijn vorige FB 6890 LTE had ik een gelijkaardig probleem.
Bedankt voor de tip over de repeaters. Als de storing zich nog eens voordoet haal ik meteen alle repeaters van de stroom en wacht ik af.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Joop
Member
Member

Bericht

Ik heb dat ook gezien, maar op 44 niet meer. Maar om terug te komen op de repeaters, je kan ze in cascade zetten, en daarna in Mesh opnemen alsof ze direct aan de FB hangen. Schrijf de Mac-adressen van je Wifi op. Kies Wifi -> Wifi-Netwerk en ga dan helemaal naar onder, hier kan je de Wifi-mac adressen zien.
Ga dan in je repeaters: Kies Thuisnetwerk -> Individuele instellingen (ergens in de tekst) -> Kies dan waar het beste signaal vandaan komt in je eigen netwerk via Wifi.
Verbind daar je repeater mee.....en als laatste doe de Mesh zoals normaal....ook al is het cascade.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Joop
Member
Member

Bericht

Ik heb ondertussen mijn bevindingen van OS 08.01 doorgegeven aan AVM en ook dat het WEL stabiel is bij hoge belasting.
Niet vertraagd en gewoon netjes blijft lopen, zonder crashes, onderbroken PPPoE sessies of andere narigheid.

Het volgende schreven ze me terug:
Thanks for your latest feedback Joop,

I am ever so happy to read that FRITZ!OS 8.01 appears to be rock solid - Fantastic! Thanks for the information about the DSL module regarding RFi with XXm signals.
I have forwarded your enquiry and comments to our developers so that they can also implement the optimisations in a FRITZ!OS 8.01 for the other FRITZ!Boxes as well and evaluate the DSL issue, so they can provide a fix with a future update. If we have any further questions or can offer any quick solution, we will get in touch with you again.

All the best to you, and have a wonderful Christmastime.

Kind regards,
AVM Support
Namen heb ik verwijdert, want dit is niet de gewone support waar je steeds terecht komt :-D

Met wat geluk zullen ze rap de andere boxen ook op 08.01 brengen.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Joop
Member
Member

Bericht

We zijn nu 2 weken verder en FritzOS 08.01 blijft probleemloos en stabiel lopen. Geen klachten van.

Normaal had ik echt al enorme problemen gehad. Niks, totaal niks. :banana:
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
bralm
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

AVM is niet meer wat het geweest was. Ook veel stabiliteitsproblemen gehad met de FRITZ!Box 5530 Fiber, voornamelijk als er veel gelijktijdige actieve connecties waren. Uiteindelijk een upgrade gedaan naar de FRITZ!Box 5590 Fiber.

Verder ook een FRITZ!Repeater 1200 AX verbonden als LAN bridge met een FRITZ!Box. Deze doet spontane reboots meerdere keren per dag. Troubleshooting geeft aan dat WiFi 6 op 2.4 GHz en 5 GHz frequenties actief is (wat normaal is) en dat ding tegen 100% load zit en het gewoon begeeft. Als ik enkel 2.4 GHz gebruik werkt alles perfect, maar traag. Als ik enkel 5 GHz gebruik werkt alles tot DFS begint en heel het netwerk eruit gaat zonder 2.4 GHz fallback. Je kan de FRITZ!Repeater 1200 AX niet dwingen om enkel frequenties te gebruiken waarop geen DFS van toepassing is TENZIJ je het land aanpast naar 'Other'.

'Made in Germany' is niet meer wat het was. Ik hoop dat hun toekomstige WiFi 7 hardware toch wat beter werkt.
Joop
Member
Member

Bericht

Ik heb de 3000AX repeaters en die gingen ook eerst onderuit, maar ik heb daar een oplossing voor gevonden.
Zet de 2.4GHz bandbreedte deling uit, zo blijft die altijd de maximale bandbreedte gebruiken en zet je kanaal op 6.
Kijk het even een paar dagen aan, want je buren staan meestal op automatisch en verhuizen wel naar 1 of 11.

Als voor 5GHz, ik heb die vast gezet op kanaal 44, want op de lage kanalen tot 48 (dacht ik) heb je geen DFS, de bandbreedte is wel iets lager maar meer dan hoog genoeg.
Doordat DFS daar niet werkt valt de boel niet uit.

DFS is bij mij een ramp, Kleine Brogel en Regenradar in Hechtel die constant DFS in gang laten schieten.
De lage 5GHz kanalen zijn DFS vrij.
Are All 5GHz Channels Subject to DFS?

No, not all channels in the 5GHz band are subject to DFS. The channels that are exempt vary from country to country, as dictated by local regulations. In the UK/EU, channels 36, 40, 44 and 48 are not subject to DFS. However, all remaining channels are subject to DFS. In the USA, channels 36 - 48, together with 149 - 165 are exempt from DFS operation, with all remaining channels requiring DFS operation. (Check your local spectrum regulation authority for the latest information for your country).
https://wifinigel.blogspot.com/2018/05/ ... s-dfs.html

Ook al zegt de Fritz dat die op DFS checked, op die kanalen werkt die niet. En zet je de boel in Mesh dan reguleert je Fritzbox repeaters automatisch op dezelfde kanalen.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
Joop
Member
Member

Bericht

Juist gezien, veel boxen zoals de 7530AX en de 7590AX hebben ondertussen de 08.02 versie staan:

https://download.avm.de/fritzbox/fritzb ... /fritz.os/
https://download.avm.de/fritzbox/fritzb ... /fritz.os/

Denkelijk zullen de andere boxen ook spoedig volgen. Kan deze update enorm aanbeleven.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet