Wel hij vloog er weer uit. Nu ben ik zeker dat de Fritzbox hoge aantallen connecties NIET kan verwerken.
Want ik heb lopen testen met NTP-monitors uit te zetten alsook NTP-servers en dan vallen de connecties enorm terug en worden de Fritzboxen terug stabiel in VDSL2 connecties, jitter, pingtijden etc.
Het ligt gewoon aan de Fritzbox die het niet aankan, de 7530AX / 7590 / 5690Pro niet, als je duizenden connecties hebt.
De CPU kan gewoon niet volgen en lijkt de DSL-chip buffers niet op tijd te legen, blijf je door pushen dan crashed de hele Fritzbox en herstart.
Na een paar uur is het al prijs.
Dus ik heb nu een Zyxel VMG4005-B50A aangekocht, die staat standaard in Bridge (wel even de Firewalls uitschakelen) en dan tegen de Fritzbox zeggen dat je aan een Fiber ONT hangt.
Nu al 3 dagen een stabiele en snelle verbinding en ook de Fritzpagina's zelf blijven snel reageren en vertragen niet.
Het Zyxel modem geeft ook geen enkele error aan. Lijnsnelheid is 150/45...wat het profiel 100/40 geeft, probleemloos.
Ik kwam achter die Zyxel nadat velen op het KPN forum in Nederland grote problemen hebben en lossen het allemaal op door een Zyxel er voor te plaatsen.
Conclusie tot hiertoe.....de Fritzbox is niet goed als je vele UDP/TCP connecties hebt draaien, ze gaan gewoon onderuit....is het een bug? Ik weet het niet.
AVM is en blijft doof voor het probleem, want alle boxen die ik heb gaan onderuit.
Mijn vermoeden is dat de vele errors die de Fritzbox aangegeven worden zelf door de Fritzbox veroorzaakt worden onder hoge belasting en niet door de lijn.
Kan het elke keer opnieuw genereren. Iemand zei dat je consumer-apparatuur zo niet mag gebruiken, sorry ik vind dat onzin, een modem van 200 euro en meer moet dit gewoon kunnen.
De Zyxel kost slechts 115 euro en kan veel meer dan de Fritzbox op DSL-gebied, waaronder bonding of bitswap kan je gewoon uitzetten. De Zyxel is op modem-gebied zoveel beter. De rest niet hoor. Maar een Fritzrouter met Zyxel-modem lijkt tezamen toch wel de beste combinatie.
EDPnet heb ik op de hoogte gesteld, en nu draaien de servers enkel IPv4, als dit een week stabiel is, dan IPv6 er eens bijsteken, dan gaat de load helemaal door het dak
Mijn advies, heb je dit probleem ook, zet er eens een Zyxel voor als modem
https://tweakers.net/productreview/2831 ... -b50a.html
Groeten Joop.
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 1x EDPnet 1€ / 1x Digi 5€
MeshDevices Fritz 7590 / 1260 / 2x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS