Ben aan het overwegen om naar edpnet te overstappen en een jaar genieten van 32€ / maand in plaats van 40 € voor dezelfde snelheden (100/40) van mobile vikings.
Ik weet dat ik viking punten weg sta, maar zo veel koop ik toch niet online.
Het enigste wat ik wel afvraag, is de fritzbox router een meerwaarde? (de FRITZ!Box 7530 AX)
Heb nu een b-box 3v+ en als de fritzbox fiber kan ontvangen en de b-box niet dan is het in mijn ogen wel goed voor de toekomst?
De fritzbox heeft ook wifi6, en de b-box 3v+ niet denk ik?
mobile vikings naar edpnet, fritzbox?
-
- Starter
Bij de FRITZ!Box 7530 AX heb je controle over praktische alles, dus kan je bv heel gemakkelijk DNS servers veranderen en niet op elk toestel moeten veranderen (ik geef maar een voorbeeld).
Zoals je ook zei, is het goed voor futureproofing als je fiber zou kunnen krijgen.
Zoals je ook zei, is het goed voor futureproofing als je fiber zou kunnen krijgen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 453 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Voor de ene is dat een meerwaarde, voor de andere totaal onbelangrijk.
Waarom ik het handig vind:
Je kan de DNS zelf kiezen waardoor het eenvoudiger is om met een AdGardHome of PiHole je gehele verkeer te filteren op reclame.
Met enkele kliks kan je je mobiele toestellen een VPN naar je thuisnetwerk geven waardoor je ook die toestellen over je filter kan laten lopen.
Waarom ik het handig vind:
Je kan de DNS zelf kiezen waardoor het eenvoudiger is om met een AdGardHome of PiHole je gehele verkeer te filteren op reclame.
Met enkele kliks kan je je mobiele toestellen een VPN naar je thuisnetwerk geven waardoor je ook die toestellen over je filter kan laten lopen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 101 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Bij vdsl xl heb je geen activatie kost tot eind deze maand nog leuke extra
Bbox kan even goed je kan eventueel later switch en naar een Fritz of tussentijds een 2de hands zoeken
Bbox kan even goed je kan eventueel later switch en naar een Fritz of tussentijds een 2de hands zoeken
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
- Bedankt: 25 keer
Je hoeft geen fiber te 'ontvangen', initieel zal je nog altijd een ONT van Proximus krijgen die het glasvezelsignaal omzet. Hier op glas bij Edpnet, en daar hangt dat Proximus-kastje ook naast. Zodra de specs vrijgegeven worden en dappere gebruikers hebben bevestigd dat bv. deze GPON stick werkt gaat de ONT er hier ook uit, mijn router heeft een SFP+ cage.
Laatst gewijzigd door Borromini 2 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 871 keer
- Bedankt: 3316 keer
- Recent bedankt: 33 keer
Tenzij je deze niet inlevert en de kosten betaalt aan Proximus (50€ ?)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 101 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ergens vindt je wel een 2de hands bbox voor een 10 tje en wie weet wel hier op het forum
Anderzijds ik zou niks anders willen dan een Fritzbox juist goed nadenken welk model je koopt enz ivm wifi 7 standaard enz maar Fritz moet die nog uitbrengen dacht ik.
Opzich zit je met een 7530AX of 7590AX gewoon goed wifi6
Anderzijds ik zou niks anders willen dan een Fritzbox juist goed nadenken welk model je koopt enz ivm wifi 7 standaard enz maar Fritz moet die nog uitbrengen dacht ik.
Opzich zit je met een 7530AX of 7590AX gewoon goed wifi6
Internet = EDPnet
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Bij het bestellen kan ik wel kiezen? Met fritzbox of zonder. Als je zonder kiest krijg je een lijst van compatibele routers en bbox 3 staat daar tussen
Ahzo, die omzetting is toch jammer eigenlijk?Borromini schreef: ↑2 weken geleden Je hoeft geen fiber te 'ontvangen', initieel zal je nog altijd een ONT van Proximus krijgen die het glasvezelsignaal omzet. Hier op glas bij Edpnet, en daar hangt dat Proximus-kastje ook naast. Zodra de specs vrijgegeven worden en dappere gebruikers hebben bevestigd dat bv. deze GPON stick werkt gaat de ONT er hier ook uit, mijn router heeft een SFP+ cage.
Dus het zal zo zijn dat fiber over coax zal gaan (of iets anders) ik dacht best case scenario dat we rechtstreeks een fiber kabel in de router kunnen steken, en dat we genieten van 100% glas
internet: Hey! 150/15 - 29€/m
GSM: Hey! Mobile S - 7€/m
GSM: Hey! Mobile S - 7€/m
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 453 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Daarmee geven ze gewoon aan dat je die kan gebruiken.
Niet dat proximus die niet terug vraagt.
Bij edpnet krijg je een fiber signaal in huis. Een klassieke modem/router kan dat niet lezen, dus plaatst proximus een modem in je technische ruimte (klein bakje). Die verbind je dan via utp met jouw router.
Niet dat proximus die niet terug vraagt.
Je bent dingen door elkaar aan het halen. Telenet verkoop "fiber-over-coax", wat dat ook mogen zijn.Dus het zal zo zijn dat fiber over coax zal gaan (of iets anders) ik dacht best case scenario dat we rechtstreeks een fiber kabel in de router kunnen steken, en dat we genieten van 100% glas
Bij edpnet krijg je een fiber signaal in huis. Een klassieke modem/router kan dat niet lezen, dus plaatst proximus een modem in je technische ruimte (klein bakje). Die verbind je dan via utp met jouw router.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 871 keer
- Bedankt: 3316 keer
- Recent bedankt: 33 keer
Ken je het verschil tussen een MODEM en een ROUTER?michaelbelgium schreef: ↑2 weken geleden Ahzo, die omzetting is toch jammer eigenlijk?
Dus het zal zo zijn dat fiber over coax zal gaan (of iets anders) ik dacht best case scenario dat we rechtstreeks een fiber kabel in de router kunnen steken, en dat we genieten van 100% glas
Je kan een fiber kabel nooit rechtsreeks in een router steken, net zoals je ook geen coax kabel, DSL kabel of 4G signaal in een router kan steken.
Glasvezel, coax, DSL, 4G zijn transport media, er moet dus altijd een "omzetting" gebeuren.
Daarvoor heb je een modem nodig (= mediaconverter).
Wat wel mogelijk is, is een router met ingebouwde modem.
Voor glasvezel is dat dan een router met een SFP slot, waar je een XGS-PON module (= fibermodem of ONT) kan insteken.
Net zoals je routes hebt met ingebouwde kabelmodem (Telenet), of met ingebouwde DSL modem (B-box) etc ...
Voorlopig moet je dus een router aansluiten op de Proximus fibermodem/ONT (RJ45)
Vanaf 1/11 kan je een eigen modem aansluiten (een aparte ONT of een XGS-PON SFP module
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).