MOCA Adapters

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 239 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik wou het topic ivm de nieuwe ip tv-box niet verder 'bevuilen' vandaar een nieuw topic over coax.

Zoals jullie misschien gelezen hebben, zijn mijn 2 tv-boxen vervangen door ip-tv boxen. Ik dacht aanvankelijk cat 7 ethernet kabel door de wachtbuizen te laten trekken naar de verschillende inbouw coax aansluitingen die ik dan natuurlijk moet vervangen door ethernet inbouw kastjes.

Op het intenet lees ik nu artikels over MOCA adapter en zelfs switches waarmee je al je coax kabels op een soort switch aansluit en op het eindpunt ook een adapter aansluit waardoor coax eigenlijk een netwerkkabel wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Dank alvast voor jullie reacties.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 790 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bericht

Ik heb dit geïnstalleerd bij mijn schoonbroer waar er coax lag maar geen utp. Werkt zeer goed en betrouwbaar.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3448 keer
Recent bedankt: 47 keer

Bericht

Als je de zoek functie gebruikt, vind je hier op het Forum verschillende posts over Moca (2.0).

Jammer is de bekendste producent van Moca (Hirschmann) recent failliet gegaan.
Tenzij een vlugge doorstart zou de stock bij de verdelers wel eens vlug kunnen op raken.

Voor het aansluiten van 2 TV Boxen via Moca heb je dus 3 adapters nodig...

Er bestaan uit uitvoeringen met een F-connector, of met een IEC connector...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
keerekeerweere
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Bericht

ik gebruik al een paar jaar 2 hirschmann moca 1gb adapters voor een verbinding naar ons tuinhuis. destijds een setje via 2dehands kunnen aankopen. was de bedoeling om sat-tv over die coax te gebruiken, maar dat is er nooit van gekomen en sinds een paar jaar wou ik er een extra wlan access punt in het tuinhuis installeren. ik wou evenees de coax eruithalen en een ethernet in de plaats steken, maar de coax draad zat gewoon muurvast.

de moca adapters doen het zeker goed. je kan er zefls vlan tagged frames over sturen. miniem nadeeltje is de ping tijden is een klein beetje hoger dan bij gewone ethernet. tenzij je echt heel snelle reactie tijd wil, zoals gaming of real time streaming is het verwaarloosbaar.
Orange Internet Giga fiber 1000/50 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dank voor jullie postst ! Ik heb één TP-Link switch in de living die rechtstreeks van de modem komt en waarop ook de ip TVbox is aangesloten. Ik zou van de coax aansluiting ook omtoveren tot een ethernet connectie en ik zie nog toestellen van Hischmann op de site van 'BOL'. Ga er vandaag nog eentje bestellen.
Hirschmann is toch altijd de toonaangevende fabrikant geweest van coax materialen.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

koenraaddeconinck schreef: 30 jun 2024, 09:59. Ik zou van de coax aansluiting ook omtoveren tot een ethernet connectie en ik zie nog toestellen van Hischmann op de site van 'BOL'. Ga er vandaag nog eentje bestellen
Om een coaxaansluiting om te toveren tot een ethernet connectie heb je 2 Moca adapters nodig: een aan de modem, en een aan de TV-box
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
7zp
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

Heb een maand geleden twee maal 'GoCoax 2.5' gekocht, heeft 2.5Gbit poorten, nog geen last gehad van disconnects of dergelijke. Link tussen beiden over 45 meter coax is 3.2gbit.

Plug and play, reken wel 4ms extra latency toe.

https://www.amazon.com.be/dp/B08XP8MMFG ... ct_details

Het enigste jammerlijke tov rechtstreekse kabels is dat er extra sluip verbruik is om die twee adapters online te houden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hey MinisForum GK41 (OPNsense), Netgear R7800 (OpenWrt), TP-Link C6 (OpenWrt)
Linux Mint 22, AMD 5700x, 64GB DDR4 3200MHz, Nvidia RTX 4060Ti 8GB
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 413 keer
Bedankt: 99 keer

Bericht

Ook hier heel goede ervaringen: ik heb een aantal jaar geleden deze gekocht en dat werkt sindsdien zonder enig probleem.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

@butskristof Hartelijk dank ! Heb deze ondertussen al besteld omdat ik zoek was naar een set geschikt voor + 1Gbps snelheid. Kwestie van toch iets of wat klaar te zijn voor de toekomst, voor zover dit kan in iets dat hypersnel evolueert ...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
Bedankt: 355 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

philippe_d schreef: 29 jun 2024, 11:50 Jammer is de bekendste producent van Moca (Hirschmann) recent failliet gegaan.
Zijn er überhaupt andere producenten van MoCA ? Destijds toen ik zocht naar MoCA spullen, vond ik alleen Hirschmann.

Dat gezegd zijnde hier uiterst tevreden van hun MoCA adapters. Heb er 3 in gebruik om 2 kamers met de garage (Telenet modem) te verbinden. Is gewoon 100% stabiel (draait al meer dan een jaar zonder dat ik enig probleem gehad heb) maar ook nog eens enorm snel. Ver superieur aan de veel populairder Powerline oplossingen.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Tomby schreef: 01 jul 2024, 11:50 Zijn er überhaupt andere producenten van MoCA ? Destijds toen ik zocht naar MoCA spullen, vond ik alleen Hirschmann.
MoCA is een internationale standard van de "Multimedia over Coax Alliance"

Ja, er zijn dus meerdere fabrikanten die een MoCA certificaat hebben.
Er bestaan zelfs kabel modems met ingebouwde MoCa :wink: .
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik weet dat het een standaard is, maar toen ik een paar jaar geleden MoCA producten opzocht, vond ik echt enkel Hirschman spul (en idd ook modems en coax-versterkers met MoCA ingebouwd). Nu, momenteel ook niets nodig, en zoals al gezegd werkt het eigenlijk perfect.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Die 'LUSTER' MOCA- adapters werken inderdaad feilloos. Het verlies in snelheid en de toegenomen latency zijn compleet verwaarloosbaar en zonder merkbaar effect.

Een 2° overbuur heeft zijn 2 ip-tv boxen geïnstalleerd waarvan 1 draadloos op de kamer van de kids maar hij zou die liever ook bekabeld zou zien. Naast mijn storingvrij TN, is ook het definitief verlaten van coax bekabeling, een belangrijk argument geweest.
Met een MOCA-adapter neem je terug een coax in gebruik en krijg je niet alleen terug een bakje erbij, maar ook een bijkomende ethernet kabel.

Hij zou ipv van MOCA-adapters liever een goede powerline adapter aankopen. Ik heb al meer cons dan pro's gelezen op dit forum en andere sites over powerlines.
Ik heb hem dit ten stelligste afgeraden ... Kunnen jullie dit volgen? M.i. dus MOCA adapter te verkiezen boven powerline als algemeen principe.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 196 keer

Bericht

MoCA-adapters genieten sowieso de voorkeur aangezien die een eigen kabel hebben (de bestaande coax-kabel) waar Powerline het medium deelt en mogelijks storing introduceert op andere toestellen. Powerlines kunnen als er geen directe kabel ligt, maar igv. MoCA ligt die er dus.
Computer(k)nul
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

@Sinna: bedankt !
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

koenraaddeconinck schreef: 09 jul 2024, 08:21 Ik heb hem dit ten stelligste afgeraden ... Kunnen jullie dit volgen? M.i. dus MOCA adapter te verkiezen boven powerline als algemeen principe.
Aankoop advies geven aan een gebuur is altijd een beetje delicaat. Het kan verkeerd uitdraaien :-)
Je weet bijvoorbeeld niet in welke staat zijn oude coax verkeerd :wink:

Maar in principe heb je gelijk: Moca is veruit superieur in vergelijking met een Powerline.
Het hangt ervan af wat je wilt bereiken: een performant gigabit lokaal netwerk, of gewoon de aansluiting van één TV-Box?
koenraaddeconinck schreef: 09 jul 2024, 08:21 Een 2° overbuur heeft zijn 2 ip-tv boxen geïnstalleerd waarvan 1 draadloos op de kamer van de kids maar hij zou die liever ook bekabeld zou zien
Vraag is waarom. Indien er voldoende goed WiFi signaal is, dan zal de TV-Box perfect werken...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik heb hem aangeraden om nog even te wachten met aankoop van een MoCa adapter omdat - inderdaad - zijn ip tv box van TN goed werkt en ook bij het uitvoeren van een diagnose alles OK is.

Het gaat inderdaad enkel om de aansluiting van een ip tv box en niet zo zeer de aanleg van een gigabit netwerk. Vandaar ook mijn vraag inzake Powerline vs een MoCa adapter. Dacht dat deze laatste in zijn geval wat overkill zou zijn.

Nogmaals dank voor de adviezen Philippe !
yezzer
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 14 keer

Bericht

Mijn setje in 2021 aangekocht via Amazon en nog steeds tevreden van, werkt nu al 3 jaar zonder problemen.
zoek dus in amazon.com naar "DIRECTV Broadband Deca Ethernet to Coax Adapter - Third Generation"

dit zijn er die je via een usb aansluiting stroom dient te geven (lees goed in de gebruikersreviews/ratings hoe je dat moet aanpakken: bij mij krijgen ze hun stroom via de usb uitgang van een RPI)
https://www.amazon.com/dp/B01AYMAV1Q?p ... t_details

en dit is een identieke set met de power adapters erbij geleverd, dus plug & play zonder 'miserie' om ze van stroom te voorzien.
https://www.amazon.com/PACK-Broadband- ... 68&sr=8-2
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bedankt ! Deze prijzen zijn ook al meer verteerbaar.
Zijn coax is dubbel afgeschermde Hirschmann.

Lijkt me dus het proberen waard want hij wil toch een bekabelde oplossing tout court.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Wat stroom betreft: bij mij was er langs beide kanten van de aansluiting een PoE switch dus die voorzien mijn bakjes van stroom. Eenvoudige PoE splitter (ethernet -> ethernet + micro USB) en een adapter en stopcontact uitgespaard.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat is ook weer waar. Dank voor de tip !
Kun
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Is de GoCoax 2.5 een goeie MoCa en past de coax kabel in de de coax poort van de NIU van Telenet? Telenet heeft een paar jaren geleden de NIU vervangen met een nieuwe.

Het is een Amerikaanse merk dus ik hoop dat ze goed werken. Zit er een coax kabel in de doos of moet ik zelf eentje kopen, want ik zie geen coax kabel bij de foto's of beschrijving.

https://www.amazon.com.be/-/en/Ethernet ... 8MMFG?th=1

Best wel raar dat Telenet nog altijd geen eigen MoCa aanbiedt, ze houden van coax maar niet genoeg om een eigen product aan te bieden.

Trouwens wat voor latency krijgen jullie met de MoCa? En stijgt de latency als je de MoCa verbindt met een router en je pc verbindt met dezelfde router?
ISP+TV: TN
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Kun schreef: 1 maand geleden Is de GoCoax 2.5 een goeie MoCa en past de coax kabel in de de coax poort van de NIU van Telenet? Telenet heeft een paar jaren geleden de NIU vervangen met een nieuwe.
MoCa is een internatioanle standard, deze zal wel goed zijn.
Maar je moet hiermee een point-to-pont verbinidng maken.
Dus de ene sluit je aan op de kabel naar de kamer, de andere sluit je aan op het einde van deze kabel
Kun schreef: 1 maand geleden Zit er een coax kabel in de doos of moet ik zelf eentje kopen, want ik zie geen coax kabel bij de foto's of beschrijving.
Volgens de beschrijving zit er alleen een etherkabel bij.
Hoe/waar wil je die aansluiten?
Kun
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Een MoCa verbinden met de NIU, de netwerkkabel met de modem, en een andere MoCa verbinden met een coax poort in mijn slaapkamer. Ik vind het eentje raar dat de "tv" poort bij mij een vrouwelijke IEC is. In alle andere kamers is de "tv" poort een mannelijke IEC.

Ik hoop dat de MoCa nog altijd gaat werken.
ISP+TV: TN
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 204 keer
Bedankt: 650 keer

Bericht

Dat klinkt niet juist als opstelling.

De MOCA adapter komt tussen je modem/router en je device te zitten.
Dus bv:
NIU >coax> modem/router >utp> MOCA >coax> MOCA >utp> device

Het is gewoon een media converter die je binnenhuis coax gebruikt om een ethernet signaal op te zetten (dus van UTP naar coax en dan terug naar UTP).
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Kun schreef: 1 maand geleden Een MoCa verbinden met de NIU, de netwerkkabel met de modem, en een andere MoCa verbinden met een coax poort in mijn slaapkamer. Ik vind het eentje raar dat de "tv" poort bij mij een vrouwelijke IEC is. In alle andere kamers is de "tv" poort een mannelijke IEC.
Beste resultaat zal zijn:
  • beneden: de coax die nu naar jouw slaapkamer loopt afkoppelen van de NIU en op de Moca aansluiten. Dat is gewoon een F-connector, hier heb je geen extra coax kabel voor nodig.
  • boven:
    - ofwel een gewone coax TV kabel (ene kant IEC-M, andere kant IEC-F) en daarop een adaptertje (F-connector male naar IEC)
    voorbeeld: https://www.allekabels.be/antenneverste ... ekker.html
    - of beter nog: een F-connector rechtsreeks aanbrengen op de coax
De TV poort op een coax wandcontactdoos is normaal IEC vrouwelijk.

PS. De frequenties die Moca gebruikt (1125-1675 MHz ) is een ander spectrum dan de TV signalen (5-900 MHz). Het kan gebeuren dat de wandcontactdoos een verzwakking geeft voor deze hogere frequentieband.
Vandaar het advies om de Moca adapter rechtsreeks met de coax te verbinden.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De gocoax adapter die je linkt kan je inderdaad enkel gebruiken om de bestaande coax-kabel te gebruiken als netwerkkabel.
Met deze set kan je wel het nieuwe "netwerksignaal" bovenop het bestaande TV-signaal zetten zodat je ook nog gewoon een televisie kan aansluiten zoals nu het geval is. Dan is het inderdaad de opstelling zoals je zegt: vanuit de NIU én de router naar de moca, via de kabel tot in de kamer naar de andere moca, en van daaruit naar je televisie.

Als ik me niet vergis brachten de adapters een kleine beetje meetbare latency met zich mee: iets in de grootteorde van 3-5ms. De verbinding was wel echt rock solid in tegenstelling tot powerline adapters of wifi.
Voor een goed bod mag mijn set weg trouwens, ik ben verhuisd en heb ze nu zelf niet meer nodig.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef: 1 maand geleden Maar je moet hiermee een point-to-pont verbinidng maken.
Dus de ene sluit je aan op de kabel naar de kamer, de andere sluit je aan op het einde van deze kabel
Dat klopt volgens mij niet. MoCA is shared-medium net zoals Powerline.
Ik zou nog eens mijn concrete setup moeten bekijken, maar ik gebruik dus 3 MoCA adapters: 1 verbonden met de NIU, en van de andere NIU outputs gaan coax-kabels naar onze living en home-cinema waar ik ook telkens een MoCA adapter heb.

Als je echter slechts 2 punten wil verbinden is het inderdaad gewoon het simpelste van NIU -> korte coax (nieuw) -> MoCA -> interne coax -> MoCA te doen.

Toegevoegd na 18 minuten 11 seconden:
Kun schreef: 1 maand geleden Een MoCa verbinden met de NIU, de netwerkkabel met de modem, en een andere MoCa verbinden met een coax poort in mijn slaapkamer. Ik vind het eentje raar dat de "tv" poort bij mij een vrouwelijke IEC is. In alle andere kamers is de "tv" poort een mannelijke IEC.
Normaal is het aan de ene kant van de kabel mannelijk en de andere kant vrouwelijk. Een TV zal altijd een vrouwelijke IEC connector hebben, dus wat er uit de muur komt zou mannelijk moeten zijn. Als het vrouwelijk is, is dat mogelijk voor radio bedoeld. Zoals hierboven al iemand schreef moet je oppassen met wanddozen die het signaal op die connectors filteren specifiek voor TV en radio-frequenties. Voor zover ik het me herinner heb ik de mijne (Hirschman RIP) gewoon aangesloten op de TV-connector.

Toegevoegd na 2 minuten 52 seconden:
philippe_d schreef: 1 maand geleden De TV poort op een coax wandcontactdoos is normaal IEC vrouwelijk.
Nope.
Afbeelding
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 93 keer

Bericht

MOCA is duur, vraagt stroom,...

Hier heb ik mijn coax uit de muur/wachtbuis getrokken en zo in 1 keer de utp erin getrokken naar 3 punten in huis.
Misschien ook een tip voor jou :-)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

lirec schreef: 1 maand geleden Hier heb ik mijn coax uit de muur/wachtbuis getrokken en zo in 1 keer de utp erin getrokken naar 3 punten in huis.
Hoe vlot ging had, of beter: hoe lang zaten die draden al in de muren ?
Ik hoor toch ook soms horror verhalen waarbij ze halfweg het trekken ineens helemaal vastzaten en dan heb je helemaal niets meer. Als het lukt, is het inderdaad superieur. Als het mislukt, heb je maar beter een plan B.

In mijn eigen geval zou ik het wel weer kunnen overwegen, want destijds had ik ook nog wel de coax nodig voor TV (digiboxen) maar ondertussen ligt Telenet TV hier al buiten en wordt de coax dus letterlijk enkel voor MoCA gebruikt. Maar ja, nu ik de MoCA toch heb, en dit ook perfect werkt, heb ik ook geen nood meer om eraan te prutsen :).
EDIT: ik zou het wel nog kunnen overwegen voor mijn bureau, waar geen coax, maar wel een telefoonaansluiting toekomt. Alleen vrees ik dat die telefoondraad in de muren mogelijk zeer snel zal doorschieten als je die gebruikt om er CAT6 door te trekken ?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 85 keer

Bericht

Eerst nylon trekdraad bevestigen aan de telefoondraad, en die dan om zijn beurt gebruiken voor UTP, Coax, ...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Tomby schreef: 1 maand geleden Als je echter slechts 2 punten wil verbinden is het inderdaad gewoon het simpelste van NIU -> korte coax (nieuw) -> MoCA -> interne coax -> MoCA te doen.
De Moca adapter die de TS voor ogen heeft maar één coax aansluiting (F-connector).
Het simpelste (voor een P2P verbinding) is dus: MoCA -> interne coax -> MoCA :-)
Alles ertussen is mogelijk verlies.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 93 keer

Bericht

Tomby schreef: 1 maand geleden Hoe vlot ging had, of beter: hoe lang zaten die draden al in de muren ?
7 jaar +- zat het erin, nieuwbouw (een hele domme projectontwikkelaar die dus wel coax steekt anno 2012 maar geen UTP of extra wachtbuizen :roll: )
1x 3 meter omlaag zonder bochten (1e verdiep), maar wel een shared wachtbuis met andere bekabeling => no problem
1x 6 meter omlaag zonder bochten (2e verdiep), maar met nog meer bekabeling in de shared wachtbuis => hier enkele pogingen heen-en-weer nodig gehad
1x 14 meter horizontaal, 2 bochten 90° kort na begin en einde + licht golvend halfweg, not shared => in 1x erdoor met gelijktijdig stevig trekken en duwen. Chance gehad want op het einde kwam de koppeling los. Gelukkig was de kabel op enkel cm na erdoor en kon - met wat licht breekwerk - het trek+duwen verdergaan.

Ik gebruikte bewust hier niet eerst nylon trekdraad: coax is stevig genoeg + voordeel ervan is dat je de coax - als je vastzit - ook een stukje kan terugduwen voor momentum/....
Tomby schreef: 1 maand geleden Ik hoor toch ook soms horror verhalen waarbij ze halfweg het trekken ineens helemaal vastzaten en dan heb je helemaal niets meer. Als het lukt, is het inderdaad superieur. Als het mislukt, heb je maar beter een plan B.
Klopt uiteraard, maar als je niets meer aan de coax hebt, speciaal moc's moet bijkomen mogelijk toch het proberen waard. Worst case: AP in draadloze mesh halfweg ergens plaatsen.
Tomby schreef: 1 maand geleden Alleen vrees ik dat die telefoondraad in de muren mogelijk zeer snel zal doorschieten als je die gebruikt om er CAT6 door te trekken ?
Kijk eerst eens of het toevallig al niet aan CAT5 kabel is die in praktijk gebruikt is.
Zoniet: inderdaad hier eerst nylon trekdraad gebruiken. Coax.