Net de overstap gedaan, maar zeer traag internet

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Tuner111
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 feb 2010, 07:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Hey all,

Vandaag de overstap toch gedaan naar proximus. alle werkt, maar het internet is zeer zeer traag naar mijn gevoel. In de winkel hadden ze me maximaal 86 mbps beloofd met een minimum van 63.

Maar deze avond een testje gedaan en ik heb max 22mbps en 9 a 10 up. Ik woon op een 350 m van de kast..

nog iemand ervaring ermee?
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 982
Lid geworden op: 21 nov 2020, 06:01
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 121 keer

Bericht

Dat is normaal, je lijn/modem moet zichzelf ''trainen'

Gaat relatief snel, gewoon even geduld en zeker je modem niet herstarten.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2182
Lid geworden op: 16 jun 2006, 16:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Lijkt sterk op dit probleem: viewtopic.php?t=65264
Ook toevallig rond de 20Mbps...

Added in 1 minute 25 seconds:
Ah maar dit is geen fiber...
Tuner111
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 feb 2010, 07:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Belgissschenaap schreef: 08 apr 2024, 18:28 Dat is normaal, je lijn/modem moet zichzelf ''trainen'

Gaat relatief snel, gewoon even geduld en zeker je modem niet herstarten.
Ik hoop dat het morgen toch al wat vlotter gaat.. indien tegen het einde van de week nog niet beter. Best Proximus bellen?
Gebruikersavatar
Ratface
Premium Member
Premium Member
Berichten: 580
Lid geworden op: 09 jan 2012, 12:45
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 34 keer

Bericht

Neen, dit proces (DLM=dynamic line management) kan tot 14 dagen in beslag nemen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6144
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1694 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Als het om een VDSL-lijn gaat die nog nooit in dienst was (decennialange ex-Telenet-klant), dan moet je inderdaad de eerste 14 dagen je modem online houden en wachten tot de snelheid van je lijn verhoogd wordt.

Je zit wellicht op het randje van "zone 3" volgens de tabel met snelheidsprofielen: viewtopic.php?t=51035
Dit betekent dat je VDSL-lijn nu op 30/10 Mbps staat en over 14 dagen wellicht op 60/15 Mbps.

Eventueel kan je op termijn in "zone 2" geraken die snelheden tot 100/40 Mbps ondersteunt.
Daarvoor moet je binneninstallatie zich in perfecte omstandigheden bevinden:
  • het binnenkomende koperpaar met blinkende kopereindjes (geen oxidatie) op de zwarte klem van de NTP-contactdoos
  • geen oude telefonie-aftakkingen
  • in vochtvrije en stofvrije omgeving op kamertemperatuur
  • VDSL-modem met bijgeleverde RJ-11-kabel op de NTP-contactdoos aansluiten
Dus mijn advies is 14 dagen wachten tot snelheidsverhoging, daarna eventueel de modem zonder stroom zetten en je binneninstallatie eventueel verder optimaliseren.
Als je uiteindelijk niet kan leven met deze lagere snelheid, zal je terug naar coaxkabel moeten overstappen: Orange, hey! telecom of Telenet
Tuner111
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 feb 2010, 07:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Het gaat idd om een geheel nieuwe aansluiten in een nieuwbouw woning.

Technieker had eerst 2 paar draden getest maar deze faalden altijd, de andere 2 waren wel goed zij hij. dus ergens was er denk ik dan oxidatie op die 2 draadden?

De technieker heeft de modem via een splitter aangesloten op de contactdoos, ik weet niet of dit optimaal is? om eventueel in zone 2 te kunnen geraken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18288
Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 910 keer
Bedankt: 3511 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Bericht

Geduld ...
Als het binnen 2 weken niet beter is, kom dan eens terug :-)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tuner111
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 feb 2010, 07:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

dat is nu net iets wat ik weinig heb :D

Maar goed, 2 weken wachten en dan zien we wel.. anders zal het snel wisselen worden
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2564
Lid geworden op: 10 jan 2016, 12:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Duurt idd 1-2 weken die DLM zelfde hier gehad, jaren inactieve lijn hier en nu mooi profiel eens alles stabiliseert
Internet = Telenet
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 982
Lid geworden op: 21 nov 2020, 06:01
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 121 keer

Bericht

Zo lang wachten, dat is toch eigenlijk te absurd voor woorden?
Zelfs met een jarenlang inactieve lijn, dat moet toch sneller en beter kunnen?

Waarom duurt het zo la'g en wat houdt een snellere opwaardering van de lijn eigenlijk tegen?
Iemand die dit technisch kan verklaren?


Want de OP zit er nu wel nog effe mee en andere mensen zijn dan ook minder snel geneigd de overstap te maken.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6144
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1694 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Proximus wil 100% stabiele internetlijnen aan zijn klanten garanderen. (zodat je modem écht nooit offline gaat!)

De signaalkwaliteit van de lijn wordt nu twee weken aan een stuk geëvalueerd om tot een 100% betrouwbare analyse te komen.
Als de resultaten goed zijn, dan gaat de lijn naar een hogere snelheid.

Als je met deze tijdelijke lagere snelheid niet kan leven, kies dan voor coaxkabel waar instabiele snelheden tijdens de piekuren en regelmatige onderbrekingen de regel zijn.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 878
Lid geworden op: 23 aug 2017, 20:52
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Cfr
https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... atie-60534
@Tuner111 We meten langs onze kant dat de minimum snelheid dat u beloofd werd ondertussen gehaald wordt. Merkt u zelf nog een trage snelheid?
de minimum gegarandeerde snelheid is blijkbaar 70/20 Mbps
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2564
Lid geworden op: 10 jan 2016, 12:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Gewoon geduld hebben, zit niet meer op.

Soms heb je mazzel en zit je meteen met 70mbps profiel hangt af welke zone je zit.

Wat een optie was, je coax abbo gewoon nog laten doorlopen tot erna op de DLM geweest is.

Vooral niet mee knoeien of herstarten mooi afblijven is het best
Internet = Telenet
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 982
Lid geworden op: 21 nov 2020, 06:01
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 121 keer

Bericht

raf1 schreef: 10 apr 2024, 11:31 De signaalkwaliteit van de lijn wordt nu twee weken aan een stuk geëvalueerd om tot een 100% betrouwbare analyse te komen.
Als de resultaten goed zijn, dan gaat de lijn naar een hogere snelheid.
Dat is hoe dlm fungeert, maar waarom 2 weken?
Wat leren ze bij in 2 weken, dat ze niet in 1 week kunnen?
Waarom geen hele maand? Waarom geen 5 dagen? Of stapsgewijs met zelfs verlagingen indien test slecht is?


Ja het kan wel zo zijn, maar is die 14 dagen op enige technische manier onerbouwd. We mogen dat toch in vraag stellen.

Zelfs als het nu zo is, kunnen we dit braaf volgen, maar tegelijkertijd toch ook wel afvragen en zelfs aanklagen
Tuner111
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 feb 2010, 07:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Ik blijf er af zoals me aangeraden wordt hier. niet te min dat ik volgens de medewerker op het px forum wel al 70/20 zou moeten kunnen hebben... Ik wacht af. Ik had op aanraden van vrienden mijn probleem ook daar eens te zetten zodat het mss sneller in orde zou komen.

We zien wel, het lastige is dat er mensen in huis hier de oren van mijn kop zagen omdat ze niet vlot hun ding kunnen doen..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tuner111 10 apr 2024, 15:40, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18288
Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 910 keer
Bedankt: 3511 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Bericht

Belgissschenaap schreef: 10 apr 2024, 14:30 Ja het kan wel zo zijn, maar is die 14 dagen op enige technische manier onderbouwd. We mogen dat toch in vraag stellen.
Zelfs als het nu zo is, kunnen we dit braaf volgen, maar tegelijkertijd toch ook wel afvragen en zelfs aanklagen
Je mag alles in vraag stellen, maar als het de bedoeling is om Proximus "ter verantwoording" te roepen, dan ben je hier aan het verkeerde adres.
Proximus is hier niet aanwezig :wink: .

Dit is een userforum waar gebruikers elkaar proberen te helpen. Onze ervaring leert dat de DLM evaluatie inderdaad tot 14 dagen kan duren.
Het beste advies dat we de OP dus kunnen geven, is om wat geduld te oefenen. Daarmee zal hij het moeten doen :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 03 apr 2018, 10:16
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Bericht

Wat had je voor Proximus vdsl dan @Tuner111 ?
Waarom overstap?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.5_5
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Tuner111
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 feb 2010, 07:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

@TheCeet

Telenet up.

De reden was omdat we met onze gsm's allemaal al bij proximus waren en dus eigenlijk veel meer betaalden dan nodig. Daarom de beslissing genomen om alles onder een dak te nemen. Met de snelheid dat ze me beloofd hadden kwamen we in principe toe tussen de 65 a 80mpbs + de leuke promo was het voor me wel de moment om de andere kant te gaan proberen. Met het idee dat snel (binnen een 2 tal jaar) op fiber te kunnen wisselen eens ze het hier komen leggen (zijn bezig in moorsel,aalst).

ook zijn we afhankelijk van goed internet voor onze gsm's. aangezien ik in een nieuwbouw woon hebben we binnen niks van verbinding zonder internet.

Nu ik geeft het een maandje tijd, maar als het dan nog niet op een cv speed komt zal ik helaas moeten terug gaan naar telenet voor internet + tv. Al moet ik zeggen dat px tv er beter uitziet. het kan mijn idee zijn natuurlijk..
Rocky2014
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 20 nov 2023, 16:41
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Was bij mij int begin ook zo, na 2 weken moet dat in orde zijn.
Voor pc en laptop gebruik ik altijd utp kabel.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 966
Lid geworden op: 07 mei 2011, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 93 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Is uw Speedtest bekabeld of via wifi gedaan?
Tuner111
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 feb 2010, 07:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

met de kabel :)

Met een tussenkomst van verschillende px medewerkers is het nu toch al een pak pak beter!

Afbeelding

nu gewoon DLM zijn werk laten doen en hopelijk gaat het nog wat omhoog, zo zijn we zorgenvrije internetgebruikers :D

Toegevoegd na 22 uren 40 minuten 22 seconden:
Afbeelding

eindgoed al goed

Thanks all ;)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1701
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 85 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik ben benieuwd wat die tussenkomst van de proximus medewerker was.
Een aanbeveling aan jou om iets te controlleren, of een aanpassing aan hun kant waarbij jij zelfs niets moest doen ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Tuner111
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 feb 2010, 07:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Wel ik ben verschillende keren opgebeld geweest door de technische dienst dat ze mijn lijn aan het opvolgen waren. Omdat de lijnwaarden erg goed waren maar de snelheid toch niet goed kwam. Na wat instellingen die zij van hun kant aangepast hebben & ik heb gezien dat er aan de kast iemand van px stond deze week (mss toeval) kreeg ik terug telefoon dat de problemen normaal verholpen waren en ik de modem moest uitzetten voor 1 minuutje.

Na dat alles had ik eerst het 70/30 profiel en nu met DLM 100/30. waar ik blij met ben.. meer hebben we niet nodig. iedereen kan tv kijken/streamen en nog zo veel meer zonder problemen. Ik heb de medewerker die het laatst belde erg bedankt voor alle moeite die alle collega's gedaan hebben.

Laat ons nu hopen dat alles stabiel blijft & ze hebben er bij px een zeer tevreden klant bij :)
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2564
Lid geworden op: 10 jan 2016, 12:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Zeer mooi om te horen , veel plezier en succes
Internet = Telenet
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
*Olivier*
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 maa 2013, 07:19

Bericht

Gisteren terug overgeschakeld van Proximus naar Scarlet.

Ik heb nu dus terug met de B-Box 3 toegang tot de tool. Momenteel kom ik op volgend resultaat uit. Wie kan me vertellen of hier nog enige verandering in kan komen? Welke analyse zien jullie? Bedankt voor de hulp alvast.

De down en upstream current bit, deze zou normaal nog moeten verhogen vermoed ik dan? Bij Proximus haalde ik op zijn max. down current bit 32 en een upload van 4.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   19.999 kbps
Upstream current bit rate:     1.496 kbps

Downstream max bit rate:       40.177 kbps
Upstream max bit rate:         8.668 kbps

Downstream attenuation:        26,6 dB

Downstream noise margin:       17,8 dB
Upstream noise margin:         22,3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            1001 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18288
Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 910 keer
Bedankt: 3511 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Bericht

Het ziet er dus naar uit dat jouw lijn "gereset" werd na de overstap van PX naar Scarlet.
Bepaald door de afstand en de kwaliteit van jouw lijn, zit je heel waarschijnlijk in "zone 5" :-(
  • het start profiel in zone 5 is 20/1.5
  • DLM kan je maximaal verhogen tot 60/10
  • maar jouw lijn kan maar 40/8 aan (max. bit rate)
In de praktijk zal je waarschijnlijk terug op 32/4 komen, nà passage van DLM. Je zal dus nog enkele dagen geduld moeten hebben.

Afbeelding
zie: viewtopic.php?t=51035 (3de tabel 552 kHz vectoring)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
*Olivier*
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 maa 2013, 07:19

Bericht

Bedankt voor je feedback en uitleg @philippe_d

Ik heb nog een oude test teruggevonden van 15/3 toen ik bij Proximus zat. Hopelijk komt hij terug op dit niveau te staan, dat was werkbaar.

Werkt de DLM test via het gratis 0800 nummer ook voor Scarlet eigenlijk? Bij de Internetbox/4 viel alles van lampjes uit en zag je de lampjes knipperen bij de DLM test.

Is het zo dat bij een B Box 3V deze blauwe lampen dan moeten uitvallen en de modem moet heropstarten vervolgens?

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   32.423 kbps
Upstream current bit rate:     2.420 kbps

Downstream max bit rate:       37.895 kbps
Upstream max bit rate:         2.728 kbps

Downstream attenuation:        31,4 dB

Downstream noise margin:       9,2 dB
Upstream noise margin:         6,7 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            990 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2564
Lid geworden op: 10 jan 2016, 12:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Enige wat je kan doen is wachten jammer genoeg en beetje geluk.
Zoals philippe_d al mooi aangaf zone5 lijkt meest waarschijnlijk
Internet = Telenet
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18288
Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 910 keer
Bedankt: 3511 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Bericht

*Olivier* schreef: 01 mei 2024, 07:27 Ik heb nog een oude test teruggevonden van 15/3 toen ik bij Proximus zat. Hopelijk komt hij terug op dit niveau te staan, dat was werkbaar.
Jouw waarden zijn nu zelfs beter dan de waarden van 15/3 :-) :
De max bit rate is gestegen van 37.895 kbps/2.728 kbps naar 40.177 kbps/8.668 kbps
Gewoon afwachten nu ...
*Olivier* schreef: 01 mei 2024, 07:27 Werkt de DLM test via het gratis 0800 nummer ook voor Scarlet eigenlijk? Bij de Internetbox/4 viel alles van lampjes uit en zag je de lampjes knipperen bij de DLM test.
Is het zo dat bij een B Box 3V deze blauwe lampen dan moeten uitvallen en de modem moet heropstarten vervolgens?
Met jouw ongeduld en gepruts maak je alles kapot :oops: ...
De lijntest is alleen bedoeld voor als je in een fall-back profiel geraakt bent, en er terug uit wil.
En is ook exclusief voor Proximus klanten.

Voor de rest: laat alles gewoon zijn gang gaan, en kom eens terug binnen 2 weken als de snelheid nog niet verhoogd is.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
*Olivier*
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 maa 2013, 07:19

Bericht

Het was enkel een vraag, dus m.a.w. heeft er nog geen gepruts plaatsgevonden en is alles nog steeds bij het oude gebleven. Ik volg het verder op en geef het inderdaad een 2 weken zijn tijd.. Bedankt voor de feedback! :-)
*Olivier*
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 maa 2013, 07:19

Bericht

philippe_d schreef: 01 mei 2024, 07:18 Het ziet er dus naar uit dat jouw lijn "gereset" werd na de overstap van PX naar Scarlet.
Bepaald door de afstand en de kwaliteit van jouw lijn, zit je heel waarschijnlijk in "zone 5" :-(
  • het start profiel in zone 5 is 20/1.5
  • DLM kan je maximaal verhogen tot 60/10
  • maar jouw lijn kan maar 40/8 aan (max. bit rate)
In de praktijk zal je waarschijnlijk terug op 32/4 komen, nà passage van DLM. Je zal dus nog enkele dagen geduld moeten hebben.

Afbeelding
zie: viewtopic.php?t=51035 (3de tabel 552 kHz vectoring)
Ondertussen 8 dagen later nog eens de sagem tool erbij gehaald. En mijn snelheden stijgen wel terug licht.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   29.997 kbps
Upstream current bit rate:     2.733 kbps

Downstream max bit rate:       34.137 kbps
Upstream max bit rate:         2.929 kbps

Downstream attenuation:        29,5 dB

Downstream noise margin:       10,6 dB
Upstream noise margin:         7,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            1007 m

Proximus profile name:         30/3
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no