Situatie: bureaulamp met trafo - GY6.35 halogeen steeklampje (1stuk) op 12V met 50W max markering (gebruikte lampjes zijn 50W).
Probleem: lampjes gaan elke keer heel snel stuk (zwartgeblakerd).
Vaststelling: na meting met multimeter (op 200V AC stand) op de contacten van de fitting constateer ik een redelijk stabiele waarde (fluctueert soms een beetje) van 12.6V-12.7V
Vraag: is dit voltage te hoog? Is de trafo kapot?
Bureaulamp - lampjes snel stuk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 469 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Dat had een logische verklaring kunnen zijn.
Los daarvan, kan je niet beter een led-variant gebruiken?
Misschien is de armatuur te gesloten waardoor de warmte niet goed weg kan.
Een gewone transfo verlaagt de spanning, afhankelijk van de bron. Als er 250V is zal de uitgang hoger zijn dan wanneer er 220V spanning op het stopcontact staat.
Los daarvan, kan je niet beter een led-variant gebruiken?
Misschien is de armatuur te gesloten waardoor de warmte niet goed weg kan.
Een gewone transfo verlaagt de spanning, afhankelijk van de bron. Als er 250V is zal de uitgang hoger zijn dan wanneer er 220V spanning op het stopcontact staat.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 32 keer
- Recent bedankt: 1 keer
1 week tot een aantal weken. Mijn vriendin gebruikt deze voor haar thuiswerk. Ik heb hier eentje staan met steeklampjes op 12v - 20W en ik heb die nog nooit moeten vervangen...
edit: heb de lamp opengedaan en op de originele wikkeltrafo staat output van 11.9V - 50 Hz - 4A en een input van 240V op 50Hz
edit2: bronspanning is 233V
edit: heb de lamp opengedaan en op de originele wikkeltrafo staat output van 11.9V - 50 Hz - 4A en een input van 240V op 50Hz
edit2: bronspanning is 233V
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 469 keer
- Recent bedankt: 5 keer
bronspanning kan al eens serieus veranderen.
Als er veel zon en wind is gaat dat in sommige regio's richting 253V.
Ik vermoed niet dat de transfo de oorzaak is, wel het grote vermogen van de lamp. Halogeen wordt heel warm, hoe straffer, hoe meer vermogen.
50W is echt wel veel. Als er dan geen goede warmte afvoer is wordt het te warm.
Als er veel zon en wind is gaat dat in sommige regio's richting 253V.
Ik vermoed niet dat de transfo de oorzaak is, wel het grote vermogen van de lamp. Halogeen wordt heel warm, hoe straffer, hoe meer vermogen.
50W is echt wel veel. Als er dan geen goede warmte afvoer is wordt het te warm.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 156 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ja, ik vermoed ook dat het echt de warmte is die het stuk maakt. 50W is heel veel voor zo'n klein steeklampje. En als het dan nog in een afgesloten kap zit. Ik zou't zo snel mogelijk vervangen door een led lampje eigenlijk
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
- Bedankt: 3399 keer
- Recent bedankt: 28 keer
Inderdaad, warmte
Gewoon het 50W lampje vervangen door een minder sterk (20W, 35W). Zal niet meer stuk gaan (en waarschijnlijk ook licht genoeg voor een burealamp).
Gewoon het 50W lampje vervangen door een minder sterk (20W, 35W). Zal niet meer stuk gaan (en waarschijnlijk ook licht genoeg voor een burealamp).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
Alright, heb altijd 50W lampjes gestoken omdat er ook specifiek vermeld staat op het kapje dat er max. 50W in mag.
Ik zal inderdaad kijken om ofwel minder sterke lamjes te steken ofwel gelijk de switch te maken naar een LED-variant.
Merci iedereen!
Ik zal inderdaad kijken om ofwel minder sterke lamjes te steken ofwel gelijk de switch te maken naar een LED-variant.
Merci iedereen!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 113 keer
Voor die lampjes zijn leds wel echte aanraders.
Die leds werken best voor onrechtstreeks licht, maar zijn ook echt voldoende voor directe verlichting. Schaduw is echt miniem
Die leds werken best voor onrechtstreeks licht, maar zijn ook echt voldoende voor directe verlichting. Schaduw is echt miniem
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 389 keer
- Bedankt: 757 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Bij LED's kan je het tegenovergestelde bekomen: zo weinig verbruik dat de transfo het ook niet meer trekt .
Je moet kijken wat er op de transfo staat van min & max belasting.
Je moet kijken wat er op de transfo staat van min & max belasting.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 29 keer
Dat geldt voor dimmers, niet voor een transfo.
Ik zie wel dat er 12V wisselspanning is. Voor halogeen geen probleem, maar een led heeft eigenlijk gelijkspanning nodig. Bij aanschaf goed opletten dat deze AC ondersteunt.
Ik zie wel dat er 12V wisselspanning is. Voor halogeen geen probleem, maar een led heeft eigenlijk gelijkspanning nodig. Bij aanschaf goed opletten dat deze AC ondersteunt.
Laatst gewijzigd door luukske 12 mei 2023, 10:19, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 458 keer
Dat issue komt alleen voor bij 'electronische transfos'.
Let er wel op dat uw led lamp AC aankan...
J.
Let er wel op dat uw led lamp AC aankan...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 256 keer
- Bedankt: 25 keer
Is 50 W niet een beetje op het randje als er 12 V 4 A (dus 48 VA) staat op die transfo?
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Premium Member
Het was vandaag 20% korting bij de brico dus ben om een Osram LED gegaan met de juiste fitting. Geeft toch aanzienlijk minder licht (veel minder lumens) maar toch nog steeds behoorlijk. Misschien was de vorige situatie wel wat overkill...