Lijn van de schoonouders

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Daarnet eens de VDSL tool laten draaien op de modem van de schoonouders met volgend resultaat:

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  29968 kbps        6040 kbps
Modem max:             95976 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        78801 kbps         16510 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           283 m Estimated!
Training margin:       28.8 dB
Attenuation:           8.5 dB
De snelheid kan duidelijk een pak sneller, maar momenteel staat het toch al ruim een jaar zo. Iemand een idee waarom dit zo laag blijft? Kan ik dit forceren zonder die telefoonnummer met DLM?
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Afgaand op mijn ervaring met een min of meer gelijkaardig probleem; automatische lijntest doen en 20 dagen geduld. Na een jaar kan dat er ook nog wel bij. :-) DLM wordt gereset en geactiveerd bij zo'n lijntest namelijk.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

TBF gebeurd niet altijd automatisch. Als TBF niet gebeurd dan zal DLM ook niks doen.
Even zelf een lijntest lanceren zal meestal soelaas brengen :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

T probleem is dat ik de lijnnummer niet weet (deze van Scarlet verschilt al eens van de echte nummer die op de lijn staat).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Een analoog toestel aansluiten op de lijn, en naar 1924 bellen?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Al getest (niet men eerste dag hier he Philippe ;) ), echter rechtstreeks aansluiten geeft niks bij het toestel. Het zit daar ook wel wat "raar"/anders in elkaar dan dat ik gewoon ben moet ik toegeven. Daar waar de telefoonlijn binnenkomt zit een plaatje met twee RJ11 aansluitingskes (de oudere standaard met pinnekes is niet aanwezig). Dit zit uiteraard achter een loodzware kast met nog wat materiaal voor kwestie van deze zeker niet handig bereikbaar te maken (ge kent dat he :lol: ). Swat, van daar heeft de technieker 1 kabel gelegd die hij splitst aan de modem in 2 RJ11 plugs, eentje voor de VDSL-aansluiting en 1 voor de telefoonpoort. In elks zitten maar 2 kabeltjes, wat me ook weer logisch lijkt.
Ik ken er ook wat te weinig van om de aansluiting aan de muur zelf open te maken en de telefoon alsnog rechtstreeks daar aan te sluiten, ik voel er ook niet veel voor al dat materiaal te versleuren. Zou de Scarlet helpdesk dit weten? Ik weet dat Belgacom techniekers dit alvast kunnen zien want toen ik jaren geleden mijn lijn liet uitmeten via iemand op Userbase kreeg ik er meteen mijn lijnnummer bij. Een technieker en een helpdesk durft echter al eens verschillen :).
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer
Provider

Hebben ze scarlet trio? Ik heb min of meer hetzelfde. Mijn internet kan eigenlijk veel sneller maar hij synct niet hoger. Ik heb op userbase eens gelezen dat het normaal is bij scarlet trio. Of het echt klopt is iets anders.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Trio inderdaad, maar hier ook Trio en wij staan inmiddels op 50Mbps. Even trager na plaatsing nieuwe modem maar nu opnieuw 50.

Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

MClaeys schreef:Al getest (niet men eerste dag hier he Philippe ;) ), echter rechtstreeks aansluiten geeft niks bij het toestel :).
Ja, ik weet dat jij een habitué bent hier, vandaar dat de vraag mij verwonderde :)
MClaeys schreef:. Daar waar de telefoonlijn binnenkomt zit een plaatje met twee RJ11 aansluitingskes (de oudere standaard met pinnekes is niet aanwezig). Van daar heeft de technieker 1 kabel gelegd die hij splitst aan de modem in 2 RJ11 plugs, eentje voor de VDSL-aansluiting en 1 voor de telefoonpoort. In elks zitten maar 2 kabeltjes, wat me ook weer logisch lijkt.
Als ik het goed begrijp, is de modem aangesloten op 2 RJ1 plugs
  • 1) op de eerste RJ11 komt de lijn binnen met het DSL signaal naar de modem
    2) de tweede RJ11 is aangesloten op de telefooon poort van de modem, deze dient dus om de telefonie van de modem terug op de binnen-installatie te krijgen (naar de telefoontoestellen)
- Om het lijn nummer te weten te komen moet je het analoge toestel wel aansluiten op de eerste RJ11 (dat bedoel ik met "rechstreeks op de lijn"). Het zou mij verwonderen dat je hier "niets" krijgt op je toestel.
- Op de tweede RJ11 zit er natuurlijk geen signaal: dit gaat naar het/de telefoontoestel(len).

Maar gezien het niet je eerste dag is hier, neem ik aan dat je het op die manier getest hebt :-) ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

MClaeys schreef:Swat, van daar heeft de technieker 1 kabel gelegd die hij splitst aan de modem in 2 RJ11 plugs, eentje voor de VDSL-aansluiting en 1 voor de telefoonpoort.
Als je 1924 wil bereiken moet je een analoog telefoontoestel aansluiten op de RJ11-plug die naar de VDSL-aansluiting loopt. Dat zou moeten lukken, anders zit er ergens een filter/contactdoos die er niet moet zitten.
MClaeys schreef:Ik ken er ook wat te weinig van om de aansluiting aan de muur zelf open te maken en de telefoon alsnog rechtstreeks daar aan te sluiten, ik voel er ook niet veel voor al dat materiaal te versleuren.
Als ik het goed begrijp is er nergens een NTP2007-contactdoos geplaatst. Als je optimaal wil genieten van je VDSL2-aansluiting is het toch een must om de binnenkomende kabel op te sporen, vrij toegankelijk te maken en er rechtstreeks een NTP2007-contactdoos op aan te sluiten.
Laatst gewijzigd door raf1 29 nov 2014, 10:27, in totaal 2 gewijzigd.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Op mijn.scarlet.be kan je normaal je belgacom lijnnummer ergens zien.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: Maar gezien het niet je eerste dag is hier, neem ik aan dat je het op die manier getest hebt :-) ?
Heb ik zo getest inderdaad, ik ga vandaag eens proberen met men eigen telefoontoestel, misschien ligt het aan de telefoon zelf dan.
raf1 schreef: Als ik het goed begrijp is er nergens een NTP2007-contactdoos geplaatst. Als je optimaal wil genieten van je VDSL2-aansluiting is het toch een must om de binnenkomende kabel op te sporen, vrij toegankelijk te maken en er rechtstreeks een NTP2007-contactdoos op aan te sluiten.
De modem is aangesloten op de eerste telefoon contactdoos in huis, met iets wat op een ntp2007 lijkt maar dan zonder de pinnekesaansluiting. Ik heb wel een ntp2007 gevonden in de kamer ernaast achter een afdekplaatje, daar waar de telefoon binnen komt. Aangezien het signaal best goed is en vdsl goed werkt denk ik dat de ene rj11 die naar de vdsl aansluiting gaat vie de muur is doorgelust naar de ntp2007. Waarom voor een dergelijke manier gekozen is en niet meteen de ntp op de eerste contactdoos geplaatst is, is me een raadsel.

Het werkt, en het signaal is goed, dus ik ga me er niet aan wagen het open te prutsen en de ntp2007 te proberen verplaatsen :P

Ik zal straks eens op hun mijn.scarlet kijken en zien of ik iets kan vinden :)

Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De NTP2007 zal dan toch wel op de juiste plaats staan, namelijk daar waar de invoerkabel vanaf de straat de woning binnenkomt.
Je kan nu rechtstreeks op de NTP2007 naar 1924 bellen als je het lijnnummer wenst te weten. Zet wel eerst de modem zonder stroom, anders zal het niet werken.
Ik heb op http://mijn.scarlet.be nog nooit een lijnnummer zien staan trouwens.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

raf1 schreef:Ik heb op http://mijn.scarlet.be nog nooit een lijnnummer zien staan trouwens.
Vreemd, staat er bij mij wel bij op de intro pagina onder "Uw contract(en)"

Scarlet Internet & Telefonie 
Proximus TV (NA: 03xxxxxxx Telefoonnummer voor TV Decoder configuratie)  
dragonflo schreef:Hebben ze scarlet trio? Ik heb min of meer hetzelfde. Mijn internet kan eigenlijk veel sneller maar hij synct niet hoger. Ik heb op userbase eens gelezen dat het normaal is bij scarlet trio. Of het echt klopt is iets anders.
Provider of abonnement hebben niks met de sync v/d lijn te maken. Voor de sync spelen enkel lijnkwaliteit, afstand en goodwill van DLM een rol (en recent vectoring).
raf1
Elite Poster
Elite Poster

DIBO schreef:Vreemd, staat er bij mij wel bij op de intro pagina onder "Uw contract(en)"
Hier niet, blijkbaar krijg je alleen een lijnnummer te zien als je ook TV hebt.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

raf1 schreef:Hier niet, blijkbaar krijg je alleen een lijnnummer te zien als je ook TV hebt.
ah, ja da's idd. het geval (wegens nodig voor decoder config.)
MClaeys schreef:Trio inderdaad
dus voor TS is zo het lijnnr. wel snel te achterhalen
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dat moest One zijn ipv Trio. De lijnnummer staat inderdaad in mijn.scarlet blijkbaar, inmiddels lijntest aangevraagd en wachtende op resultaten :)

Inmiddels getest met mijn toestel, dat ging wel. Het mijne heeft een eigen voeding, dat van hun niet dus misschien lag daar het probleem :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Daarnet nog eens gekeken, nog geen verhoging. Wel al op het 10Mbps upload profiel.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

DIBO schreef:
dragonflo schreef:Hebben ze scarlet trio? Ik heb min of meer hetzelfde. Mijn internet kan eigenlijk veel sneller maar hij synct niet hoger. Ik heb op userbase eens gelezen dat het normaal is bij scarlet trio. Of het echt klopt is iets anders.
Provider of abonnement hebben niks met de sync v/d lijn te maken. Voor de sync spelen enkel lijnkwaliteit, afstand en goodwill van DLM een rol (en recent vectoring).
Volgens dat lijnprofiel-upgrade document ( Addendum_WBA_VDSL2_DLM_extension_final.pdf ) heeft een provider de mogelijkheid om lijn-per-lijn DLM uit te schakelen maar eens het actief is, is er geen manuele inmenging mogelijk.

@MClaeys: da's 30/10Mbit sync op een ScarletOne? Heb je dan de verhoogde upload van ~4.8Mbit (of ~3.8Mbit op een Trio)? Ik heb nog steeds geen ScarletOne'er gezien met verhoogde upload :|
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dat is 30/10 op Scarlet One inderdaad, speedtest heb ik niet gedaan dus de hogere snelheid kan ik (nog) niet bevestigen. Ik werk daar zelden met kabel dus zal dat later eens doen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Even hier thuis gekeken, ik heb ook dat profiel met 10Mbps upload nu.

download          upload
Line:                  69992 kbps        10056 kbps
Modem max:             81584 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        66984 kbps         14034 kbps Estimated!
Line length:           367 m Estimated!
Training margin:       10.7 dB
Attenuation:           12.0 dB
En dit is mijn down en upload van de laatste 7 dagen
Download.PNG
Upload.PNG
.

Blijkbaar is vandaag in de namiddag de upload toch de hoogte in geschoten. Volgens dezelfde statistieken was er op dat moment ook een onderbreking want net voor die hogere metingen schoten plots de failed web-requests ook omhoog, wat me doet vermoeden dat de modem een update kreeg en gereboot is.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer
Provider

DIBO schreef:Provider of abonnement hebben niks met de sync v/d lijn te maken. Voor de sync spelen enkel lijnkwaliteit, afstand en goodwill van DLM een rol (en recent vectoring).
Wat zou dan wel de reden kunnen zijn?
Zo slecht ziet dat er nu ook niet uit en na een lijntest geen verhoging gekregen terwijl ik daarvoor wel veel hoger syncte en een hoger snelheid had.(Wel bij Edpnet)

download          upload
Line:                  30040 kbps        6048 kbps
Modem max:             89284 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        73306 kbps         15359 kbps Estimated!
Line length:           75 m Estimated!
Training margin:       26.2 dB
Attenuation:           4.0 dB
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik heb hetzelfde voor met DLM. Dezelfde lijn via edpnet 70Mbit sync, nu enkele maanden later met Proximus nog steeds 30Mbit sync en lijnwaarden zijn uitstekend, training margin 32dB, tussen 80 en 90m reële afstand, etc. (zonder vectoring, met vectoring moet het pas mooi zijn). 'k Heb er al contact voor gehad en men claimde dat ik mijn modem minstens 14 dagen moest aan laten staan eer DLM z'n werk kon doen, en nu een maand later nog steeds niks en ik deed voorheen net hetzelfde bij edpnet en op ander adres (modem correct uitschakelen bij langere afwezigheid) en toch telkens probleemloos 70Mbit gekregen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zou de Scarlet helpdesk dan toch eens vragen of ze DLM willen herstarten, iRockabizzydilly -- bij mij waren ze lichtjes terughoudend (via email) maar toen ik zei dat de lijn voorheen probleemloos 70Mbit haalde en vroeg of DARE/DLM misschien een probleem had vanwege een mogelijke "verkeerde DLM zone", zeiden ze dat ze Belgacom dan toch de opdracht zouden geven om te kijken of de lijn een hogere snelheid aankon. Die nacht was er dan een reset en ~13 dagen later zat ik weer op 70Mbit.

@MClaeys: bedankt voor de info! Hier heb ik sinds vandaag ook de hogere upload (ScarletOne) :banana: Jouw 30/10 sync lijkt een 8Mbit upload te hebben (misschien is dat een ongecapte 10Mbit?) en hier is het een ongecapte 6Mbit op 70/6 sync, en ik geloof dat een Dommel user eerder ook een ongecapte lijn postte, dus misschien zijn de OLOs allemaal ongecapt nu ?

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”