Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is triest gesteld.
Ik kreeg van 1 installateur het voorstel om het te doen zoals ik hierboven opgesomd heb.
Daarnet kreeg ik van een andere installateur de vraag voor mijn gsm nr zodat men mij eens kon proberen uit te leggen dat dit niet kan/mag wat ik wil..

En de oude SMA vervangen door een nieuwe Solis hybride omvormer is dat dan wel toegestaan of moet je dan ook weer een andere bi directionele GSC meter gaan plaatsen?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

duizend schreef: 1 dag geleden Dus 40A net, 11A marstek, ik schat 20A zonnepanelen, geen rem.
Error dus, want 71A mogelijk.
Geraakt niet door de keuring…
Het is een 1F net 40A, 11A Marstek, 10A zonnepanelen op zolder in serie met een 16A voor de kabelbeveiliging, geen rem, bekabeling zekeringskast dubbele 6mm².
Dus totaal 61A, dit is ok voor de diff 30mA van 63A :angel:
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 780 keer
Bedankt: 339 keer
Recent bedankt: 4 keer

karine schreef: 23 uren geleden Het is triest gesteld.
Ik kreeg van 1 installateur het voorstel om het te doen zoals ik hierboven opgesomd heb.
Daarnet kreeg ik van een andere installateur de vraag voor mijn gsm nr zodat men mij eens kon proberen uit te leggen dat dit niet kan/mag wat ik wil..

En de oude SMA vervangen door een nieuwe Solis hybride omvormer is dat dan wel toegestaan of moet je dan ook weer een andere bi directionele GSC meter gaan plaatsen?
Uiteraard mag je de "oude" productieomvormer vervangen door een nieuwe (zie hiervoor) binnen de beperkingen van je netaansluiting.
De bestaande GSC meter kan bij retrofit gewoon blijven staan.
Bij vervanging door een hybride omvormer EN je wil de batterij ook kunnen opladen via het net heb je om de voor de hand liggende redenen een nieuwe bidirectionele GSC teller nodig*.

En wat installateurs betreft, er zijn veel cowboys op de markt en onkunde.
De beste raad (en dat geld niet alleen voor deze sector) is:
1. Een duidelijke offerte (met vermelding dat het een GSC gerechtigde installatie is!).
2. Geen voorschotten.
3. Betalingen volgens levering materiaal en vooruitgang werken.
4. De laatste schijf pas betalen NA positieve keuring en probleemloze aanmelding bij Fluvius.

*
Fluvius schreef:Wanneer je de batterij ook wenst op te laden via het net of een andere bron buiten de certificaatgerechtigde zonnepaneleninstallatie, moet een terugdraaiende of bidirectionele groenestroomteller (met meting afname en injectie) worden geplaatst. De stroom die de batterij van het net haalt wordt hierdoor in mindering gebracht van de totale registratie van de groenestroomteller. Zo komt enkel de productie van de zonnepanelen in aanmerking voor de minimumsteun voor groenestroomcertificaten.
Fluvius controleert op de correcte toekenning van groenestroomcertificaten.
De antwoorden op al je vragen kan je (en je installateur) gewoon vinden op de FAQ van Fluvius.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”