Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 39 keer

Het is triest gesteld.
Ik kreeg van 1 installateur het voorstel om het te doen zoals ik hierboven opgesomd heb.
Daarnet kreeg ik van een andere installateur de vraag voor mijn gsm nr zodat men mij eens kon proberen uit te leggen dat dit niet kan/mag wat ik wil..

En de oude SMA vervangen door een nieuwe Solis hybride omvormer is dat dan wel toegestaan of moet je dan ook weer een andere bi directionele GSC meter gaan plaatsen?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 200 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

duizend schreef: 3 weken geleden Dus 40A net, 11A marstek, ik schat 20A zonnepanelen, geen rem.
Error dus, want 71A mogelijk.
Geraakt niet door de keuring…
Het is een 1F net 40A, 11A Marstek, 10A zonnepanelen op zolder in serie met een 16A voor de kabelbeveiliging, geen rem, bekabeling zekeringskast dubbele 6mm².
Dus totaal 61A, dit is ok voor de diff 30mA van 63A :angel:
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 788 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 10 keer

karine schreef: 3 weken geleden Het is triest gesteld.
Ik kreeg van 1 installateur het voorstel om het te doen zoals ik hierboven opgesomd heb.
Daarnet kreeg ik van een andere installateur de vraag voor mijn gsm nr zodat men mij eens kon proberen uit te leggen dat dit niet kan/mag wat ik wil..

En de oude SMA vervangen door een nieuwe Solis hybride omvormer is dat dan wel toegestaan of moet je dan ook weer een andere bi directionele GSC meter gaan plaatsen?
Uiteraard mag je de "oude" productieomvormer vervangen door een nieuwe (zie hiervoor) binnen de beperkingen van je netaansluiting.
De bestaande GSC meter kan bij retrofit gewoon blijven staan.
Bij vervanging door een hybride omvormer EN je wil de batterij ook kunnen opladen via het net heb je om de voor de hand liggende redenen een nieuwe bidirectionele GSC teller nodig*.

En wat installateurs betreft, er zijn veel cowboys op de markt en onkunde.
De beste raad (en dat geld niet alleen voor deze sector) is:
1. Een duidelijke offerte (met vermelding dat het een GSC gerechtigde installatie is!).
2. Geen voorschotten.
3. Betalingen volgens levering materiaal en vooruitgang werken.
4. De laatste schijf pas betalen NA positieve keuring en probleemloze aanmelding bij Fluvius.

*
Fluvius schreef:Wanneer je de batterij ook wenst op te laden via het net of een andere bron buiten de certificaatgerechtigde zonnepaneleninstallatie, moet een terugdraaiende of bidirectionele groenestroomteller (met meting afname en injectie) worden geplaatst. De stroom die de batterij van het net haalt wordt hierdoor in mindering gebracht van de totale registratie van de groenestroomteller. Zo komt enkel de productie van de zonnepanelen in aanmerking voor de minimumsteun voor groenestroomcertificaten.
Fluvius controleert op de correcte toekenning van groenestroomcertificaten.
De antwoorden op al je vragen kan je (en je installateur) gewoon vinden op de FAQ van Fluvius.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Vandaag nog eens een offerte binnen gekregen.
Vraag was dus : Ik heb een bestaande PV-installatie (5700 Wp Sunpower + SMA 4600A, monofase 40A) en wil deze uitbreiden met een 10 kWh batterij.
Doel van de uitbreiding:
- De hybride omvormer zal de batterij aansturen, terwijl de bestaande SMA de zonnepanelen blijft bedienen.
- Na circa 5 jaar of bij defect van de SMA wil ik de hybride omvormer de PV-installatie volledig laten overnemen.(ik heb nog 5 jaar recht op GSC)
Wat is de nu beste oplossing?

Reactie:
Ik heb een offerte opgemaakt voor het installeren van een hybride omvormer met thuisbatterij en slimme sturing JULLIX.
We gaan naast uw bestaande omvormer een hybride omvormer met een batterijsysteem van 10,24kwh plaatsen retrofit aangesloten.
De elektrische keuring van deze installatie is inbegrepen in de offerteprijs. Na de installatie ontvangt u de documenten om het geheel aan te geven bij Fluvius.

Dus blijkbaar is het toch toegestaan om twee omvormers naast elkaar te plaatsen indien de tweede hybride retrofit wordt aangesloten.
Na einde certificaten kan dan de hybride eventueel de taak van de oude SMA overnemen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

karine schreef: 3 weken geleden Uw huidige situatie:
• Recht op groenestroomcertificaten (GSC): nog 5 jaar
Waarom zou je een batterij plaatsen als je het net gratis als batterij kan gebruiken ?

Aangezien je GSC hebt veronderstel ik dat je nog steeds een terugdraaiende teller hebt ?
karine
Elite Poster
Elite Poster

Sinds dit jaar een digitale meter anders zou ik nooit aan een batterij denken.

Intussen is de denkpiste erbij gekomen om eventueel een 5kW plug and play batterij te gaan plaatsen. Tegenwoordig kunnen deze ook 800W of zelfs 2500W afgeven. Prijs +- €1200.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 5 dagen geleden Aangezien je GSC hebt veronderstel ik dat je nog steeds een terugdraaiende teller hebt ?
Er is geen enkel verband tussen GSC rechten en een AM of DM.
GSC rechten (bedrag en looptijd) zijn verbonden aan de datum van plaatsing PV en het productievolume van de PV installatie.
Om GSC rechten te behouden moet je o.a. wel nog een netaansluiting hebben maar hoe de afname/injectie dan gemeten wordt doet er niet toe.
Het is immers de GSC MID-teller die de uitbetaling van GSC rechten zal bepalen en niet de elektriciteitsmeter.

Je verwart waarschijnlijk met het prosumententarief dat een verband heeft met de AM en niet meer van toepassing op een DM?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 134 keer

Een vriend van mij heeft onlangs een stekkerbatterij gekocht en laat deze sturen door de P1-poort van zijn slimme meter.
Volgens mij is dat niet toegelaten in België, wel in Nederland.
Hij beweert dat het sinds juni 2025 nu ook in België mag, 3 later maanden nadat de stekkerbatterijen toegelaten waren.
We zijn beiden zeker van ons standpunt.

Als ik zoek op internet vind ik niets over die versoepeling van juni 2025.
Google AI zegt het zelfde is ik, de websites v/d leveranciers ook.
Niet toegelaten dus.
Er wordt zelfs geschreven dat de data van de P1-poort niet real-time genoeg is. Raar dat die in Nederland dan wel algemeen gebruikt wordt.

Wie heeft er gelijk ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Alle slimme meters in Vlaanderen zijn - in tegenstelling tot Nederland - minstens van het type 5.0.
Hun datatelegram is dus zeker snel genoeg om een batterij via de P1 poort aan te sturen.

De P1-poort van de digitale meter is bedoeld om energiegegevens uit te lezen en slimme toepassingen aan te sturen, zoals een energiemanagementsysteem. Men mag deze poort in België voorlopig niet gebruiken voor veiligheidstoepassingen waarbij injectie van batterijen rechtstreeks aangestuurd wordt.
Wanneer dit wel officieel mag kan je opvolgen op de website van Synergrid.

https://www.synergrid.be/nl/?view=artic ... rd%20wordt.
Sol Invictus!
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

MarkDM schreef: 5 dagen geleden Een vriend van mij heeft onlangs een stekkerbatterij gekocht en laat deze sturen door de P1-poort van zijn slimme meter.
Volgens mij is dat niet toegelaten in België, wel in Nederland.
Hij beweert dat het sinds juni 2025 nu ook in België mag, 3 later maanden nadat de stekkerbatterijen toegelaten waren.
We zijn beiden zeker van ons standpunt.

Als ik zoek op internet vind ik niets over die versoepeling van juni 2025.
Google AI zegt het zelfde is ik, de websites v/d leveranciers ook.
Niet toegelaten dus.
Er wordt zelfs geschreven dat de data van de P1-poort niet real-time genoeg is. Raar dat die in Nederland dan wel algemeen gebruikt wordt.

Wie heeft er gelijk ?
Officieel nog niet toegestaan om de P1 te gebruiken (door de door u genoemde redenen), maar eind dit jaar gaan ze gebruik van P1 wel toestaan en zijn die redenen blijkbaar geen obstakel meer :lol:
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ik dacht dat P1 al wel mocht gebruikt worden als je de websites en forums leest. Dit zal dan toch vaak gebeuren veronderstel ik.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Kan iemand mij uitleggen waarom men de batterij niet zou mogen sturen aan de hand van de P1 meter? Wat zijn de problemen hiermee?
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 322 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Volgens wat ik ervan begrepen heb mag de p1-poort wettelijk enkel gebruikt worden voor beveiligingen in het distributienet (de digitale teller is eigendom van de distributienetbeheerder). Jouw batterij zit niet op het distributienet maar op je binneninstallatie.

Puur administratief/wettelijk gezever weer dus. Technisch kan het perfect zoals men in Nederland bewijst en een simpele wijziging in de wet binnenkort zou dat bij ons ook wettelijk maken.
ivob schreef: 5 dagen geleden Alle slimme meters in Vlaanderen zijn - in tegenstelling tot Nederland - minstens van het type 5.0.
Hun datatelegram is dus zeker snel genoeg om een batterij via de P1 poort aan te sturen.
Zeker snel genoeg om nuttig te zijn, maar niet snel genoeg om je verbruik volledig op 0 te krijgen. Met de p1 ga je altijd een beetje verbruik hebben in de orde <0.5kWh meestal.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het lijkt me weinig zin te hebben om te investeren in een thuisbatterij met als doel niets te verbruiken? :angel:

Wanneer je echter doelt op het feit dat je de netafname op nul wil houden klopt dit ongeveer maar met een thuisbatterij van 2,5 tot 5 kWh bruto opslagcapaciteit ga je sowieso je netafname het jaar rond niet op nul krijgen.
Daar slaag ik zelfs niet in met meer opslagvolume en afzonderlijke digitale metingen (buiten de P1 om).
Vandaag is bv. weer zo'n dag dat de zon op en af "schakelt" tussen een factor tien wat betreft minimale en maximale productie en dat op enkele seconden tijd. Dat kan geen enkele meting voor huishoudelijk gebruik tot op een fractie van een seconde doorlopend opvolgen.
Dan ga je altijd wat injectie in het net of afname uit het net hebben.
Welke je van beide verkiest hangt af van je gridsetpoint.

Daarom staat de schakeltijd van mijn P1 meter (voor de wateraccu) ook ingesteld op 5 seconden en minus 50W injectie. Je wil immers niet dat je weerstand iedere seconde op en af gaat schakelen voor iedere W injectie en zeker niet onnodig van het net gaat afnemen.
Doel is dus nul van het net afnemen. Dat je dan per dag een paar 100 Wh teruglevert aan het net zal de zaak niet maken.
Omgekeerd - voor mij toch - dan weer wel.

Een netgekoppelde batterij zit wel degelijk op het distributienet.
Ze kan immers afnemen en terugleveren aan het net.
Stel je een batterij op in eilandmodus dan heb je ook geen P1 meter nodig om deze te regelen want die P1 meter dient juist om de NETafname en NETteruglevering in balans te houden wanneer de thuisaccu gekoppeld is aan het net (en liefst op nul).

Ook met een P1 dongle (het ding meet an sich niets, het neemt alleen de gegevens van de DM over zodat je deze op afstand kan uitlezen of mee schakelen via WLAN of LAN) kan je netafname dus op nul blijven. Hangt ervan af wat de instellingen van het gridsetpoint zijn (als je dat bij iedere PiB al kan instellen).

Of het gezever is of niet doet niet ter zake: Dura Lex - Sed lex.
Je mag op de openbare weg ook niet door een rood licht rijden ook al is dit technisch mogelijk en zou je er in het holst van de nacht zonder andere weggebruikers niemand anders mee lastig vallen.
In je eigen tuin mag je daarentegen wel zoveel als je wil door het rode licht rijden.
Net zoals je in een eilandopstelling je batterij mag meten met elk toestel naar keuze.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”