Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

https://autofans.be/nl/rijtesten/statio ... break-2022
Veelrijders kijken natuurlijk naar het verbruik, en daar geeft Mercedes afhankelijk van de aankleding 4,7 tot 5,4 l/100 km op en een uitstoot van 124 tot 141 g/km aan CO2. Dat verbruik is in de praktijk perfect haalbaar: na een kleine 2.000 testkilometer over de Duitse Autobahn klokten we af op een gemiddelde van 4,9 l/100 km. Dat betekent dat je op je instrumentencluster een totaal rijbereik van meer dan 1.300 kilometer ziet verschijnen...
Die van ons is van 2019 en doet het zelfs beter dan dat :banana:

Als voor thuisladen, dan moet je wel thuis zijn....als je dat niet bent moet je ergens gratis laden of een laadpaal en laadpalen zijn duur, heel duur.
Verder vergeet je de investering die je deed in je panelen, die zijn niet gratis, helemaal niet nu het gedaan is met terugdraaiende meters en subsidies.
Iemand die niet meer werkt zal het goedkoop kunnen, da's waar.

Ik moet in Frankrijk niet eens tanken, rij daar los doorheen op 1 tank....en ook nog eens sneller dan 115KM/u :-D
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

duizend schreef: 1 dag geleden Je berekening klopt niet.
Thuis laden kost 30 cent zonder zonnepanelen en 2 cent met zonnepanelen.
Vanaf maart tot november laad je aan 2 cent
Vanaf november tot maart laad je aan 30 cent
Een beetje simplistisch... je zonnepanelen moet je ook afschrijven (tenzij je ze gratis hebt gekregen).

Laten we ook even veronderstellen dat je 100 km per dag rijdt aan 20 kW/100 km... dan moet je dagelijks ook 20 kW overschot hebben van je panelen. Op zich mogelijk als je er voldoende hebt liggen (al is de investering dan alleen maar groter) maar of dat realistisch is van maart tot november betwijfel ik ten zeerste (vandaag hebben ze hier 6.8 kWh opgebracht tot op heden) en dan mag je ze ook niet gebruiken voor je verbruik van je huis, warmtepompt, zwembad, ...

Als je dan ook nog niet thuis bent wanneer de zon schijnt moet je ook nog een stevige batterij hebben om dit te optimaliseren... ook die kost moet je afschrijven. Ik zou dus de kost voor je elektriciteit gewoon behouden op 30 cent en niet al te creatief gaan rekenen zoals je hierboven doet omdat het gewoon niet realistisch is in de meeste gevallen.
duizend schreef: 1 dag geleden Bovendien kan je op vakantie soms gratis laden.
Goh, in het verleden waren laadpalen soms gratis maar die tijd is ondertussen toch al wel grotendeels voorbij. Op vakantie ga je vermoedelijk ook vaker snelladers gebruiken wat maakt dat de prijs per kW enkel stijgt.
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 44 keer
Provider

ivob schreef: 2 dagen geleden Met mijn vorige diesel had ik een gemiddeld verbruik van 7 liter/100 km.
Mercedes niet hoor, die zit er gewoon onder en zeer zuinig met diesel. Rijtesten en verbruikscijfers van mensen bewijzen dat steeds.
Aan EV-snelheid halen we rond de 3L/100km en daar hoef je niet eens moeite voor te doen. Ik had een A180 die zelfs met 2,5L toekwam....aan EV-snelheid.
Je onderschat hoe zuinig ze tegenwoordig zijn.

Toegevoegd na 5 minuten 53 seconden:
DarkV schreef: 5 uren geleden Laten we ook even veronderstellen dat je 100 km per dag rijdt aan 20 kW/100 km...
Volgens auto-motor-tv-testen zit je op dat verbruik al aan 110KM/u voor de meeste auto's, de cijfers die fabrikanten gewoonlijk opgeven zijn aan 90 of minder.

Hier kan je het allemaal opzoeken..... https://ev-database.org/nl/cheatsheet/v ... ische-auto

Ze geven als gemiddelde op: 189 Wh/km helaas niet aan welke snelheid dat is, maar zal vast geen 140 of meer zijn, laat staan 200+ wat ik in Duitsland rij.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 782 keer
Bedankt: 341 keer

Geen idee wat je met "EV snelheden" bedoelt.
3l/100 km dat is het equivalent van 30 kWh/100 km.
Dan zit mijn EV al boven de 150 km/uur.
Je kan beweren wat je wil maar ik geloof nooit dat een Mercedes diesel, om het even welk op de markt verkrijgbaar model, aan snelhaden van +150 km/uur maar 3 liter diesel verbruikt. :nono:

Je onderschat duidelijk de mogelijkheden van hedendaagse BEV's.
Ook niet moeilijk wanneer je je uitspraken alleen kan baseren op "van horen zeggen".
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 58 keer

In heel die discussie omtrent zuinige ICE's vs BEV moet ik vaak, met de glimlach op mijn gezicht overigens, denken aan dit filmpje
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 5 uren geleden Een beetje simplistisch... je zonnepanelen moet je ook afschrijven (tenzij je ze gratis hebt gekregen).
Yep, hier niet alleen gratis gekregen maar zelfs nog geld op toegekregen. :banana:
Met dank aan dat deel van de Belgen die graag betalen (voor een ander). :beerchug:
En zelfs voor wie niet dat voordeel in dank heeft opgenomen heeft doorgaans niet alleen PV-panelen gelegd om er uitsluitend zijn of haar EV mee op te laden maar in eerste instantie om het huishoudelijk verbruik mee te coveren.
En maakt nu dankbaar gebruik van het feit dat men van maart tot eind september de productieoverschotten geheel of gedeeltelijk in de accu van de EV kan pompen ipv voor een maar cent aan zijn energieleverancier te schenken.
Je kan eenzelfde investering nu ook weer geen twee keer gaan "afschrijven".

En zelfs met on grid PV van "slechts" 5.6 kWp/5.0 kVA kan ik van begin maart tot zeker eind september volledig op solar laden. Niet even verondersteld maar opgenomen data.
Je moet ook niet "dagelijks" vanuit PV ter beschikking hebben wat je dagelijks gaat rijden.
Wie een beetje slim is gaat de accu van de EV laden volgens de beschikbare PV productie. En dat mag dan de ene dag al wat meer zijn dat men rijdt en een andere dag wat minder.
Ter info: een verwarmd zwembad hebben wij niet en buiten af en toe één kWh voor SWW werkt tussen april en nobember de WP'n hier nauwelijks. En als ze werken om te verwarmen/koelen heeft dat nauwelijks invloed op de overproductie voor de accu van de EV.

Het gemeten langdurig verbruik van mijn "zware" BEV is volgens de GOM (interne meting) na 20K km en vier volledige seizoenen 16 kWh/100 km.
Neem je de verliezen mee aan een thuislaadpaal (waar je alle tijd hebt op te laden en ik - afhankelijk van de PV overproductie - doorgaans laadt tussen de 1.4 en 4.8 kW) kom je nog maar rond de 19 kWh/100 km.
Wil je openbaar (of thuis) laden aan 11/22 of openbaar DC laden zijn de verliezen en het all in verbruik gemiddeld nog lager.
Het vermogen in kW dat ie trekt schommelt steeds en is nooit een constante.
Het beschikbare kW-vermogen en het aantal Nm-koppel van een EV-gezinsauto is zelfs - met de vingers in de neus - vele malen hoger dan dit van een "dikke" fossiel aangedreven Mercedes/BMW. :angel:
Als je dan ook nog niet thuis bent wanneer de zon schijnt moet je ook nog een stevige batterij hebben om dit te optimaliseren... ook die kost moet je afschrijven. Ik zou dus de kost voor je elektriciteit gewoon behouden op 30 cent en niet al te creatief gaan rekenen zoals je hierboven doet omdat het gewoon niet realistisch is in de meeste gevallen.
Ook voor een thuisbatterij kreeg je subsidies en wat niet gesubsidieerd werd dat kon dan weer gefinancierd worden met de lopende subsidies op de reeds jaren geleden afgeschreven PV-installatie.

Jij mag uiteraard - afhankelijk van jouw situatie - de kosten voor elektriciteit op 30 cent/kWh begroten.
Maar je moet dat dan wel niet proberen te extrapoleren naar de situatie van een ander.
Ik zou niet weten waarom ik hier een kost van 30 cent/kWh zou moeten incalculeren?
Ook hier bedraagt de (gemiste) injectievergoeding dit jaar maar 2 cent/kWh. Van begin maart tot op heden is de "kost" voor thuisladen dus eveneens slechts 2 cent/kWh.
En zelfs wanneer ik vanuit het net zou laden bedraagt de kost geen 30 cent/kWh want geen enkele maand dit jaar was de netkost bij mijn energiecontract (Ecopower onbepaalde duur) 30 cent/kWh.
En wie niet van de zon kan laden maar wel kan thuisladen die onderschrijft beter een dynamisch contract en gaat laden wanneer de prijzen (ver) onder de 30 cent/kWh duiken.

Allemaal keuzes die je met fossiel tanken uiteraard ook al niet hebt.
Goh, in het verleden waren laadpalen soms gratis maar die tijd is ondertussen toch al wel grotendeels voorbij. Op vakantie ga je vermoedelijk ook vaker snelladers gebruiken wat maakt dat de prijs per kW enkel stijgt.
Ik zou ook niet weten waarom ik op vakantie "vermoedelijk" snelladers zou gebruiken?
Je extrapoleert weer je eigen wensen op de situatie van een ander?
Op vakantie heb ik tijd genoeg en kies dan juist niet voor autosnelwegen maar voor rustige binnendoorwegen waar ook onderweg iets te zien is en zou dan bij voorkeur laden op bestemming (wat mits wat plannen meestal ook nog gratis is).
Voor wie als een vorm van vakantie graag tegen minstens 200 km/uur over de autobahn raast ligt dat uiteraard anders. Die raast dan idd van snellaadpaal naar snellaadpaal maar zal ook met zijn zware diesel niet blijven steken op 3l/100 km. Van een "simplistische" vergelijking gesproken. :lol:
En uiteraard ieder zijn eigen hobby/vakantiegenoegens.

De tijd is zelfs nog niet voorbij dat je ook in Vlaanderen de nodige kWh gratis kan laden. Je moet er dan uiteraard zelf eerst wat voor doen. Gemiddeld kan ik per jaar in België - indien gewenst - bv. een 600 kWh free of charge laden. En dat is aan 11 kW, dus nog eens lagere laadverliezen dan thuisladen.
Maar laat het ons pessimistisch en conservatief houden. Aan een all in gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km is dat nog steeds een volstrekt gratis 3000 km. :beerchug:
Of je doet het zoals mezelf - ik rij nl. die extra km op een jaar niet bijeen - en je kan via de accu van de EV van eind november tot eind februari een deel van die gratis geladen kWh terugleveren aan de woning tijdens dunkelflautes.

Voorstanders van fossiel kunnen uiteraard ook altijd overwegen om in de winter ergens liters diesel gratis te gaan tanken en deze thuis over te hevelen in hun stookolietank om zich te kunnen verwarmen en tijdens de zomer te hopen dat er geen regen van hun dak stroomt maar diesel om hun grote zware Mercedesvan de nodige energie te voorzien. :angel:
Laatst gewijzigd door ivob 4 uren geleden, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 603 keer
Bedankt: 730 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Veel mensen hebben al een installatie van ZP voor ze een EV hadden, de EV maakt de installatie enkel nuttiger en een batterij kan daar nog wat extra zelfverbruik aan toevoegen. Voor de rest wat zaken die niet kloppen zoals de "dure panelen" die gewoon naast veel performanter ook gewoon veel goedkoper geworden zijn.

Dit zorgt ervoor dat je zelf voor een deel je energiebehoefte kan invullen, iets wat onmogelijk was voorheen. Ik heb in ieder geval nooit voor niets diesel noch benzine kunnen oppompen en het tanken elders was tegen hoge prijzen en zeer variabel.

Soit, wie dat wil kan zijn ICE behouden en zelf de pompprijs betalen, veel plezier ermee. Ondertussen staat mijn EV voor de deur te laden op de zon met de panelen die hier al jaren liggen en betaald zijn. Daar komt nog bij dat de EV en een deel van het laden gegoven zijn. Een cadeau dat ik met plezier uitpak.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 343 keer
Recent bedankt: 7 keer

DarkV schreef: 5 uren geleden Laten we ook even veronderstellen dat je 100 km per dag rijdt aan 20 kW/100 km... dan moet je dagelijks ook 20 kW overschot hebben van je panelen.

Als je dan ook nog niet thuis bent wanneer de zon schijnt moet je ook nog een stevige batterij hebben om dit te optimaliseren... ook die kost moet je afschrijven.

100 km per dag, dat is 36.500km per jaar.
Er zullen er niet veel zijn die dat halen.
10kwh per dag zal al meer realistisch zijn, reiskilometers kan je immers ook niet thuis laden.

Laat ons zeer ruim rekenen.

8 panelen van 450 wp meer laten leggen dan je voor je huis nodig hebt, leveren van maart tot eind oktober zeker die 300 kWh per maand.
De meerkost van 8 extra panelen is tegenwoordig een 1.500 euro.
De meerkost aan 10kwh batterijmodules is ook 1.500 euro
Daarmee kom je ruimschoots toe om 3.000 kWh jaarlijks aan 0,02 euro ipv 0,32 euro te laden. Na drie jaar break even…
En met 4 extra panelen en 1 extra batterijmodule kom je er ook.
De rest van je installatie levert van maart tot oktober immers al veel te veel.

Elk vakantiehuis en appartement dat ik huur is elektriciteit inbegrepen.
Daar laad je dus gratis.
Snelladen in bvb. Frankrijk kost max. 30 cent voor wie wil (zie mijn tips in andere topic)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

ivob schreef: 4 uren geleden Ik zou ook niet weten waarom ik op vakantie "vermoedelijk" snelladers zou gebruiken?
Niet iedereen rijdt in drie dagen naar z'n bestemming... meestal doet men dat in één keer.

We zijn pas net terug van een roadtrip van meer dan 4000 km en heen/terug en enkele lokale laadbeurten waren snelladers vanwege grotere stukken. In de mate van het mogelijke hebben we bij bezoeken aan stadjes en etentjes gebruik gemaakt van trage laders, maar ook al heb je tijd, al er geen laadpaal naast je verblijf staat ben je met die tijd ook niets.
ivob schreef: 4 uren geleden Je extrapoleert weer je eigen wensen op de situatie van een ander?
Oh, en jij doet dat niet... ik denk alleen dat ik veel representatiever ben voor de gemiddelde EV rijden icm. met PV/batterijen dan jij.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, niet "iedereen" rijdt in drie dagen of meer naar zijn bestemming.
Net zoals niet "iedereen" tegen 200 km over de autobahn kan razen aan 3 liter/100 km.

Iedereen maakt best zijn eigen rekening maar dan beter op basis van eigen ervaringen en niet de rekening van een ander op basis van "horen zeggen".

En wie graag op één dag naar zijn bestemming rijdt kan nog altijd rekening houden met de tips van @duizend .

Iedere situatie is anders.
Voor mij is de reis an sich bv. al een deel van de vakantie en geen noodzakelijk kwaad om zo snel mogelijk van A naar B te geraken. Dat laatste zou voor mij eerder aanvoelen als "werk".
En daarenboven maak ik de TCO rekening van een auto niet op basis van uitsluitend vakantievervoer maar over een heel jaar.
Andere keuzes leiden tot andere gevolgen en andere rekeningen.

Je kan over jezelf denken wat je wil maar daar ging in eerste instantie de rant van @Joop niet over.
Die ging over de tegenstelling ICE/EV rijden voor wie niet thuis kan laden en geen PV heeft.

En idd ik ben ook niet representatief. Er worden hier met de EV op jaarbasis meer km afgelegd dan het gemiddeld aantal gereden km in België. Maar bijlange na geen 36000. :nono:
Ik zit dus dichter bij het gemiddelde dan jij. :-D
Daar moet ik zelfs niet "over nadenken" want dat zijn gewoon beschikbare statistische gegevens. :-D
En wie met PV, thuisaccu en EV op jaarbasis nog altijd een gemiddelde kost van 30 cent/kWh heeft, tja dan scheelt er toch duidelijk iets aan één of meerdere onderdelen van die combinatie en zou ik deze toch maar vlug eens gaan herbekijken ipv zich "representatief" te willen noemen. :nono:

Wanneer @Joop zich tegen een gemiddelde van 30 kWh/100 km kan verplaatsen en dat tot snelheden van 200 km/uur is hem dat - door mij - gegund. Maar dan is net hij de echte uitzondering op de regel.
Een jaarlijks all in gemiddelde van 20 kWh/uur in een EV behoort dan weer tot de mogelijkheden van een significant groter deel van de mobiele bevolking. Net zoals energiecontracten afsluiten aan minder dan 30 cent/kWh (op dat vlak is er immers volstrekte keuzevrijheid).

En ik extrapoleer in deze mijn situatie inderdaad niet.
Moest ik dat doen dan zou ik buiten het laden aan 2 cent/kWh ook nog eens de extra inkomsten voor het thuisladen a rato van 28,22 tot 34,56 cent/kWh mee in rekening gebracht hebben. :angel:
Een geldezel is er niks tegen. :beerchug:

Ik moet de eerste fossielrijder nog tegenkomen die per liter diesel tanken bovenop het gratis tanken per liter ook nog eens belastingvrij en volstrekt legaal 2,8 tot 3,4 € extra krijgt. :nono:
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”