DarkV schreef: 5 uren geleden
Een beetje simplistisch... je zonnepanelen moet je ook afschrijven (tenzij je ze gratis hebt gekregen).
Yep, hier niet alleen gratis gekregen maar zelfs nog geld op toegekregen.
Met dank aan dat deel van de Belgen die graag betalen (voor een ander).
En zelfs voor wie niet dat voordeel in dank heeft opgenomen heeft doorgaans niet alleen PV-panelen gelegd om er uitsluitend zijn of haar EV mee op te laden maar in eerste instantie om het huishoudelijk verbruik mee te coveren.
En maakt nu dankbaar gebruik van het feit dat men van maart tot eind september de productieoverschotten geheel of gedeeltelijk in de accu van de EV kan pompen ipv voor een maar cent aan zijn energieleverancier te schenken.
Je kan eenzelfde investering nu ook weer geen twee keer gaan "afschrijven".
En zelfs met on grid PV van "slechts" 5.6 kWp/5.0 kVA kan ik van begin maart tot zeker eind september volledig op solar laden. Niet even verondersteld maar opgenomen data.
Je moet ook niet "dagelijks" vanuit PV ter beschikking hebben wat je dagelijks gaat rijden.
Wie een beetje slim is gaat de accu van de EV laden volgens de beschikbare PV productie. En dat mag dan de ene dag al wat meer zijn dat men rijdt en een andere dag wat minder.
Ter info: een verwarmd zwembad hebben wij niet en buiten af en toe één kWh voor SWW werkt tussen april en nobember de WP'n hier nauwelijks. En als ze werken om te verwarmen/koelen heeft dat nauwelijks invloed op de overproductie voor de accu van de EV.
Het gemeten langdurig verbruik van mijn "zware" BEV is volgens de GOM (interne meting) na 20K km en vier volledige seizoenen 16 kWh/100 km.
Neem je de verliezen mee aan een thuislaadpaal (waar je alle tijd hebt op te laden en ik - afhankelijk van de PV overproductie - doorgaans laadt tussen de 1.4 en 4.8 kW) kom je nog maar rond de 19 kWh/100 km.
Wil je openbaar (of thuis) laden aan 11/22 of openbaar DC laden zijn de verliezen en het all in verbruik gemiddeld nog lager.
Het vermogen in kW dat ie trekt schommelt steeds en is nooit een constante.
Het beschikbare kW-vermogen en het aantal Nm-koppel van een EV-gezinsauto is zelfs - met de vingers in de neus - vele malen hoger dan dit van een "dikke" fossiel aangedreven Mercedes/BMW.
Als je dan ook nog niet thuis bent wanneer de zon schijnt moet je ook nog een stevige batterij hebben om dit te optimaliseren... ook die kost moet je afschrijven. Ik zou dus de kost voor je elektriciteit gewoon behouden op 30 cent en niet al te creatief gaan rekenen zoals je hierboven doet omdat het gewoon niet realistisch is in de meeste gevallen.
Ook voor een thuisbatterij kreeg je subsidies en wat niet gesubsidieerd werd dat kon dan weer gefinancierd worden met de lopende subsidies op de reeds jaren geleden afgeschreven PV-installatie.
Jij mag uiteraard - afhankelijk van jouw situatie - de kosten voor elektriciteit op 30 cent/kWh begroten.
Maar je moet dat dan wel niet proberen te extrapoleren naar de situatie van een ander.
Ik zou niet weten waarom ik hier een kost van 30 cent/kWh zou moeten incalculeren?
Ook hier bedraagt de (gemiste) injectievergoeding dit jaar maar 2 cent/kWh. Van begin maart tot op heden is de "kost" voor thuisladen dus eveneens slechts 2 cent/kWh.
En zelfs wanneer ik vanuit het net zou laden bedraagt de kost geen 30 cent/kWh want geen enkele maand dit jaar was de netkost bij mijn energiecontract (Ecopower onbepaalde duur) 30 cent/kWh.
En wie niet van de zon kan laden maar wel kan thuisladen die onderschrijft beter een dynamisch contract en gaat laden wanneer de prijzen (ver) onder de 30 cent/kWh duiken.
Allemaal keuzes die je met fossiel tanken uiteraard ook al niet hebt.
Goh, in het verleden waren laadpalen soms gratis maar die tijd is ondertussen toch al wel grotendeels voorbij. Op vakantie ga je vermoedelijk ook vaker snelladers gebruiken wat maakt dat de prijs per kW enkel stijgt.
Ik zou ook niet weten waarom ik op vakantie "vermoedelijk" snelladers zou gebruiken?
Je extrapoleert weer je eigen wensen op de situatie van een ander?
Op vakantie heb ik tijd genoeg en kies dan juist niet voor autosnelwegen maar voor rustige binnendoorwegen waar ook onderweg iets te zien is en zou dan bij voorkeur laden op bestemming (wat mits wat plannen meestal ook nog gratis is).
Voor wie als een vorm van vakantie graag tegen minstens 200 km/uur over de autobahn raast ligt dat uiteraard anders. Die raast dan idd van snellaadpaal naar snellaadpaal maar zal ook met zijn zware diesel niet blijven steken op 3l/100 km. Van een "simplistische" vergelijking gesproken.
En uiteraard ieder zijn eigen hobby/vakantiegenoegens.
De tijd is zelfs nog niet voorbij dat je ook in Vlaanderen de nodige kWh gratis kan laden. Je moet er dan uiteraard zelf eerst wat voor doen. Gemiddeld kan ik per jaar in België - indien gewenst - bv. een 600 kWh free of charge laden. En dat is aan 11 kW, dus nog eens lagere laadverliezen dan thuisladen.
Maar laat het ons pessimistisch en conservatief houden. Aan een all in gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km is dat nog steeds een volstrekt gratis 3000 km.
Of je doet het zoals mezelf - ik rij nl. die extra km op een jaar niet bijeen - en je kan via de accu van de EV van eind november tot eind februari een deel van die gratis geladen kWh terugleveren aan de woning tijdens dunkelflautes.
Voorstanders van fossiel kunnen uiteraard ook altijd overwegen om in de winter ergens liters diesel gratis te gaan tanken en deze thuis over te hevelen in hun stookolietank om zich te kunnen verwarmen en tijdens de zomer te hopen dat er geen regen van hun dak stroomt maar diesel om hun grote zware Mercedesvan de nodige energie te voorzien.