Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

https://autofans.be/nl/rijtesten/statio ... break-2022
Veelrijders kijken natuurlijk naar het verbruik, en daar geeft Mercedes afhankelijk van de aankleding 4,7 tot 5,4 l/100 km op en een uitstoot van 124 tot 141 g/km aan CO2. Dat verbruik is in de praktijk perfect haalbaar: na een kleine 2.000 testkilometer over de Duitse Autobahn klokten we af op een gemiddelde van 4,9 l/100 km. Dat betekent dat je op je instrumentencluster een totaal rijbereik van meer dan 1.300 kilometer ziet verschijnen...
Die van ons is van 2019 en doet het zelfs beter dan dat :banana:

Als voor thuisladen, dan moet je wel thuis zijn....als je dat niet bent moet je ergens gratis laden of een laadpaal en laadpalen zijn duur, heel duur.
Verder vergeet je de investering die je deed in je panelen, die zijn niet gratis, helemaal niet nu het gedaan is met terugdraaiende meters en subsidies.
Iemand die niet meer werkt zal het goedkoop kunnen, da's waar.

Ik moet in Frankrijk niet eens tanken, rij daar los doorheen op 1 tank....en ook nog eens sneller dan 115KM/u :-D
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4364
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

duizend schreef: 5 dagen geleden Je berekening klopt niet.
Thuis laden kost 30 cent zonder zonnepanelen en 2 cent met zonnepanelen.
Vanaf maart tot november laad je aan 2 cent
Vanaf november tot maart laad je aan 30 cent
Een beetje simplistisch... je zonnepanelen moet je ook afschrijven (tenzij je ze gratis hebt gekregen).

Laten we ook even veronderstellen dat je 100 km per dag rijdt aan 20 kW/100 km... dan moet je dagelijks ook 20 kW overschot hebben van je panelen. Op zich mogelijk als je er voldoende hebt liggen (al is de investering dan alleen maar groter) maar of dat realistisch is van maart tot november betwijfel ik ten zeerste (vandaag hebben ze hier 6.8 kWh opgebracht tot op heden) en dan mag je ze ook niet gebruiken voor je verbruik van je huis, warmtepompt, zwembad, ...

Als je dan ook nog niet thuis bent wanneer de zon schijnt moet je ook nog een stevige batterij hebben om dit te optimaliseren... ook die kost moet je afschrijven. Ik zou dus de kost voor je elektriciteit gewoon behouden op 30 cent en niet al te creatief gaan rekenen zoals je hierboven doet omdat het gewoon niet realistisch is in de meeste gevallen.
duizend schreef: 5 dagen geleden Bovendien kan je op vakantie soms gratis laden.
Goh, in het verleden waren laadpalen soms gratis maar die tijd is ondertussen toch al wel grotendeels voorbij. Op vakantie ga je vermoedelijk ook vaker snelladers gebruiken wat maakt dat de prijs per kW enkel stijgt.
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

ivob schreef: 6 dagen geleden Met mijn vorige diesel had ik een gemiddeld verbruik van 7 liter/100 km.
Mercedes niet hoor, die zit er gewoon onder en zeer zuinig met diesel. Rijtesten en verbruikscijfers van mensen bewijzen dat steeds.
Aan EV-snelheid halen we rond de 3L/100km en daar hoef je niet eens moeite voor te doen. Ik had een A180 die zelfs met 2,5L toekwam....aan EV-snelheid.
Je onderschat hoe zuinig ze tegenwoordig zijn.

Toegevoegd na 5 minuten 53 seconden:
DarkV schreef: 4 dagen geleden Laten we ook even veronderstellen dat je 100 km per dag rijdt aan 20 kW/100 km...
Volgens auto-motor-tv-testen zit je op dat verbruik al aan 110KM/u voor de meeste auto's, de cijfers die fabrikanten gewoonlijk opgeven zijn aan 90 of minder.

Hier kan je het allemaal opzoeken..... https://ev-database.org/nl/cheatsheet/v ... ische-auto

Ze geven als gemiddelde op: 189 Wh/km helaas niet aan welke snelheid dat is, maar zal vast geen 140 of meer zijn, laat staan 200+ wat ik in Duitsland rij.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6674
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

Geen idee wat je met "EV snelheden" bedoelt.
3l/100 km dat is het equivalent van 30 kWh/100 km.
Dan zit mijn EV al boven de 150 km/uur.
Je kan beweren wat je wil maar ik geloof nooit dat een Mercedes diesel, om het even welk op de markt verkrijgbaar model, aan snelhaden van +150 km/uur maar 3 liter diesel verbruikt. :nono:

Je onderschat duidelijk de mogelijkheden van hedendaagse BEV's.
Ook niet moeilijk wanneer je je uitspraken alleen kan baseren op "van horen zeggen".
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 465
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 58 keer

In heel die discussie omtrent zuinige ICE's vs BEV moet ik vaak, met de glimlach op mijn gezicht overigens, denken aan dit filmpje
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6674
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

DarkV schreef: 4 dagen geleden Een beetje simplistisch... je zonnepanelen moet je ook afschrijven (tenzij je ze gratis hebt gekregen).
Yep, hier niet alleen gratis gekregen maar zelfs nog geld op toegekregen. :banana:
Met dank aan dat deel van de Belgen die graag betalen (voor een ander). :beerchug:
En zelfs voor wie niet dat voordeel in dank heeft opgenomen heeft doorgaans niet alleen PV-panelen gelegd om er uitsluitend zijn of haar EV mee op te laden maar in eerste instantie om het huishoudelijk verbruik mee te coveren.
En maakt nu dankbaar gebruik van het feit dat men van maart tot eind september de productieoverschotten geheel of gedeeltelijk in de accu van de EV kan pompen ipv voor een maar cent aan zijn energieleverancier te schenken.
Je kan eenzelfde investering nu ook weer geen twee keer gaan "afschrijven".

En zelfs met on grid PV van "slechts" 5.6 kWp/5.0 kVA kan ik van begin maart tot zeker eind september volledig op solar laden. Niet even verondersteld maar opgenomen data.
Je moet ook niet "dagelijks" vanuit PV ter beschikking hebben wat je dagelijks gaat rijden.
Wie een beetje slim is gaat de accu van de EV laden volgens de beschikbare PV productie. En dat mag dan de ene dag al wat meer zijn dat men rijdt en een andere dag wat minder.
Ter info: een verwarmd zwembad hebben wij niet en buiten af en toe één kWh voor SWW werkt tussen april en nobember de WP'n hier nauwelijks. En als ze werken om te verwarmen/koelen heeft dat nauwelijks invloed op de overproductie voor de accu van de EV.

Het gemeten langdurig verbruik van mijn "zware" BEV is volgens de GOM (interne meting) na 20K km en vier volledige seizoenen 16 kWh/100 km.
Neem je de verliezen mee aan een thuislaadpaal (waar je alle tijd hebt op te laden en ik - afhankelijk van de PV overproductie - doorgaans laadt tussen de 1.4 en 4.8 kW) kom je nog maar rond de 19 kWh/100 km.
Wil je openbaar (of thuis) laden aan 11/22 of openbaar DC laden zijn de verliezen en het all in verbruik gemiddeld nog lager.
Het vermogen in kW dat ie trekt schommelt steeds en is nooit een constante.
Het beschikbare kW-vermogen en het aantal Nm-koppel van een EV-gezinsauto is zelfs - met de vingers in de neus - vele malen hoger dan dit van een "dikke" fossiel aangedreven Mercedes/BMW. :angel:
Als je dan ook nog niet thuis bent wanneer de zon schijnt moet je ook nog een stevige batterij hebben om dit te optimaliseren... ook die kost moet je afschrijven. Ik zou dus de kost voor je elektriciteit gewoon behouden op 30 cent en niet al te creatief gaan rekenen zoals je hierboven doet omdat het gewoon niet realistisch is in de meeste gevallen.
Ook voor een thuisbatterij kreeg je subsidies en wat niet gesubsidieerd werd dat kon dan weer gefinancierd worden met de lopende subsidies op de reeds jaren geleden afgeschreven PV-installatie.

Jij mag uiteraard - afhankelijk van jouw situatie - de kosten voor elektriciteit op 30 cent/kWh begroten.
Maar je moet dat dan wel niet proberen te extrapoleren naar de situatie van een ander.
Ik zou niet weten waarom ik hier een kost van 30 cent/kWh zou moeten incalculeren?
Ook hier bedraagt de (gemiste) injectievergoeding dit jaar maar 2 cent/kWh. Van begin maart tot op heden is de "kost" voor thuisladen dus eveneens slechts 2 cent/kWh.
En zelfs wanneer ik vanuit het net zou laden bedraagt de kost geen 30 cent/kWh want geen enkele maand dit jaar was de netkost bij mijn energiecontract (Ecopower onbepaalde duur) 30 cent/kWh.
En wie niet van de zon kan laden maar wel kan thuisladen die onderschrijft beter een dynamisch contract en gaat laden wanneer de prijzen (ver) onder de 30 cent/kWh duiken.

Allemaal keuzes die je met fossiel tanken uiteraard ook al niet hebt.
Goh, in het verleden waren laadpalen soms gratis maar die tijd is ondertussen toch al wel grotendeels voorbij. Op vakantie ga je vermoedelijk ook vaker snelladers gebruiken wat maakt dat de prijs per kW enkel stijgt.
Ik zou ook niet weten waarom ik op vakantie "vermoedelijk" snelladers zou gebruiken?
Je extrapoleert weer je eigen wensen op de situatie van een ander?
Op vakantie heb ik tijd genoeg en kies dan juist niet voor autosnelwegen maar voor rustige binnendoorwegen waar ook onderweg iets te zien is en zou dan bij voorkeur laden op bestemming (wat mits wat plannen meestal ook nog gratis is).
Voor wie als een vorm van vakantie graag tegen minstens 200 km/uur over de autobahn raast ligt dat uiteraard anders. Die raast dan idd van snellaadpaal naar snellaadpaal maar zal ook met zijn zware diesel niet blijven steken op 3l/100 km. Van een "simplistische" vergelijking gesproken. :lol:
En uiteraard ieder zijn eigen hobby/vakantiegenoegens.

De tijd is zelfs nog niet voorbij dat je ook in Vlaanderen de nodige kWh gratis kan laden. Je moet er dan uiteraard zelf eerst wat voor doen. Gemiddeld kan ik per jaar in België - indien gewenst - bv. een 600 kWh free of charge laden. En dat is aan 11 kW, dus nog eens lagere laadverliezen dan thuisladen.
Maar laat het ons pessimistisch en conservatief houden. Aan een all in gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km is dat nog steeds een volstrekt gratis 3000 km. :beerchug:
Of je doet het zoals mezelf - ik rij nl. die extra km op een jaar niet bijeen - en je kan via de accu van de EV van eind november tot eind februari een deel van die gratis geladen kWh terugleveren aan de woning tijdens dunkelflautes.

Voorstanders van fossiel kunnen uiteraard ook altijd overwegen om in de winter ergens liters diesel gratis te gaan tanken en deze thuis over te hevelen in hun stookolietank om zich te kunnen verwarmen en tijdens de zomer te hopen dat er geen regen van hun dak stroomt maar diesel om hun grote zware Mercedesvan de nodige energie te voorzien. :angel:
Laatst gewijzigd door ivob 4 dagen geleden, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12783
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 605 keer
Bedankt: 733 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Veel mensen hebben al een installatie van ZP voor ze een EV hadden, de EV maakt de installatie enkel nuttiger en een batterij kan daar nog wat extra zelfverbruik aan toevoegen. Voor de rest wat zaken die niet kloppen zoals de "dure panelen" die gewoon naast veel performanter ook gewoon veel goedkoper geworden zijn.

Dit zorgt ervoor dat je zelf voor een deel je energiebehoefte kan invullen, iets wat onmogelijk was voorheen. Ik heb in ieder geval nooit voor niets diesel noch benzine kunnen oppompen en het tanken elders was tegen hoge prijzen en zeer variabel.

Soit, wie dat wil kan zijn ICE behouden en zelf de pompprijs betalen, veel plezier ermee. Ondertussen staat mijn EV voor de deur te laden op de zon met de panelen die hier al jaren liggen en betaald zijn. Daar komt nog bij dat de EV en een deel van het laden gegoven zijn. Een cadeau dat ik met plezier uitpak.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3732
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 345 keer
Recent bedankt: 9 keer

DarkV schreef: 4 dagen geleden Laten we ook even veronderstellen dat je 100 km per dag rijdt aan 20 kW/100 km... dan moet je dagelijks ook 20 kW overschot hebben van je panelen.

Als je dan ook nog niet thuis bent wanneer de zon schijnt moet je ook nog een stevige batterij hebben om dit te optimaliseren... ook die kost moet je afschrijven.

Goh, in het verleden waren laadpalen soms gratis maar die tijd is ondertussen toch al wel grotendeels voorbij. Op vakantie ga je vermoedelijk ook vaker snelladers gebruiken wat maakt dat de prijs per kW enkel stijgt.
100 km per dag, dat is 36.500km per jaar.
Er zullen er niet veel zijn die dat halen.
10kwh per dag zal al meer realistisch zijn, reiskilometers kan je immers ook niet thuis laden.

Laat ons zeer ruim rekenen.

8 panelen van 450 wp meer laten leggen dan je voor je huis nodig hebt, leveren van maart tot eind oktober zeker die 300 kWh per maand.
De meerkost van 8 extra panelen is tegenwoordig een 1.500 euro.
De meerkost aan 10kwh batterijmodules is ook 1.500 euro
Daarmee kom je ruimschoots toe om 3.000 kWh jaarlijks aan 0,02 euro ipv 0,32 euro te laden. Na drie jaar break even…
En met 4 extra panelen en 1 extra batterijmodule kom je er ook.
De rest van je installatie levert van maart tot oktober immers al veel te veel.

Elk vakantiehuis en appartement dat ik huur is elektriciteit inbegrepen.
Daar laad je dus gratis.
Snelladen in bvb. Frankrijk kost max. 30 cent voor wie wil (zie mijn tips in andere topic)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4364
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

ivob schreef: 4 dagen geleden Ik zou ook niet weten waarom ik op vakantie "vermoedelijk" snelladers zou gebruiken?
Niet iedereen rijdt in drie dagen naar z'n bestemming... meestal doet men dat in één keer.

We zijn pas net terug van een roadtrip van meer dan 4000 km en heen/terug en enkele lokale laadbeurten waren snelladers vanwege grotere stukken. In de mate van het mogelijke hebben we bij bezoeken aan stadjes en etentjes gebruik gemaakt van trage laders, maar ook al heb je tijd, al er geen laadpaal naast je verblijf staat ben je met die tijd ook niets.
ivob schreef: 4 dagen geleden Je extrapoleert weer je eigen wensen op de situatie van een ander?
Oh, en jij doet dat niet... ik denk alleen dat ik veel representatiever ben voor de gemiddelde EV rijden icm. met PV/batterijen dan jij.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6674
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

Inderdaad, niet "iedereen" rijdt in drie dagen of meer naar zijn bestemming.
Net zoals niet "iedereen" tegen 200 km over de autobahn kan razen aan 3 liter/100 km.

Iedereen maakt best zijn eigen rekening maar dan beter op basis van eigen ervaringen en niet de rekening van een ander op basis van "horen zeggen".

En wie graag op één dag naar zijn bestemming rijdt kan nog altijd rekening houden met de tips van @duizend .

Iedere situatie is anders.
Voor mij is de reis an sich bv. al een deel van de vakantie en geen noodzakelijk kwaad om zo snel mogelijk van A naar B te geraken. Dat laatste zou voor mij eerder aanvoelen als "werk".
En daarenboven maak ik de TCO rekening van een auto niet op basis van uitsluitend vakantievervoer maar over een heel jaar.
Andere keuzes leiden tot andere gevolgen en andere rekeningen.

Je kan over jezelf denken wat je wil maar daar ging in eerste instantie de rant van @Joop niet over.
Die ging over de tegenstelling ICE/EV rijden voor wie niet thuis kan laden en geen PV heeft.

En idd ik ben ook niet representatief. Er worden hier met de EV op jaarbasis meer km afgelegd dan het gemiddeld aantal gereden km in België. Maar bijlange na geen 36000. :nono:
Ik zit dus dichter bij het gemiddelde dan jij. :-D
Daar moet ik zelfs niet "over nadenken" want dat zijn gewoon beschikbare statistische gegevens. :-D
En wie met PV, thuisaccu en EV op jaarbasis nog altijd een gemiddelde kost van 30 cent/kWh heeft, tja dan scheelt er toch duidelijk iets aan één of meerdere onderdelen van die combinatie en zou ik deze toch maar vlug eens gaan herbekijken ipv zich "representatief" te willen noemen. :nono:

Wanneer @Joop zich tegen een gemiddelde van 30 kWh/100 km kan verplaatsen en dat tot snelheden van 200 km/uur is hem dat - door mij - gegund. Maar dan is net hij de echte uitzondering op de regel.
Een jaarlijks all in gemiddelde van 20 kWh/uur in een EV behoort dan weer tot de mogelijkheden van een significant groter deel van de mobiele bevolking. Net zoals energiecontracten afsluiten aan minder dan 30 cent/kWh (op dat vlak is er immers volstrekte keuzevrijheid).

En ik extrapoleer in deze mijn situatie inderdaad niet.
Moest ik dat doen dan zou ik buiten het laden aan 2 cent/kWh ook nog eens de extra inkomsten voor het thuisladen a rato van 28,22 tot 34,56 cent/kWh mee in rekening gebracht hebben. :angel:
Een geldezel is er niks tegen. :beerchug:

Ik moet de eerste fossielrijder nog tegenkomen die per liter diesel tanken bovenop het gratis tanken per liter ook nog eens belastingvrij en volstrekt legaal 2,8 tot 3,4 € extra krijgt. :nono:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16539
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1211 keer
Recent bedankt: 10 keer

Joop schreef: 6 dagen geleden Reken gewoon even mee.
Ik denk dat je uw berekening wat moet herbekijken.
Zowel qua eenheden (kW, kWh), als de energie-inhoud van diesel/benzine en ook het verbruik van een grote dan wel kleine ICE.

Eenheden
kWh gebruik je om een hoeveelheid energie aan te duiden.
kW is een bepaald vermogen.
Diesel/benzine
Diesel: 38 MJ of +/- 10kWh
Benzine: 8,9kWh
Verbruik
Een grote diesel doet 6-7 L/100km (Skoda Kodiaq doet 7,4L/100 km)
Een kleine benzine doet 5-6 L/100 km (Skoda Fabia doet 6,4 L/100km)

Prijzen van diesel/benzine: https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... ief-van-de
diesel: 1,73 €/L
benzine: 1,65 €/L
Prijs van elektriciteit: 0,33 €/kWh https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html

En dus
- Grote diesel: 12 €/100km
- Kleine benzine: 9;9 €/100km
- Grote EV: 6,8 €/100km (Skoda Enyaq -> 20,36 kWh/100km)
Als je een tankkaart/laadkaart hebt, maakt het niet uit waar je laadt. Als je privé laadt en je kan niet thuisladen, doe je er best aan om te kijken naar de laadtarieven.
Bij de Colruyt hier vlakbij is het €0,35/kWh dus aan ongeveer hetzelfde tarief als thuis.

Dus in gebruik/verbruik is een EV toch wat goedkoper, niet :)?
Joop schreef: 6 dagen geleden Vergeet ook niet dat de overheid enorme tekorten heeft, aan EV's verdienen ze niets
Heb je uw elektriciteitsfactuur al eens bekeken? https://www.creg.be/nl/consumenten/prij ... -opgebouwd
37% wordt bepaald door de echte elektriciteitskost, de rest zijn overheidsvergoedingen
28% zijn vergoedingen voor het net
35% zijn heffingen

Niet zo gek anders als bij ICE-brandstof:
32% is productie
14% distributie (geen monopolie en geen overheidsinstantie)
54% accijnzen en BTW
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3732
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 345 keer
Recent bedankt: 9 keer

Alleen is de taks bij brandstof op 100% van de liters.
En de taks op elektriciteits verbruik slechts op dat restje dat je niet met de zonnepanelen kan laden.

Dus Joop heeft zeker een punt dat men op een EV veel minder inkomsten heeft.
Daarbovenop geen rijtaks en geen BiV voor een EV, dus weer minder inkomsten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6674
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

Daar staat dan weer tegenover dat de aankoop van een gelijkaardige EV duurder is dan een ICE.
Daar staan dan weer meer BTW inkomsten tegenover.

Soit, in se maakt het niet uit en wat betreft een auto maak je beter de TCO rekening dan de rekening op ieder deel afzonderlijk.
Na de aankoop zijn de onderhouds- en vooral de brandstofkosten een doorslaggevende factor.
En dan kan je, in tegenstelling tot "Joop" maar beter zorgen dat je die zoveel mogelijk zelf in de hand hebt en niet afhankelijk bent van de prijsstelling en heffingen door derden.
Voor verstokte ICE-rijders geldt dan de optie om lokaal te beginnen graven in de hoop op een gasbel of oliebron te stoten en de nodige vergunningen (uiteraard ook niet zonder heffingen) bijeen te sprokkelen om deze te mogen ontginnen.
Voor verstokte EV-rijders ligt de oplossing iets meer voor de hand (en doorgaans ook al jaren aanwezig en afbetaald).

Voor salarisrijders maakt het uiteraard wel een verschil waar ze willen/kunnen laden.
Rijden ze op ICE of laden ze extern betalen ze hun brandstofkosten niet en moeten ze voor iedere tankbeurt halt houden aan een tankstation of laadstation.
Rijden ze op elektriciteit en kunnen ze thuis laden betalen ze hun brandstofkosten niet maar vergaren ze met lokale PV extra inkomsten (en hoe meer km ze afmalen en hoe hoger de laadverliezen hoe groter die extra inkomsten) en hebben ze de luxe - indien PV - om gewoon bij thuiskomst te laden of - indien de werkgever mee is met de tijd - tijdens de werkuren op locatie te tanken.
Indien ze zelfs deze opties niet hebben dan schieten - afhankelijk de locatie, het ene boereegat is het andere niet - de externe laadstations als paddestoelen uit de grond. In het centrum van de gemeente hebben ze hier - naast de bestaande AC laadinfra - zelfs nu al HPC laders geplaatst. Na een culturele voorstelling kan je zelfs al niets meer blijven drinken omdat de EV al van bijna leeg naar vol is bijgeladen.
En rond de sportinfra die ik bijna dagelijks gebruik staan - afhankelijk van de locatie - tien tot honderd AC 11 kW laadpalen waar er wel altijd vrije laadplaatsen zijn.

Uiteraard geen optie voor wie verslaafd is geraakt aan de geur van benzine- of dieseldampen.
Daarom voor elk wat wils.
En een verslaving mag tegenwoordig blijkbaar ook wat kosten.

Toegevoegd na 5 minuten 20 seconden:
heist_175 schreef: 3 dagen geleden Ik denk dat je uw berekening wat moet herbekijken.
Dan klopt zijn rekening niet meer.
Het was - op een uitzondering na - al langer duidelijk dat het een "rant aan de EV rijders" was waarbij enige kennis van eenheden niet vereist was en cijfers vrijelijk uit de duim gezogen werden om de eigen rant een beetje te doen overeen komen met de insteek van de rant an sich.
Ook niets mis mee want op het einde betaalt ieder zijn eigen rekening.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3732
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 345 keer
Recent bedankt: 9 keer

En van die BTW daar moet dan weer de 5.000 euro korting van 2024 af…
Trouwens zoveel scheelt het prijsverschil niet.
En daar dan 21% van.
Op 10 jaar recupereer je dat van de wegentaks alleen.
En van de minder kosten qua onderhoud, weer minder btw ook :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6674
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

Het is uiteraard een illusie te verwachten dat de wegentaks en inschrijvingstaks tot het einde der dagen voor EV op nul zal blijven.
Als men uit armoede het geld al moet gaan zoeken bij de frigobons en extra zorgverzekering dan weet je al bij voorbaat hoe laat het is.

BTW - op wat dan ook - kan uiteraard naargelang de behoeften ook altijd aangepast worden.
En dat gaat zowel op voor elektrisch als fossiel rijden. O
Er is dus geen status quo en je zal de afweging periodiek moeten blijven maken.
Net zoals iedere situatie verschillend is en tot een uiteenlopend besluit kan leiden.
Niets mis mee maar gelieve dan wel -@Joop - de juiste cijfers te gebruiken.

Maar voorlopig ziet het er niet naar uit dat fossiel rijden in de toekomst fiscaal gaat aangemoedigd worden ten nadele van elektrisch noch dat in België fossiele rijders veel kans maken zelf in (een deel van) hun energieproductie te voorzien tegen een kostprijs lager dan deze van elektrisch.

De 5000 € korting was uiteraard mooi meegenomen voor wie dat niet wou laten liggen maar we gaan al richting 2026 en die 2024 korting van 5000 € is niet meer van toepassing.
Misschien krijgt men - door de alomtegenwoordige dalende verkoopcijfers voor dieselauto's - met wat overredingskracht nu zelfs een grotere korting dan 5000 € op de aankoop van een dieselauto?
Dat zijn individuele rekeningen die ieder voor zichzelf moet maken (maar eigenlijk mee iets voor een eigen topic "Aan de dieselrijders onder ons".
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

ivob schreef: 4 dagen geleden 3l/100 km dat is het equivalent van 30 kWh/100 km.
Dan zit mijn EV al boven de 150 km/uur.
Je vergeet iets, en dat is dat voor het laden van een EV er transport, laadverliezen en allerhande extra verliezen zijn. Hierdoor verbruik je meer.
Dit zie je dan ook duidelijk in de winter als het verbruik/bereik enorm verandert.
ivob schreef: 3 dagen geleden Voor verstokte ICE-rijders geldt dan de optie om lokaal te beginnen graven in de hoop op een gasbel of oliebron te stoten en de nodige vergunningen (uiteraard ook niet zonder heffingen) bijeen te sprokkelen om deze te mogen ontginnen.
Waarom? Nooit van synthetische diesel gehoord? Die kan je met zon/wind maken van zo ongeveer alles wat je kan vinden. Frituurolie, Groenafaval (waar heel veel van in!), gewoon van CO2, of wat dacht je van Waterstofgas? Ook kan het van Aardgas, noem maar op.
Het vreemde is dat Europa die WEL goedkeurt en dan met name voor vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel), dat het zelfs verkocht wordt onder de naam HVO100 of XTL, maar men blijft het 100% belasten net als Benzine en Diesel waar andere brandstoffen zoals Aardgas wel als groen gezien wordt.

HVO100 en XTL vervuilen vrijwel niet. En toch blijven ze dit tegenwerken, want de ICE zal en moet eruit zonder dat ze naar andere alternatieven WILLEN kijken.
Gelukkig zijn Duitsland, Frankrijk en nog wat anderen in opstand gekomen en zijn deze brandstoffen nu wel toegelaten....

Het wachten is tot de EV constant de stroomnetten laten ploffen, dan gaat men wel eens nadenken dat die dingen geen toekomst hebben :-D

Ik wil graag op HVO100 rijden, maar moet ik eerst 100km rijden naar de dichtste pomp en dan kan ik tanken aan 2,10 €/L, of nog duurder XTL 3 €/L.
ICE is niet fossiel, maar de overheid blijft het fossiel houden en ze weigeren ook je auto (die dan nog schoner is, zelfs Euro0) toe te laten in de LEZ's.
Ik heb het gevraagd en ze weigeren vlakaf.

Shell heeft net nog een raffinaderij voor XTL/SAF laten stoppen om af te bouwen, domweg omdat de overheden die brandstoffen tegenwerken en dus zien er er geen brood in. De oplossing, gewoon meer inzetten op fossiel.

Die brandstoffen werken gewoon in ELKE Diesel zonder aanpassing....vinden ze ook niet leuk in de politiek.

Toegevoegd na 5 minuten 50 seconden:
heist_175 schreef: 3 dagen geleden Een grote diesel doet 6-7 L/100km (Skoda Kodiaq doet 7,4L/100 km)
Wel, kijk gerust.....een Mercedes C200D verbruikt veel minder.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

Die van ons heeft 200PK (getuned).

M.a.w. Skoda kan dus gewoon geen fatsoenlijke diesel bouwen...maar ja Mercedes-Benz is dan ook de uitvinder van de Diesel en heeft die motor tot in de puntjes geperfectioneerd. :banana:
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6674
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

Nee, ik vergeet niets.
Je hebt er voorheen blijkbaar steeds overgelezen dat in mijn all in jaarverbruik (what's in a name) de verliezen meegerekend waren.
En dat zijn dan - in mijn situatie - nog eens grotendeels relatief hoge verliezen door het relatief traag thuis laden. :angel:
Zoals ook reeds geschreven, hoe meer verliezen, hoe hoger de netto inkomsten.
In een andere situatie - bv. bij geen laadvergoeding en/of geen thuisladen - pas je uiteraard een andere strategie met minder verliezen toe.

Allemaal keuzes die je bij elektrisch laden wel hebt en bij fossiel tanken niet.
Daar is de keuze doorgaans beperkt tot duurder of minder duurder tanken.

De tijd dat in de winter het verbruik "enorm" wijzigt ligt - bv. door inzet van een WP voor interieurverwarming en voorverwarmen accu's - al een tijdje achter ons.
Ik herhaal, mijn gemiddeld all in verbruik van iets meer dan 19 kWh/100 km houdt niet alleen al rekening met de laadverliezen maar tevens met de temperatuur van de vier (4) seizoenen.
Rond de 20-25°C buitentemperatuur zal het verbruik inderdaad lager zijn en de range hoger dan bij een buitentemperatuur van -5°C maar dat heeft geen invloed op het all in jaargemiddelde. Dat staat als een huis.

Ach ja, de laatste stohalm van de "synthetische diesel". :lol:
Waarom zou ik van zon en wind (om van gas nog maar te zwijgen) via een omweg terug diesel maken wanneer het gewoon rechtstreeks en via de kortste weg (ipv van via centrale productie-eenheden over land en zee en via de pomp bij de eindgebruiker aan te belanden) in de accu geraakt? :nono:

De EV de stroomnetten laten ploffen?
Ach, de laatste stroomhalm voorbij?
De accu's van BEV zijn juist een nuttige tussenschakel in de energietransitie om bij teveel productie energie op te slaan en bij te weinig terug te leveren.
Sommigen onder ons passen dit NU zelfs al op lokaal niveau toe terwijl anderen nog verwoede fossiele achterhoedgevechten leveren om toch maar niet toe te moeten geven achter de feiten te blijven aanhollen.

Beetje raar argument om aan iets vast te blijven houden omdat het decennia geleden werd uitgevonden. :roll:
Lijkt me een perfect Dino-argument en we weten allemaal hoe het hen is vergaan. Ze lopen er nu als kippen bij. :angel:

Soit, je hebt jezelf blijkbaar overtuigd dat diesel blijven rijden tot het bittere einde het summum van autorijden is.
Niets mis mee want het is jouw rekening maar blijft de vraag waarom je ervaren EV rijders (die doorgaans ook ervaring hebben met fossiel rijden) wil overtuigen dat ze niet goed bezig zijn?
Denk je nu echt dat ze niet massaal zouden terugkeren naar diesel wanneer ze dat verleden als veel beter dan het heden zouden ervaren?
Voor mij is dat - bij wijze van spreken - nu net een van de grootste nadelen van EV rijden: once you go EV you never go back to black fossil.
Laatst gewijzigd door ivob 3 dagen geleden, in totaal 6 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6770
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 313 keer
Bedankt: 659 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

@Joop Met een topictitel als "Aan de EV rijders.." denk ik niet dat er veel interesse is in diesel, synthetisch of niet. Je gaat ook niemand die met een EV rijdt overtuigen om oer te stappen naar een ICE... Wil je toch verder ranten kan dat beter is het subforum Niet-elektrische voertuigen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12783
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 605 keer
Bedankt: 733 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Zo zie je maar dat Don Quichote ook vandaag nog een relevant verhaal is :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

ivob schreef: 3 dagen geleden Allemaal keuzes die je bij elektrisch laden wel hebt en bij fossiel tanken niet.
Daar is de keuze doorgaans beperkt tot duurder of minder duurder tanken.
en...
ivob schreef: 3 dagen geleden Ach ja, de laatste stohalm van de "synthetische diesel". :lol:
Waarom zou ik van zon en wind (om van gas nog maar te zwijgen) via een omweg terug diesel maken wanneer het gewoon rechtstreeks en via de kortste weg (ipv van via centrale productie-eenheden over land en zee en via de pomp bij de eindgebruiker aan te belanden) in de accu geraakt? :nono:
Ja leuk, ik kan inderdaad bepalen wanneer ik tank.
Maar ik heb al eerder aangegeven dat de opslag van electriciteit onbestaande is en je constant energie moet toevoegen, je kan elektriciteit niet opslaan. Kan gewoon niet.

Dus moet je de opwekking omzetten in brandstoffen, zodat je het voor jaren kan opslaan zodat het niets kost TOT je het gebruikt.

Je gaat wel heel makkelijk voorbij aan dit gegeven. Want als wind/zon niet werken moeten centrales het opwekken om jouw EV te kunnen laden, neen je kan niet altijd zelf laden, neen thuis werkt niet 365/24/7.

Het probleem is dat die centrales 24/7/365 draaien en niet gestopt kunnen worden. Deze verliezen worden nooit doorgerekend bij EV, jij zal die kosten niet dragen.
Onlangs stopte Europa met Russisch Gas, leidingen opgeblazen, de stroomprijzen gingen door het dak, iedereen hard klagen.

Toen werd blootgelegd hoe kwetsbaar electriciteit is als de energie-opslag ineens ontbreekt. Ik heb toen niemand horen roepen ONZE BATTERIJEN, WIND EN ZON LOSSEN DIT WEL EVEN OP! Neen men riep: WAAROM ZIJN DIE STROOMPRIJZEN ZO HOOG, WAAROM IS AARDGAS ZO DUUR.

Was er opslag geweest van stroom, dan had dit voorkomen kunnen worden.....maar er is geen opslag, toen niet en nu ook niet, omdat het niet kan.

Hadden we toen al de omslag gemaakt naar brandstoffen bij overproductie van stroom, dan was er voldoende energie om dat in tijden van nood weer om te zetten in stroom.

Elektriciteit is een transportmiddel van energie, geen opslag en geen vervoermiddel....buiten treinen. Domweg omdat je 24/7/365 constant de max productie moet doen. Brandstoffen zijn gemaakt en sla je op tot je het nodig hebt. Daar zit de fout bij velen.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5364
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 158 keer
Recent bedankt: 2 keer

on4bam schreef: 3 dagen geledenWil je toch verder ranten kan dat beter is het subforum Niet-elektrische voertuigen.
Laat ons het 'ranten' aub achterwege laten als alle deelnemende partijen aan het gesprek blijven deelnemen op een respectvolle manier.
Ik leer (en geniet) ten volle van alle cijfers en meningen in dit topic dus het laat het slotje achterwege aub.

Heb net een camper en een power station (BLUETTI Elite 200 V2) gekocht dus de cijfertjes blijven welkom.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6674
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

Joop schreef: 3 dagen geleden Ja leuk, ik kan inderdaad bepalen wanneer ik tank.
Ja en? Dacht je dat dit bij laden anders was.
Naast - zoals tanken - extern laden kan je in bepaalde gevallen zelfs gewoon thuis laden.
Of bij de werkgever laden terwijl je je acht uren klopt.
Of, indien daarop voorzien, thuis vanuit eigen productie laden.
Naast dezelfde mogelijkheden als tanken dus voor laden nog bijkomende keuzes.
Maar ik heb al eerder aangegeven dat de opslag van electriciteit onbestaande is en je constant energie moet toevoegen, je kan elektriciteit niet opslaan. Kan gewoon niet.
Elektriciteit kan niet opgeslagen worden en moet constant toegevoegd worden?
Gekker moet het niet meer worden.
Dacht je dat al die EV's tijdens de verplaatsing aan kabeltjes hingen? :roll:
Dus moet je de opwekking omzetten in brandstoffen, zodat je het voor jaren kan opslaan zodat het niets kost TOT je het gebruikt.
Sinds waneer is centrale opslag van brandstof kosteloos? :roll:
Waarom zou je brandstof voor jaren willen opslaan wanneer je het bijna dagelijks gebruikt? Idem voor elektriciteit.
Waarom zou je elektriciteit niet rechtstreeks opslaan in de accu van een huis/auto en het dan gebruiken via een efficiënte elektrische motor die het grootste deel van die opgeslagen energie omzet in beweging?
Waarom zou je nadat de mogelijkheden die nu voorhanden zijn terug willen naar de "oude tijd" waar je elektriciteit via een omweg en de nodige verliezen wil opslaan in een tank om deze dan te verbruiken in zowat de minst efficiënte en via de meest ingewikkelde methode die de mensheid ooit verzonnen heeft en waar de meeste energie gewoon omgezet wordt in nutteloze warmte ipv beweging en ook nog eens intralokaal voor het verspreiden van schadelijke stoffen zorgt?
Uit nostalgie naar tijden die niet meer terug komen? Uit angst voor verandering? .......?
Waarom zou je jezelf afhankelijk blijven houden of terug maken van de toevoer en prijszetting op brandstoffen door vreemde mogendheden met een bedenkelijke reputatie die letterlijk de kraan kunnen dichtdraaien wanneer het in hun kraam past terwijl er nu eindelijk mogelijkheden zijn om minstens een deel van die energie lokaal te produceren EN op te slaan?
Je gaat wel heel makkelijk voorbij aan dit gegeven. Want als wind/zon niet werken moeten centrales het opwekken om jouw EV te kunnen laden, neen je kan niet altijd zelf laden, neen thuis werkt niet 365/24/7.
Na jaren praktijkervaring moet ik nergens aan voorbij gaan noch me beperken tot steeds minder geloofwaardig gekronkel en manipulatie van cijfers en historische gegevens.
Waarom zou ik niet altijd zelf kunnen laden? Gewoon de laadkabel inpluggen en de rest gaat automatisch. Je moet er - zoals bij tanken - zelfs niet bij blijven staan om het tankpistool vast te houden tot de tanksessie voltooid is noch - indien je deze optie selecteert - naar een kastje gaan om te betalen.
Thuis solarladen werkt idd niet 24/7. Maar dat is ook voor niets nodig noch behoor ik tot de ongelukkigen die 24/7 en 365 dagen per jaar verplicht in een auto moeten rondrijden.
365 dagen en 24/7 kan ik zowel extern als thuis laden waarvan acht tot negen maanden per jaar zelfs uit eigen productie. Ik weet niet waar jij woont maar hier heeft het net er nog nooit 24/7 - laat staan gedurende 365 dagen - uitgelegen.
Het probleem is dat die centrales 24/7/365 draaien en niet gestopt kunnen worden. Deze verliezen worden nooit doorgerekend bij EV, jij zal die kosten niet dragen.
Waar heb je het nu weer in hemelsnaam over?
Gascentrales kunnen gestopt, gestart en opgeschaald worden. Windmolens idem. PV idem.
Zelfs kerncentrales draaien geen jaren aan een stuk 24/7.
Dat werkt al decennia zo en is tot op heden nooit "problematisch" gebleken.
Verliezen niet doorgerekend? Dacht je dat elektriciteitsproducenten, brandstoproducenten, e.a. VZW's waren?
Dacht je dat elektriciteit geproduceerd door centrales en getransporteerd over het openbare net en gebruikt voor het laden van een EV van een andere soort/type waren dan de elektriciteit voor je huishouden?
Onlangs stopte Europa met Russisch Gas, leidingen opgeblazen, de stroomprijzen gingen door het dak, iedereen hard klagen.
Europa is helemaal niet gestopt met Russisch gas. Het komt zelfs via Zeebrugge (B) binnen om over de EU verder verdeeld te worden.
Tijdens de laatste georchestreerde energiecrisis waren het idd de gasprijzen die als eerste door het dak gingen. Fossiele brandstoffen dus.
Wie toen zelf zijn elektriciteit kon produceren - waaronder ondergetekende - heeft daar nog een mooie extra cent aan verdiend ipv te lopen klagen. :beerchug:
Toen werd blootgelegd hoe kwetsbaar electriciteit is als de energie-opslag ineens ontbreekt. Ik heb toen niemand horen roepen ONZE BATTERIJEN, WIND EN ZON LOSSEN DIT WEL EVEN OP! Neen men riep: WAAROM ZIJN DIE STROOMPRIJZEN ZO HOOG, WAAROM IS AARDGAS ZO DUUR.
Wie toen om steun riep waren vooral de bedrijven/gezinnen die nog afhankelijk waren van centrale productie eenheden waaronder ook fossiele brandstoffen. Zeker niet diegenen die al langer overgeschakeld waren op grotendeels eigen energieproductie. :nono:
Was er opslag geweest van stroom, dan had dit voorkomen kunnen worden.
Inderdaad.
Net wat ik deed en doe. Zowel thuis als in de auto. :banana:
....maar er is geen opslag, toen niet en nu ook niet, omdat het niet kan.
Voor de rest alles goed?
Elektriciteit is een transportmiddel van energie, geen opslag en geen vervoermiddel....buiten treinen. Domweg omdat je 24/7/365 constant de max productie moet doen. Brandstoffen zijn gemaakt en sla je op tot je het nodig hebt. Daar zit de fout bij velen.
Benieuwd waar jij al je misinformatie vandaan blijft halen. De commentaarsite van HLN?
Eigenlijk een schande voor een forum dat doorgaat voor technologisch geïnspireerd. :roll:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16539
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1211 keer
Recent bedankt: 10 keer

Joop schreef: 3 dagen geleden Je vergeet iets, en dat is dat voor het laden van een EV er transport, laadverliezen en allerhande extra verliezen zijn. Hierdoor verbruik je meer.
Ik denk dat jij ook iets vergeet :).
Om een liter benzine/diesel te maken is er gigantisch veel energie nodig.
En ook transport (vrachtwagens rijden niet op "lucht") etc
Joop schreef: 3 dagen geleden Wel, kijk gerust.....een Mercedes C200D verbruikt veel minder.
Je gaat een C-klasse toch niet vergelijken met een ruime familiewagen :)?
Die C-klasse die jij linkt doet 5,5 - een familiewagen zoals GLB doet 6,4. Trouwens, als je uw filters weghaalt, kom je wel gewoon op 6,7.
Mercedes is helemaal niet uitzonderlijk goed (noch slecht) in het bouwen van dieselmotoren. Je wist waarschijnlijk ook al dat ze lang beroep deden op Renault voor dieselmotoren? https://topgear.nl/autonieuws/mercedes- ... p-een-rij/
En op de berekening heeft het lagere verbruik van de door u gekozen C-klasse nauwelijks invloed:
EV is goedkoper in gebruik (zie hoger).
EV gaat de goede richting uit qua aankoop ook. Niet onlogisch door opschaling productie, innovatie (LFP) en concurrentële druk.
En dat is allemaal zonder de (tijdelijke) voordelen van wegenbelasting.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12783
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 605 keer
Bedankt: 733 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Een groot deel van de schepen vervoeren enkel brandstof.

Elektrische aandrijving is vele malen efficiënter, iets dat vaak vergeten wordt. Door elektrificatie is er meer elektriciteit nodig maar veel minder energie. Kortom, niet alle fossiele brandstop moet vervangen worden.

En opslag zou onbestaande zijn en toch staan zelfs op UB meerdere topics over opslag. Ik moet stoppen want ik moet mijn gsm voltanken :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

heist_175 schreef: 2 dagen geleden Je gaat een C-klasse toch niet vergelijken met een ruime familiewagen :)?
Huh? De huidige Mercedes C-klasse is een ruime familiewagen. Ben je niet in de war met A/B/CLA klasse? Die veel kleiner zijn.
De C-klasse van vroeger is de huidige CLA-klasse.
Dizzy schreef: 2 dagen geleden Elektrische aandrijving is vele malen efficiënter, iets dat vaak vergeten wordt. Door elektrificatie is er meer elektriciteit nodig maar veel minder energie. Kortom, niet alle fossiele brandstop moet vervangen worden.
Dit is onzin, het is slechts efficienter wanneer je ermee rijdt, maar centrales moeten 24/7/365 het piekvermogen kunnen waarborgen, hierdoor draaien veel centrales nodeloos. Want het andere probleem is dat je een centrale NIET aan/uit kan zetten, ze hebben weken nodig om onder stoom te raken.
Hierdoor draaien ze gewoon constant zonder afname. Een brandstofwagen verbuikt slechts als die gestart is en stopt als die gestopt is.

Dit maakt dat een Diesel veel zuiniger is dan een EV. Er is geen elektrische opslag die energie opslaat voor 6 maanden, en tegelijk geen extra energie kost.
Batterijen hebben zelfontlading, die moet je bijladen en verder zijn ze niet in staat meer dan enkele uren te overbruggen, waar brandstof makkelijk jaren energie opslaat.

Dit maakt een EV niet efficient. Binnenkort is het toch over en uit met de EV, want ze overwegen nu al de LEZ af te schaffen....daarna gaan ze de rest afschaffen.
Kan niet wachten, want batterijen is geen zinvolle opslag van een transport-energie.

EV's verspillen zoveel energie, dat is niet te berekenen. Wat je wel ziet is dat de stroomprijs negatief wordt....dat betekend dat niemand weet waar nog energie te verkopen!
Als je nu nog niet doorhebt dat er dan zoveel verspilling is....ze betalen je om te verbruiken :-)
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6674
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

Waar word je als eindgebruiker dan betaalt om fossiele brandstof te verbruiken?

Ik zal je ook een nieuwtje verklappen: mijn EV - wellicht ook geen uitzondering op de regel - verbruikt geen noemenswaardige energie wanneer hij uit staat.
In tegenstelling tot een brandstofmotor verbruikt deze zelfs geen energie wanneer hij in de file even stil staat. :banana:

Tijd dat je eindelijk kan toegeven dat een elektrische motor efficiënter is dan een brandstofmotor.
Laat ik nu niet geheel toevallig een auto voornamelijk gekocht hebben om er mee te rijden en niet om de uitbaters van nucleaire centrales gelukkig te maken. :lol:
En gelukkig voor mij hoofdzakelijk ook maar om enkele uren te overbruggen en niet om jaren aan een stuk te kunnen overbruggen. :nono:

Dat niet tot nauwelijks modulerende nucleaire energiecentrales in de huidige markt een achterhaald idee zijn daar ben ik het dan wel weer mee eens. Maar dat is niet het onderwerp van dit topic.

Uiteraard zijn er wel al tal van wetenschappelijk onderbouwde studies beschikbaar dat het verbruik van een BEV vergelijkt met deze van een brandstofauto. Het goed te berekenen eindresultaat is dan ook doorgaans overtuigend in het voordeel van de EV.
Dat je zulke studies blijft negeren zegt alleen iets over jouw bias.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 44 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

ivob schreef: 1 dag geleden Ik zal je ook een nieuwtje verklappen: mijn EV - wellicht ook geen uitzondering op de regel - verbruikt geen energie wanneer hij uit staat.
Ah dit is nieuw...kan niet wachten tot je zegt welk merk dit is. En of je die 6 maanden kan stallen, en dan weer kan starten.

EV's verbruiken 24/7/365....direct en indirect, iets wat nooit vermeld wordt.

Kan niet wachten tot je gaat verklaren welke auto het is. Alsook je super-batterij die geen zelfontlading kent, want die bestaan niet....of jij hebt iets nieuws.

Het wordt dringend tijd dat ALLE kosten voor EV's werkelijk aangerekend gaan worden, dan schrik je je kapot. Oh wacht het wordt weer winter en de stroonprijzen knallen dan voor elekriciteit weer door het dak! Gelukkig heb je panelen en windmolens die niet werken....waardoor de centrales het MOETEN opwekken die alweer MAANDEN nutteloos staan te draaien.

Ben wel benieuw waar jou EV kennis op gebaseerd is, heb je enige opleiding in de materie of profiteer je als de rest van de subsidies?

Want EV is vervuildend, verspild energie, kost enorm aan grondstoffen. Slechts enkele maanden per jaar is er 'zon/wind' wat ze 'gratis' kan laden....tegelijk draaien er centrales.

Wat snap je niet? Heb je een opleiding in elektriciteit/electronica? Ik wel. Heb je enig benul hoe elektriciteit werkt?
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 5 keer

on4bam schreef: 3 dagen geleden @Joop Met een topictitel als "Aan de EV rijders.." denk ik niet dat er veel interesse is in diesel, synthetisch of niet. Je gaat ook niemand die met een EV rijdt overtuigen om oer te stappen naar een ICE... Wil je toch verder ranten kan dat beter is het subforum Niet-elektrische voertuigen.
Sorry maar met dat niet kunnen overtuigen van terug overstappen naar een ice ben ik niet akkoord. Laten we eerlijk zijn 80% of zelfs meer van alle evs zijn leasewagens. Dat zijn allemaal stuk voor stuk gezinsauto van minstens 45k en meer..
Denk je echt dat er daar niemand terug naar een ice stapt als die morgen geen leasewagen meer krijgen.
Ik rij nu met een id.7 kostprijs 60k en moet nog 5j werken. Geen haar op mijn hoofd dat dergelijk geld zou uitgeven voor een auto en als je richting 40k gaat dan heb je auto's om net rond de kerktoren rijden. Dus als ze me nu die id.7 zouden afnemen dan staat hier morgen zonder verpinken terug een ice, hij zal zo groot niet zijn maar het zal een ice zijn.
Ik begrijp dat echt niet dat zogenaamd zalig rijden van een ev.. Een collega van mij is redelijk groen, die rijdt met een eqb en zegt nu toch ook al dat het toch niet je dat is.. dat zijn nu toch beide geen wagens uit de lagere prijsklasse...


Tom
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15205
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1690 keer
Bedankt: 1486 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Het zit hem vooral in evoluties.

wagenpark 2024 - 2025:
- benzine + 0,1%
- diesel -12,1 %
- elektriciteit: + 55,4 %
- hybride: + 19,1 %

Natuurlijk zijn er in absolute aantallen nog heel veel benzine en diesel auto's. Maar je ziet ook dat dat binnen 10-15 jaar een stuk gaat verschoven zijn.

En ja, momenteel zijn puur elektrische nog grotendeels bedrijfswagens. Die wagens gaan nu stilletjesaan ook op de 2e handsmarkt komen, waar ze private afnemers gaan vinden. Hier rijdt er al een 2e handse id3 rond privé :-).

https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobil ... tuigenpark
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5364
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 158 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joop schreef: 1 dag geledenAh dit is nieuw...kan niet wachten tot je zegt welk merk dit is. En of je die 6 maanden kan stallen, en dan weer kan starten.
Heb hier al 8 maanden een gloednieuwe EV in de garage staan, af en toe laad ik de batterij enkele procenten op om deze op 80% te houden en dat is alles.
Zou die nu niet meer starten? Oeps... 1 dezer dagen eens testen.

Vraag: zou ik hetzelfde kunnen doen met een diesel het vergommen van de brandstof indachtig? 🤔
tom35 schreef: 1 dag geledenLaten we eerlijk zijn 80% of zelfs meer van alle evs zijn leasewagens.
Ik zit bij die overige 20%
Aankoop van onze nieuwe EV na aftrek premie was 12.200€
Auto was zo goedkoop dat we niet de volledige premie kregen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6674
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

Joop schreef: 1 dag geleden Ah dit is nieuw...kan niet wachten tot je zegt welk merk dit is. En of je die 6 maanden kan stallen, en dan weer kan starten.
Geen idee.
Ik heb en had nooit de gewoonte een auto te kopen om die zes maanden stil te laten staan.
Wanneer ik zo weinig een auto zou gebruiken zou ik wel naar andere oplossingen uitkijken.
Ik betwijfel trouwens of je een brandstofauto die je 6 maand stil laat staan zomaar van de eerste keer kan starten.
Ik weet niet of je er al van op de hoogte was maar de meeste brandstofauto's starten initieel op opgeslagen elektriciteit op voordat ze hun ijzerwinkel in beweging kunnen krijgen.
EV's verbruiken 24/7/365....direct en indirect, iets wat nooit vermeld wordt.
Inderdaad, nauwelijks iets. De moeite dus niet om wakker van te liggen.

Zeker niet wanneer je de efficiëntie vergelijkt om de opgeslagen energie om te zetten in beweging waar de tegenhanger met brandstofmotor het omgekeerde doet en het grootste deel van de energie niet omzet in beweging maar in nutteloze warmte.
Maakt ook niet veel uit want zoals eerder al meermaals gesteld zit dat miniem sluipverbruik eveneens vervat in het all in verbruik. Dat is ook makkelijk te berekenen en niet anders dan bij een brandstofauto: hoeveel kWh komt er uit de laadpaal/pomp en hoeveel km wordt daarmee afgelegd. Omgerekend naar dezelfde eenheid is dat steeds in het nadeel van de brandstofauto. Niet moeilijk wanneer bij de laatste de brandstof grotendeels omgezet wordt in nutteloze warmte ipv beweging.
Toegegeven, voor de uitzondering waar een auto niet dient om je te kunnen voortbewegen maar gewoon stationair brandstof op te slaan gelden andere regels.

Zoals eerder al gesteld ben jij op meerdere vlakken een uitzondering op de regel.
De meeste mensen kopen een auto om zich zo efficiënt mogelijk van A naar B te verplaatsen. Niet om deze zo lang mogelijk stil te kunnen laten staan als middel om brandstof langdurig te kunnen opslaan.
Wanneer dat het doel is koop je beter een opslagtank zonder wielen. Veel goedkoper.
Het wordt dringend tijd dat ALLE kosten voor EV's werkelijk aangerekend gaan worden, dan schrik je je kapot. Oh wacht het wordt weer winter en de stroonprijzen knallen dan voor elekriciteit weer door het dak! Gelukkig heb je panelen en windmolens die niet werken....waardoor de centrales het MOETEN opwekken die alweer MAANDEN nutteloos staan te draaien.
Nee hoor, zo moeilijk is het nu ook weer niet om de TCO van een auto te berekenen en daar schrik ik niet van.

De stroomprijzen knallen hier dan ook niet door het dak. Ik ken uiteraard jouw referentiepunt niet. Woon je in een huis met een heel lage zoldering?
Ik hou immers de historische elektriciteitsprijzen nauwgezet bij in een database. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.
Afgelopen winter lagen de prijzen voor thuisladen hier op 21,9 cent/kWh (jan 25), 22,8 (feb) en 20,8 (maart) en de lente en zomermaanden tussen de 19,2 en 20,34 cent/kWh. Geen significante verschillen dus. In elk geval niets om je rot van te schrikken. En voor wie of onvoldoende PV productie heeft liggen die prijzen een 6 tot 6,5 cent/kWh hoger maar dat maakt niet uit in verschil tussen winter- en zomerprijs.
Maar ook dat is louter een theoretische vergelijking. Ik heb dan wel geen windmolen in de tuin staan maar wel voldoende PV op de woning. Vanaf eind februari tot ergens begin november "kost" de stroom voor mobiliteit me dan ook maar 2 cent/kWh. Nu ja kost, het is gewoon minder winst.

Nog een nieuwtje (voor jou toch): windmolens blijken wel degelijk te werken in de winter. Doorgaans compenseren ze zelfs ruimschoots de minderproductie van PV en omgekeerd in de zomer waar PV relatief weer meer produceert dan wind. Houdt elkaar dus goed in evenwicht.
Ben wel benieuw waar jou EV kennis op gebaseerd is, heb je enige opleiding in de materie of profiteer je als de rest van de subsidies?
Op jarenlang persoonlijk gebruik van zowel auto's op fossiele brandstof als aangedreven door een elektromotor met batterijen. Ik rij nl. al sinds begin 2019 full electric en daarvoor decennia met allerhande auto's aangedreven door een brandstofmotor (zowel op benzine als diesel).
Goed geplaatst dus om beide systemen met elkaar te vergelijken.
Hoe lang heb jij ervaring met beide aandrijfsystemen?
Uiteraard profiteer ik van subsidies. Het zou dom zijn dat niet te doen.
Er was een tijd dat dit trouwens ook van toepassing was op dieselmotoren. Maar tijden veranderen en daar past men zich dan beter aan. Of men zou een fan van dino's moeten zijn. Maar we weten allemaal hoe het hen is vergaan toch?
Want EV is vervuildend, verspild energie, kost enorm aan grondstoffen. Slechts enkele maanden per jaar is er 'zon/wind' wat ze 'gratis' kan laden....tegelijk draaien er centrales.
Tja, dat geldt uiteraard allemaal niet voor brandstofmotoren. Superclean, verbruikt geen energie, heeft geen grondstoffen nodig, is het hele jaar door gratis te verkrijgen, draait slechts zelden een productieketen voor,..... :roll:
Waar heb jij je "opleiding" genoten? Op de commentaarsite van HLN?
Wat snap je niet? Heb je een opleiding in elektriciteit/electronica? Ik wel.
Nee, ik heb geen opleiding elektriciteit/electronica. Maar ik heb wel geleerd begrijpend te lezen en zeer goed te rekenen.
En iemand met jouw "opleiding" in de materie krijg ik liever niet als "specialist" over de vloer. Lijkt me een reeds lang gedateerde opleiding?
Wanneer je wat mee was met je tijd zou je als elektriciteitsspecialist toch moeten weten dat het openbaar net altijd in balans moet zijn wat betreft vraag en aanbod? Ze draaien dus nooit nutteloos maar produceren wat er verbruikt wordt.
Dat gegeven gaat uiteraard niet op voor wie lokaal heeft ingezet op eigen productie en eigen opslag. Dan kan je zowel voor direct en indirect verbruik produceren en desnoods de productie volledig aanpassen aan de vraag.

Maar nogmaals, niemand verbiedt het je om met een dieselauto te blijven rijden. Het is tenslotte jouw rekening.
Zoals reeds meermaals geschreven ben jij op dat vlak niet de regel maar de gelukkige uitzondering. De meeste mensen produceren niet zelf hun brandstof noch kunnen ze gratis gaan tanken maar moeten aan de pomp de volle mep betalen. En dat bij ieder tankbeurt en niet slechts enkele maanden per jaar.
Ik zal mijn rekening dan wel maken.
Iedereen blij toch?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3732
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 345 keer
Recent bedankt: 9 keer

tom35 schreef: 1 dag geleden Ik begrijp dat echt niet dat zogenaamd zalig rijden van een ev..
Qua rijden: geen motorgeluid, altijd volop vermogen en koppel, geen “nauwelijks voelbare” schokjes van de transmissie, one en zero pedal driving.
Altijd airco/verwarming als de auto stil staat en dit zonder dat de motor moet draaien.
Voor Verwarmde of gekoelde auto, je vertrekt steeds in volle comfort zonder dat de buren wakker worden van je stationair motorgeluid.
Nooit meer ruiten krabben in de winter als je buiten parkeert.
Warmtepomp geeft al warmte als je van de oprit rijdt, je moet niet wachten tot de motor warm is.

Dat verschil merkt toch iedere EV rijder direct?

Nadeel blijft enkel de range tijdens lange ritten, je verliest een uur extra per 1000 km zelfs met een range van meer dan 500km wlpt.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15205
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1690 keer
Bedankt: 1486 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

@Petrikske ik had gehoord als je auto lange tijd stil staat dat je beter de batterij iets lager houdt, tussen 40 en 60 pct.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6674
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

Petrikske schreef: 1 dag geleden Ik zit bij die overige 20%
Aankoop van onze nieuwe EV na aftrek premie was 12.200€
Auto was zo goedkoop dat we niet de volledige premie kregen.
En ik zit bij het deel dat na jaren gereden te hebben met verschillende leaseauto's (zowel op brandstof als elektrische aandrijving) dat na aflopen salarisauto niet zal overstappen op een brandstof aangedreven auto maar bij een EV zal blijven. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt privé ooit nog met een benzine auto te rijden, laat staan een diesel.

Het is ook een redelijk non-argument dat alle zware/dure nieuwe elektrische auto's een salarisauto zijn. Dat laatste is correct maar dat argument gaat evenzeer op voor dezelfde categorie nieuwe auto's op brandstof.
Het merendeel van de in België, inzonderheid Vlaanderen, nieuw gekochte auto's zijn sowieso leaseauto's en niet in privébezit. En al zeker niet in het hogere segement.

Ik heb voor het oog van de buren gelukkig ook geen status hoog te houden.
Na afstappen lease maak ik er dan ook geen punt van om over te stappen naar een goedkopere elektrische auto. Dat mag dan zelfs een tweedehands auto zijn. De laatste brandstofauto die ik privé kocht (dertien jaar geleden) had nieuw een catalogusprijs van 45K en heb ik als demonstratieauto (niet van nieuw te onderscheiden) van iets meer dan een jaar oud gekocht voor 19K en na zes jaar terug doorverkocht voor 9K. Heeft me dus ook "maar" 10K gekost.
Dat moet voor een EV, zeker nu er steeds meer gebruikte op de markt komen, niet anders te lopen.
Zelfs nieuw heb je nu een ruime keuze in EV's tussen de 30 en 40K die veel verder rijden dan de kerktoren (een batterij van rond de 50 kWh en de range per kWh zal de komende jaren heus niet afnemen.
En wie geen status voor het oog heeft hoog te houden, niet meer werkt, geen kleine kinderen meer heeft en dus alleen nog maar een auto gebruikt voor de vrije tijdsbesteding kan, - zoals je zelf al aangeeft - zelfs een elektrisch aangedreven auto vinden onder de 30K.
En ieder zijn smaak maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt ooit privé met een VW te rijden en al zeker niet zo'n log gedrocht als een ID7. Onze beste vrienden (zonder kleine kinderen) hebben er één in de lease (ze hebben zich laten verleiden omdat in de lease iets goedkoper was dan een ID5, nl. een budget van 52K voor een full option) maar beklagen zich dat nu al en hun volgende wordt eveneens een Aziaat.
VW kon goed brandstofauto's bouwen (al moesten ze af en toe eens sjoemelen met de cijfers om ze op de markt te krijgen) maar heeft weinig kaas gegeten van software en moeten die dan ook elders gaan inkopen en dat loopt niet altijd even vlot samen met hun hardware. En zuinig in verbruik zijn ze ook al niet. Toch niet vergeleken met de concurrentie. Dan nog liever een Dacia => uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Ligt je kerk in Millaan en wil je daar dagelijks een toertje rond doen dan heb je, toegegeven, inderdaad een probleem.
Zoniet, gaan met die banaan. :beerchug:

ps. dat een batterij van een EV snel leegloopt is gewoon FUD. De LV startbatterij van een brandstofauto zal bij stilstand sneller de geest geven dan de HV batterij van een EV. Indien goed ingesteld zal de HV accu van een EV de LV accu van een EV trouwens periodiek bijladen.
Wat je niet moet doen is de HV accu van een EV tot 100% SoC bijladen en hem dan zes maanden stil laten staan (en liefst ook geen week). Dan kan je deze inderdaad beter op 80 tot max. 90% SoC houden.
Het is trouwens voor geen enkele brandstofmotor goed om zes maanden niet te bewegen. Ook die vergelijking gaat dus niet op.
Laat je dus vooral niets wijsmaken door de FUD-stokers en nay-sayers van deze wereld.
Ze beginnen steeds meer in te zien - net zoals sommige legacy carmakers - dat ze de boot gemist hebben en willen nu wanhopig anderen nog mee in hun bad trekken om niet zielig alleen te moeten achter blijven met hun oude baby's.

Iedere situatie is ook anders.
Hier hangt bv. bij thuiskomst de EV altijd aan de laadpaal. Tussen maart en november om te laden op PV en tussen eind november en eind februari om terug te leveren aan de woning. Zelfs bij stilstand kan een EV dus nog nuttig zijn waar een brandstofauto dan gewoon in de weg staat.
En die andere situatie houdt momenteel ook in dat wanneer je een auto koopt op basis van vakanties van +1000 km waarbij je die 1000 km liefst ononderbroken wil afleggen je rekening moet houden met wat tijdverlies, zeker wanneer je die vakanties in, door of na Duitsland wil houden en regelmatig tegen 200 km/uur dat land wil doorkruisen. Zijn dat je onoverkomelijke wensen dan hou je het inderdaad beter nog even bij een brandstofauto.
Maar geloof me, ik heb regelmatig met brandstofauto's aan +200 km/uur gereden (en nu nog met de motor) en dat is ook geen goedkope zaak. Dan zie je de brandstofmeter ook zienderogend naar beneden gaan en is het verbruik in liter (van een zware auto die voor die snelheden is uitgerust) ongeveer gelijk aan het verbruik in kWh van een EV. :M.a.w. het tienvoudige in het nadeel van de brandstof aangedreven auto. -D
Laatst gewijzigd door ivob 13 uren geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1213
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je bent een woord vergeten quoten denk ik
verbruikt geen noemenswaardige energie wanneer hij uit staat
Joop schreef: 1 dag geleden
ivob schreef: 1 dag geleden Ik zal je ook een nieuwtje verklappen: mijn EV - wellicht ook geen uitzondering op de regel - verbruikt geen energie wanneer hij uit staat.
Ah dit is nieuw...kan niet wachten tot je zegt welk merk dit is. En of je die 6 maanden kan stallen, en dan weer kan starten.

EV's verbruiken 24/7/365....direct en indirect, iets wat nooit vermeld wordt.

Kan niet wachten tot je gaat verklaren welke auto het is. Alsook je super-batterij die geen zelfontlading kent, want die bestaan niet....of jij hebt iets nieuws.

Het wordt dringend tijd dat ALLE kosten voor EV's werkelijk aangerekend gaan worden, dan schrik je je kapot. Oh wacht het wordt weer winter en de stroonprijzen knallen dan voor elekriciteit weer door het dak! Gelukkig heb je panelen en windmolens die niet werken....waardoor de centrales het MOETEN opwekken die alweer MAANDEN nutteloos staan te draaien.

Ben wel benieuw waar jou EV kennis op gebaseerd is, heb je enige opleiding in de materie of profiteer je als de rest van de subsidies?

Want EV is vervuildend, verspild energie, kost enorm aan grondstoffen. Slechts enkele maanden per jaar is er 'zon/wind' wat ze 'gratis' kan laden....tegelijk draaien er centrales.

Wat snap je niet? Heb je een opleiding in elektriciteit/electronica? Ik wel. Heb je enig benul hoe elektriciteit werkt?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12783
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 605 keer
Bedankt: 733 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

tom35 schreef: 1 dag geleden Sorry maar met dat niet kunnen overtuigen van terug overstappen naar een ice ben ik niet akkoord. Laten we eerlijk zijn 80% of zelfs meer van alle evs zijn leasewagens. Dat zijn allemaal stuk voor stuk gezinsauto van minstens 45k en meer..
Denk je echt dat er daar niemand terug naar een ice stapt als die morgen geen leasewagen meer krijgen.
Ik rij nu met een id.7 kostprijs 60k en moet nog 5j werken. Geen haar op mijn hoofd dat dergelijk geld zou uitgeven voor een auto en als je richting 40k gaat dan heb je auto's om net rond de kerktoren rijden. Dus als ze me nu die id.7 zouden afnemen dan staat hier morgen zonder verpinken terug een ice, hij zal zo groot niet zijn maar het zal een ice zijn.
Ik begrijp dat echt niet dat zogenaamd zalig rijden van een ev.. Een collega van mij is redelijk groen, die rijdt met een eqb en zegt nu toch ook al dat het toch niet je dat is.. dat zijn nu toch beide geen wagens uit de lagere prijsklasse...
Mocht men de salariswagens afschaffen, wat ik niet direct verwacht, eerder een afbouw, dan zouden inderdaad een aantal mensen een andere wagen kiezen. Dat zal soms een goedkopere wagen zijn. Mijn huidige salariswagen is er eentje van 40k en tijdens mijn vakantie reed ik met een betere in dezelfde prijsklasse. Er bestaan echter steeds meer goedkopere modellen want je bent niet verplicht om met een wagen van 40k te rijden. Ik heb voorheen altijd met wagens van max 20k gereden, ik geraakt ook op mijn bestemming gedurende gemiddeld 10 jaar per wagen.

Het rijgemak van EV speelt wel degelijk een rol, veel comfortabeler op vele vlakken. De laadpalen zijn zodanig verspreid dat dit nadeel al weggevallen is, de mensen met salariswagens hebben bovendien ook vaak een eigen laadpaal, meer dan mensen een eigen tankstation hebben. Het thuisladen met eigen energie is een ander groot voordeel.

Zoals met alle vooruitgang gaan mensen niet snel terug naar oude tech en dat zal bij EV's niet anders zijn. Tussen zeggen en doen is er ook nog altijd een verschil :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6674
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

Inderdaad en wanneer iemand die voorheen met een salarisauto reed, een eigen laadpaal aan huis had en liefst dan nog met eigen PV op het dak gaat na het overschakelen naar een privé auto plots die laadpaal en PV niet plots wegdoen. Dat significant voordeel tov een auto op benzine of diesel blijft ook dan overeind.
Een reden te meer om niet terug af te bouwen naar verouderde tech.
Of in je eigen vel snijden zou een hobby moeten zijn.
Ieder zijn ding en voorkeuren maar de kosten van een auto beoordeel je beter op zijn TCO en niet op basis van cherrypicking om de eigen voorkeur te kunnen hard maken. Dat laatste grenst aan zelfbedrog.

Moest ik op dit ogenblik overwegen privé een auto aan te kopen (uiteraard nog pure theorie) zou het gaan tussen een Renault 5 E-Tech (maar dan zou de smaak de voornaamste factor zijn) of een Hyundai Inster (waar pure ratio het uitganspunt zou zijn). En beiden zijn nieuw - met voor mij alles erop en eraan - voor minder dan 40K te krijgen (incl. V2L :!: )
Nogmaals, pure theorie want tegen dat die keuze moet gemaakt worden zijn er weer andere EV's op de markt aan wellicht andere prijzen.
En tegen dan kan PV per m² ook weer meer produceren. :banana:
Eigen opslag van diesel/benzine en investeren in een eigen pomp installatie zie ik persoonlijk ook dan niet zo zitten.
Het probleem met de klimaatchaos zal ook dan nog niet opgelost zijn en vermoedelijk nog toegenomen zijn maar zelfs ik verwacht niet dat de diesel en benzine dan gratis van de daken zal stromen.
Maar dat zien we dan wel weer.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 195 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat een zinloze discussie weer in deze draad. Een anti EV-trol beroert de gemoederen door een opsomming van al lang weerlegde vooroordelen en fake news. Beetje zinloos want EV-rijders (titel van deze draad) weten wel beter.
Maar wat is de bedoeling van zo een trol? Is het een poging om de transitie te vertragen om zelf zolang mogelijk te kunnen blijven rijden met een verouderde en vervuilende technologie, uit misplaatste nostalgie of conservatisme?
Is het een bezigheidstherapie om wat mensen op stang te jagen?
Of is het deel van de trend om net zoals Trump in het wilde weg onzin te verkondigen waarvan iedereen het raden heeft of er überhaupt een bewuste bedoeling achter zit?
Om deze draad niet verder te bevuilen hoeft u hierop niet te reageren. En de trol al helemaal niet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6674
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ieder zijn eigen mening maar ik vind het zinvol om tegen FUD te argumenteren.
In elk geval zinvoller om uitsluitend commentaar te willen geven op users die contra-argumenten aandragen zonder zelfs maar iets on topic bij te dragen.

Niet iedere (nieuwe) lezer is even goed geïnformeerd als een lezer die al (jarenlang) ervaring heeft met het gebruik van een BEV en brandstofauto's en op basis van eigen ervaringen de afweging over de twee aandrijvingen kan maken.

Het is - mijn mening - dus zeker zinvol om blijvend tegen FUD in te gaan.

Het is aan de lezer met interesse in het onderwerp om daarna uit te maken welke argumentatie voor hem of haar het meest zinvol is om daar uiteindelijk de keuze op te baseren.

Zwijgen is - zoals je hier bovendien zelf bewijst en eveneens aan bijdraagt - niet altijd de beste optie.
En of iets zinvol is of niet en of op iets een reactie mag komen of niet is niet aan de users om te bepalen maar de taak van de moderatie.

En bij voorbaat mensen het zwijgen willen opleggen omdat ze een andere mening verkondigen dan de jouwe doet me dan weer - niet geheel toevallig - juist aan de gangbare methodes van de Trump-administratie denken. :angel:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5364
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 158 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vind ik ook, ik moet toegeven dat ik niet helemaal mee ben op het gebied en lees daarom de commentaren hier met volle aandacht.
Veel dank en een dikke duim voor hen die nieuwe en minder nieuwe leden iets willen bijbrengen, goede gratis info ligt niet overal voor het oprapen. 😉
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”