Joop schreef: 4 uren geleden
Ja leuk, ik kan inderdaad bepalen wanneer ik tank.
Ja en? Dacht je dat dit bij laden anders was.
Naast - zoals tanken - extern laden kan je in bepaalde gevallen zelfs gewoon thuis laden.
Of bij de werkgever laden terwijl je je acht uren klopt.
Of, indien daarop voorzien, thuis vanuit eigen productie laden.
Naast dezelfde mogelijkheden als tanken dus voor laden nog bijkomende keuzes.
Maar ik heb al eerder aangegeven dat de opslag van electriciteit onbestaande is en je constant energie moet toevoegen, je kan elektriciteit niet opslaan. Kan gewoon niet.
Elektriciteit kan niet opgeslagen worden en moet constant toegevoegd worden?
Gekker moet het niet meer worden.
Dacht je dat al die EV's tijdens de verplaatsing aan kabeltjes hingen?
Dus moet je de opwekking omzetten in brandstoffen, zodat je het voor jaren kan opslaan zodat het niets kost TOT je het gebruikt.
Sinds waneer is centrale opslag van brandstof kosteloos?
Waarom zou je brandstof voor jaren willen opslaan wanneer je het bijna dagelijks gebruikt? Idem voor elektriciteit.
Waarom zou je elektriciteit niet rechtstreeks opslaan in de accu van een huis/auto en het dan gebruiken via een efficiënte elektrische motor die het grootste deel van die opgeslagen energie omzet in beweging?
Waarom zou je nadat de mogelijkheden die nu voorhanden zijn terug willen naar de "oude tijd" waar je elektriciteit via een omweg en de nodige verliezen wil opslaan in een tank om deze dan te verbruiken in zowat de minst efficiënte en via de meest ingewikkelde methode die de mensheid ooit verzonnen heeft en waar de meeste energie gewoon omgezet wordt in nutteloze warmte ipv beweging en ook nog eens intralokaal voor het verspreiden van schadelijke stoffen zorgt?
Uit nostalgie naar tijden die niet meer terug komen? Uit angst voor verandering? .......?
Waarom zou je jezelf afhankelijk blijven houden of terug maken van de toevoer en prijszetting op brandstoffen door vreemde mogendheden met een bedenkelijke reputatie die letterlijk de kraan kunnen dichtdraaien wanneer het in hun kraam past terwijl er nu eindelijk mogelijkheden zijn om minstens een deel van die energie lokaal te produceren EN op te slaan?
Je gaat wel heel makkelijk voorbij aan dit gegeven. Want als wind/zon niet werken moeten centrales het opwekken om jouw EV te kunnen laden, neen je kan niet altijd zelf laden, neen thuis werkt niet 365/24/7.
Na jaren praktijkervaring moet ik nergens aan voorbij gaan noch me beperken tot steeds minder geloofwaardig gekronkel en manipulatie van cijfers en historische gegevens.
Waarom zou ik niet altijd zelf kunnen laden? Gewoon de laadkabel inpluggen en de rest gaat automatisch. Je moet er - zoals bij tanken - zelfs niet bij blijven staan om het tankpistool vast te houden tot de tanksessie voltooid is noch - indien je deze optie selecteert - naar een kastje gaan om te betalen.
Thuis solarladen werkt idd niet 24/7. Maar dat is ook voor niets nodig noch behoor ik tot de ongelukkigen die 24/7 en 365 dagen per jaar verplicht in een auto moeten rondrijden.
365 dagen en 24/7 kan ik zowel extern als thuis laden waarvan acht tot negen maanden per jaar zelfs uit eigen productie. Ik weet niet waar jij woont maar hier heeft het net er nog nooit 24/7 - laat staan gedurende 365 dagen - uitgelegen.
Het probleem is dat die centrales 24/7/365 draaien en niet gestopt kunnen worden. Deze verliezen worden nooit doorgerekend bij EV, jij zal die kosten niet dragen.
Waar heb je het nu weer in hemelsnaam over?
Gascentrales kunnen gestopt, gestart en opgeschaald worden. Windmolens idem. PV idem.
Zelfs kerncentrales draaien geen jaren aan een stuk 24/7.
Dat werkt al decennia zo en is tot op heden nooit "problematisch" gebleken.
Verliezen niet doorgerekend? Dacht je dat elektriciteitsproducenten, brandstoproducenten, e.a. VZW's waren?
Dacht je dat elektriciteit geproduceerd door centrales en getransporteerd over het openbare net en gebruikt voor het laden van een EV van een andere soort/type waren dan de elektriciteit voor je huishouden?
Onlangs stopte Europa met Russisch Gas, leidingen opgeblazen, de stroomprijzen gingen door het dak, iedereen hard klagen.
Europa is helemaal niet gestopt met Russisch gas. Het komt zelfs via Zeebrugge (B) binnen om over de EU verder verdeeld te worden.
Tijdens de laatste georchestreerde energiecrisis waren het idd de gasprijzen die als eerste door het dak gingen. Fossiele brandstoffen dus.
Wie toen zelf zijn elektriciteit kon produceren - waaronder ondergetekende - heeft daar nog een mooie extra cent aan verdiend ipv te lopen klagen.
Toen werd blootgelegd hoe kwetsbaar electriciteit is als de energie-opslag ineens ontbreekt. Ik heb toen niemand horen roepen ONZE BATTERIJEN, WIND EN ZON LOSSEN DIT WEL EVEN OP! Neen men riep: WAAROM ZIJN DIE STROOMPRIJZEN ZO HOOG, WAAROM IS AARDGAS ZO DUUR.
Wie toen om steun riep waren vooral de bedrijven/gezinnen die nog afhankelijk waren van centrale productie eenheden waaronder ook fossiele brandstoffen. Zeker niet diegenen die al langer overgeschakeld waren op grotendeels eigen energieproductie.
Was er opslag geweest van stroom, dan had dit voorkomen kunnen worden.
Inderdaad.
Net wat ik deed en doe. Zowel thuis als in de auto.
....maar er is geen opslag, toen niet en nu ook niet, omdat het niet kan.
Voor de rest alles goed?
Elektriciteit is een transportmiddel van energie, geen opslag en geen vervoermiddel....buiten treinen. Domweg omdat je 24/7/365 constant de max productie moet doen. Brandstoffen zijn gemaakt en sla je op tot je het nodig hebt. Daar zit de fout bij velen.
Benieuwd waar jij al je misinformatie vandaan blijft halen. De commentaarsite van HLN?
Eigenlijk een schande voor een forum dat doorgaat voor technologisch geïnspireerd.