Joop schreef: 1 dag geleden
Ah dit is nieuw...kan niet wachten tot je zegt welk merk dit is. En of je die 6 maanden kan stallen, en dan weer kan starten.
Geen idee.
Ik heb en had nooit de gewoonte een auto te kopen om die zes maanden stil te laten staan.
Wanneer ik zo weinig een auto zou gebruiken zou ik wel naar andere oplossingen uitkijken.
Ik betwijfel trouwens of je een brandstofauto die je 6 maand stil laat staan zomaar van de eerste keer kan starten.
Ik weet niet of je er al van op de hoogte was maar de meeste brandstofauto's starten initieel op opgeslagen elektriciteit op voordat ze hun ijzerwinkel in beweging kunnen krijgen.
EV's verbruiken 24/7/365....direct en indirect, iets wat nooit vermeld wordt.
Inderdaad, nauwelijks iets. De moeite dus niet om wakker van te liggen.
Zeker niet wanneer je de efficiëntie vergelijkt om de opgeslagen energie om te zetten in beweging waar de tegenhanger met brandstofmotor het omgekeerde doet en het grootste deel van de energie niet omzet in beweging maar in nutteloze warmte.
Maakt ook niet veel uit want zoals eerder al meermaals gesteld zit dat miniem sluipverbruik eveneens vervat in het all in verbruik. Dat is ook makkelijk te berekenen en niet anders dan bij een brandstofauto: hoeveel kWh komt er uit de laadpaal/pomp en hoeveel km wordt daarmee afgelegd. Omgerekend naar dezelfde eenheid is dat steeds in het nadeel van de brandstofauto. Niet moeilijk wanneer bij de laatste de brandstof grotendeels omgezet wordt in nutteloze warmte ipv beweging.
Toegegeven, voor de uitzondering waar een auto niet dient om je te kunnen voortbewegen maar gewoon stationair brandstof op te slaan gelden andere regels.
Zoals eerder al gesteld ben jij op meerdere vlakken een uitzondering op de regel.
De meeste mensen kopen een auto om zich zo efficiënt mogelijk van A naar B te verplaatsen. Niet om deze zo lang mogelijk stil te kunnen laten staan als middel om brandstof langdurig te kunnen opslaan.
Wanneer dat het doel is koop je beter een opslagtank zonder wielen. Veel goedkoper.
Het wordt dringend tijd dat ALLE kosten voor EV's werkelijk aangerekend gaan worden, dan schrik je je kapot. Oh wacht het wordt weer winter en de stroonprijzen knallen dan voor elekriciteit weer door het dak! Gelukkig heb je panelen en windmolens die niet werken....waardoor de centrales het MOETEN opwekken die alweer MAANDEN nutteloos staan te draaien.
Nee hoor, zo moeilijk is het nu ook weer niet om de TCO van een auto te berekenen en daar schrik ik niet van.
De stroomprijzen knallen hier dan ook niet door het dak. Ik ken uiteraard jouw referentiepunt niet. Woon je in een huis met een heel lage zoldering?
Ik hou immers de historische elektriciteitsprijzen nauwgezet bij in een database. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.
Afgelopen winter lagen de prijzen voor thuisladen hier op 21,9 cent/kWh (jan 25), 22,8 (feb) en 20,8 (maart) en de lente en zomermaanden tussen de 19,2 en 20,34 cent/kWh. Geen significante verschillen dus. In elk geval niets om je rot van te schrikken. En voor wie of onvoldoende PV productie heeft liggen die prijzen een 6 tot 6,5 cent/kWh hoger maar dat maakt niet uit in verschil tussen winter- en zomerprijs.
Maar ook dat is louter een theoretische vergelijking. Ik heb dan wel geen windmolen in de tuin staan maar wel voldoende PV op de woning. Vanaf eind februari tot ergens begin november "kost" de stroom voor mobiliteit me dan ook maar 2 cent/kWh. Nu ja kost, het is gewoon minder winst.
Nog een nieuwtje (voor jou toch): windmolens blijken wel degelijk te werken in de winter. Doorgaans compenseren ze zelfs ruimschoots de minderproductie van PV en omgekeerd in de zomer waar PV relatief weer meer produceert dan wind. Houdt elkaar dus goed in evenwicht.
Ben wel benieuw waar jou EV kennis op gebaseerd is, heb je enige opleiding in de materie of profiteer je als de rest van de subsidies?
Op jarenlang persoonlijk gebruik van zowel auto's op fossiele brandstof als aangedreven door een elektromotor met batterijen. Ik rij nl. al sinds begin 2019 full electric en daarvoor decennia met allerhande auto's aangedreven door een brandstofmotor (zowel op benzine als diesel).
Goed geplaatst dus om beide systemen met elkaar te vergelijken.
Hoe lang heb jij ervaring met beide aandrijfsystemen?
Uiteraard profiteer ik van subsidies. Het zou dom zijn dat niet te doen.
Er was een tijd dat dit trouwens ook van toepassing was op dieselmotoren. Maar tijden veranderen en daar past men zich dan beter aan. Of men zou een fan van dino's moeten zijn. Maar we weten allemaal hoe het hen is vergaan toch?
Want EV is vervuildend, verspild energie, kost enorm aan grondstoffen. Slechts enkele maanden per jaar is er 'zon/wind' wat ze 'gratis' kan laden....tegelijk draaien er centrales.
Tja, dat geldt uiteraard allemaal niet voor brandstofmotoren. Superclean, verbruikt geen energie, heeft geen grondstoffen nodig, is het hele jaar door gratis te verkrijgen, draait slechts zelden een productieketen voor,.....
Waar heb jij je "opleiding" genoten? Op de commentaarsite van HLN?
Wat snap je niet? Heb je een opleiding in elektriciteit/electronica? Ik wel.
Nee, ik heb geen opleiding elektriciteit/electronica. Maar ik heb wel geleerd begrijpend te lezen en zeer goed te rekenen.
En iemand met jouw "opleiding" in de materie krijg ik liever niet als "specialist" over de vloer. Lijkt me een reeds lang gedateerde opleiding?
Wanneer je wat mee was met je tijd zou je als elektriciteitsspecialist toch moeten weten dat het openbaar net altijd in balans moet zijn wat betreft vraag en aanbod? Ze draaien dus nooit nutteloos maar produceren wat er verbruikt wordt.
Dat gegeven gaat uiteraard niet op voor wie lokaal heeft ingezet op eigen productie en eigen opslag. Dan kan je zowel voor direct en indirect verbruik produceren en desnoods de productie volledig aanpassen aan de vraag.
Maar nogmaals, niemand verbiedt het je om met een dieselauto te blijven rijden. Het is tenslotte jouw rekening.
Zoals reeds meermaals geschreven ben jij op dat vlak niet de regel maar de gelukkige uitzondering. De meeste mensen produceren niet zelf hun brandstof noch kunnen ze gratis gaan tanken maar moeten aan de pomp de volle mep betalen. En dat bij ieder tankbeurt en niet slechts enkele maanden per jaar.
Ik zal mijn rekening dan wel maken.
Iedereen blij toch?