Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 116 keer
Recent bedankt: 2 keer

@R2D2 wilt niet zeggen dat operator EnergyVision is dat zij ook eigenaar zijn. Bij ons op het werk is de operator E-Flux maar prijzen worden nog door ons bepaald. Dus aan operator kun je nooit zien of de palen van hun zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 595 keer
Bedankt: 726 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Aan de paal kan je dus enkel zien dat je voor paal staat :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 15 keer

qless schreef: 15 uren geleden Inderdaad. Mijn auto kan op 3F laden met 11 kw, maar kan ook met 2F en 1F overweg.
En bijna alle 22 kW palen gaan zowieso als er 2 auto's laden op 1 paal voor beide maar maximum 11 kW kunnen geven.
Ja en wat is je punt nu eigenlijk?
Een EV die max. maar op 11 kW kan laden kan ook maar aan 11 kW laden aan een 22 kW paal.
Staan er dus 2 EV's op één 22 kW laadpaal met twee aansluitpunten kunnen ze nog steeds elk aan 11 kW laden.
Of je dat op een groter laadplein werkelijk haalt hangt af van het totale vermogen dat het laadplein kan leveren. Wordt het max. vermogen van het laadplein bereikt dan zal de LB het laadvermogen van alle ladende voertuigen naar beneden halen. Ongeacht of je nu alleen of met twee aan één laadpaal staat.

Je heb trouwens ook DC laadpleinen waar je +300 kW kan laden aan één laadpaal (uiteraard als het voertuig dit ook haalt) maar waar de totaliteit van de site bv. beperkt is tot 500 kW. Wanneer er dan meerdere voertuigen laden wordt voor elk afnamepunt het max. vermogen bv. beperkt tot 160 kW.
Ik vermoed dat kinepolis de aansluiting te goedkoop heeft gedaan, zodat ze veel laadpalen kunnen zetten, maar geen verzwaring moesten doen.
Geen idee hoe het er bij Kinepolis aan toe gaat.
Maar als er bijna geen auto's staan te laden en je geraakt maar gemiddeld aan 3 kW dan zijn het al geen 22 kW (3f32A) laadpalen.
Ik rij nu een EV met 11 kW omvormer. Op de meeste (semi) openbare laadpleinen met 22 kW AC laadpalen haalt deze doorgaans een gemiddelde van 10,7 kW. Op het laadplein van het werk (een mix van 7,11 en 22 kW palen, 50 in totaal) met een LB haalt deze, afhankelijk van het aantal ladende voertuigen een gemiddelde tussen de 3 en 11 kW.
Op de ene thuislaadpaal haalt ie max. 7,3 kW (22 kW paal doch 1f32A aangesloten) en op de andere 11 kW (3f16A aangesloten).
En dat allemaal met dezelfde EV met dezelfde interne omvormer.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
keerekeerweere
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 24 keer
Provider
Te Koop forum

Data technicus schreef: 14 uren geleden @R2D2 wilt niet zeggen dat operator EnergyVision is dat zij ook eigenaar zijn. Bij ons op het werk is de operator E-Flux maar prijzen worden nog door ons bepaald. Dus aan operator kun je nooit zien of de palen van hun zijn.
indeed, ik kwam dat ook tegen in de account instellingen, voor beheer bij een eigen laadpaal. je kan er zelfs prijs-policies instellen.
dat verklaart inderdaad hoe het komt dat er andere prijzen kunnen gehanteerd worden. leuk voor de eigenaar van de laadpaal. maar ik wil dan wel een filter zien, 'eigen netwerk' waar ik dan aan hun laag tarief kan laden (aan <= 0,35 €). misschien niet misleidend met opzet, maar wel heel verwarrend voor een gebruiker die ervan uitgaat dat een operator == eigen netwerk. zal er dan maar een ai-agent of simpele bot op loslaten die me de tarieven toont per laadpaal onder eigen beheer.

soit. muggen(zifters) komen in de zomer met nat weer vaker voor :lol: (edit: ik, dus)
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”