Aan de EV rijders ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Dat is telkens de keuze van Mortov en/of de keuze van de werkgever.
Thuis laad ik bv. aan 2 cent/kWh en het is de keuze van de werkgever om telkens het max. CREG tarief uit te betalen.
Extern laad ik waar mij dat het beste uitkomt. Dat kan dan soms oplopen tot 1€/kWh. Het is de keuze van de werkgever om de werknemer daarin vrij te laten en geen restricties op te leggen (of juist wel). Net zoals het de keuze is van de werkgever hoeveel loon hij of zij iedere werknemer individueel wil betalen. De salarisauto en het laden daarvan is een onderdeel van het loon door de werkgever betaald (en via de belastingen geoptimaliseerd binnen de mogelijkheden geboden door de fiscale wetten) aan de werknemers.
We leven nog altijd in een vrij land waarbij de werknemer kan kiezen voor een werkgever die hem of haar de beste voorwaarden biedt en de werkgever kan beslissen hoeveel iedere werknemer hem of haar aan kosten waard is.
Wie zelf zijn auto moet aankopen en de gebruikskosten moet betalen is binnen de eigen mogelijkheden eveneens vrij in die keuze. wil men zichzelf, om wat voor reden dan ook, op (onnodige) kosten jagen is dat een rechtstreeks gevolg van de eigen keuzes.
De dag dat ik geen gebruik meer kan maken van alle voordelen van een salarisauto en zelf beslis of ik dan nog een privé auto zal aankopen zal ik waarschijnlijk ook beslissen om minstens tien maanden per jaar alleen nog volledig op basis van eigen productie op te laden. De resterende maanden zal dat extern dan, zoveel mogelijk, aan de goedkoopste (ik weet nog wel plekken waar je gratis kan laden) laadpalen zijn.
Ik zal dan, zoals ik overigens nu ook al bijna altijd doe, ook zo zuinig mogelijk rijden. Het maakt mij - en al zeker op vakantie niet - echt niet uit of ik 10 minuten vroeger of later op een bestemming aankom.
Andere keuzes, andere gevolgen.
Off topic: Naast de BEV gebruik ik nog drie voertuigen met een benzinemotor (in privébezit). Ook daar ga ik steeds op zoek naar de goedkoopste mogelijkheid om te tanken. En dat is zelden tot nooit langs de autosnelweg. Maar persoonlijk geen probleem gezien ik buiten de cirkel BXL/A'pen/Gent er doorgaans voor kies om niet op autosnelwegen te rijden (persoonlijk geen fan om uren te verblijven op betonnen vlaktes waar buiten wat grijs blik weinig meer te zien valt en waar men op sommige plekken dan ook nog eens een extra bijdrage voor durft te vragen, van zichzelf op kosten willen jagen gesproken - maar ook dat is een persoonlijke afweging die ieder voor zichzelf moet maken) en tank wanneer de geafficheerde prijzen onder een bepaald niveau dalen (waar de prijzen niet zichtbaar geafficheerd worden weet je sowieso dat dit de duurste tankstations van de regio zijn).
Ook hier handel ik dus niet anders dan bij een EV. Je bent immers niet verplicht jezelf op extra kosten te jagen en zelf soms wat moeite doen kan lonen.
Niets mis mee voor wie zich die moeite niet wil getroosten maar dan zijn de gevolgen van die keuze gewoon anders.
Thuis laad ik bv. aan 2 cent/kWh en het is de keuze van de werkgever om telkens het max. CREG tarief uit te betalen.
Extern laad ik waar mij dat het beste uitkomt. Dat kan dan soms oplopen tot 1€/kWh. Het is de keuze van de werkgever om de werknemer daarin vrij te laten en geen restricties op te leggen (of juist wel). Net zoals het de keuze is van de werkgever hoeveel loon hij of zij iedere werknemer individueel wil betalen. De salarisauto en het laden daarvan is een onderdeel van het loon door de werkgever betaald (en via de belastingen geoptimaliseerd binnen de mogelijkheden geboden door de fiscale wetten) aan de werknemers.
We leven nog altijd in een vrij land waarbij de werknemer kan kiezen voor een werkgever die hem of haar de beste voorwaarden biedt en de werkgever kan beslissen hoeveel iedere werknemer hem of haar aan kosten waard is.
Wie zelf zijn auto moet aankopen en de gebruikskosten moet betalen is binnen de eigen mogelijkheden eveneens vrij in die keuze. wil men zichzelf, om wat voor reden dan ook, op (onnodige) kosten jagen is dat een rechtstreeks gevolg van de eigen keuzes.
De dag dat ik geen gebruik meer kan maken van alle voordelen van een salarisauto en zelf beslis of ik dan nog een privé auto zal aankopen zal ik waarschijnlijk ook beslissen om minstens tien maanden per jaar alleen nog volledig op basis van eigen productie op te laden. De resterende maanden zal dat extern dan, zoveel mogelijk, aan de goedkoopste (ik weet nog wel plekken waar je gratis kan laden) laadpalen zijn.
Ik zal dan, zoals ik overigens nu ook al bijna altijd doe, ook zo zuinig mogelijk rijden. Het maakt mij - en al zeker op vakantie niet - echt niet uit of ik 10 minuten vroeger of later op een bestemming aankom.
Andere keuzes, andere gevolgen.
Off topic: Naast de BEV gebruik ik nog drie voertuigen met een benzinemotor (in privébezit). Ook daar ga ik steeds op zoek naar de goedkoopste mogelijkheid om te tanken. En dat is zelden tot nooit langs de autosnelweg. Maar persoonlijk geen probleem gezien ik buiten de cirkel BXL/A'pen/Gent er doorgaans voor kies om niet op autosnelwegen te rijden (persoonlijk geen fan om uren te verblijven op betonnen vlaktes waar buiten wat grijs blik weinig meer te zien valt en waar men op sommige plekken dan ook nog eens een extra bijdrage voor durft te vragen, van zichzelf op kosten willen jagen gesproken - maar ook dat is een persoonlijke afweging die ieder voor zichzelf moet maken) en tank wanneer de geafficheerde prijzen onder een bepaald niveau dalen (waar de prijzen niet zichtbaar geafficheerd worden weet je sowieso dat dit de duurste tankstations van de regio zijn).
Ook hier handel ik dus niet anders dan bij een EV. Je bent immers niet verplicht jezelf op extra kosten te jagen en zelf soms wat moeite doen kan lonen.
Niets mis mee voor wie zich die moeite niet wil getroosten maar dan zijn de gevolgen van die keuze gewoon anders.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3659
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Extern laad ik waar mij dat het beste uitkomt. Dat kan dan soms oplopen tot 1€/kWh.
De “Hoezo de werkgever op kosten jagen” is hiermee wel afdoende uitgeklaard lijkt me
De “Hoezo de werkgever op kosten jagen” is hiermee wel afdoende uitgeklaard lijkt me

-
- Elite Poster
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Dat is mede de keuze van de werkgever.
Die heeft daar in deze dus blijkbaar geen probleem mee.
Net zoals het de keuze is van de werkgever om werknemer x een salaris A te betalen en werknemer y slechts salaris B.
In deze tot volle tevredenheid van beide partijen met voor beide partijen vooraf de gekende gevolgen.
Is één van de partijen niet tevreden met de keuze dan zullen er andere keuzes gemaakt moeten worden.
En dat gaat eveneens op voor thuisladen.
De werkgever is nl. niet verplicht 100% van het CREG tarief aan de werknemer te betalen. Dat is nl. fiscaal het maximum dat hij mag betalen.
Ook hier is het de vrije keuze van de werkgever om de max. te betalen of eerder minder.
En het is aan de werkgever om telkens te bepalen of de extra kost gemaakt voor de werknemer(s) hem of haar dat waard is. Niet aan buitenstaanders.
Dat bepaalde werkgevers aan bepaalde werknemers graag extra voordelen gunnen zal dus wel zijn goede redenen hebben. Dat sommige werknemers dan weer kiezen voor bepaalde werkgevers eveneens.
Het is telkens gewoon een kwestie van geven en nemen binnen vooraf welgekende uitgetekende krijtlijnen.
Het staat uiteraard ook iedere werknemer vrij om nooit om een salarisverhoging te vragen - ook al denkt men van zichzelf daar hard genoeg voor te werken met als gevolg de winsten van de onderneming daardoor te verhogen - uit angst de werkgever daardoor onnodig "op extra kosten te jagen".
Voor wie het nog steeds niet kan/wil begrijpen: de modaliteiten en de grenzen van een salarisauto incl. de voorwaarden om intern/extern/thuis te laden en de vergoeding/kostprijs die daarmee samen gaat zijn een deel van de onderhandelde vergoeding voor geleverde of te leveren arbeidsprestaties, dus een overeenkomst tussen twee partijen => werknemer en werkgever. Het is alleen aan die partijen om te bepalen over men zich in deze overeenkomst kan vinden.
Levert één van de partijen niet volgens verwachtingen/afspraak kan de eerdere afspraak herzien worden.
Door de partijen die de overeenkomst aangingen. Niet door externen die met de overeenkomst geen uitstaands hebben.
Moeilijker dan dat is het niet. Ook al zag men dat extern, om wat voor reden dan ook, graag anders.
Je kan het anders altijd eens aan AI vragen (en vergeet daarbij vooral geen unittesten met resultaatgekende parameters in te zetten).
Die heeft daar in deze dus blijkbaar geen probleem mee.
Net zoals het de keuze is van de werkgever om werknemer x een salaris A te betalen en werknemer y slechts salaris B.
In deze tot volle tevredenheid van beide partijen met voor beide partijen vooraf de gekende gevolgen.
Is één van de partijen niet tevreden met de keuze dan zullen er andere keuzes gemaakt moeten worden.
En dat gaat eveneens op voor thuisladen.
De werkgever is nl. niet verplicht 100% van het CREG tarief aan de werknemer te betalen. Dat is nl. fiscaal het maximum dat hij mag betalen.
Ook hier is het de vrije keuze van de werkgever om de max. te betalen of eerder minder.
En het is aan de werkgever om telkens te bepalen of de extra kost gemaakt voor de werknemer(s) hem of haar dat waard is. Niet aan buitenstaanders.
Dat bepaalde werkgevers aan bepaalde werknemers graag extra voordelen gunnen zal dus wel zijn goede redenen hebben. Dat sommige werknemers dan weer kiezen voor bepaalde werkgevers eveneens.
Het is telkens gewoon een kwestie van geven en nemen binnen vooraf welgekende uitgetekende krijtlijnen.
Het staat uiteraard ook iedere werknemer vrij om nooit om een salarisverhoging te vragen - ook al denkt men van zichzelf daar hard genoeg voor te werken met als gevolg de winsten van de onderneming daardoor te verhogen - uit angst de werkgever daardoor onnodig "op extra kosten te jagen".

Voor wie het nog steeds niet kan/wil begrijpen: de modaliteiten en de grenzen van een salarisauto incl. de voorwaarden om intern/extern/thuis te laden en de vergoeding/kostprijs die daarmee samen gaat zijn een deel van de onderhandelde vergoeding voor geleverde of te leveren arbeidsprestaties, dus een overeenkomst tussen twee partijen => werknemer en werkgever. Het is alleen aan die partijen om te bepalen over men zich in deze overeenkomst kan vinden.
Levert één van de partijen niet volgens verwachtingen/afspraak kan de eerdere afspraak herzien worden.
Door de partijen die de overeenkomst aangingen. Niet door externen die met de overeenkomst geen uitstaands hebben.
Moeilijker dan dat is het niet. Ook al zag men dat extern, om wat voor reden dan ook, graag anders.
Je kan het anders altijd eens aan AI vragen (en vergeet daarbij vooral geen unittesten met resultaatgekende parameters in te zetten).

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3659
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat is mede de keuze van de werkgever.
Neen, het is jouw eigen keuze om de werkgever op kosten te jagen.
Of de werkgever daar al dan niet een probleem van maakt staat daar volkomen los van.
Neen, het is jouw eigen keuze om de werkgever op kosten te jagen.
Of de werkgever daar al dan niet een probleem van maakt staat daar volkomen los van.

-
- Elite Poster
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
In de praktijk valt het met dat "geven en nemen" voor beide partijen dan wel reuze mee.
In 83% van de tijd laad ik immers thuis en het is volledig de eigen keuze van de werkgever om daar de max. toegelaten CREG vergoeding voor te betalen. En het is mijn keuze om dat volledig te doen op basis van lokale overproductie met een marktwaarde van 2 cent/kWh.
In 5% van de tijd wordt er rechtstreeks bij de werkgever geladen waarbij de werkgever de kosten volledig zelf bepaald en zelf in de hand heeft.
In 11% van de gevallen ga ik extern laden op een gratis laadplein waarbij ongeveer 50% teruggeleverd wordt aan de woning en de resterende helft gratis ter beschikking van de werkgever komt.
In bijna 1% van de gevallen wordt er tegen 11 kW geladen aan externe AC laadpalen met een particulier geafficheerde prijs tussen de 35 en 100 cent/kWh en dat met de laadkaarten verstrekt door de werkgever zelf (waarbij ik zelf geen zicht heb op de prijs die de werkgever effectief betaalt want dat zijn mijn zaken niet).
Zelf heb ik nog nooit aan een HPC geladen en de keren dat mijn partner dat per jaar doet zijn op de vingers van één hand te tellen en hoogstens 5 tot 10 minuten.
De 1% "op kosten jagen van de werkgever" wordt dus al ruimschoots gecompenseerd door de gratis kWh die hij jaarlijks geschonken krijgt door gratis te gaan laden.
De 83%, de overgrote meerderheid, waarbij de werkgever beslist om de max. toegestane vergoeding uit te keren is alleen de keuze van de werkgever en niet van de werknemer. Hij beslist hierbij zelf om voor hem de kosten op te drijven. En ook daar zal dan wel een goede reden voor zijn en die reden ligt al helemaal niet bij externe partijen om dat te beoordelen.
De realiteit is dus wel iets anders dan je bij herhaling ervan tracht te maken.
Het is nooit snugger om bij beperkte inzichten de rekening van een ander proberen te maken.
De "kosten" worden dus gewoon in alle redelijkheid al gecompenseerd door de "voordelen".
Het is maar hoe ieder daar individueel mee omgaat.
Dat de werkgever gunsten geeft en blijft geven staat daar dus niet los van. Het is een onderdeel van het geheel.
Wanneer dat niet in jouw eigen kraam past staat daar dan wel weer los van. Jij maakt immers geen deel uit van de weergegeven overeenkomst.
Maar - O verrassing - blijkbaar tracht je er weer een welles-nietes spelletje van te maken tot het in je eigen kraam past.
Vraag eens aan AI wat ze daarvan denken.
Wat mij bij deze betreft: I rest my case.
In 83% van de tijd laad ik immers thuis en het is volledig de eigen keuze van de werkgever om daar de max. toegelaten CREG vergoeding voor te betalen. En het is mijn keuze om dat volledig te doen op basis van lokale overproductie met een marktwaarde van 2 cent/kWh.
In 5% van de tijd wordt er rechtstreeks bij de werkgever geladen waarbij de werkgever de kosten volledig zelf bepaald en zelf in de hand heeft.
In 11% van de gevallen ga ik extern laden op een gratis laadplein waarbij ongeveer 50% teruggeleverd wordt aan de woning en de resterende helft gratis ter beschikking van de werkgever komt.
In bijna 1% van de gevallen wordt er tegen 11 kW geladen aan externe AC laadpalen met een particulier geafficheerde prijs tussen de 35 en 100 cent/kWh en dat met de laadkaarten verstrekt door de werkgever zelf (waarbij ik zelf geen zicht heb op de prijs die de werkgever effectief betaalt want dat zijn mijn zaken niet).
Zelf heb ik nog nooit aan een HPC geladen en de keren dat mijn partner dat per jaar doet zijn op de vingers van één hand te tellen en hoogstens 5 tot 10 minuten.
De 1% "op kosten jagen van de werkgever" wordt dus al ruimschoots gecompenseerd door de gratis kWh die hij jaarlijks geschonken krijgt door gratis te gaan laden.
De 83%, de overgrote meerderheid, waarbij de werkgever beslist om de max. toegestane vergoeding uit te keren is alleen de keuze van de werkgever en niet van de werknemer. Hij beslist hierbij zelf om voor hem de kosten op te drijven. En ook daar zal dan wel een goede reden voor zijn en die reden ligt al helemaal niet bij externe partijen om dat te beoordelen.
De realiteit is dus wel iets anders dan je bij herhaling ervan tracht te maken.
Het is nooit snugger om bij beperkte inzichten de rekening van een ander proberen te maken.
De "kosten" worden dus gewoon in alle redelijkheid al gecompenseerd door de "voordelen".

Het is maar hoe ieder daar individueel mee omgaat.
Dat de werkgever gunsten geeft en blijft geven staat daar dus niet los van. Het is een onderdeel van het geheel.
Wanneer dat niet in jouw eigen kraam past staat daar dan wel weer los van. Jij maakt immers geen deel uit van de weergegeven overeenkomst.

Maar - O verrassing - blijkbaar tracht je er weer een welles-nietes spelletje van te maken tot het in je eigen kraam past.
Vraag eens aan AI wat ze daarvan denken.
Wat mij bij deze betreft: I rest my case.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3659
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 1 keer
En ondanks deze TL;DR post verandert dat niks aan het feit dat jij en jij alleen kiest om de werkgever op extra kosten te jagen door :
Extern laad ik waar mij dat het beste uitkomt. Dat kan dan soms oplopen tot 1€/kWh.
Best nog eens aan een LLM vragen om het verschil te duiden tussen “kiezen voor” en “mogen van”
Extern laad ik waar mij dat het beste uitkomt. Dat kan dan soms oplopen tot 1€/kWh.
Best nog eens aan een LLM vragen om het verschil te duiden tussen “kiezen voor” en “mogen van”

- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12585
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 597 keer
- Bedankt: 726 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Laat hem gerust, hij bespaart zijn werkgever al op een smartphone als change management expert 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
All calimero's to the rescue!
Aan zijne duizeligheid: je weet duidelijk niet meer van wel hout pijlen maken: ik ben nl. mijn eigen werkgever en voor vervoer en telefonie niet afhankelijk van een externe werkgever.
En gelukkig ook niet afhankelijk van een werkgever die bij een promotie uit "appreciatie" slechts een krakkemikkige EV aan het loonpakket moet toevoegen voor iemand die in woorden dat eigenlijk niet wil maar in daden niet aan het meegraaien kan weerstaan.
Maar blijkbaar weer aan het uittesten hoe ver je in je "expertise" om af te wijken van een forumtopic kan gaan?
Wat heeft een smartphone in godsnaam te maken met het rijden van een EV?
Spijtig genoeg laat een recente tussenkomst van de moderatie niet meer toe het veelzeggend resultaat hier nog te publiceren.
Het zou verder ook niets meer toevoegen aan het topic onderwerp.
Maar je kan altijd verder gaan in "mijn kleine frustratie van de dag" en zijne duizeligheid meenemen in die richting en daar on topic verder palaveren.
Om met een positieve evolutie af te sluiten: toch blij dat "de mille" en "zijne duizeligheid" na jaren stechelen en lijnrechte meningsverschillen elkaar gevonden hebben en ik daaraan heb mogen bijdragen. Ga verder op de ingeslagen weg. Het zal jullie beiden goed doen.

Aan zijne duizeligheid: je weet duidelijk niet meer van wel hout pijlen maken: ik ben nl. mijn eigen werkgever en voor vervoer en telefonie niet afhankelijk van een externe werkgever.

En gelukkig ook niet afhankelijk van een werkgever die bij een promotie uit "appreciatie" slechts een krakkemikkige EV aan het loonpakket moet toevoegen voor iemand die in woorden dat eigenlijk niet wil maar in daden niet aan het meegraaien kan weerstaan.

Maar blijkbaar weer aan het uittesten hoe ver je in je "expertise" om af te wijken van een forumtopic kan gaan?
Wat heeft een smartphone in godsnaam te maken met het rijden van een EV?
Ik heb aan je verzoek voldaan en je tussenkomsten ten aanzien van mijn persoon aan verschillende types AI voorgelegd.duizend schreef: 1 maand geleden Best nog eens aan een LLM vragen om het verschil te duiden tussen “kiezen voor” en “mogen van”![]()
Spijtig genoeg laat een recente tussenkomst van de moderatie niet meer toe het veelzeggend resultaat hier nog te publiceren.
Het zou verder ook niets meer toevoegen aan het topic onderwerp.
Maar je kan altijd verder gaan in "mijn kleine frustratie van de dag" en zijne duizeligheid meenemen in die richting en daar on topic verder palaveren.
Om met een positieve evolutie af te sluiten: toch blij dat "de mille" en "zijne duizeligheid" na jaren stechelen en lijnrechte meningsverschillen elkaar gevonden hebben en ik daaraan heb mogen bijdragen. Ga verder op de ingeslagen weg. Het zal jullie beiden goed doen.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12585
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 597 keer
- Bedankt: 726 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Rustig Ivo, het was maar wat plagen
Je deelt graag uit, en dat mag, maar wees dan even grootmoedig bij het ontvangen. Van mij mag je gerust verder zonder smartphone en ook je salariswagen met of zonder werkgever mag je van mij gerust houden, onze salariswagen komt immers ook maar via mijn partner. De promotie was in euro's, niet in EV dus.
Ik zal zelf beslissen wat ik wil en ik wil gerust een EV, zeker als die grotendeels "gegoven" is
Dat doet echter niets af van het feit dat dit een mondiaal uniek gegeven is dat, zoals we overeen komen, ook niet de eeuwigheid heeft. Dat is hetzelfde als wat pakweg de OESO zegt. Dat kunnen uiteraard ook duizelige mensen zijn, net zoals al de andere landen. Tenslotte is toch iedereen gek op één uitzondering na, nietwaar?
En ja, soms heb je een meningsverschil met iemand over één ding maar kom je overeen over andere dingen, dat hebben wij toch ook. Ik heb ooit gezegd dat we meer overeen komen dan verschillen maar daarover verschilde jij dan weer van mening. Allemaal goed, het is maar een discussie en opinions are like assholes, everybody has one
Om terug te keren naar het onderwerp: de verkoop van EV's in China heeft ondertussen autoland VS ingehaald, veelzeggend toch.


Ik zal zelf beslissen wat ik wil en ik wil gerust een EV, zeker als die grotendeels "gegoven" is

En ja, soms heb je een meningsverschil met iemand over één ding maar kom je overeen over andere dingen, dat hebben wij toch ook. Ik heb ooit gezegd dat we meer overeen komen dan verschillen maar daarover verschilde jij dan weer van mening. Allemaal goed, het is maar een discussie en opinions are like assholes, everybody has one

Om terug te keren naar het onderwerp: de verkoop van EV's in China heeft ondertussen autoland VS ingehaald, veelzeggend toch.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Dat is het punt niet.
Het gebruik van een smartphone heeft niets maar dan ook niets met het onderwerp van dit topic te maken.
Je loopt trouwens achter.
Sinds enkele weken heb ik een tweedehands smartphone in gebruik.
Maar ook dat doet in deze niet ter zake.
Hoe jij in woord en daad tegenover salarisauto's staat is nu ook wel al overduidelijk.
Maar eens dat gezegd en geschreven heeft ook dat in se niets te maken met "EV rijders".
Wens je daar blijvend op te blijven hameren start dan een eigen topic over "Aan de salarisrijders...." op.
Je kan altijd aan AI vragen hoe dat moet.
Tenminste als je niet te druk bezig bent met een herhalingscursus hoofdrekenen, integraalberekeningen zonder machine, een cursus vuur maken zonder hulpmiddelen of hoe vang ik met de blote handen een ree in het bos.
Het gebruik van een smartphone heeft niets maar dan ook niets met het onderwerp van dit topic te maken.
Je loopt trouwens achter.
Sinds enkele weken heb ik een tweedehands smartphone in gebruik.
Maar ook dat doet in deze niet ter zake.
Hoe jij in woord en daad tegenover salarisauto's staat is nu ook wel al overduidelijk.
Maar eens dat gezegd en geschreven heeft ook dat in se niets te maken met "EV rijders".
Wens je daar blijvend op te blijven hameren start dan een eigen topic over "Aan de salarisrijders...." op.
Je kan altijd aan AI vragen hoe dat moet.
Tenminste als je niet te druk bezig bent met een herhalingscursus hoofdrekenen, integraalberekeningen zonder machine, een cursus vuur maken zonder hulpmiddelen of hoe vang ik met de blote handen een ree in het bos.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Mortov Molotov
- Premium Member
- Berichten: 459
- Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 58 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@duizend @ivob
Het snelladen langs de autosnelweg is duur. Vandaar dat ik dat enkel doe in strikt noodzakelijke omstandigheden. Zoals een reis naar de Camargue. Maar benzine tanken langs de autosnelweg is ook niet goedkoop. Verder ben ik zelfstandige, en mijn BV betaalt (dus ik, uiteindelijk)
Ach ja, de transitie is volop bezig, het is een kwestie van tijd vooraleer we allemaal in zo'n batterij op wielen kruipen hoor. Ik wil alvast nooit meer terug naar ICE, dure snellaadbeurt of niet. Dan schenk ik mezelf wel enkele Blauwe Chimay's minder uit per jaar.
Het snelladen langs de autosnelweg is duur. Vandaar dat ik dat enkel doe in strikt noodzakelijke omstandigheden. Zoals een reis naar de Camargue. Maar benzine tanken langs de autosnelweg is ook niet goedkoop. Verder ben ik zelfstandige, en mijn BV betaalt (dus ik, uiteindelijk)
Ach ja, de transitie is volop bezig, het is een kwestie van tijd vooraleer we allemaal in zo'n batterij op wielen kruipen hoor. Ik wil alvast nooit meer terug naar ICE, dure snellaadbeurt of niet. Dan schenk ik mezelf wel enkele Blauwe Chimay's minder uit per jaar.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 

-
- Elite Poster
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Volledig mee eens.
Dat je om goedkoop te laden en te tanken niet langs de autosnelweg moet zijn daar moet je mij niet van overtuigen.
Al moet ik het zelf niet betalen, zoals ik eerder als schreef zal ik dat dan ook zoveel mogelijk vermijden.
Dat harder dan 90/100 rijden meer verbruikt dan onafgebroken tegen 130 rijden en in tijd nauwelijks voordeel oplevert dat schreef ik in tempore non suspecto ook al.
Ook daar moet ik - al kost het me zelf niets - niet van overtuigd worden en hou ik me zoveel mogelijk aan.
Al was het maar voor de sport om zoveel mogelijk range uit een enkele laadbeurt te persen.
Dat ik om allerlei redenen - zelf te betalen of niet --in een auto nooit meer terug wil naar een ICE daar ben ik al langer dan de dag van vandaag van overtuigd. Ik rij sinds 2019 met een auto dan ook alleen nog elektrisch en ben inmiddels aan de derde BEV toe en zag de evolutie op die relatief korte tijd met sprongen vooruit gaan.
Dat een ander daar een andere mening over heeft en anders wil handelen daar heb ik ook geen problemen mee.
Andere keuzes, andere voor- en nadelen.
Ik heb natuurlijk het persoonlijke voordeel dat zo vlug mogelijk van A naar B geraken geen onderdeel van mijn vakanties dienen te zijn.
En vooral dat ik voornamelijk het comfort en de goedkoop heb om overwegend thuis te kunnen laden op eigen productie.
Ik moet er gelukkig dan ook niets anders voor laten.
De dag dat dit wel het geval zou zijn komt er geen auto meer in huis want die staat ergens onderaan op de prioriteitenlijst.
De cocktailshaker zal er - ook vandaag weer niet - geen beweging minder voor maken.
Maar dat is bij gelegenheid een onderwerp voor een ander topic.
Als topictoetje nog een blik op de nabije toekomst gericht aan de EV rijders:

Dat je om goedkoop te laden en te tanken niet langs de autosnelweg moet zijn daar moet je mij niet van overtuigen.
Al moet ik het zelf niet betalen, zoals ik eerder als schreef zal ik dat dan ook zoveel mogelijk vermijden.
Dat harder dan 90/100 rijden meer verbruikt dan onafgebroken tegen 130 rijden en in tijd nauwelijks voordeel oplevert dat schreef ik in tempore non suspecto ook al.
Ook daar moet ik - al kost het me zelf niets - niet van overtuigd worden en hou ik me zoveel mogelijk aan.
Al was het maar voor de sport om zoveel mogelijk range uit een enkele laadbeurt te persen.

Dat ik om allerlei redenen - zelf te betalen of niet --in een auto nooit meer terug wil naar een ICE daar ben ik al langer dan de dag van vandaag van overtuigd. Ik rij sinds 2019 met een auto dan ook alleen nog elektrisch en ben inmiddels aan de derde BEV toe en zag de evolutie op die relatief korte tijd met sprongen vooruit gaan.
Dat een ander daar een andere mening over heeft en anders wil handelen daar heb ik ook geen problemen mee.
Andere keuzes, andere voor- en nadelen.
Ik heb natuurlijk het persoonlijke voordeel dat zo vlug mogelijk van A naar B geraken geen onderdeel van mijn vakanties dienen te zijn.
En vooral dat ik voornamelijk het comfort en de goedkoop heb om overwegend thuis te kunnen laden op eigen productie.
Ik moet er gelukkig dan ook niets anders voor laten.

De dag dat dit wel het geval zou zijn komt er geen auto meer in huis want die staat ergens onderaan op de prioriteitenlijst.
De cocktailshaker zal er - ook vandaag weer niet - geen beweging minder voor maken.

Maar dat is bij gelegenheid een onderwerp voor een ander topic.
Als topictoetje nog een blik op de nabije toekomst gericht aan de EV rijders:
Laatst gewijzigd door ivob 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- on4bam
- Moderator
- Berichten: 6592
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: 127.0.0.1 of elders
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 647 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Laten we terugkeren naar het oorspronkelijke topic over EV-ervaringen. Persoonlijke speculaties over werkgeversrelaties of carrièrekeuzes horen hier niet thuis. Richt de discussie op objectieve feiten en vermijd suggestieve opmerkingen.
Jammer genoeg gaat het alweer om dezelfde posters.

Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 3659
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik ben nu al een paar keer met de EV naar Frankrijk gereden en er liggen genoeg goedkope laders vlak naast de snelweg.Mortov Molotov schreef: 1 maand geleden @duizend
Het snelladen langs de autosnelweg is duur. Vandaar dat ik dat enkel doe in strikt noodzakelijke omstandigheden. Zoals een reis naar de Camargue.
Even de afrit nemen, paar km rijden en laden aan 0,25 - 0,35 euro per kWh.
In veel gevallen is dit even snel dan de snelweg parking te nemen.
- Mortov Molotov
- Premium Member
- Berichten: 459
- Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 58 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@duizend i'm intrigued. Heb je die gevonden met plugsurfing ofzo?
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 

-
- Elite Poster
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
@Mortov Molotov
Wanneer je niet absoluut tegen de maximum snelheid op je bestemming wil zijn en niet telkens buiten je route op zoek wil naar "goedkope" laadopties is je eerste besparing al het mindere verbruik.
Los daarvan, wil je (op vakantie) nog meer besparen op laadkosten en wil je laden aan een snellaadstation dan kan je overwegen om (tijdelijk) een abo af te sluiten. Bij Ionity betaal je, afhankelijk van je abo op hun netwerk en doorheen Frankrijk* dan bv. 33 tot 59 cent/kWh en daar betaal je maandelijks een bijdrage (abo) voor van 0 over 8 €(eerste maand) tot 11 € (langer dan een maand). Na enkele laadbeurten heb je dat er al uit.
En weegt die 8 euro echt op tegen de totale kosten die je uitgeeft tijdens een vakantie/meerlandentrip?
Je hebt ook geen resem laadpassen nodig, hun app installeren op je smartphone volstaat.
De app installeren is gratis en levert per geladen kWh sowieso al een paar cent korting op.
*
België 39-69 cent/kWh
Spanje 37-66 cent/kWh
Enz.
Wanneer je niet absoluut tegen de maximum snelheid op je bestemming wil zijn en niet telkens buiten je route op zoek wil naar "goedkope" laadopties is je eerste besparing al het mindere verbruik.
Los daarvan, wil je (op vakantie) nog meer besparen op laadkosten en wil je laden aan een snellaadstation dan kan je overwegen om (tijdelijk) een abo af te sluiten. Bij Ionity betaal je, afhankelijk van je abo op hun netwerk en doorheen Frankrijk* dan bv. 33 tot 59 cent/kWh en daar betaal je maandelijks een bijdrage (abo) voor van 0 over 8 €(eerste maand) tot 11 € (langer dan een maand). Na enkele laadbeurten heb je dat er al uit.
En weegt die 8 euro echt op tegen de totale kosten die je uitgeeft tijdens een vakantie/meerlandentrip?
Je hebt ook geen resem laadpassen nodig, hun app installeren op je smartphone volstaat.
De app installeren is gratis en levert per geladen kWh sowieso al een paar cent korting op.
*
België 39-69 cent/kWh
Spanje 37-66 cent/kWh
Enz.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Plus Member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
- Locatie: Heusden-Zolder
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 32 keer
Nee, dat is het dus echt niet. De laadkaart en dus laadkosten zitten in de lease dus of ik aan CREG tarief thuis laadt, of aan die rare 1€ /Kwh laadpaal aan de snelwegparking iets verderop maakt voor de werkgever géén enkel verschil.duizend schreef: 1 maand geleden Dat is mede de keuze van de werkgever.
Neen, het is jouw eigen keuze om de werkgever op kosten te jagen.
Of de werkgever daar al dan niet een probleem van maakt staat daar volkomen los van.![]()
Het is ook de keuze van die leasemaatschappij om het laden bij Tesla Superchargers NIET toe te laten zelfs al zijn de kosten daar fors goedkoper (vaak zelfs lager dan de trage laadpalen die de gemeente hier aan het plaatsen is).
Er is géén enkel incentive van de leasemaatschappij uit om "zuinig" om te springen met de laadkosten. Dat kan je vreemd vinden of niet, maar het is hun keuze. Dat hun klanten vervolgens ook niet op zoek gaan naar goedkopere opties is een direct gevolg van hun eigen policy... (En die policy is volgens mij dan weer te danken aan hun contract met Shell Recharge waardoor ze een vast tarief aan Shell betalen ongeacht wat er op de laadpaal staat als tarief).
-
- Elite Poster
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Inderdaad.
Net zoals dat bij tankkaarten het geval is is er een hemelsbreed verschil tussen wat een privépersoon betaalt aan geafficheerde prijzen aan de pomp/laadpaal en de groepscontracten die een leaseMij/werkgever betaalt aan een provider.
En zelfs een privépersoon kan, voor kortere of langere tijd, een abo afsluiten bij een of meerdere providers waardoor laden eenvoudiger wordt en vooral goedkoper dan de geafficheerde prijs op iedere snellaadpaal.
Net zoals dat bij tankkaarten het geval is is er een hemelsbreed verschil tussen wat een privépersoon betaalt aan geafficheerde prijzen aan de pomp/laadpaal en de groepscontracten die een leaseMij/werkgever betaalt aan een provider.
En zelfs een privépersoon kan, voor kortere of langere tijd, een abo afsluiten bij een of meerdere providers waardoor laden eenvoudiger wordt en vooral goedkoper dan de geafficheerde prijs op iedere snellaadpaal.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3659
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Iecharge app installeren, dat is het goedkoopste 25 cent, soms liggen de laders wel in the middle of nowhere, letterlijk!!!Mortov Molotov schreef: 1 maand geleden @duizend i'm intrigued. Heb je die gevonden met plugsurfing ofzo?
Izivia chargers deze zijn aan 30 tot 35 cent.
Lidl speed chargers zijn 39 cent
Andere supermarkt chargers varieren sterk in prijs, dus apart te bekijken.
Geen maandelijkse abbo kosten voor al de bovenstaande.
Betalen met de credit card of met de app mogelijk, geen laadpas nodig.
Zoeken doe je door met een app de chargers onder de 100kW weg te filteren. Dan open je rondom je reisweg al de chargers om de prijs te kennen. De grote merken zoals fastned, ionity, … moet je zelfs niet openen deze zijn sowieso duur.
Daarna zet ik deze als pin in google maps.
Ik gebruikte de electroverse, abrp, chargemap apps om te zoeken.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12585
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 597 keer
- Bedankt: 726 keer
- Recent bedankt: 9 keer
NMBS voorziet 5.000 laadpunten voor elektrische wagens op stationsparkings
Momenteel zijn er via een eerdere concessie al aan 38 treinstations laadpunten beschikbaar. De komende jaren breidt NMBS dit aanbod uit naar 420 stations, ofwel alle stations waar ze parkeerfaciliteiten aanbiedt.
Momenteel zijn er via een eerdere concessie al aan 38 treinstations laadpunten beschikbaar. De komende jaren breidt NMBS dit aanbod uit naar 420 stations, ofwel alle stations waar ze parkeerfaciliteiten aanbiedt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Zijn dat dan ultra trage laders die er minstens negen uur over doen om de HV accu bij te laden en die rekening houden met vertragingen op het spoor waardoor ze zich aanpassen en trager gaan laden?
Of voorziet de NMBS in een valet service die volgeladen EV's verplaatsen naar een non charger parkeerplaats?
Of is het de eerste die komt die maalt en blijft volgeladen staan aan de laadpaal en de volgenden hebben pech?
Of nemen forenzen tegenwoordig alleen nog de trein voor korte verplaatsingen?
Of zijn ze alleen bedoeld voor wie mensen aan het station komt afzetten en dan terug verder rijden?
Of voorziet de NMBS in een valet service die volgeladen EV's verplaatsen naar een non charger parkeerplaats?
Of is het de eerste die komt die maalt en blijft volgeladen staan aan de laadpaal en de volgenden hebben pech?
Of nemen forenzen tegenwoordig alleen nog de trein voor korte verplaatsingen?
Of zijn ze alleen bedoeld voor wie mensen aan het station komt afzetten en dan terug verder rijden?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Denk dat je wagen een dag moet hangen bij NMBS om vol te zijn
Is zoals op vele plaatsen, wie eerst komt heeft hem en de rest heeft pech. Goed mogelijk dat iemand zonder EV er parkeert omdat die korter bij ingang is. Gaat zich daar niemand mee bezig houden...

-
- Elite Poster
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Of een EV een dag moet hangen om vol te zijn hangt van de capaciteit van de accu af en de SoC bij aankomst.
De meeste EV's kunnen tegenwoordig aan 11 kW laden en de meeste AC laadpalen bieden 22 kW aan (zo ook op de NMBS parkings dat eigenlijk Allego laadpunten zijn). De NMBS laadpalen zijn wel ingericht als een laadplein. Bij meerdere bezette laadpunten daalt het vermogen per aangesloten laadpunt.
Op één forenzenwerkdag incl. H/T verplaatsing (excl. vertragingen) haal je dus makkelijk de 100% SoC.
Wanneer ie maandag bij afhalen op 100% zit zal hij op dinsdag en de rest van de week toch geen 0% bereiken?
We zitten in België. Ik denk dat de gevallen die dagelijks 300 km rijden om tot aan een station te rijden om daar de trein te nemen eerder zeldzaam zijn.
Alleen de K&R is hier voor 30 min. gratis. Dan moet je al een HPC hebben om er iets nuttigs mee te doen (maar die zijn er niet).
De gewone parking kost een 9 euro per werkdag. Die kost komt dus nog eens bovenop de laadkosten. Alleen NMBS abo-houders krijgen 10% korting op het Allego standaard laadtarief (43 tot 53 cent/kWh aan een AC laadpaal) maar betalen eveneens extra voor het parkeren.
De meeste EV's kunnen tegenwoordig aan 11 kW laden en de meeste AC laadpalen bieden 22 kW aan (zo ook op de NMBS parkings dat eigenlijk Allego laadpunten zijn). De NMBS laadpalen zijn wel ingericht als een laadplein. Bij meerdere bezette laadpunten daalt het vermogen per aangesloten laadpunt.
Op één forenzenwerkdag incl. H/T verplaatsing (excl. vertragingen) haal je dus makkelijk de 100% SoC.
Wanneer ie maandag bij afhalen op 100% zit zal hij op dinsdag en de rest van de week toch geen 0% bereiken?
We zitten in België. Ik denk dat de gevallen die dagelijks 300 km rijden om tot aan een station te rijden om daar de trein te nemen eerder zeldzaam zijn.
Alleen de K&R is hier voor 30 min. gratis. Dan moet je al een HPC hebben om er iets nuttigs mee te doen (maar die zijn er niet).
De gewone parking kost een 9 euro per werkdag. Die kost komt dus nog eens bovenop de laadkosten. Alleen NMBS abo-houders krijgen 10% korting op het Allego standaard laadtarief (43 tot 53 cent/kWh aan een AC laadpaal) maar betalen eveneens extra voor het parkeren.
Laatst gewijzigd door ivob 4 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12585
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 597 keer
- Bedankt: 726 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Men kan de vragen stellen aan de NMBS.
Traag laden zal voor velen geen probleem zijn vermits de trein vaak gebruikt wordt om naar de werkplek te gaan. Dan kom je inclusief de rit aan meer dan 8u. Als de batterij niet volledig leeg was zal zelfs een halve dag mogelijk volstaan.
Het lijkt me positief dat er laadmogelijkheden bijkomen en dat de NMBS eens mee is met een evolutie en niet afkomt met een vermoedelijke vertraging van ettelijke jaren
Traag laden zal voor velen geen probleem zijn vermits de trein vaak gebruikt wordt om naar de werkplek te gaan. Dan kom je inclusief de rit aan meer dan 8u. Als de batterij niet volledig leeg was zal zelfs een halve dag mogelijk volstaan.
Het lijkt me positief dat er laadmogelijkheden bijkomen en dat de NMBS eens mee is met een evolutie en niet afkomt met een vermoedelijke vertraging van ettelijke jaren

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- on4bam
- Moderator
- Berichten: 6592
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: 127.0.0.1 of elders
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 647 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Het lijkt mij de logica zelve dat NMBS parkings laadinfrastructuur zetten. Snelladen zal er niet dikwijls nodig zijn gezien je met de trein toch altijd een tijdje weg bent.
Stroomvoorziening is er waarschijnlijk ook geen probleem. In de parking aan het station van Brugge zijn er in elk geval een massa laadpalen.
Stroomvoorziening is er waarschijnlijk ook geen probleem. In de parking aan het station van Brugge zijn er in elk geval een massa laadpalen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 1681
- Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
- Locatie: Lokeren
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 156 keer
Dat er staat dat een laadpaal 22 kW biedt is geen garantie dat deze dat daadwerkelijk doet. Zondag bij kinepolis met een vrij lege batterij gestaan (12 %), en in 2:45 maar 8,8 kWh geladen, kortom maar 3,3 kW, geen 11 die mijn auto wel haalt bij andere palen.ivob schreef: 4 dagen geleden Of een EV een dag moet hangen om vol te zijn hangt van de capaciteit van de accu af en de SoC bij aankomst.
De meeste EV's kunnen tegenwoordig aan 11 kW laden en de meeste AC laadpalen bieden 22 kW aan (zo ook op de NMBS parkings dat eigenlijk Allego laadpunten zijn).
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- Data technicus
- Elite Poster
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 116 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Op al die openbare laadpalen van 22kW zit loadbalacing. Dus het maximaal wat de laadpaal kan geven ga je nooit hebben als je aan zo een laadpaal laad. Dit is ook om hun eigen stroom behoefte niet in gevaar te brengen.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12585
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 597 keer
- Bedankt: 726 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Dit staat er op de NMBS website: De laadpunten worden voorzien van een maximaal vermogen van 22kW. Het effectieve laadvermogen is afhankelijk van het type voertuig, alsook het aantal bezette laadpunten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Pro Member
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 30 keer
Omtrent de NMBS laadpalen, vermoed ik dat het niet gaat over mensen die de trein nemen en terwijl hun auto gaan laden.
Het lijkt mij eerder voor auto's van mensen in de buurt, vaak zijn stations centraal gelegen rondom woonwijken, want het brengt een extra winst met zich mee als ze voor die mensen laadpalen voorzien.
Als laadpalen snachts leegstaan brengen die ook niets op en moeten ze de prijs optrekken, wat er voor zorgt dat mensen ze niet meer gaan gebruiken.
Veel van de NMBS parkings worden ook gebruikt door personen die rondom die plaats werken en die zullen waarschijnlijk gebruik kunnen maken van die laadpalen.
Voor de rest denk ik dat mensen die de trein nemen in combinatie met hun EV altijd thuis zullen laden omwille van de prijs.
Toegevoegd na 10 minuten 3 seconden:
Ik vermoed dat de laadpaal 11kW op 1 fase kan leveren, maar jou auto 11kW over 3 fase accepteerd dus 11/3=3.6kW.
Het lijkt mij eerder voor auto's van mensen in de buurt, vaak zijn stations centraal gelegen rondom woonwijken, want het brengt een extra winst met zich mee als ze voor die mensen laadpalen voorzien.
Als laadpalen snachts leegstaan brengen die ook niets op en moeten ze de prijs optrekken, wat er voor zorgt dat mensen ze niet meer gaan gebruiken.
Veel van de NMBS parkings worden ook gebruikt door personen die rondom die plaats werken en die zullen waarschijnlijk gebruik kunnen maken van die laadpalen.
Voor de rest denk ik dat mensen die de trein nemen in combinatie met hun EV altijd thuis zullen laden omwille van de prijs.
Toegevoegd na 10 minuten 3 seconden:
Hangt af van het aantal fasen van de laadpaal en hoeveel fasen jou auto accepteerd om te laden samen met het daardoor voorziene ampere per fase.qless schreef: 4 dagen geleden Dat er staat dat een laadpaal 22 kW biedt is geen garantie dat deze dat daadwerkelijk doet. Zondag bij kinepolis met een vrij lege batterij gestaan (12 %), en in 2:45 maar 8,8 kWh geladen, kortom maar 3,3 kW, geen 11 die mijn auto wel haalt bij andere palen.
Ik vermoed dat de laadpaal 11kW op 1 fase kan leveren, maar jou auto 11kW over 3 fase accepteerd dus 11/3=3.6kW.
- Data technicus
- Elite Poster
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 116 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@8balljunkie U laatste opmerking over het aantal fase van de laadpaal heeft er niks mee te maken hoor. Alles hangt af hoe de load balancing is ingesteld voor deze laadpalen.
Over load balancing kun je hier meer info over vinden als je niet weer wat het is: https://www.aleco.be/hoe-werkt-load-bal ... n-laadpaal
Over load balancing kun je hier meer info over vinden als je niet weer wat het is: https://www.aleco.be/hoe-werkt-load-bal ... n-laadpaal
-
- Elite Poster
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 777 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 11 keer
qless schreef: 4 dagen geleden Dat er staat dat een laadpaal 22 kW biedt is geen garantie dat deze dat daadwerkelijk doet. Zondag bij kinepolis met een vrij lege batterij gestaan (12 %), en in 2:45 maar 8,8 kWh geladen, kortom maar 3,3 kW, geen 11 die mijn auto wel haalt bij andere palen.
Toegevoegd na 7 minuten 16 seconden:ivob schreef: 4 dagen geleden Of een EV een dag moet hangen om vol te zijn hangt van de capaciteit van de accu af en de SoC bij aankomst.
De meeste EV's kunnen tegenwoordig aan 11 kW laden en de meeste AC laadpalen bieden 22 kW aan (zo ook op de NMBS parkings dat eigenlijk Allego laadpunten zijn). De NMBS laadpalen zijn wel ingericht als een laadplein. Bij meerdere bezette laadpunten daalt het vermogen per aangesloten laadpunt.
Dat is dan voor buurtbewoners met geld te spenderen? Echte Belgen dus?8balljunkie schreef: 4 dagen geleden Omtrent de NMBS laadpalen, vermoed ik dat het niet gaat over mensen die de trein nemen en terwijl hun auto gaan laden.
Het lijkt mij eerder voor auto's van mensen in de buurt, vaak zijn stations centraal gelegen rondom woonwijken, want het brengt een extra winst met zich mee als ze voor die mensen laadpalen voorzien.

Zonder treinabo krijg je om te beginnen al geen korting op de standaard Allego laapprijs en bovenop betaal je per uur ook nog eens parkeertarief.
Wordt dan een relatief dure aangelegenheid om te laden.
Wie thuis kan laden - treinforens of niet - zal daar uiteraard altijd de voorkeur aan geven.Voor de rest denk ik dat mensen die de trein nemen in combinatie met hun EV altijd thuis zullen laden omwille van de prijs.
Het is - mits doordacht en slim laden en geen heel duur afgesloten energiecontract - bijna altijd goedkoper dan outdoor laden.
Verder ontgaat me het verband dat wie de trein neem dan ook thuis kan laden?
Een 22 kW laadpaal is altijd driefase.Ik vermoed dat de laadpaal 11kW op 1 fase kan leveren, maar jou auto 11kW over 3 fase accepteerd dus 11/3=3.6kW.
Met een 1f omvormer in de EV laad je dan nog altijd aan 7 kW.
Maar een EV die op 11 kW AC kan laden heeft een 3f omvormer aan boord.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 190 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Het gaat hier om een nieuwe concessie die EnergyVision gewonnen heeft. Dat was eerder deze maand al bekendgemaakt:
https://www.energyvision.be/nl-be/nieuw ... palen-nmbs
Handig, net voor de beursintroductie.
En nu is het ook definitief geworden omdat de beroepstermijn voorbij is en de overeenkomst nu ook getekend is.
https://www.energyvision.be/nl-be/nieuw ... s-en-start
Opvallend detail: https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 0concessie.
https://www.energyvision.be/nl-be/nieuw ... palen-nmbs
Handig, net voor de beursintroductie.
En nu is het ook definitief geworden omdat de beroepstermijn voorbij is en de overeenkomst nu ook getekend is.
https://www.energyvision.be/nl-be/nieuw ... s-en-start
Opvallend detail: https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 0concessie.
EnergyVision beweert zeer goedkope laadtarieven te hebbenEnergyVision haalde het met grote afstand. De concurrerende laadpaaluitbaters Allego, Interparking, Equans en Public Charging Belgium boden elk maar de helft van de vergoeding die EnergyVision bereid was te betalen voor het binnenhalen van de concessie.
Gaan ze dit kunnen aanhouden op de NMBS palen?Gisteren waren we goedkoper dan
98.6% van alle laadpunten, zelfs
99.0% voor snelladen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1681
- Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
- Locatie: Lokeren
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 156 keer
Inderdaad. Mijn auto kan op 3F laden met 11 kw, maar kan ook met 2F en 1F overweg.Een 22 kW laadpaal is altijd driefase.
Met een 1f omvormer in de EV laad je dan nog altijd aan 7 kW.
Maar een EV die op 11 kW AC kan laden heeft een 3f omvormer aan boord.
En bijna alle 22 kW palen gaan zowieso als er 2 auto's laden op 1 paal voor beide maar maximum 11 kW kunnen geven.
Ik vermoed dat kinepolis de aansluiting te goedkoop heeft gedaan, zodat ze veel laadpalen kunnen zetten, maar geen verzwaring moesten doen.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- keerekeerweere
- Moderator
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
- Locatie: Opwijk
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 24 keer
hmmmm, effe lid gemaakt (0,- per maand abo, kon niets anders kiezen)
vandaag niet meer dan ?Laden aan 0.35 €/kWh
Gisteren waren we goedkoper dan
98.6% van alle laadpunten, zelfs
99.0% voor snelladen.
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
-
- Elite Poster
- Berichten: 1681
- Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
- Locatie: Lokeren
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 156 keer
53 cent is niet goedkoop, maar dat scherm ziet eruit als dat van mobiflow?
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- keerekeerweere
- Moderator
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
- Locatie: Opwijk
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 24 keer
dat werkt dan in 2 richtingen

mijn reactie was op het feit dat ze claimen het te kunnen aanbieden aan 0,35 € op hun eigen netwerk, wat dus niet (altijd) het geval is. vanaf had niet slecht geweest....
Misschien viel ik net op de uitzondering, pech voor mij. Maar dan moeten ze hun prijsbeleid correct weergeven, als er niet meteen laadpalen, in eigen beheer, tussenzitten waar ik ze nodig heb, dan gaat de account er terug uit.
edit: typo
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
-
- Elite Poster
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 190 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Dat is nog iets anders: hun laadpas geeft ook toegang tot palen buiten het netwerk die uiteraard andere en uiteenlopende prijzen hebben.
Maar het voorbeeld van @keerekeerweere gaat wel degelijk over een eigen paal. (operator EnergyVision).
Dus binnen hun eigen netwerk zijn er verschillende prijzen. Ook in Brussel bijvoorbeeld waar de goedkoopste starten aan 27ct maar ze hebben er ook aan 34ct, 37ct, en hoger.
Ik vermoed dat hun claim dat ze bij de goedkoopste zijn wel kan kloppen (cijfers via extern orgaan zeggen ze) maar kunnen ze dat volhouden als ze bij de NMBS dubbel zo hoog dan de concurrentie ingestoken hebben?