Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 5 keer

@R2D2 wilt niet zeggen dat operator EnergyVision is dat zij ook eigenaar zijn. Bij ons op het werk is de operator E-Flux maar prijzen worden nog door ons bepaald. Dus aan operator kun je nooit zien of de palen van hun zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 729 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Aan de paal kan je dus enkel zien dat je voor paal staat :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 780 keer
Bedankt: 339 keer
Recent bedankt: 4 keer

qless schreef: 1 maand geleden Inderdaad. Mijn auto kan op 3F laden met 11 kw, maar kan ook met 2F en 1F overweg.
En bijna alle 22 kW palen gaan zowieso als er 2 auto's laden op 1 paal voor beide maar maximum 11 kW kunnen geven.
Ja en wat is je punt nu eigenlijk?
Een EV die max. maar op 11 kW kan laden kan ook maar aan 11 kW laden aan een 22 kW paal.
Staan er dus 2 EV's op één 22 kW laadpaal met twee aansluitpunten kunnen ze nog steeds elk aan 11 kW laden.
Of je dat op een groter laadplein werkelijk haalt hangt af van het totale vermogen dat het laadplein kan leveren. Wordt het max. vermogen van het laadplein bereikt dan zal de LB het laadvermogen van alle ladende voertuigen naar beneden halen. Ongeacht of je nu alleen of met twee aan één laadpaal staat.

Je heb trouwens ook DC laadpleinen waar je +300 kW kan laden aan één laadpaal (uiteraard als het voertuig dit ook haalt) maar waar de totaliteit van de site bv. beperkt is tot 500 kW. Wanneer er dan meerdere voertuigen laden wordt voor elk afnamepunt het max. vermogen bv. beperkt tot 160 kW.
Ik vermoed dat kinepolis de aansluiting te goedkoop heeft gedaan, zodat ze veel laadpalen kunnen zetten, maar geen verzwaring moesten doen.
Geen idee hoe het er bij Kinepolis aan toe gaat.
Maar als er bijna geen auto's staan te laden en je geraakt maar gemiddeld aan 3 kW dan zijn het al geen 22 kW (3f32A) laadpalen.
Ik rij nu een EV met 11 kW omvormer. Op de meeste (semi) openbare laadpleinen met 22 kW AC laadpalen haalt deze doorgaans een gemiddelde van 10,7 kW. Op het laadplein van het werk (een mix van 7,11 en 22 kW palen, 50 in totaal) met een LB haalt deze, afhankelijk van het aantal ladende voertuigen een gemiddelde tussen de 3 en 11 kW.
Op de ene thuislaadpaal haalt ie max. 7,3 kW (22 kW paal doch 1f32A aangesloten) en op de andere 11 kW (3f16A aangesloten).
En dat allemaal met dezelfde EV met dezelfde interne omvormer.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
keerekeerweere
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 24 keer
Provider
Te Koop forum

Data technicus schreef: 1 maand geleden @R2D2 wilt niet zeggen dat operator EnergyVision is dat zij ook eigenaar zijn. Bij ons op het werk is de operator E-Flux maar prijzen worden nog door ons bepaald. Dus aan operator kun je nooit zien of de palen van hun zijn.
indeed, ik kwam dat ook tegen in de account instellingen, voor beheer bij een eigen laadpaal. je kan er zelfs prijs-policies instellen.
dat verklaart inderdaad hoe het komt dat er andere prijzen kunnen gehanteerd worden. leuk voor de eigenaar van de laadpaal. maar ik wil dan wel een filter zien, 'eigen netwerk' waar ik dan aan hun laag tarief kan laden (aan <= 0,35 €). misschien niet misleidend met opzet, maar wel heel verwarrend voor een gebruiker die ervan uitgaat dat een operator == eigen netwerk. zal er dan maar een ai-agent of simpele bot op loslaten die me de tarieven toont per laadpaal onder eigen beheer.

soit. muggen(zifters) komen in de zomer met nat weer vaker voor :lol: (edit: ik, dus)
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik heb een EV gehuurd in Noorwegen en beloofde mijn ervaringen hier te delen.

De wagen was, zoals steeds, niet de wagen die aangekondigd werd (ID3) maar een Volvo EX30 met 7.400 km op de teller, een model uit onze hometown.

De wagen had al 2 "gebreken"; dat bleek een klep van de laadafsluiting die geplooid was en de hoedenplank waar een zijkant van afgebroken was. Waarschijnlijk de klep niet dichtgedaan na een laadbeurt of er met de zware laadkabels tegen zitten wringen.

De koffer was net groot genoeg om 2 niet al te grote koffers in te steken als je wat puzzelde. Na de koffers wilden we vertrekken maar de wagen wilde dat niet :)
Bleek dat we in de verkeerde wagen zaten die wel degelijk opende met de onze keycard! Onze wagen was exact hetzelfde model maar stond... er net naast :)

De wagen reed zeer vlot en beter dan de eigen Peugeot E2008. Met de eigen wagen rijden we zo goed als altijd eco wat een groot verschil maakt, vooral bij optrekken. De wagen voelde mede daarom vinniger en wendbaarder dan onze monovolume. De afwerking is sober maar ook rustgevend daardoor. Er zat ook een goede Harman Kardon geluidsinstallatie in. Koppeling met Apple Carplay en rijden maar.

Alle info ging via een groot centraal scherm dat in het midden gemonteerd is. Er is ook een schermpje net achter het stuur maar daar verscheen niets op, ook niet de snelheid. Die moet je dus op het grote scherm controleren. Daar kwam het eerste nadeel naar boven. Er was een soort van "veiligheid" geactiveerd die controleert of je aandachtig rijdt, lees: voor u kijkt. Dat is uiteraard in tegenstrijd met de snelheid langs u bekijken :) Na een tiental "PONGS!!!" zet je dat dus af. Hetzelfde met de lane assist die zo fel was dat het leek alsof je aangereden werd. Dat systeem had ook soms problemen om gele lijnen te herkennen. Even irritant was de verklikking van een hogere snelheid dan toegelaten, dat zet je dus af want de snelheid die toegelaten was op het scherm verschilde vaak van de werkelijke toegelaten snelheid en het gepong was er al bij 1 km te snel.

Een ander minpunt was de keycard. Ik snap het voordeel niet echt en het ding werkte ook niet zo goed. Je moest de wagen ontgrendelen via de deurstijl aan de chauffeurskant maar de kaart werd vaak niet herkend. De koffer openen met de kaart ging niet. De kaart moest ook op een zeer specifiek punt in de wagen liggen (middenconsole) of werd niet herkend. Dat was ook het laadpunt voor de GSM dus je moet eerst starten en dan de kaart en GSM verwisselen, welke ingenieur heeft dat bedacht? Je kan met zo'n kaart ook niet van op afstand de deuren openen. De kaart is ook snel verloren want ze hadden ze pikzwart gemaakt, je hoort zoiets niet vallen en je ziet het niet snel liggen. Die "optie" zal hier dus niet snel binnen komen :)

De wagen had een batterij van 69 kWh wat een rijbereik van 476 km zou moeten betekenen. Hij was voor 75% volgeladen, ruim voldoende om naar onze eerste stop rijden (Lillehammer). Voor onze eindbestemming in Nat park Rondane hebben we toch voor het eerst geladen tot 80% aan een snellader. Binnen het park zijn er minder laadmogelijkheden dus met 80% kan je dat gebied doorkruisen zonder problemen. We gebruikten de app die door de verhuurder (Herz) werd aanbevolen: Elton. Die app was snel geïnstalleerd en door koppeling van CC kon je ook je laadsessies meteen betalen. Een laadbeurt duurde aan snelladers ongeveer 30 minuten om van 20 naar 80% te gaan.

Noorwegen biedt veel laadpunten en de meeste laders zijn snelladers. De Volvo kon laden tot 153 kW maar die snelheid werd nooit volledig gehaald. De meeste ladingen gebeurden tegen max 125 kW. Dat is echter vrij snel.

De laadsnelheid die je haalt varieert erg sterk, veel meer dan hier had ik de indruk. In het begin dacht ik dat dat lag aan het aantal wagens die aan het laden waren maar het varieerde evengoed als je de enige lader was. Tot 80% gaat het snel, nadien neemt het af vandaar dat we telkens tot 80% hebben geladen.

De laadpunten liggen meestal op kruispunten nabij één of meerdere winkels. Je kan dus de wagen aankoppelen en snel iets noodzakelijks shoppen of plaspauze inlassen. Bij terugkeer is de wagen dan al zo goed als klaar. Op andere momenten deden we soms een korte wandeling of wat sight seeing.

We gebruikten de Elton-app om laders te vinden en vaak waren er ook nog andere beschikbaar maar die werkten niet met Elton. We hebben gekozen om bij de Elton app te blijven omdat die steeds voldoende laadpunten voorzag. Er is ook oa het MER netwerk maar die laders leken al wat ouder en waren vaak ook niet zo snel.

Ondanks dat bijna alle nieuwe wagens EV's zijn, waren er nooit files aan de laadpunten. Op 2 weken tijd hebben wij 1 keer 5 minuten moeten wachten. De laadpunten werkten ook zo goed als altijd, 1 keer hebben we een paal gehad die niet functioneerde maar toen waren er alternatieven beschikbaar op dezelfde laadplek.

De wagen had ook een gewone laadkabel bij maar die hebben we 1 keer gebruikt, in Alesund. Dat was trager laden maar als je een stadje bezoekt speelt dat geen rol.

Plaatsen waar je overnacht hebben vaak ook een laadmogelijkheid (tragere laders) maar die hebben we nooit gebruikt wegens overbodig. Die werken ook meestal met andere apps en we wilden geen -tig apps gebruiken.

De wagen voorspelde ook goed de actieradius. Het aantal km dat je kon rijden werden ook gereden, enkel in gebieden met erg veel steile stukken ging het verbruik hoger en zag je de procenten sneller dalen. Bij vlakkere stukken herstelde dat echter. Eén keer hadden we het gevoel dat we mogelijk niet genoeg bereik zouden hebben, dat was uiteraard net in een zeer dunbevolkt gebied dat eigenlijk eerder in de winter als skigebied wordt gebruikt. Mijn vriendin reed toen en zij was wat kwistiger met de... eugh elektriciteitspedaal :) Ik heb dan opgezocht hoe we die ecomodus moesten activeren en nadat ik weer reed kwamen we aan in Geilo met een overschot van 50km ipv de voorspelde 13 km.

Een negatief punt was het feit dat de genoemde "veiligheidsfuncties" geen geheugen hadden. Je moest die dus elke keer als je de wagen start opnieuw afzetten. Dat ging gelukkig snel via het scherm maar het blijft irritant.

De bediening ging via een pookje aan het stuur en niet via de middenconsole zoals in onze Peugeot. Dat werkte goed en was je snel gewoon. Minder was de enige camera (achteruit) terwijl we de 360° view van de Peugeot gewoon zijn.

Conclusie: rijden met een EV in dunbevolkt Noorwegen is geen enkel probleem. Er zijn voldoende laadpunten en deze werken goed en snel. Admin is eenvoudig via een app. Veerboten en betaling parking gebeuren vaak automatisch met kentekenregistratie. Na afloop heb ik de keycard in een box gedropt en de afrekening was de dag later in mijn mailbox. Noren hebben veel zaken geautomatiseerd en gras afrijden doet enkel nog een andere robot.

Noorwegen is een zeer duur land, geld gaat even snel van uw rekening als water van de talrijke watervallen. Wij hadden geboekt via Easyterra en zij werkten dus lokaal met Herz. Herz is normaal erg duur maar het viel op dat de meeste toeristen met Herz reden dus hun aanbod zal wel competitief geweest zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 340 keer

En qua prijzen per kWh?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De prijzen heb ik minder opgevolgd omdat de partner de app deed terwijl ik voor de aansluiting zorgde :) De kabels van die snelladers zijn soms dingen waar je tegen moet vechten en wringen en iedere laadpaal heeft een ander systeem. Wat ook gebeurde was dat kabels door elkaar liepen omdat mensen zich parkeren op één plaats en dan de lader van een andere plaats gebruiken omdat een voorganger dat ook deed... De kabels zijn al niet te lang dus dat is soms een gedoe.

De afrekening van de reis moet ook nog gemaakt worden. Dat is niet eenvoudig in Noorwegen want je krijgt na de huur van de wagen een afrekening van meerdere pagina's voor de ferry's maar ook voor tol, privéwegen, parking enz... Ik zal zien of we die info via de afrekeningen of de app kunnen achterhalen. De eerste laadbeurt was tussen 10 en 20 EUR, nadien heb ik me er minder van aangetrokken.

De prijzen verschilden per plaats maar we kozen niet volgens de prijs maar meer op gemak, het is tenslotte een reis en geen besparingsoperatie. Als je geen geld wil uitgeven blijf dan weg uit Noorwegen :)

Tesla had ook laadstations die minder courant waren maar waar dan meestal wel een pak laadpalen stonden. We zagen ook dat andere wagens daar gingen laden dus het is niet exclusief Tesla maar we kozen voor de laders van de app, puur uit gemak.

We hebben ongeveer 2.000 km gedaan op 2 weken tijd. De wagen moest ingeleverd worden met 70% lading over, toen ik in de parking reed sprong het uiteraard op 69%, daar is geen spel over gemaakt :)

Wat deze ervaring wel opleverde was dat we ons nu minder zorgen maken over dat laden. Als het in zo'n dunbevolkt gebied kan zonder problemen dan zal het hier en op veel dichter bevolkte plaatsen ook wel lukken, we hebben zelfs Wallonië al overleefd :)

Ik dacht eerst ook dat de wagen een hogere categorie was maar de prijs blijkt niet zoveel af te wijken van onze huidige wagen. We hadden wel de versie met extra mileage maar voor de rest geen opties.

Soit, in Noorwegen werd er geen spel gemaakt van elektrisch rijden, het is er de normaalste zaak van de wereld, ze blijven er zoals bij alles koel bij :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

tja... de Belg betaalt graag zeker
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 655 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Dizzy schreef: 2 dagen geleden Dat is niet eenvoudig in Noorwegen want je krijgt na de huur van de wagen een afrekening van meerdere pagina's voor de ferry's maar ook voor tol, privéwegen, parking enz...
Wij hadden een aparte fob in (eigen) auto en konden online tol en ferry (soms gratis als je zo'n fob had) opvolgen met tijdstippen en prijs. Parking deden we zelf, 2 keer geparkeerd in ondergrondse parking waarbij onze nummerplaat herkend werd (stond op de display aan de ingang) maar de nummerplaat intypen aan de automaat gaf "not found" en dus konden we ook niet betalen. De slagboom ging wel open bij het buitenrijden. :-D
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

We hebben 12 laadsessies gedaan voor in totaal 178 EUR. De laadsessies waren nogal variabel tussen 7 en 46 kWh en bij verschillende leveranciers maar via zelfde app.

178 EUR voor 2 weken lijkt me niet ondraaglijk. Het zal wel goedkoper te doen zijn maar ik ben dan meer bezig met mijn vakantie dan met de Hollander uit te hangen, daarnaast, tijd en gemak zijn ook factoren en die tellen op zo'n momenten dan harder door dan tijdens het gewone leven buiten vakantie.

Soit, ik heb een leuke vakantie gehad en de EV stond me daarbij niet in de weg, meer nog, ik zou de wagen zelfs overwegen en al zeker als hij gegoven is :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Nu weten we de prijs per kWh nog niet…
De Belg betaalt echt graag.
Laatst gewijzigd door on4bam 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: persoonlijke aanval gewist
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Bij een gemiddeld verbruik van 20kWh/100km is dit ongeveer 0,45€/kWh
duizend
Elite Poster
Elite Poster

En wat is de prijs per kwh in Noorwegen?
Dat was eigenlijk de vraag…
Stijgt de prijs per kwh als je verbruik hoger is ?

Precies nog moeilijker dan in Belgie om dat te weten te komen voordat je gaat laden.

Blanco cheque laden
De Belg betaalt graag… :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Er is geen prijs in Noorwegen want die is bij elke aanbieder anders en zelfs per laadplaats en soms zelfs per type laadpaal. De app gaf een indicatie van de prijs maar dus zonder zekerheid dat dit de effectieve prijs zou zijn. Je kan dus niet zeggen van dat is de prijs voor Noorwegen want het hangt af van uw eigen keuzes in laders en aanbieders. De app had ook nog een systeem van korting die toenam naarmate je er meer gebruik van maakte, ook dat heeft dus een invloed op de uiteindelijke kost. Bij sommige laders was ook parking verbonden en je mocht maar max 1 of 2u laden, daarna kwam er parkeergeld bij. Omdat wij maar tot 80% hebben geladen was dat nooit zo lang.

De app gaf de indicatieve prijs en het aantal laadpunten met hun snelheid en of de laadpaal vrij was. Wij kozen eerder voor plaatsen met meer laadpalen met snelle laadmogelijkheid dan voor de goedkopere omdat we meestal snel weg waren. Prijs is niet de enige factor en niet voor iedereen even belangrijk. Op reis betaal ik inderdaad soms liever iets meer om langer van mijn reis te genieten, voor iemand anders kunnen de prioriteiten anders liggen. Wie te hard op de prijs gefixeerd is zou beter Noorwegen vermijden want zowat alles is er duur :)

Het zou beter zijn dat deze info inderdaad helder te zien is VOOR je begint met laden en ik hoop dat de EU dit ook zal opleggen.
Lazio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

keerekeerweere schreef: 1 maand geleden
Data technicus schreef: 1 maand geleden @R2D2 wilt niet zeggen dat operator EnergyVision is dat zij ook eigenaar zijn. Bij ons op het werk is de operator E-Flux maar prijzen worden nog door ons bepaald. Dus aan operator kun je nooit zien of de palen van hun zijn.
indeed, ik kwam dat ook tegen in de account instellingen, voor beheer bij een eigen laadpaal. je kan er zelfs prijs-policies instellen.
dat verklaart inderdaad hoe het komt dat er andere prijzen kunnen gehanteerd worden. leuk voor de eigenaar van de laadpaal. maar ik wil dan wel een filter zien, 'eigen netwerk' waar ik dan aan hun laag tarief kan laden (aan <= 0,35 €). misschien niet misleidend met opzet, maar wel heel verwarrend voor een gebruiker die ervan uitgaat dat een operator == eigen netwerk. zal er dan maar een ai-agent of simpele bot op loslaten die me de tarieven toont per laadpaal onder eigen beheer.

soit. muggen(zifters) komen in de zomer met nat weer vaker voor :lol: (edit: ik, dus)

Hier ook al gemeld bij energyvision dat ik dit onduidelijk en verwarrend vond. Kreeg de melding terug dat ik de eerste was die hiervan melding heeft gemaakt. :?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 14 uren geleden Er is geen prijs in Noorwegen want die is bij elke aanbieder anders en zelfs per laadplaats en soms zelfs per type laadpaal. De app gaf een indicatie van de prijs maar dus zonder zekerheid dat dit de effectieve prijs zou zijn. Je kan dus niet zeggen van dat is de prijs voor Noorwegen want het hangt af van uw eigen keuzes in laders en aanbieders.
Dat is in Belgie en andere landen ook zo.
Maar ik weet toch bij elke lader exact wat ik ga betalen voordat de eerste kwh geladen wordt…
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”