Dizzy schreef: 18 maa 2024, 15:40
Nog grappiger is dat je ooit beweerde dat het de economie was die bepaalde wie president werd. Nu geef je dus toe dat het Biden zal zijn want de economie draait amazing.
Zoals je al is uitgelegd komt dat van James Carville, strategisch campagneadviseur van Bill Clinton. En in de geschiedenis blijkt de staat van de economie idd een goede voorspeller van de uitslag van de presidentsverkiezingen. Maw: was er geen COVID, dan zaten we nu wellicht met Trump II. En in principe zou het idd betekenen dat Biden voor een tweede termijn gaat. Evenwel is Carville's uitspraak nog niet echt getest met twee geriatrische presidenten en een zittende president die erg onpopulair is (Biden scoort lager dan Trump nu). De vraag is dus of de economie voldoende is om dat grote gebrek te compenseren. Dat weet ik niet, ergo doe ik (nog) geen uitspraken over de mogelijke uitslag.
Dizzy schreef: 18 maa 2024, 15:40Toch zitten er wat gaten in de presentatie want veel Amerikanen hebben het helemaal niet zo goed.
1. Wie niet wil werken (en geen reserve heeft), heeft het idd niet goed in de VS. Die komt dan beter naar ons land.
2. Wie wil werken, heeft het goed in de VS, tenzij men op veel te grote voet leeft, iets waar veel Amerikanen aan lijden.
Het klopt dat veel Amerikanen leven van
paycheck to paycheck. Evenwel is het geen kwestie van te weinig inkomsten, de lonen zijn er veel hoger dan bij ons, de belastingen lager, en de kost van sommige zaken goedkoper (andere zaken duurder). Het is een kwestie van te veel uitgaven, en vooral niet-noodzakelijke uitgaven: leven in een huis met een grote keuken, maar elke avond op restaurant gaan of take away bv. Dat is natuurlijk door de consumptiemaatschappij die de VS is, en die geen gelijke kent. Het is voor velen niet makkelijk om te kunnen weerstaan aan de continue advertenties om meer en meer te kopen. Dat is een van de redenen waarom legale immigranten het vaak erg goed doen in de VS: zij krijgen ook de hoge lonen, maar hebben door hun afkomst niet die drang om deel te nemen aan de consumptiemaatschappij en leven op veel kleinere voet - op dat vlak zijn ze "verstandiger" dan de Amerikanen.
Dizzy schreef: 18 maa 2024, 15:40Een president van de VS zal daar iets meer invloed op hebben dan jij of ik.
Ik denk het niet. De oorzaak was globaal, de gevolgen zijn lokaal. Een Trump of Biden gaat zich niet bezighouden met onze zondvloed in de winter en (kleine) droogte in de zomer. Evenmin met regio's in Afrika of Zuid-Europa waar droogte itt bij ons écht een probleem aan het worden is en je er niets meer kunt groeien. Daarvoor wordt de invloed van het isolationisme in de VS te groot. Natuurlijk kan je je daar niet voor wegsteken: dat zal allemaal opnieuw migratiestromen op gang brengen die in de eerste plaats naar de EU en de VS gaan trekken, zo wordt het toch weer ons probleem.
Dizzy schreef: 18 maa 2024, 15:40Toch doet China ook veel in de andere richting.
Lol. Er is juist niets veranderd.