Geschatte waarde piekvermogen Mijn Fluvius

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
wbervoets
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hallo,

Op Mijn Fluvius kan ik mijn piekvermogen per maand opvragen (capaciteitstarief).
Nu staat daar bij 6 maanden "Geschatte waarde piekvermogen" en bij de overige maanden "Gemeten op <datum/uur>"

Ik vind dat precies redelijk bizar dat de heflt van het jaar Fluvius blijkbaar een schatting moest maken, ondanks dat ik een digitale meter heb.

Is dit bij anderen ook het geval en weet iemand hoe dit komt?

grt
Wim
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer
Recent bedankt: 7 keer

Screenshot?
wbervoets
Starter Plus
Starter Plus

capaciteits tarief.png
Toegevoegd na 1 minuut 20 seconden:
licht rood = geschat
rood = gemeten
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 36 keer

Hmm bizar
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik heb zelf ook eens naar dat grafiekske op mijn Fluvius gaan kijken.
Geen geschatte piek,wel veel maanden piek = 0

Er staat een waarschuwing boven de grafiek

Misschien heb je gemerkt dat er soms data ontbreekt.
Wij zijn ons bewust van het probleem en werken aan een oplossing.
Probeer het later nog eens.
Onze excuses voor het ongemak.

ja jongens goe gerief zo een digitalen teller :bang:

En deze uitleg vind je ook op Fluvius

5.2 Schatting van de maandpiek in het meter data management systeem
De maandpieken komen op meterniveau binnen in het meter data management systeem. Dit zal
telkens in het begin van M+1 zijn voor de piek van M. Wanneer de meterread mislukt en er geen piek
kan worden uitgelezen, dan zal de maandpiek geschat worden. De schatting moet volgens de
wetgeving gedaan zijn op dag+10 (kalenderdagen). De exacte timing van de schatting is
parametriseerbaar.
Schattingen worden beperkt/teruggebracht naar 3 cijfers na de komma (wiskundige afronding).
Ook voor niet communicerende digitale meters worden maandpieken verder geschat hoewel deze
meters bij kanteling naar technische meterstatus “niet communicerend” niet meer tarifair op
facturatiepiek aangerekend worden.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 601 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

met andere woorden "als wij zin hebben om jullie int zak te zetten, dan zeggen we dat we de data niet konden uitlezen en kiezen we een waarde die voor ons voordelig is",
net zoals het deeltje "indien je onder 2,5 zit met je piek, noteren we toch standaard minimaal 2,5".

we laten ons gewoon de broek uitdoen en geen haan dat er naar kraait.... (to be fair, ik zou ook niet weten wat we kunnen doen, elke politieke partij doet uiteindelijk dezelfde zever in het nadeel van de gewone mens en de staatskas, zolang hun eigen kas maar voller raakt)
wbervoets
Starter Plus
Starter Plus

mochten ze hun schattingen nu nog baseren op mijn zomermaanden, dan zou het nog interessant zijn ;-) (lagere pieken door veel gebruik pv panelen+batterij)
Hoe communiceert die digitale meter eigenlijk? Staat hier in een (betonnen) kelder
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

de gasmeter zit op de 800mhz draadloze frequentie en gebruikt 'mbus' om met de digitale meter te communiceren.
de digitale meter zelf gebruikt 4g lte (cat NB1)

meer info hier: https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... .1-rtc.pdf
let wel: dit is een link die ik via google heb gevonden, en ik ben niet zeker dat fluvius wou dat die openbaar te vinden was.

maar als ze dat niet zouden willen, en al zo slecht met zo'n document omgaan dat je het via google kan vinden (letterlijk resultaat 1 als je een google search doet voor 'digitale meter frequentie m2m')...
dan wil ik niet weten hoe amateuristisch ze omgaan met de rest van de data -inclusief degene die we verplicht zijn hen dus te bezorgen met die meter (of dat het aan hun zijde nu werkt of niet...)
heist_175
Moderator
Moderator

Ik heb hetzelfde voor de maand oktober.
Wat is dat voor boerenbedrog.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zag eind vorig jaar in een raw telegram op de P1 poort alle pieken die de meter bevatte.
Het viel me op omdat we geen volledig jaar in het huis woonden en de pieken van de vorige eigenaars zichtbaar waren.
duizend schreef: 07 feb 2024, 18:13 .... Wanneer de meterread mislukt en er geen piek kan worden uitgelezen, dan zal de maandpiek geschat worden.
...
Cfr. bovenstaande: het 'issue' is dus niet dat de meter de pieken niet registreert, maar dat het niet tot in het platform van Fluvius geraakt.
Ik zou toch eens een telegram uitlezen op de P1 poort en het vergelijk maken met de schatting van Fluvius.
Op basis daarvan kan je het aankaarten bij Fluvius of net niet ;-)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 09 feb 2024, 09:06 Ik heb hetzelfde voor de maand oktober.
Wat is dat voor boerenbedrog.
Tja, met een analoge meter heb je dergelijke fratsen niet voor he.

Misschien begrijp je nu waarom de DM geweigerd wordt.
Big brother doet gewoon zijn goesting, en elke fout of storing wordt vrolijk aangerekend aan de klant.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

duizend schreef: 09 feb 2024, 09:32
heist_175 schreef: 09 feb 2024, 09:06 Wat is dat voor boerenbedrog.
Tja, met een analoge meter heb je dergelijke fratsen niet voor he.
tuurlijk wel, daar is nu het vebruik per definitie minimaal 2.5 + het prosumententarief,
en vermoedelijk komt er hier en daar nog wel wat bij straks.

het ligt niet aan de meter, het ligt aan wat onze overheid al die halve prive-instanties die een monopolie hebben laat doen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bij de AM is het vooraf zeer duidelijk waaraan je jezelf mag verwachten.
Bij de DM is het vooraf totaal niet duidelijk.
1. Het hangt af van de manier waarop je verbruikt.
2. Bij storing schatten ze er naar.
3. Ze zijn hun bewust van het feit dat hun data niet correct en volledig is maar ze werken er aan.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 98 keer
Te Koop forum

Splitter schreef: 09 feb 2024, 11:10 per definitie minimaal 2.5
Dat is dus ook bij Digitale Meter.

Verder eigenlijk een gigantisch onfaire manier van meten. Tel de 5% grootste pieken of de 10 grootste pieken en je krijgt een veel eerlijker beeld. Nu bv ik December 28 een piek van 3,8kW gehad en ervoor heel de maand niet boven de 2,5kW.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 172 keer

Het concept is inderdaad absurd... het feit dat je piek om 18u of 3u 's nachts ligt maakt ook totaal geen verschil uit.

Het is dus gewoon een platte belasting waar je niet kan aan ontsnappen (en in de toekomst moeilijker en moeilijker zal liggen gezien de transitie naar meer electrisch).
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Hier geen problemen - bij alle waarden staat "gemeten" + datum en uur (die ik hier weglaat):
jaar Datum Piek
2022 November 3,732 kW
2022 December 2,407 kW
2023 Februari 2,473 kW
2023 Maart 2,194 kW
2023 April 1,830 kW
2023 Mei 0,782 kW
2023 Juni 1,139 kW
2023 Juli 1,794 kW
2023 Augustus 1,763 kW
2023 September1,122 kW
2023 Oktober 2,530 kW
2023 November 2,585 kW
2023 December 2,567 kW
2024 Januari 2,588 kW

maar ik heb een batterij waarop sinds 12/2022 peak-shaving actief staat op 2,6kW als waarde.
Recent nog licht verlaagd naar 2,55kW om in praktijk allicht (bijna) niet meer boven de 2,5kW te komen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 764 keer
Bedankt: 319 keer
Recent bedankt: 10 keer

lirec schreef: 10 feb 2024, 01:31 Hier geen problemen.

maar ik heb een batterij waarop sinds 12/2022 peak-shaving actief staat op 2,6kW als waarde.
Recent nog licht verlaagd naar 2,55kW om in praktijk allicht (bijna) niet meer boven de 2,5kW te komen.
Je bent daarin niet alleen hoor.
Hier sinds de installatie van de DM ook nog geen enkel probleem met de maandpieken noch met de facturatiepiek.
Telkens correct tot 3 decimalen.
En dat zonder peak shaving.

En bij problemen zie ik het probleem niet wanneer Fluvius een schatting zou voorstellen die hoger is dan de voorbije 2,5 kW facturatiepiek. Er zit een P1 dongle op mijn DM die netjes alles logt. Bij eventuele problemen kan ik Fluvius dus altijd de loggegevens voorleggen om hun ongenlijk aan te tonen.
En mijn ervaring met de regionale vertegenwoordiging van Fluvius is ook, toch als je kalm en to the point blijft, je daar echt wel rationele mensen aan de andere kant van de lijn hebt die ook naar rationele argumenten luisteren.

Het is ook niet zo dat een analoge meter nooit faalt.
Zelf al meegemaakt in een verhuurde woning dat de analoge meter tilt sloeg en omgekeerd begon te rekenen.
Dan doet Fluvius ook een schatting en dan heb je zelf, buiten je eigen woord, ook geen log om ze te overtuigen dat de schatting niet overeenkomt met de realiteit.

Voor alle duidelijkheid: ik heb het over de elektriciteitsmeter en niet over de gasmeter want die laatste heb ik niet.
Screenshot_20240210_100338_Samsung Internet~3.jpg
Screenshot_20240210_100748_Samsung Internet~2.jpg
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Provider

Ik lees: bij mij komt het niet voor dus het is geen probleem en moest het een probleem zijn dan moet iedereen maar zelf investeren in een backup om dan zijn gelijk te gaan bewijzen.

Fluvius moet ervoor zorgen dat eer elektriciteit tot bij mij kan komen en dat ze foutloos kunnen meten hoeveel dat is. Blijkbaar slagen ze daar dus toch niet zo geweldig goed in. Mijn empathie en rechtvaardigheidsgevoel vinden dat niet kunnen, maar niet iedereen blijkt die 'features' te bezitten.
Fluvius hoort ook een betrouwbare partner te zijn... als het misloopt, zou het betrouwbaarder overkomen en getuigen van enig fatsoen dan men bij de klant aanklopt om te vragen of hij toch geen backupmeter heeft... maar het zal dusdanig foutlopen dat dat teveel werk is...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 764 keer
Bedankt: 319 keer
Recent bedankt: 10 keer

Je leest natuurlijk alleen wat je zelf wil lezen en of horen.

Ik heb er idd geen enkel probleem mee op 30 € te investeren in een back up.
Brengt uiteindelijk meer zekerheid dan dag en nacht te liggen klagen over van alles en nog wat en verder niets.
Niets is verplicht maar andere keuzes brengen nu eenmaal andere gevolgen met zich mee. Het ene al effectiever dan het andere.

Of wil je dat ik "lees" dat er van de tienduizenden gebruikers een paar problemen hebben (waarvan sommigen dan niet eens persoonlijk maar gewoon van "horen zeggen" wat blijkbaar al genoeg is om telkens mee op de frustratiekar te springen" en gefrustreerd zijn door vanalles en nog wat en dat de gefrustreerden dan wel de "standaard" zijn?
Gefrustreerden, zeker op het www, roepen nu eenmaal harder en vaker dan mensen die geen problemen hebben of effectief op zoek gaan naar een oplossing van een eventueel probleem.

Geen enkele techniek is perfect. Dus ook de DM niet. Net zoals de AM dat ook niet was.

Wanneer je hoopt op een maatschappij en/of bedrijf dat alles 100% foutloos kan afhandelen ga je nog veel teleurstellingen in je leven te verwerken kkrijgen.Het is immers, net als elk ander bedrijf, een bedrijf gerund door mensen met hun fouten en gebreken.

Dat Fluvius niet perfect is daar wil ik niets eens een discussie over voeren wat dat is niets.
Dat de DM procentueel meer problemen heeft dan ieder ander technisch toestel en dat Fluvius daar niets aan doet is gewoon jouw perceptie van het verhaal.
Sommige mensen zien een eventueel probleem als een aanleiding tot een oplossing. Anderen om er telkens een drama van te maken.

Net zoals er mensen mogen klagen over iets staat het anderen vrij om weer te geven dat ze met hetzelfde product geen problemen ondervinden en moest dat in de toekomst wel zo zijn het redelijk eenvoudig en goedkoop is om eventueel het eigen gelijk aan te tonen wanneer de andere partij een fout maakt.
Wanneer dat teveel gevraagd is zal men er zich idd bij moeten neerleggen dat de methode van de andere partij wordt toegepast (wat zo trouwens in de overeenkomst waar je mee akkoord ging staat omschreven) bij gebrek aan eigen data van de twee kanten.

Het is aan alle andere lezers om voor zichzelf uit te maken wat bij eventuele problemen de snelste en meest effectieve oplossing is en daarbij is inderdaad niets verplicht. Alleen de gevolgen zijn anders.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 10 feb 2024, 16:34 Dat de DM procentueel meer problemen heeft dan ieder ander technisch toestel en dat Fluvius daar niets aan doet is gewoon jouw perceptie van het verhaal.
Dat is gewoon een feit dat Fluvius zelf toegegeven heeft.

De installatie van digitale energiemeters ging zó snel, dat de kwaliteit ervan niet altijd om naar huis te schrijven was, erkent Fluvius.

In mijn straat zijn trouwens verschillende huizen niet omgeschakeld “omdat het type kabel dat binnenkwam niet goed was”

En nu dit akkefietje met uitlezing die niet werkt en men dan maar schattingen toevoegd.
Al minstens 1 lezer van deze thread had het naast de TS ook voor zonder dat hij het wist.
Waarom verwittigt Fluvius niet dat de DM niet werkt.
Waarom komen ze die niet herstellen ipv te schatten?

Waarom staat er bij mij volgend tekstje in mijn fluvius

Misschien heb je gemerkt dat er soms data ontbreekt.
Wij zijn ons bewust van het probleem en werken aan een oplossing.
Probeer het later nog eens.
Onze excuses voor het ongemak.

Tot slot nog dit

Ondertussen hebben al meer dan één miljoen gezinnen zo’n slimme elektriciteitsmeter in huis. Maar meer dan 11.000 van die meters werken niet zoals het zou moeten. Voor de gasmeters ligt dat zelfs nog hoger: meer dan 20.000 van de 780.000 gasmeters maken geen verbinding.

Echt wel perceptie 11.000 kaduuke meters. :angel:

En dan verschiet men er van dat er velen zijn die geen DM willen…

Trouwens iedereen met een deftige zonnepaneelinstallatie kan al jarenlang op de smartphone in de app volgen hoe het zit met het verbruik, de netafname, de in en uit van de batterij, de opgewekte kwh, …

De DM is gewoon nutteloos, hij meet enkel netafname, hij meet geen verbruik, hij werkt niet naar behoren en Fluvius is zelfs nog te lam om dat even te laten weten, maar doet wel “schattingen”
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Och, dat zijn details... :angel:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Moderator
Moderator

liber! schreef: 09 feb 2024, 19:34 Verder eigenlijk een gigantisch onfaire manier van meten.
Het concept is niet verkeerd, de uitwerking is gewoon rotslecht.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 53 keer

Maar zonder de invoering van het capaciteitstarief zou er ook een groot probleem ontstaan.
Hoe meer mensen een EV krijgen, hoe problematischer.

Stel u voor dat iedereen 's avonds thuiskomt met zijn EV, en begint te laden aan 11kW of zelf 22kW.
Je moet er niet veel hebben in de straat of heel de straat zit zonder stroom. Dat is nu eenmaal de realiteit, het net is niet voorzien om veel mensen gelijktijdig zoveel capaciteit te geven, al zeker niet voor een lange tijd zoals het opladen van een EV.

Daarom was de invoering van het capaciteitstarief gewoon noodzakelijk vrees ik.
Je wil de mensen motiveren om het verbruik te spreiden, en niet gewoon trekken wat mogelijk.

Als ik me niet vergis was er vroeger zelf sprake om u te belasten/aan te rekenen adhv uw amperage van uw hoofdzekering.
Dan vind ik het capaciteitstarief nog iets beter eigenlijk ...

Het is niet perfect, tuurlijk niet. In de ideale wereld zou je eigenlijk moeten kunnen de capaciteit uitlezen van heel de straat, en als die (bv 's nachts) heel beperkt in gebruik is, zou je bijvoorbeeld gratis een piek mogen doen naar 11kW.
Maar omgekeerd zou het dan wel kunnen zijn dat je om 18-19u wel maar gratis tot 1,5kW mag pieken.
Zie het een beetje als rekeningrijden, je betaalt meer tijdens de piekuren, en minder tijdens de daluren.
Maar ze hebben het nog eenvoudig gehouden, want nu al snapt 75% er niets van hoe het in elkaar zit.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 55 keer

dupondje schreef: 15 feb 2024, 09:47 Maar zonder de invoering van het capaciteitstarief zou er ook een groot probleem ontstaan.
Hoe meer mensen een EV krijgen, hoe problematischer.

Stel u voor dat iedereen 's avonds thuiskomt met zijn EV, en begint te laden aan 11kW of zelf 22kW.
Je moet er niet veel hebben in de straat of heel de straat zit zonder stroom. Dat is nu eenmaal de realiteit, het net is niet voorzien om veel mensen gelijktijdig zoveel capaciteit te geven, al zeker niet voor een lange tijd zoals het opladen van een EV.

Daarom was de invoering van het capaciteitstarief gewoon noodzakelijk vrees ik.
Je wil de mensen motiveren om het verbruik te spreiden, en niet gewoon trekken wat mogelijk.

Als ik me niet vergis was er vroeger zelf sprake om u te belasten/aan te rekenen adhv uw amperage van uw hoofdzekering.
Dan vind ik het capaciteitstarief nog iets beter eigenlijk ...

Het is niet perfect, tuurlijk niet. In de ideale wereld zou je eigenlijk moeten kunnen de capaciteit uitlezen van heel de straat, en als die (bv 's nachts) heel beperkt in gebruik is, zou je bijvoorbeeld gratis een piek mogen doen naar 11kW.
Maar omgekeerd zou het dan wel kunnen zijn dat je om 18-19u wel maar gratis tot 1,5kW mag pieken.
Zie het een beetje als rekeningrijden, je betaalt meer tijdens de piekuren, en minder tijdens de daluren.
Maar ze hebben het nog eenvoudig gehouden, want nu al snapt 75% er niets van hoe het in elkaar zit.
Sorry maar dat is een riedeltje dat ze u willen wijs maken..
Stel je voor dat diezelfde wagens snachts allemaal in het stiopcontact gaan en aan 4kw gaan opladen, dan gaat evengoed er een giga probleem zijn, daarom dat fluvius nu al aan het kijken is naar slimme laadpalen en vanuit een inschatting hoeveel km per dag je doet je al dan niet toestemming gaat geven om op te laden...
Daarnaast, als morgen zich iedereen netjes aan die 2,5KW gaat houden zal het tarief snel opgetrokken zijn, de aandeelhouders, zijnde de gemeentes hebben geld nodig...
Als laatste, de rechtbank had zijn uitspraak nog maar net gedaan over de slimme meter en het capaciteitstarief en fluvius was er al om te zeggen dat ze sowieso de volgende jaren miljarden gaan nodig hebben om ons netwerkt te updaten dus daarmee zeggenz e eigebnlijk zelf dat het BS is...
De reden is heel simpel, de miljarden die de laatste jaren zijn binnen gestroomd zijn doorgevloeid naar de gemeentes, al postjes die rijkelijk betaald worden maar niet naar de upgrade en het slim maken van ons netwerk...

Moesten ze nu een "gratis" app organiseren die kan vermijden dat je over een bepaalde piek gaat of die je verwittigt dat je er dreigt over te gaan dan zou ik hen misschien nog geloven want dan zouden ze ons netwerk echt willen beschermen, maar dat doen ze niet, ze laten je met plezier ver over de niminale piek gaan wat aangeeft dat het gewoon om het geld te doen is... Het is degoutant en wraakroepend dat ondanks al dat geld dat we betalen zoiets alleen kunnen organiseren als je met privefirmas abbonementen gaat afsluiten of zelf als techneut een aantal dingen in elkaar gaar brouwen...
Dat laatste (zelf iets bouwen) is misschien voor 10-15% van de bevolking een optie...

Al de rest is larie en apekool...

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 588 keer
Bedankt: 716 keer
Te Koop forum

Dat is eigenlijk zoals de optie bij GSM-gebruik om de verbinging te stoppen als men over een limiet gaat.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
peroxide
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 16 keer
Provider

Dat is makkelijk te bekomen: een hoofdzekering van 10A...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het is inderdaad het gevolg van de kortzichtigheid van het beleid bij de netbeheerders. Maar dat is al lang geweten, net zoals er al lang elektrische auto's zijn en dat er al lang geweten is dat er meer gaan komen.

J.
dupondje
Premium Member
Premium Member

tom35 schreef: 15 feb 2024, 10:26 Al de rest is larie en apekool...

Tom
Bron voor het feit dat je plots toestemming zou nodig hebben om te laden?
Daarnaast, 4kW laden (aka 1F 16A), dat is 1/3 van 11kW laden. Dat is 3x zoveel auto's die er dan kunnen laden, dat is al een groot verschil nee? En dat is dan nog 's nachts, als er geen/amper ander verbruik is.

Geld is niet de reden, want afaik zijn de inkomsten neutraal, en hebben ze niet meer inkomsten door het capaciteitstarief, maar zijn ze gewoon op een andere manier verdeeld.
Iemand die amper verbruikt, maar heel hoge pieken heeft, zal veel meer betalen. Iemand die veel verbruikt (bv door EV op te laden), maar zijn piek onder controle heeft via bv loadbalancing, zal veel minder betalen.
En natuurlijk zullen er investeringen nodig blijven. Kabels worden oud, in sommige straten waren er vroeger 10 huizen, nu 20, maar de kabel is niet vernieuwd, etc.
Maar het is wel een verschil of ze bij de aanleg capaciteit moeten voorzien voor ik zeg maar iets 20 EV's aan 11kW of 20 EV's aan 4kW.
Dat is precies of je verwacht dat ze een autosnelweg aanleggen naar Brussel zodat er tijdens de spits nooit geen file is. Ipv de mensen aan te moedigen om niet allemaal op hetzelfde moment te vertrekken.

Wat denk je zou er gebeuren als er geen capaciteitstarief is?
Ik kom toe van mijn werk, steek de auto in de lader aan 11kW, nog ff snel een was aansteken, en dan lekker beginnen koken. Oei, het is wat friskes, de warmtepomp nog ff warmer zetten.
En voilà, je zit al snel aan 15-20kW verbruik. Als er een paar mensen dat doen in uw straat, knalt alles er gegarandeerd uit.
Verwacht je dan echt dat ze een 3x zo dikke kabel gaan aanleggen voor bv 1x in de maand dat dat nodig zou zijn?

Zo goed als alle laadpalen zijn slim, en houden rekening met het capaciteitstarief. Begin je te koken, stoppen ze even met laden, en wanneer het weer kan start het laden terug. Gewoon automatisch, zonder in te boeten aan comfort.

Een "gratis" app zijn opnieuw extra kosten natuurlijk, je moet de app ontwikkelen, maar ook alle infra erachter. Geen idee hoeveel keer per dag/week/maand de digitale meter zijn data doorstuurt naar Fluvius zelf, maar als je een app wil maken die alerts geeft als je teveel verbruikt (wanneer ga je een alert sturen dan?), moet je bijna continu de data doorsturen naar Fluvius, en dit zal niet zomaar kunnen zonder impact vermoed ik.
Als je echt zo bezorgd bent, er zijn genoeg toestelletjes op de markt om je meter uit te lezen.

En natuurlijk laten ze je toe om meer te verbruiken. Want, wie zegt dat je er niet van bewust bent, en gewoon akkoord mee bent?
Maar daarnaast, je kan niet zoals bij bijvoorbeeld internet je verbinding cappen. Je cap is je hoofdzekering, zit je daarboven, dan valt alles uit.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

tom35 schreef: 15 feb 2024, 10:26 Moesten ze nu een "gratis" app organiseren die kan vermijden dat je over een bepaalde piek gaat of die je verwittigt dat je er dreigt over te gaan dan zou ik hen misschien nog geloven want dan zouden ze ons netwerk echt willen beschermen,
Door het capaciteitstarief incentiveren ze anderen om die app te maken. En als er meerdere partijen zijn is dat kans groot dat er één bij zit die beter is dan dan fluvius het zou doen.

Dar er waarschijnlijk geld verspild word aan postjes spreek ik niet tegen, maar er is echt wel een technische realiteit dat het net moet beschermd worden tegen pieken, die recent wel heel hoog kunnen worden als iedereen maar verbruikt zonder iets van planning. 3x dikkere kabels aanleggen is ook imens en onnodig duur. De prijs van koper gaat ook goed omhoog. Dus als we niets doen om te plannen gaan we moeten betalen voor postjes + koper. Dat is nog meer dan enkel postjes.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

dupondje schreef: 15 feb 2024, 11:50 Wat denk je zou er gebeuren als er geen capaciteitstarief is?
Ik kom toe van mijn werk, steek de auto in de lader aan 11kW, nog ff snel een was aansteken, en dan lekker beginnen koken. Oei, het is wat friskes, de warmtepomp nog ff warmer zetten.
En voilà, je zit al snel aan 15-20kW verbruik. Als er een paar mensen dat doen in uw straat, knalt alles er gegarandeerd uit.
Verwacht je dan echt dat ze een 3x zo dikke kabel gaan aanleggen voor bv 1x in de maand dat dat nodig zou zijn?
En wat denk je dat de meeste zullen doen, zeker zij die niets van heel dat technisch gedoe snappen? Die komen inderdaad thuis zoals ze al jaren doen en moeten de wagen laden als ze straks nog naar de hobby/winkel willen en morgen terug naar het werk. De was doet ook zichzelf niet en na een werkdag hebben mensen honger. Een huis met een leefbare temperatuur lijkt me ook geen overbodige luxe.

Kortom, je gaat altijd een hoger verbruik krijgen op bepaalde tijdstippen want mensen gaan niet hun hele leven omgooien vanwege een probleem met het netwerk waar men veel te laat iets aan probeert te doen.

Ik ben niet tegen EV's en DM's maar als men enige aanvaarding eist dan zal men toch ook rekening moeten houden met enkele praktische problemen waaraan men niet altijd zelf kan verhelpen. Men kan inderdaad zich anders organiseren maar ook dat kent zijn beperkingen. Velen zullen dit dus zien als een kostenverhoging en dat is zeker het geval voor wie het met minder middelen moet stellen en niet de beste EV of nieuwste energiezuinige slimme toestellen kan veroorloven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
dupondje
Premium Member
Premium Member

Dizzy schreef: 15 feb 2024, 12:13 En wat denk je dat de meeste zullen doen, zeker zij die niets van heel dat technisch gedoe snappen? Die komen inderdaad thuis zoals ze al jaren doen en moeten de wagen laden als ze straks nog naar de hobby/winkel willen en morgen terug naar het werk. De was doet ook zichzelf niet en na een werkdag hebben mensen honger. Een huis met een leefbare temperatuur lijkt me ook geen overbodige luxe.

Maar zelfs al ben je leek, zoals gezegd heeft zo goed als elke laadpaal een functie om capaciteitsverbruik te bekijken.
Dat wil dus zeggen dat je perfect kan thuiskomen, auto in de lader steken en laden aan xkW, maar je laadpaal zal er ook voor zorgen dat wanneer je bv begint te koken, en 30min veel meer zou verbruiken, je laden even te stoppen bijvoorbeeld.
Het is niet omdat je 30min niet kan laden dan, dat je auto tegen 's morgens niet zal opgeladen zijn he.

Als je effectief regelmatig een volledig lege EV moet opladen naar 100% thuis, dan is er veel kans dat zelfs al laad je met 11kW (dan is je auto zeker opgeladen in 1 nacht), je nog goedkoper af bent dan met de 'analoge' tarifering.
Maar je slimme laadpaal zal er tenminste voor zorgen dat je geen half uur 11kW + Kookplaat zal doen, maar dat je even niet zal laden terwijl je aan het koken bent.
Je wagen zal dan misschien niet om 4u 's nachts opgeladen zijn, maar om 4u30 ... maar wat maakt het uit?

Moest er geen capaciteitstarief zijn dan trek je gewoon zoveel je kan, en zouden laadpalen daar ook niet achter kijken.
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 15 feb 2024, 12:13 als men enige aanvaarding eist
Je auto op eender welk moment aan 11KW/22KW opladen is een luxe, want er zijn tal van andere oplossingen. Als dat niet werkt voor sommigen zullen die toch een andere oplossing moeten zoeken. De kost voor het verzwaren van het net afschuiven op iedereen, ook wie zich geen EV kan veroorloven is voor mij geen optie. Ik rij zelf met een EV trouwens.
Dizzy schreef: 15 feb 2024, 12:13 Men kan inderdaad zich anders organiseren maar ook dat kent zijn beperkingen. Velen zullen dit dus zien als een kostenverhoging en dat is zeker het geval voor wie het met minder middelen moet stellen en niet de beste EV of nieuwste energiezuinige slimme toestellen kan veroorloven.
Zonder capaciteitstarief moet IEDEREEN mee betalen om het net te verzwaren. Ook diegene die wel de moeite doet om zijn leven te plannen om te kunnen besparen op koperkabels. Ook diegene die zich de dure toestellen niet kan veroorloven, wel zelf in staat is te plannen. Is dat dan eerlijk?

(Zoals altijd in de discussie ben ik nog altijd voorstander om te snoeien in de postjes en andere geldverspilling, maar dat staat volledig los van het capaciteitstarief).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Voor alle duidelijkheid pleit ik hier niet om de totale vrijheid waarbij men zoveel laadt als men wil of om de wagen altijd op full speed op te laden. Wat ik wel wou aanbrengen is dat heel wat mensen met een verbruik zitten, ook naast EV, dat niet altijd zomaar kan verschoven worden. Dat betekent dus ook niet dat die mensen niet (willen) plannen maar dat het leven soms zodanig druk en chaotisch is dat plannen niet altijd mogelijk is.

En het net is er voor iedereen, dus ja het lijkt me dan ook logisch dat iedereen betaalt voor dat net en niet vooral de mensen die het minst kunnen betalen. Ik pleit nu volledig tegen mijn eigen winkel want ik val niet in die categorie en heb een nieuw huis met nieuwe toestellen en een mooi inkomen.

Wat me stoort is dat men mensen tegen elkaar opzet terwijl het grootste probleem het onvoldoende investeren in het net is, niet de mensen die van dat net afhangen. Veel geld vloeit weg door inefficiëntie en posten maar de man die na zijn werk wil eten in een acceptabele temperatuur is de slechte.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

dupondje schreef: 15 feb 2024, 11:50
Wat denk je zou er gebeuren als er geen capaciteitstarief is?
1 keer in de maand ? ik denk dat de meeste mensen 11 maand per jaar "thuiskomen van hun werk"...
en het probleem is niet de gewoonte van de mensen, maar je benoemt het zelf:
...knalt alles er gegarandeerd uit
Terwijl men het net juist had moeten aanpassen om service te garanderen. Je kan toch moeilijk van een 'goed net' spreken als het er al "allemaal zou uitknallen" als "een paar mensen in de straat" tegelijk thuiskomen op een frisse dag...

Maar soit, allemaal off topic en toch in hetzelfde bedje als een slecht werkende 'digitale meter van de toekomst'...

J.
depeje
Elite Poster
Elite Poster

Koken bij thuiskomst lijkt me inderdaad niet veel aan te doen. Maar de was kan toch wachten totdat je het fornuis afzet? De warmtepomt kon verwarmen vlak voordat je thuis komt, zeker in een goed geïsoleerd huis, en kan terug aan na het koken. De auto kan je al insteken, maar die paal moet maar een heel klein beetje slim zijn om niet of trager op te laden als je dreigt in een hogere capaciteitsschaal terecht te komen. De batterij van je auto zal niet veel merken van die peanuts aan energie dat die heeft moeten laten gaan naar het fornuis en wasmachine.

Daarbij dacht ik dat een warmtepomp was ontworpen om aan een constant vermogen te draaien. Dat zijn dan per definitie geen pieken die super nadelig zijn voor het capaciteitstarief. Het perfecte voorbeeld dus om te optimaliseren. Je zal misschien zowieso in een hogere schaal zitten dan iemand die geen wp heeft, maar je bespaart wel een gasmeter. Ik heb zelf geen warmtepomp, dus ik weet niet of de belofte om een constant vermogen te vragen ook waargemaakt wordt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 172 keer

depeje schreef: 15 feb 2024, 17:42 Koken bij thuiskomst lijkt me inderdaad niet veel aan te doen. Maar de was kan toch wachten totdat je het fornuis afzet?
En je let even niet op zoals vanavond hier... wassen, drogen en koken ... en onze nieuwe piek is 4083 W.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”