De Lijn

Vragen verhalen, discussies over openbaar vervoer kunnen hier plaatsvinden
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 152 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef: 06 jul 2023, 19:08Ik denk dat we niet willen weten hoeveel deze grapjes de belastingbetaler kosten op jaarbasis.
Als er moet bespaard worden op een fatsoenlijke opleiding en ondersteuning dan zijn dit zaken die je onmogelijk kan uitsluiten.
Toen ik een kleine 30 jaar geleden begon te werken bij de Lijn moest ik minstens 6 maanden met een standaard AB rijden voordat ik mocht starten met de opleiding gelede AB.
Enig idee hoeveel 'weken' je tegenwoordig nog met een standaard AB moet rijden vooraleer je de baan op gaat met een gelede AB?
Ondertussen zijn er ook veel verschillende types gele AB's in omloop waarbij de hybrides veel hoger zijn omdat de daken vol batterijen liggen.
Aan de kant staan roeptoeteren is lekker makkelijk, tot je zelf met zo'n monster de baan op mag en je plots een omleiding krijgt en je hebt geen info gekregen want oeps... foutje de printer zat zonder inkt dus geen omleidingsberichten.
En ja dat is dagelijkse shit bij een bedrijf dat kapot moet.
En privatiseren? Oh ja doe maar...maar weet dat je de ticketprijs een aantal keren gaat mogen verdubbelen want 1.60€ voor een uur lang rijden zal vanaf dan verleden tijd zijn.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer

Petrikske schreef: 07 jul 2023, 01:34 Aan de kant staan roeptoeteren is lekker makkelijk, tot je zelf met zo'n monster de baan op mag en je plots een omleiding krijgt en je hebt geen info gekregen want oeps... foutje de printer zat zonder inkt dus geen omleidingsberichten.
Sorry hoor, maar dat had je hier niet nodig. Met koeien van cijfers staat de hoogtebeperking aangegeven. Als de chauffeur de hoogte van zijn voertuig niet kent OF als hij die wel kent maar als hij weer op zijn GSM zat te tokkelen, dan is dat wel degelijk zijn verantwoordelijkheid en bij uitbreiding die van De Lijn die zo'n toestanden bij haar chauffeurs toelaat, alhoewel ik snap dat dat ook aan de vakbonden ligt die de chauffeurs overdreven beschermen tegen hun fouten en klantonvriendelijkheid.

Evenwel leert de ervaring dat een verregaande privatisering de enige manier is waarop een groot bedrijf zich kan ontsmetten van ontspoorde vakbonden (zie verzelfstandiging Delhaize, alsook privatisering bpost).
Petrikske schreef: 07 jul 2023, 01:34En privatiseren? Oh ja doe maar...maar weet dat je de ticketprijs een aantal keren gaat mogen verdubbelen want 1.60€ voor een uur lang rijden zal vanaf dan verleden tijd zijn.
Euhm, ter info: je 1,60 EUR is de prijs per rit voor een tienrittenkaart ofzo (en je dus meer moet neerleggen), want de prijs voor een enkele reis bij De Lijn is 2,50 EUR. Dit is DUURDER dan een enkele busrit op het GEPRIVATISEERDE OV van London. Dit is 1.75 GBP of 2,05 EUR. En ja, ook daar mag je een uur gratis overstappen. Let wel: metro in Londen is dan weer duurder, wat logisch is gezien je sneller op je bestemming staat en de ervaring op alle vlakken superieur is - mogelijks is het het beste metronet ter wereld - maar ook meer onderhoud kost. Diversificatie van de tarieven is ook iets dat De Lijn mist; nochtans mag je voor een tramticket wel wat meer vragen dan voor de bus, want de dienst die je met de tram levert is veel beter waardoor de markt ook bereid zal zijn om een hogere kostprijs te verdragen (binnen grenzen).

Nu, het doel is evenwel niet dat het zo goedkoop mogelijk is, en zeker niet dat het gratis is, want dan krijg je dus de ongewenste effecten met vagebonden wat andere gebruikers - in het bijzonder vrouwen en kinderen - afstoot. En we moeten ook mensen richting de fiets stimuleren wanneer dat mogelijk is. Het doel is enkel dat het goedkoper is dan autorijden. En dat is het vandaag in de regel niet. Autorijden moet dus duurder gemaakt worden, en daarna mag de prijs voor OV ook omhoog mits het goedkoper blijft dan autorijden. In London is dat vandaag zeker het geval (gelet op Congestion Charging en wat nog), en dus is het OV de eerste keus.

203614914_4056670114412300_1959443972566628154_n.jpeg
Art. 12.1 van het verkeersreglement: Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen. Overtreding van de tweede graad.
Funfile
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

Echt jammer dat ze het openbaar vervoer helemaal kapot aan het maken zijn. En het is hier al op sterven na dood.

Maar ja, is niet moeilijk als je al 30 jaar 'werkt' aan de afbouw.

En nu, met heel dat belbus gedoe. Oudere belt naar de dienst om een rit aan te vragen, en krijgt dan te horen dat er geen rit meer beschikbaar is (ruim op voorhand gebeld). Om dan nadien, van een andere oudere die wél op de rit geraakt is, te horen : de bus was zo goed als leeg (en dat gaat dan om een kleinere bus).
Jongeren die bellen, die worden doorverwezen naar het "reguliere aanbod (= de niet-belbussen)"

Waarbij het reguliere aanbod (enkel beschikbaar van maandag tot vrijdag) bestaat uit enkele ritten 's morgens (voornamelijk gebruikt door scholieren om op school te raken), en enkele ritten 's avonds (om de scholieren terug thuis te krijgen). Tussenin een rit vastkrijgen : als je geen 65-plusser bent, moeilijk te been. Dan schepen ze je gewoon af.

Om dan nadien te kunnen 'aantonen' : we schaffen het beter af, want er is toch nauwelijks bezetting.

Ah ja, en 'deelfietsen', als ze er al zijn, dat catalogeren ze ook onder 'openbaar vervoer'.

Na 19 uur de bus nog nemen ? Vergeet het maar ! Ze rijden dan alleen nog maar terug naar de stelplaats met de boodschap "Sorry geen dienst, mijn collega pikt je op". Op die collega moet je dan wel tot de volgende werkdag wachten.

En van de andere kant de autogebruikers pesten met alsmaar stijgende prijzen van brandstof, verkeersbelasting, en ze zouden er wat graag nog kilometerheffing bij doen (maar ja, dat kan je dan 'vemijden' door het - DENKBEELDIG BESCHIKBAAR - openbaar vervoer te nemen. :bang:
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 599 keer

Funfile schreef: 07 jul 2023, 08:10 En van de andere kant de autogebruikers pesten met alsmaar stijgende prijzen van brandstof, verkeersbelasting, en ze zouden er wat graag nog kilometerheffing bij doen (maar ja, dat kan je dan 'vemijden' door het - DENKBEELDIG BESCHIKBAAR - openbaar vervoer te nemen. :bang:
We hebben het niet over "pesten," maar autogebruik moet wel de duurste transportoptie vormen. Als de wagen goedkoper is dan het OV - zoals sommigen hierboven al beschrijven dankzij het fiscaal regime voor bedrijfswagens - ga je de mensen zeker niet richting OV sturen.

Kilometerheffing is een vereiste, anders komt het gebruik van de EV altijd goedkoper uit. Op zich niet verkeerd wegens gebrek aan uitstoot, maar die veroorzaakt wel mee de files waar de voertuigen van de vorige generatie wel uitstoten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 588 keer
Bedankt: 716 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Dat soort ongevallen gebeurt vaker met privévervoer dan met bussen, het is dus pure sfeerschepping. Uiteraard zullen er met zoveel bussen op de weg ook ongelukken gebeuren want ook bussen worden door mensen bestuurd.

Privé lijnen laten uitvoeren is net het doel van deze geplande sabotage van het OV. In grote steden werkt dat uiteraard beter want daar zijn de winstgevende en drukke lijnen waar winst op te maken valt. Het is net daarbuiten dat OV ook nodig is maar veel minder winstgevend. Daar heeft de privé uiteraard geen interesse in waardoor je dus ofwel geen aanbod meer hebt ofwel eentje volledig op kosten van de maatschappij (wij dus). Je roomt in feite het geld af van OV en je blijft over met de minst interessante lijnen. Heel goed dus... voor de privé.

Toevallig lees ik vandaag een bericht over de belabberde situatie van waterbedrijven in het VK, die werden geprivatiseerd onder Thatcher.
Volgens de krant The Guardian hebben alle waterbedrijven bij elkaar sinds 1991 ruim twee miljard per jaar aan dividend uitgekeerd aan aandeelhouders. Daarbij werd er te weinig geïnvesteerd. Het lukt de waterbedrijven maar nauwelijks om het aantal lekkages van rioolwater in de rivieren te verminderen. De laatste boete hiervoor ging woensdag naar Thames Water. Voor het lozen van miljoenen onverdund rioolwater in twee rivieren dicht bij Gatwick Airport en het veroorzaken van de dood van 1.400 vissen moet Thames Water 3,8 miljoen euro betalen.

Thatcher deed in 1989 de kritiek van de oppositie op de verkoop van de watervoorziening af als ‘emotionele onzin’. De privatisering, zo zei ze, ‘leidt een nieuw tijdperk in van investeringen in Engelands waterinfrastructuur’.
Maar ook bij ons zien we de vruchten van privatisering in de ouderenzorg. Je kan creperen in een natte pamper maar voor enkelen is het een geweldig idee.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

boonpwnz schreef: 06 jul 2023, 21:14 Wat als ze nu de privé toelaten op bepaalde lijnen om te zien of dit een optie is.

Bedoel er zijn lijnen die privé nooit zullen doen wegens te weinig winstgevend maar waar de lijn dan op kan aanvullen. Dat is nuttige investering.

Of denk ik te rooskleurig?

Ja ik weet met verlies is niet goed maar ik vind persoonlijk wel dat je mensen niet in de kou moet laten staan.
Dat komt dan toch neer op "geef de winstgevende lijnen aan de privé en laat de verlieslande over aan de overheid."
Dat is toch gewoon ne cadeau weggeven aan de privé? Wat bereik je daar dan exact mee?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Idd boran_blok, zo denk ik er ook over. Wat is er mis om de winstgevende lijnen bij De Lijn te houden en de opbrengsten te gebruiken om de niet-winstgevende lijnen te financieren? Waarom enkel winsten privatiseren en de lopende rekeningen bij De Lijn te houden (en dus de belastingbetaler)?

Die logica van liberalen: ik snap er de ballen van, buiten afbraak politiek.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is helemaal niet moeilijk te begrijpen en vrij logisch als je vindt dat winsten beter bij de vrienden zitten en de kosten bij de belastingbetaler. De liberalen hun kiezers zijn meer te vinden bij de ondernemers dan bij de gebruikers van de lijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Dat weet ik ook wel en bij N-VA is dat nog erger. Maar hoe gewone mensen die "logica" door hun strot laten rammen zonder denken, dat gaat er bij mij vooral niet in.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
gunnix
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer

Sinds 1 juli is dichtste halte hier ook afgeschaft. De halte is nu 1km verder. De bus rijdt wel nog langs de afgeschafte halte maar stopt er dus niet meer. Dit past dus niet in het verhaal van afschaffen onnodige lussen of omwegen. Vrees dat het inderdaad de bedoeling is om het openbaar vervoer nog minder aantrekkelijk te maken. Past zeker niet in het plaatje bij alle milieu/klimaat doelstellingen. Efficiënter vervoer zou ook bijdragen aan de doelstelling om 80% tewerkstelling te behalen.

Zich verplaatsen met de auto wordt ook steeds moeilijker met alle file, circulatie plannen, knips en parkeerplaatsen die verdwijnen.

Enige lichtpunt zijn de investeringen in betere fietspaden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tof, de bus kan je zo voorbij rijden terwijl je rent naar de halte, dat zal u leren het OV te willen gebruiken :)

En dat door de strot rammen is vrij eenvoudig, herhaal een leugen vaak genoeg en na een tijd gaat een deel vanzelf geloven dat het waar is. Of zoals ze het zelf zeggen, het had waar kunnen zijn :)
gunnix
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer

Dizzy schreef: 07 jul 2023, 15:46 Tof, de bus kan je zo voorbij rijden terwijl je rent naar de halte, dat zal u leren het OV te willen gebruiken :)
Inderdaad, we hebben ons lesje geleerd 😉
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 06 jul 2023, 22:49 n Antwerpen heeft men flink geïnvesteerd in Park and Ride parkings aan de stadsrand. Maar zoiets is geen instant succes, mensen moeten dat leren kennen en gebruiken, daar gaat toch een zekere tijd over.
Ik zie het meer als uitpakken met veel blabla en populistische mediacampagnes en enkele maanden verder is iedereen alles al vergeten want weinig succes.
Laatste 'succesverhaal' aanleg fietsstraat Turnhoutsebaan Antwerpen centrum, ik nodig je uit om daar eens te gaan kijken 'nu'.
Wie houd zich vooral niet aan de nieuwe regels? Inderdaad... fietsers en andere zogenaamde 'zwakke' weggebruikers.

Leuk hoor rijd je op diezelfde Turnhoutsebaan met een gelede AB netjes tegen 30Km/u. word je op de busbaan langs links voorbij gestoken door vermoedelijk een opgedreven electrische step terwijl je een lange Hermelijntram jou tegemoet ziet komen.
Politie? Nergens, nooit niet te zien...

Bij elke groot evenement in Antwerpen is het poppekast qua openbaar vervoer, optreden sportpaleis, 10 Miles etc...
Sinds 2015 werkte ik er nog aan 80% en sinds 01/01/2023 nog maar aan 50% en ik tel nu de dagen af naar einde loopbaan.
En nee niet omdat ik een hekel heb aan rijden met die grote lange bus, nee alle zever er omheen.
Ik ben nog 1 van die klojo's die pogingen doet om oogcontact met opstappende reizigers te zoeken en vriendelijk en beleefd wil zijn.
Ik probeer m'n Retibo in orde te houden zodat mensen via de app kunnen zien waar m'n busje zich bevind.
Er zijn veel landen waar de Lijn een dikke punt kan zuigen qua info en hulp richting de klant.
Dochter heeft univ gedaan in oa Denemarken (Århus) dus ik ben daar ook naartoe geweest (halve marathon ook gelopen) en weet hoe het OV daar werkt en ik heb ook de website van het openbare busvervoer onder de loupe genomen en dat was een openbaring.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

Petrikske schreef: 07 jul 2023, 16:54 Dochter heeft univ gedaan in oa Denemarken (Århus) dus ik ben daar ook naartoe geweest (halve marathon ook gelopen) en weet hoe het OV daar werkt en ik heb ook de website van het openbare busvervoer onder de loupe genomen en dat was een openbaring.
ik heb in die stad ook ooit rondgefietst
onvoorstelbaar goed gewoon,

nu goed
OV is, met oog op milieu/klimaat/ecologie/al die econormen/... laaghangend fruit
kost da geld? op korte termijn een investering op lange termijn haalt ge dat er vlotjes uit met heel veel winst.

soit
duizenden kilometers file elke week, 80% zit alleen in de wagen en 's morgens rijden ze allemaal naar dezelfde kleine stad of groot dorp.
het OV? is het nog steeds zo dat als ge de 1e trein in A'pen wil pakken, pakweg naar brussel, dat ge dan met de tram nog altijd ni op tijd in het station van Berchem raakt?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

De Lijn heeft maandag vijf elektrische bussen in dienst genomen vanuit de stelplaats in Destelbergen. Het zijn de eerste exemplaren van een nieuwe generatie e-bussen van leverancier VDL.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240701_93919617

Ze hebben alvast kunnen oefenen in Destelbergen voor wanneer ze vuur vatten.. :roll:
(intern bericht)
Brand aan bus in werkhuis Destelbergen
Dinsdag ochtend ontstond er een brand aan AB 2830, een e-hybride bus, in het werkhuis te Destelbergen. Tijdens werken uitgevoerd door VDL was er een kortsluiting aan de 24 voltbatterij waardoor er een brand met hevige rookontwikkeling ontstond. De oorzaak van de kortsluiting is het gevolg van het niet naleven van de geldende procedures tijdens de werkzaamheden. Dit onderstreept het belang om bij werken steeds de voorgeschreven veiligheidsprocedures te volgen.

(rest geknipt..)

Toch straf dat personeel van VDL niet werkt volgens de regels..
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Ik heb onlangs de Lijn gebruikt (kusttram), en ik stel mij vragen bij de manier waarop er betaald wordt.
Ik was in gezelschap van een familielid dat wel vaak het openbaar vervoer neemt, en die zei mij gewoon de bankkaart tegen "het bakje" te houden, en dan kwam er een biep en dan had ik betaald.
Allemaal goed en wel, de biep was er en ik wist dat ik betaald had.
Maar dan stel ik mij de vraag, stel dat er een controle plaatsvindt, hoe kan ik bewijzen dat ik betaald heb?
Er is alleen maar een biep, maar dat geluid verdwijnt, natuurlijk.
Het bedrag zelf is pas 2 dagen later van mijn rekening gegaan, dus eventjes de bankapplicatie openen, daarmee kon ik ook niets bewijzen.
Het zijn van die zaken waar ik mij vragen bij stel.
Het is allemaal goed zo lang er geen discussie is, maar mocht er een discussie zijn, dan sta je als consument wel heel zwak.
Je hebt gewoon NIETS om te bewijzen dat je betaald hebt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
7zp
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 13 keer
Provider

Die betaling van zodra het "piept" steekt in hun systeem, als de controleur komt moet je jouw bankkaart afgeven en die leest of uw kaart wel degelijk in de afgelopen 60 minuten ingecheckt heeft. Nu ja er zal we ruimte zijn voor fouten in het systeem, ik heb een 10 ritten kaart in de app steken in geval van.

Bij mij was het andersom in Amsterdam paar maand terug, ik neem de tram al mijn kaarten worden "Geweigerd" (KBC, HelloBank, Revolut, MeDirect, Google Wallet), ik kijk in de apps had ik wel niet 6-7 keren betaald. Rest van dat weekend niet betaald voor de trams daar, ik ga niet achter mijn geld zitten voor hun fouten.
Hey MinisForum GK41 (OPNsense), Netgear R7800 (OpenWrt), TP-Link C6 (OpenWrt)
Linux Mint 22, AMD 5700x, 64GB DDR4 3200MHz, Nvidia RTX 4060Ti 8GB
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

7zp schreef: 06 sep 2024, 09:59 Die betaling van zodra het "piept" steekt in hun systeem, als de controleur komt moet je jouw bankkaart afgeven en die leest of uw kaart wel degelijk in de afgelopen 60 minuten ingecheckt heeft. Nu ja er zal we ruimte zijn voor fouten in het systeem, ik heb een 10 ritten kaart in de app steken in geval van.
Dat van die 10 ritten kaart is allemaal goed als je regelmatig van hun systeem gebruik maakt.
Ik gebruik heel zelden het openbaar vervoer.
Het loopt ook altijd mis.
Deze keer was het niet anders.
Er moet iets gebeurd zijn op die tramlijn, want het bord met de wachttijd was bevroren, en bleef maar op 2 minuten staan.
Het heeft een uur geduurd vooraleer de tram kwam, en in die periode heb ik een paar ziekenwagens, een brandweerwagen, een politiewagen zien passeren.

Daarna moest ik de trein hebben, opnieuw miserie.
1 zelfmoord en een probleem met de bovenleiding.
Chaos alom, uren vertraging.

Ik neem haast nooit het openbaar vervoer, en als ik het neem, is het altijd een of ander probleem (bliksem die inslaat, zelfmoord op het spoor, overstappen op bussen wegens werken, ...).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik probeer het gebruik ervan zoveel mogelijk te beperken en ik werk er 30 jaar.
Het is inderdaad altijd wel iets en je kan er nooit op vertrouwen.
Plaats reactie

Terug naar “Openbaar vervoer”