De Lijn
-
- Elite Poster
- Berichten: 4317
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Opletten als u straks naar de bushalte stapt. De Lijn gooide dit weekend het stuur om, en mogelijk moet u daardoor verder opstappen. ‘De bussen zullen sneller rijden, maar de reiziger is langer onderweg’, zegt TreinTramBus.
Een bus- of tramhalte in woongebied op maximaal 750 meter van elke Vlaamse voordeur: dat was in 2001 hét credo van wijlen minister Steve Stevaert, die openbaar vervoer als een basisrecht zag.
Een bus- of tramhalte in woongebied op maximaal 750 meter van elke Vlaamse voordeur: dat was in 2001 hét credo van wijlen minister Steve Stevaert, die openbaar vervoer als een basisrecht zag.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5599
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 170 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat is al lang bekend dat de lijn de uitvoering van een Vlaams regeringsbesluit aan het uitvoeren is.
Namelijk basisbereik waarheid met aanvulling van privé oplossingen.
Daar was al sprake van in 2019.
Het decreet basisbereikbaarheid werd op 12 juni 2019 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Op 22 juni 2019 trad het decreet in werking.
Namelijk basisbereik waarheid met aanvulling van privé oplossingen.
Daar was al sprake van in 2019.
Het decreet basisbereikbaarheid werd op 12 juni 2019 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Op 22 juni 2019 trad het decreet in werking.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12429
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 588 keer
- Bedankt: 716 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Het is gewoon een stap in een oud plan, zorg dat het niet werkt door constante besparingen en andere sabotage en verpats het dan aan de commerciële vrienden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9557
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 599 keer
- Recent bedankt: 1 keer
En dat leed tot dit - het beruchte bushokje in the middle of nowhere. Dommer kon het weer niet zijn.DarkV schreef: 03 jul 2023, 15:40 Een bus- of tramhalte in woongebied op maximaal 750 meter van elke Vlaamse voordeur: dat was in 2001 hét credo van wijlen minister Steve Stevaert, die openbaar vervoer als een basisrecht zag.
Goed dat dat plan eindelijk de vuilbak in vliegt. Maar het belastingsgeld dat hiervoor meer dan 20 jaar verspild werd zijn we definitief kwijt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4317
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Op zich geen drama... als er niemand staat rijdt de bus toch gewoon door ?CCatalyst schreef: 03 jul 2023, 16:00 En dat leed tot dit - het beruchte bushokje in the middle of nowhere. Dommer kon het niet zijn.
En wat de kosten betreft... zo'n bushokje is een druppel op een hete plaat.
Feit is dat er nu tal van bushokjes gaan verdwijnen die WEL gebruikt worden... nu ja, het zal wel weer de schuld van de salariswagens zijn

- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 132 keer
- Recent bedankt: 1 keer
En zo maakt men reizen met De Lijn opnieuw een stuk onaantrekkelijker om dan achteraf te "verschieten" dat het aantal reizigers opnieuw gedaald is.
Vroeger (20 jaar geleden) nam ik als volwassene constant de bus/tram voor alles in Gent (werk, boodschappen, reizen) en kon zonder problemen na het werk ook nog vlot thuiskomen tot 12-1u 's nachts. In het weekend zelfs later dankzij de nachtbus.
7 of 8 jaar geleden rond 23u eens de tram 1 willen om naar huis te geraken, bleek dat er geen trams meer reden op dat uur. Haltes om naar mijn werk te geraken werden maar halvelings nog bediend (1 bus per uur voor het volledige traject, 1 per half uur voor een deel van het traject terwijl dit vroeger het dubbele was) waardoor ik ook niet meer zeker was van een aansluiting met de trein.
Ondertussen pak ik gewoon nooit meer de bus.
Vroeger (20 jaar geleden) nam ik als volwassene constant de bus/tram voor alles in Gent (werk, boodschappen, reizen) en kon zonder problemen na het werk ook nog vlot thuiskomen tot 12-1u 's nachts. In het weekend zelfs later dankzij de nachtbus.
7 of 8 jaar geleden rond 23u eens de tram 1 willen om naar huis te geraken, bleek dat er geen trams meer reden op dat uur. Haltes om naar mijn werk te geraken werden maar halvelings nog bediend (1 bus per uur voor het volledige traject, 1 per half uur voor een deel van het traject terwijl dit vroeger het dubbele was) waardoor ik ook niet meer zeker was van een aansluiting met de trein.
Ondertussen pak ik gewoon nooit meer de bus.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9557
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 599 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Is nu al zo hoor. 90% van de gebruikers van De Lijn zijn mensen die geen alternatief hebben. Slechts 10% van de reizigers zijn mensen die voor De Lijn kiezen ondanks een alternatief. Onpopulair zijn ze dus al. De aftakeling begon bij de historische vergissing van het "verbussen" van het goed werkende interregionale tramnet dat Vlaanderen had. De bus heeft enkel maar ellende gebracht.Fallschirmjaeger schreef: 03 jul 2023, 16:59 En zo maakt men reizen met De Lijn opnieuw een stuk onaantrekkelijker om dan achteraf te "verschieten" dat het aantal reizigers opnieuw gedaald is.
Ik heb altijd al gezegd dat De Lijn een stukje Wallonië is in Vlaanderen. Een vervuilend stukje Wallonië bovendien, want de uitstoot van die lelijke busgedrochten - waar vaak geen passagier op zit - in onze straten is niet min. Een liberalisering van het regionale personenvervoer, samen met een privatisering van De Lijn, is de enige structurele oplossing die zal werken. Kijk naar het succesvolle openbaar vervoer in Londen als voorbeeld van hoe het wel kan.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12429
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 588 keer
- Bedankt: 716 keer
- Recent bedankt: 7 keer
De tram is inderdaad te snel omgezet naar bussen, één van de vele gevolgen van het koning-auto denken dat nog altijd verder gaat. Bij ons zijn het nu gelede bussen om de 5 minuten maar zelfs dat volstaat niet. De tram opnieuw instellen is echter een werkje dat tijd en geld kost.
De lijn heeft niets met Wallonië te maken want wie wel eens in Wallonië komt of in Brussel merkt op dat het OV er vaak beter werkt dan hier. Brussel heeft zijn metro dat veel wagens overbodig maakt maar ook de bussen en trams zijn er in een groot netwerk. Neem een bus in Wallonië en je hebt veel kans om een netter exemplaar te vinden dan bij de lijn.
De lijn mag ook niet goed werken want het plan is privatisering en hoe slechter de lijn werkt, hoe beter voor dat plan.
Echt grote steden hebben een metronetwerk, Japan is op dat vlak een voorbeeld. Enorm dichtbevolkt maar toch weinig wagens.
OV kan werken maar dan moet je er wel voor gaan en niet de boel saboteren en kapotbezuinigen.
De lijn heeft niets met Wallonië te maken want wie wel eens in Wallonië komt of in Brussel merkt op dat het OV er vaak beter werkt dan hier. Brussel heeft zijn metro dat veel wagens overbodig maakt maar ook de bussen en trams zijn er in een groot netwerk. Neem een bus in Wallonië en je hebt veel kans om een netter exemplaar te vinden dan bij de lijn.
De lijn mag ook niet goed werken want het plan is privatisering en hoe slechter de lijn werkt, hoe beter voor dat plan.
Echt grote steden hebben een metronetwerk, Japan is op dat vlak een voorbeeld. Enorm dichtbevolkt maar toch weinig wagens.
OV kan werken maar dan moet je er wel voor gaan en niet de boel saboteren en kapotbezuinigen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Ptoeneigh
- Elite Poster
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
- Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
- Bedankt: 140 keer
Ik ken mensen die ervan afhankelijk zijn maar enorme hinder ondervinden door:
1. Tientallen stakingen per jaar.
2. Onbetrouwbare dienstverlening door bussen die gewoon niet komen opdagen.
3. Bussen die voorbij rijden terwijl de chauffeur vrolijk op zijn GSM bezig is.
4. Klachten worden niet serieus genomen en met een standaard antwoord afgedaan. Zelfs tussenkomst vanuit de politiek heeft geen zin.
5. Bepaald marginaal volk dat vaak op de bus zit maakt het zeker voor vrouwen niet aantrekkelijk.
6. Werkzoekenden die afhankelijk zijn van de bus ondervinden een serieus nadeel bij het vinden van een job, want..
..al deze bovenstaande punten spreken over een zeer onbetrouwbaar en klantonvriendelijk bedrijf.
Dat je in Antwerpen en Gent de tram neemt snap ik. Maar buiten de grote steden heeft de lijn echt een bizar slechte reputatie alsof het voor de zwakke of arme mens is.
In andere landen of idd in Brussel speelt dit reputatie probleem niet of toch veel minder.
Het heeft dus helemaal geen zin meer om hervormingen door te voeren want klanten die ze kwijt zijn komen niet meer terug.
De enige redding is een ander bedrijf het laten overnemen, de lijn is qua mentaliteit en reputatie gewoon compleet verrot, dat komt niet meer goed.
1. Tientallen stakingen per jaar.
2. Onbetrouwbare dienstverlening door bussen die gewoon niet komen opdagen.
3. Bussen die voorbij rijden terwijl de chauffeur vrolijk op zijn GSM bezig is.
4. Klachten worden niet serieus genomen en met een standaard antwoord afgedaan. Zelfs tussenkomst vanuit de politiek heeft geen zin.
5. Bepaald marginaal volk dat vaak op de bus zit maakt het zeker voor vrouwen niet aantrekkelijk.
6. Werkzoekenden die afhankelijk zijn van de bus ondervinden een serieus nadeel bij het vinden van een job, want..
..al deze bovenstaande punten spreken over een zeer onbetrouwbaar en klantonvriendelijk bedrijf.
Dat je in Antwerpen en Gent de tram neemt snap ik. Maar buiten de grote steden heeft de lijn echt een bizar slechte reputatie alsof het voor de zwakke of arme mens is.
In andere landen of idd in Brussel speelt dit reputatie probleem niet of toch veel minder.
Het heeft dus helemaal geen zin meer om hervormingen door te voeren want klanten die ze kwijt zijn komen niet meer terug.
De enige redding is een ander bedrijf het laten overnemen, de lijn is qua mentaliteit en reputatie gewoon compleet verrot, dat komt niet meer goed.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5204
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
- Bedankt: 152 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De afbraak gaat inderdaad lustig verder.. werk er volgend jaar 30 jaar.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Berichten: 9557
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 599 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het is gewestelijke materie, Brussel is dus Wallonië niet. Het klopt dat men in Brussel wel geslaagd is om deftig OV uit te bouwen, mede dankzij een hoofdrol voor tram en metro. Jammer dat het beperkt is tot Brussel zodat het het probleem van de files door het pendelen niet oplost.Dizzy schreef: 04 jul 2023, 09:02 De lijn heeft niets met Wallonië te maken want wie wel eens in Wallonië komt of in Brussel merkt op dat het OV er vaak beter werkt dan hier. Brussel heeft zijn metro dat veel wagens overbodig maakt maar ook de bussen en trams zijn er in een groot netwerk. Neem een bus in Wallonië en je hebt veel kans om een netter exemplaar te vinden dan bij de lijn.
Stakingen en het feit dat het personeel zonder gevolgen weg raakt met klantonvriendelijke toestanden zijn idd een van de hoofdproblemen. Dat is natuurlijk ook weer het gevolg van het feit dat men amper personeel vindt, De Lijn is immers niet meteen een bedrijf die voor veel mensen eerste keus is om bij te gaan werken, iets wat dan weer de reputatie is die ze zelf opbouwen...Ptoeneigh schreef: 04 jul 2023, 22:09 1. Tientallen stakingen per jaar.
2. Onbetrouwbare dienstverlening door bussen die gewoon niet komen opdagen.
3. Bussen die voorbij rijden terwijl de chauffeur vrolijk op zijn GSM bezig is.
4. Klachten worden niet serieus genomen en met een standaard antwoord afgedaan. Zelfs tussenkomst vanuit de politiek heeft geen zin.
De tramdiensten zijn idd de enige echt populaire producten van De Lijn. Dat zie je ook aan de bezetting van passagiers. Tramdiensten zijn betrouwbaar. Rijden met de tram is ook aangenamer, stiller, vaak (deels) in eigen bedding, de tram moet de wegcode niet volgen en heeft altijd voorrang, en chauffeurs kunnen het zich op de tram niet permitteren van op hun GSM bezig te zijn en seinen te missen, dus ze zijn aandachtig - ik heb ook de indruk dat dat mensen zijn die geselecteerd worden obv een hogere standaard. De bus, dat is waar al de ellende zit.
Akkoord met die analyse. Met de huidige vakbonden is structurele verbetering niet mogelijk. Enkel een overname/andere cultuur kan dit oplossen.Ptoeneigh schreef: 04 jul 2023, 22:09De enige redding is een ander bedrijf het laten overnemen, de lijn is qua mentaliteit en reputatie gewoon compleet verrot, dat komt niet meer goed.
- Marsmillo
- Plus Member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 20 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De grootste problematiek van het openbaar vervoer in Vlaanderen is dat door slechte beleidsbeslissingen en gebrek aan visie we vooral besparen en afbouwen. Onder de zogenaamde noemer van efficiëntie, maken we het voor vele mensen net moeilijker om het openbaar vervoer te nemen. Reistijden worden te langer, bepaalde bestemmingen zijn niet meer bereikbaar en de zaken zijn niet of amper op elkaar afgestemd. De afbouw is al langer bezig, maar lijkt tegenwoordig enkel maar sneller te gaan. Waar andere regio's net investeren in openbaar vervoer met meer tramlijnen, betere verbindingen, eigen busbanen, deelmobiliteit e.d. lijkt Vlaanderen ervoor te kiezen om te blijven afbouwen.
Gevolg, minder reizigers en nog meer munitie voor bepaalde strekkingen om verder te besparen op het openbaar vervoer of te verkondigen dat we de boel beter privatiseren. Nochtans was Steve niet zo verkeerd, basismobiliteit is een recht. Een maatschappelijke zorg én noodzaak. De voordelen van een goed openbaar vervoer zijn misschien niet altijd zo een op een duidelijk, maar minder auto's, minder file, minder uitstoot en meer mensen die zelfstandig kunnen blijven wonen, werken of naar school kunnen gaan zal zeker wel een positief effect hebben.
Elektrische bussen op eigen beddingen, meer tramlijnen, deelmobiliteit, fietsinfrastructuur e.d. dat lijkt me de toekomst, een toekomst waar we moeten in investeren niet op besparen. Privatisering is denk ik ook niet het antwoord als we niet eerst deftig beleid maken en visies uitschrijven (anders lopen we het risico om de energie- of telecommarkt privatisering nog eens over te doen).
Gevolg, minder reizigers en nog meer munitie voor bepaalde strekkingen om verder te besparen op het openbaar vervoer of te verkondigen dat we de boel beter privatiseren. Nochtans was Steve niet zo verkeerd, basismobiliteit is een recht. Een maatschappelijke zorg én noodzaak. De voordelen van een goed openbaar vervoer zijn misschien niet altijd zo een op een duidelijk, maar minder auto's, minder file, minder uitstoot en meer mensen die zelfstandig kunnen blijven wonen, werken of naar school kunnen gaan zal zeker wel een positief effect hebben.
Elektrische bussen op eigen beddingen, meer tramlijnen, deelmobiliteit, fietsinfrastructuur e.d. dat lijkt me de toekomst, een toekomst waar we moeten in investeren niet op besparen. Privatisering is denk ik ook niet het antwoord als we niet eerst deftig beleid maken en visies uitschrijven (anders lopen we het risico om de energie- of telecommarkt privatisering nog eens over te doen).
-*-
- Ptoeneigh
- Elite Poster
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
- Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
- Bedankt: 140 keer
Je moet voor de “fun” op Google maps eens wat routes plannen en dan checken wat de reistijd met de wagen / OV of fiets is. Absurd of vaak onmogelijk.
Dan de prijs, in België is het niet duur maar het probleem zit ‘m vooral dat als je eenmaal een wagen hebt (uit noodzaak dus) dat de vaste kosten er sowieso zijn of je nu wel of niet een keer de bus / trein neemt.
Ik heb heel vaak eens een vergelijking gedaan zoals iedereen ze wel kent, ga eens met 2-4 personen naar de stad, dat kost tussen de 1,70 en 2,50 per persoon per enkele rit. Met de wagen is het inclusief parking goedkoper.
Of naar de luchthaven, dan komt er de diabolo toeslag nog eens bij en ‘s avonds geraak je niet meer thuis. Voor een gezin vanaf 2p is het goedkoper om dan maar gewoon de wagen te nemen en de “parkeermaffia” te betalen.
(Zelfs een taxi is goedkoper. Die mag dan 2x leeg terugrijden, over milieu gesproken).
Ik denk dat de oplossing (ooit) een flexibel systeem van deelmobiliteit kan zijn, dat je allerlei vormen kunt combineren met een budget. Want nu hebben de meesten een eigen / lease wagen en is het openbaar vervoer bijgevolg zelden een optie en enkel maar een extra kost er bovenop.
En zolang het onbetrouwbaar blijft en de slechte reputatie blijft houden gaan ze moeilijk nieuwe klanten kunnen vinden. Die zijn niet geïnteresseerd in de nieuwe plannen of dienstregeling. Zij zien alleen maar de bijna wekelijkse stakingsberichten en incidenten voorbij komen.
Los van alles als we kijken naar de begroting: de staat verdient bakken geld aan accijnzen op brandstof, de gewesten en gemeenten aan de wegenbelasting.
De automobilisten brengen geld op, de reizigers van de lijn kosten Vlaanderen een miljard per jaar blijkbaar.
niet toegelaten link/2023.07.01-145017/ht ... 78144.html
Het begint allemaal al bij de jeugd / studenten, zij doen door de belabberde dienstverlening van de lijn al zo’n slechte ervaring op in hun jeugd dat ze zo snel mogelijk een eigen wagen willen of een job met een lease wagen. Die klanten ben je kwijt en krijg je nooit meer terug.
Ze vinden zelfs amper mensen die er willen werken omdat ze slecht behandeld worden door hun baas en door agressieve of onvriendelijke reizigers.
De Lijn begint waar de logica eindigt.
Dat men maar eens in Nederland gaat kijken: duur maar het werkt wel. Studenten worden er warm voor gemaakt met een OV abonnement en blijven klant. De frequentie, dienstverlening en het materieel is vele malen beter. Het heeft een prijs maar dan krijg je er ook iets voor terug.
Dan de prijs, in België is het niet duur maar het probleem zit ‘m vooral dat als je eenmaal een wagen hebt (uit noodzaak dus) dat de vaste kosten er sowieso zijn of je nu wel of niet een keer de bus / trein neemt.
Ik heb heel vaak eens een vergelijking gedaan zoals iedereen ze wel kent, ga eens met 2-4 personen naar de stad, dat kost tussen de 1,70 en 2,50 per persoon per enkele rit. Met de wagen is het inclusief parking goedkoper.
Of naar de luchthaven, dan komt er de diabolo toeslag nog eens bij en ‘s avonds geraak je niet meer thuis. Voor een gezin vanaf 2p is het goedkoper om dan maar gewoon de wagen te nemen en de “parkeermaffia” te betalen.
(Zelfs een taxi is goedkoper. Die mag dan 2x leeg terugrijden, over milieu gesproken).
Ik denk dat de oplossing (ooit) een flexibel systeem van deelmobiliteit kan zijn, dat je allerlei vormen kunt combineren met een budget. Want nu hebben de meesten een eigen / lease wagen en is het openbaar vervoer bijgevolg zelden een optie en enkel maar een extra kost er bovenop.
En zolang het onbetrouwbaar blijft en de slechte reputatie blijft houden gaan ze moeilijk nieuwe klanten kunnen vinden. Die zijn niet geïnteresseerd in de nieuwe plannen of dienstregeling. Zij zien alleen maar de bijna wekelijkse stakingsberichten en incidenten voorbij komen.
Los van alles als we kijken naar de begroting: de staat verdient bakken geld aan accijnzen op brandstof, de gewesten en gemeenten aan de wegenbelasting.
De automobilisten brengen geld op, de reizigers van de lijn kosten Vlaanderen een miljard per jaar blijkbaar.
niet toegelaten link/2023.07.01-145017/ht ... 78144.html
Het begint allemaal al bij de jeugd / studenten, zij doen door de belabberde dienstverlening van de lijn al zo’n slechte ervaring op in hun jeugd dat ze zo snel mogelijk een eigen wagen willen of een job met een lease wagen. Die klanten ben je kwijt en krijg je nooit meer terug.
Ze vinden zelfs amper mensen die er willen werken omdat ze slecht behandeld worden door hun baas en door agressieve of onvriendelijke reizigers.
De Lijn begint waar de logica eindigt.
Dat men maar eens in Nederland gaat kijken: duur maar het werkt wel. Studenten worden er warm voor gemaakt met een OV abonnement en blijven klant. De frequentie, dienstverlening en het materieel is vele malen beter. Het heeft een prijs maar dan krijg je er ook iets voor terug.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5204
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
- Bedankt: 152 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Werk jij misschien ook bij de Lijn want dit is wel 1 van de meest populaire slogans die we daar gebruiken.

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12429
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 588 keer
- Bedankt: 716 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Marsmillo slaat nagels met koppen. Het OV trekt op niet veel in Vlaanderen omdat Vlaanderen ook geen goed OV wil, de beleidsmakers alvast niet. Ze hebben er zelfs specialisten in afbraak op gezet zoals Weyts 
Dat OV geen rol kan spelen is echter betwistbaar want elders kan het blijkbaar wel of toch veel beter dan hier. Koken kost echter geld en als je constant wil besparen omdat iets kapot moet dan zal het zelden verbeteren. Indien klanten wel een beter aanbod krijgen dan is OV wel populairder.
In steden zie je bvb wel al dat jongeren niet altijd meer voor een wagen opteren en in steden met een modern beleid kiezen mensen ook meer voor fietsen ipv auto's.
Feit is dat we jarenlang de auto als model hebben gepromoot en als koning behandeld. Dat keren is uiteraard moeilijk en nog moeilijker als beleidsmakers het niet willen keren in praktijk. België is het enige land ter wereld dat de auto dermate subsidieert. Logisch dat de burgers daar gebruik van maken en verkiezen boven een lokaal OV dat men zo snel mogelijk wil afschaffen.

Dat OV geen rol kan spelen is echter betwistbaar want elders kan het blijkbaar wel of toch veel beter dan hier. Koken kost echter geld en als je constant wil besparen omdat iets kapot moet dan zal het zelden verbeteren. Indien klanten wel een beter aanbod krijgen dan is OV wel populairder.
In steden zie je bvb wel al dat jongeren niet altijd meer voor een wagen opteren en in steden met een modern beleid kiezen mensen ook meer voor fietsen ipv auto's.
Feit is dat we jarenlang de auto als model hebben gepromoot en als koning behandeld. Dat keren is uiteraard moeilijk en nog moeilijker als beleidsmakers het niet willen keren in praktijk. België is het enige land ter wereld dat de auto dermate subsidieert. Logisch dat de burgers daar gebruik van maken en verkiezen boven een lokaal OV dat men zo snel mogelijk wil afschaffen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 935
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik moest eens 's morgens in het ziekenhuis zijn en mocht niet zelf rijden i.v.m. verdoving. Ik dacht, ik pak anders wel de bus. Ik moet de bus nemen tot aan het station (lijn A) en van daar de bus naar het ziekenhuis (lijn B). Aan mijn woonplaats rijden er drie buslijnen richting het station (dichtstbijzijnde halte 2 minuten stappen van mijn voordeur), keuze genoeg zou je denken?
auto: 20 minuten
fiets: 40 minuten
bus (lijn A+ B): 1u30
bus (lijn A), enkele haltes voor het station afstappen, 3 km te voet naar het ziekenhuis: 1u10
auto: 20 minuten
fiets: 40 minuten
bus (lijn A+ B): 1u30
bus (lijn A), enkele haltes voor het station afstappen, 3 km te voet naar het ziekenhuis: 1u10
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- cadsite
- userbase crew
- Berichten: 6879
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 319 keer
- Bedankt: 717 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik doe dat voor elke verre verplaatsing, zowel privé als voor het werk.Ptoeneigh schreef: 05 jul 2023, 07:23 Je moet voor de “fun” op Google maps eens wat routes plannen en dan checken wat de reistijd met de wagen / OV of fiets is. Absurd of vaak onmogelijk.
Privé is OV quasi onmiddellijk afgeschreven wegens de hoge prijs.
Voor 't werk maakt me dat niet uit, maar dan is een theoretische reistijd van "x2" eerder regel dan uitzondering. Nou, laat het dan maar.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5204
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
- Bedankt: 152 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat begrijp ik dus niet hé, het OV (de Lijn) is spotgoedkoop als je in detail gaat kijken.cadsite schreef: 05 jul 2023, 11:38Privé is OV quasi onmiddellijk afgeschreven wegens de hoge prijs.
1 vergelijking als ik mag..
Toen we nog spraken in 'Belgische frankskes' ,dus ondertussen al een heel end geleden was het 'langst' geldige biljet 190Bfr.
Bv. van Turnhout naar Antwerpen.
Tegenwoordig betaal je voor dat traject ongeveer 1,50€ als ik me niet vergis.
Hoezo duur?
Dat de Lijn kapot bespaard word en dat er een waslijst van terechte klachten en opmerkingen zijn klopt volledig.
Het personeel op de vloer weet dit als de beste.
Vandaar ook de grote uitstroom van jonge collega's, wij ouderen daarentegen proberen de resterende rit uit te zitten natuurlijk.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- cadsite
- userbase crew
- Berichten: 6879
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 319 keer
- Bedankt: 717 keer
- Recent bedankt: 9 keer
My bad.
De lijn is inderdaad relatief goedkoop. Als je rekent voor 1 persoon.
Neem nu de kusttram. Rij even van Oostende naar Bredene met 4 personen met de bus of de auto en maak nog eens de som.
Mijn verhaal ging hoofdzakelijk voor serieuze afstanden. Dus de trein, of bus+trein.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5204
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
- Bedankt: 152 keer
- Recent bedankt: 1 keer
En wat kost parkeren aan de kust?cadsite schreef: 05 jul 2023, 12:02 De lijn is inderdaad relatief goedkoop. Als je rekent voor 1 persoon.
Neem nu de kusttram. Rij even van Oostende naar Bredene met 4 personen met de bus of de auto en maak nog eens de som.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5204
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
- Bedankt: 152 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Toen ik destijds bij de Lijn begon voelde het toch een beetje als 1 grote familie, het was niet perfect en rijtijden waren niet haalbaar wegensPtoeneigh schreef: 05 jul 2023, 12:07Maar ik heb ze inderdaad wel horen zeggen door chauffeurs die een andere job hebben gezocht na alle stress en agressie. Echt respect voor wie het kan verdragen.
volledig achterhaald door de enorme toename vh verkeer.
Maar elke 'baas' wist precies wat rijden met bus en of tram inhield want allemaal hadden ze het bij aanvang van hun carrière gedaan.
Zelfs mijn allereerste bovenste beste regiomanager had met alles gereden.
En bij problemen kon je bij die mensen terecht, hun deur stond wagenwijd voor je open en er was begrip en een schouder.
En toen is men dan begonnen met het binnen halen van "de privé" op leidinggevende posities en sindsdien is alles bergaf beginnen gaan.
Als je nu een probleem hebt moet je het maar op mail zetten en vaak komt daar zelfs geen antwoord op.
Steun van oversten is als het ware nihil, maak met iemand een afspraak en op het moment dat je daar staat te wachten blijkt dat ze een snipperdag hebben genomen. Even een seintje geven hiervan? Vergeet het maar....
Ja natuurlijk gaan jonge mensen daar snel lopen, niet leuk hé als je op je gezicht word geklopt en er is geen vangnet. (ook al beweren ze van wel in de media)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Ptoeneigh
- Elite Poster
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
- Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
- Bedankt: 140 keer
Jaren geleden nam ik ook wel eens de bus en ik heb al eens suggesties / feedback of een klacht doorgegeven aan De Lijn maar daar kwam dan zo’n onpersoonlijk standaard antwoord op waarvan je gewoon wist dat gaat de prullenbak in.
Als ik er dan wel eens over sprak met de chauffeurs, ze zeiden allemaal het zelfde: “naar ons luistert niemand, het enige wat je kunt doen is het blijven melden zodat ze daar op kantoor wakker worden”.
Je merkt zo hard hoe gedemotiveerd en gefrustreerd het personeel is. En dat is echt niet oké gezien de verantwoordelijkheid die ze hebben qua veiligheid.
Eigenlijk zouden jullie massaal melding moeten doen:
https://www.ikvoelmegoedophetwerk.be/nl ... e-aspecten
Leidinggevenden moeten het personeel motiveren en steunen.
Als ik er dan wel eens over sprak met de chauffeurs, ze zeiden allemaal het zelfde: “naar ons luistert niemand, het enige wat je kunt doen is het blijven melden zodat ze daar op kantoor wakker worden”.
Je merkt zo hard hoe gedemotiveerd en gefrustreerd het personeel is. En dat is echt niet oké gezien de verantwoordelijkheid die ze hebben qua veiligheid.
Eigenlijk zouden jullie massaal melding moeten doen:
https://www.ikvoelmegoedophetwerk.be/nl ... e-aspecten
Leidinggevenden moeten het personeel motiveren en steunen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6938
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Als de halte verder van mijn deur is, zakt het kadastraal inkomen van mijn huis dan ook mee ?
Je ziet goed genoeg dat openbaar vervoer werkt in dik bevolkte gebieden, waar een hoge frequentie mogelijk is omdat er genoeg gebruikers zijn.
In eerder dun bevolkte gebieden is ofwel de frequentie te laag ofwel rijden er teveel lege bussen, dan kan je nooit goed doen antuurlijk.
J.
Je ziet goed genoeg dat openbaar vervoer werkt in dik bevolkte gebieden, waar een hoge frequentie mogelijk is omdat er genoeg gebruikers zijn.
In eerder dun bevolkte gebieden is ofwel de frequentie te laag ofwel rijden er teveel lege bussen, dan kan je nooit goed doen antuurlijk.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12429
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 588 keer
- Bedankt: 716 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Omdat men het belangrijkste station van Vlaanderen decennialang als een bouwwerf laat liggen werd mijn halte een tijd -tijdelijk- verplaatst buiten het station, zonder beschutting. Daar stopte maar één lijn die mijn richting uit ging, de andere lijnen die praktisch hetzelfde parcours afleggen stopten een halve kilometer verder. Heel handig als je net een bus mist en je dus na de extra staptijd naar de tijdelijke halte (voor 30 jaar?) naar de andere moet proberen lopen en daar de bus weer zien wegrijden
Ik heb dat gemeld maar inderdaad weinig reactie buiten standaardantwoord, we gaan het eens bekijken.
Na heel wat tijd is die situatie nu gelukkig aangepast, of het iets met de melding te maken heeft betwijfel ik. Soit, ik mag me gelukkig prijzen met veel lijnen en een halte op 400m maar de lijn is al meermaals aangepast, lees ingekort waarbij volledig wijken niet meer bediend worden.
Vandaag lees ik dat Vlaanderen een enorme achterstand heeft bij het inrichten van de door hun geplande overstappunten. Het is gewoon bewuste zelfvernietiging.

Ik heb dat gemeld maar inderdaad weinig reactie buiten standaardantwoord, we gaan het eens bekijken.
Na heel wat tijd is die situatie nu gelukkig aangepast, of het iets met de melding te maken heeft betwijfel ik. Soit, ik mag me gelukkig prijzen met veel lijnen en een halte op 400m maar de lijn is al meermaals aangepast, lees ingekort waarbij volledig wijken niet meer bediend worden.
Vandaag lees ik dat Vlaanderen een enorme achterstand heeft bij het inrichten van de door hun geplande overstappunten. Het is gewoon bewuste zelfvernietiging.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
het ergste
als je kijkt naar het ecologische gegeven en dat verhaal zou men net massaal op OV moeten inzetten en eigenlijk zelfs gratis
we zitten nog steeds in een wereld waar enkel de financiËle logica op de ultra korte termijn geldt. de lijn kan blijven besparen tot ze niet meer bestaat, da's nu het concept, of je kunt eindelijk investeren zoals het hoort zodat mensen het gebruiken
zoek je chauffeurs voor al die bussen die er zouden kunnen bijkomen?
zoals overal in onze economie. ook bij de lijn zul je duizenden mensen vinden wiens "job" vooral bestaat uit mails sturen, papiertjes invullen, vergaderen en in de file staan (uiteraard met de bedrijfswagen), uiteraard met een mooie engelse term.
als je kijkt naar het ecologische gegeven en dat verhaal zou men net massaal op OV moeten inzetten en eigenlijk zelfs gratis
we zitten nog steeds in een wereld waar enkel de financiËle logica op de ultra korte termijn geldt. de lijn kan blijven besparen tot ze niet meer bestaat, da's nu het concept, of je kunt eindelijk investeren zoals het hoort zodat mensen het gebruiken
zoek je chauffeurs voor al die bussen die er zouden kunnen bijkomen?
zoals overal in onze economie. ook bij de lijn zul je duizenden mensen vinden wiens "job" vooral bestaat uit mails sturen, papiertjes invullen, vergaderen en in de file staan (uiteraard met de bedrijfswagen), uiteraard met een mooie engelse term.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12429
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 588 keer
- Bedankt: 716 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Inderdaad, OV moet geen winst maken puur commercieel want je hebt ook veel bijkomende maatschappelijke voordelen. Een goed OV zorgt voor ruime dekking en dus ook op minder drukke plaatsen. In een commerciële omgeving zal men daarom deze gebieden net afbouwen en enkel nog kwalitatief OV hebben waar het opbrengt. Nadien bouwt men het ook daar af om dezelfde redenen, meer winst voor aandeelhouders en minder OV voor al de rest.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4317
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het kadastraal inkomen zal niet snel zakken vrees ik... de mogelijke verkoopprijs wel dankzij de https://mobiscore.omgeving.vlaanderen.be/Joe de Mannen schreef: 06 jul 2023, 07:19 Als de halte verder van mijn deur is, zakt het kadastraal inkomen van mijn huis dan ook mee ?
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12429
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 588 keer
- Bedankt: 716 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Dat kan ook positief zijn want een bushalte vlak voor uw huis kan ook overlast betekenen en dus kopers afschrikken. Dat doet me denken aan advertenties van huizen die te koop staan met beschrijving "goede bereikbaarheid", zeker, er loopt een viaduct over en een trein langs de achtertuin 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6368
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 764 keer
- Bedankt: 319 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Ik ken geen enkele makelaar noch kandidaat koper die serieus rekening houdt met de mobiscore.DarkV schreef: 06 jul 2023, 12:05 Het kadastraal inkomen zal niet snel zakken vrees ik... de mogelijke verkoopprijs wel dankzij de https://mobiscore.omgeving.vlaanderen.be/
De mobiscore is een automatisch algoritme dat uitgaat van vaststaande theoriën zoals de ligging in een dorp of stad en niet met de praktijk van iedere ligging van een pand.
Zo kan je voor een pand gelegen in een stadscentrum een hoge score krijgen voor gezondheidszorg ook al ligt een ziekenhuis in de praktijk aan de andere kant van de stad en hebben alle huisartsen en tandartsen in de omgeving al een patiêntenstop voor nieuwkomers.
Je kan evengoed een lage score krijgen voor bereikbare gezondheidszorg. Gewoon omdat het pand in een landelijke omgeving ligt terwijl het regionale ziekenhuis op een paar honder meter van de voordeur ligt en huisartsen en tandartsen in de omgeving nog niet overbevraagd zijn.
Als verkoper kan je dus beter op basis van bestaande gegevens en voordelen je eigen dossier opmaken en aanprijzen bij potentiële klanten dan af te gaan op het zoveelste onnuttige attest of theoretische tool van de Vlaamse overheid.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6938
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Kende die site nog niet, maar de site mijn adres blijkbaar ook niet... wat we zelf doen, doen we beter (naar de kloten) of hoe was de slogan ook al weerDarkV schreef: 06 jul 2023, 12:05Het kadastraal inkomen zal niet snel zakken vrees ik... de mogelijke verkoopprijs wel dankzij de https://mobiscore.omgeving.vlaanderen.be/Joe de Mannen schreef: 06 jul 2023, 07:19 Als de halte verder van mijn deur is, zakt het kadastraal inkomen van mijn huis dan ook mee ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 9557
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 599 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De problemen bij De Lijn liggen toch in de eerste plaats bij haarzelf.
Ik denk dat we niet willen weten hoeveel deze grapjes de belastingbetaler kosten op jaarbasis. Veel te veel.
Ik denk dat we niet willen weten hoeveel deze grapjes de belastingbetaler kosten op jaarbasis. Veel te veel.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5599
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 170 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wat als ze nu de privé toelaten op bepaalde lijnen om te zien of dit een optie is.
Bedoel er zijn lijnen die privé nooit zullen doen wegens te weinig winstgevend maar waar de lijn dan op kan aanvullen. Dat is nuttige investering.
Of denk ik te rooskleurig?
Ja ik weet met verlies is niet goed maar ik vind persoonlijk wel dat je mensen niet in de kou moet laten staan.
Bedoel er zijn lijnen die privé nooit zullen doen wegens te weinig winstgevend maar waar de lijn dan op kan aanvullen. Dat is nuttige investering.
Of denk ik te rooskleurig?
Ja ik weet met verlies is niet goed maar ik vind persoonlijk wel dat je mensen niet in de kou moet laten staan.
- cadsite
- userbase crew
- Berichten: 6879
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 319 keer
- Bedankt: 717 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Hetgeen je hier toont is gewoon een fout, een domme fout van een individu.CCatalyst schreef: 06 jul 2023, 19:08 De problemen bij De Lijn liggen toch in de eerste plaats bij haarzelf.
https___static.nieuwsblad.be_Assets_Images_Upload_2023_07_05_5747d6d6-4550-4e67-ae1e-5becfc792906.jpg
Ik denk dat we niet willen weten hoeveel deze grapjes de belastingbetaler kosten op jaarbasis. Veel te veel.
Dat had even goed jij of ik kunnen zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9557
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 599 keer
- Recent bedankt: 1 keer
In Londen en andere steden en gebieden werkt dat goed.boonpwnz schreef: 06 jul 2023, 21:14 Wat als ze nu de privé toelaten op bepaalde lijnen om te zien of dit een optie is.
Als ik met een hoog voertuig rijd ben ik mij wel bewust van de hoogte

Het is ook niet alsof je de waarschuwing kon missen.
Bij gebrek aan passagiers aan boord, gaat de kapitein chauffeur altijd als laatste van het zinkend schip.
Een betere metafoor voor de huidige toestand van De Lijn bestaat er niet.
- Block
- Erelid
- Berichten: 2029
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
- Bedankt: 133 keer
Het eerste slimme verkeersongeval moet nog uitgevonden worden. Iedereen maakt fouten.
Ik denk dat het ook allemaal mentaliteitsverandering is en dat heeft tijd nodig. In Antwerpen heeft men flink geïnvesteerd in Park and Ride parkings aan de stadsrand. Maar zoiets is geen instant succes, mensen moeten dat leren kennen en gebruiken, daar gaat toch een zekere tijd over.
Ik denk dat het ook allemaal mentaliteitsverandering is en dat heeft tijd nodig. In Antwerpen heeft men flink geïnvesteerd in Park and Ride parkings aan de stadsrand. Maar zoiets is geen instant succes, mensen moeten dat leren kennen en gebruiken, daar gaat toch een zekere tijd over.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
tot ge in het stad de laatste film pak of iets ga eten, bij het mooie weer nog ene wilt gaan pakken om dan vast te stellen dat de trams ni meer rijden (of uwe laatste gene chauffeur meer had)Block schreef: 06 jul 2023, 22:32 Ik denk dat het ook allemaal mentaliteitsverandering is en dat heeft tijd nodig. In Antwerpen heeft men flink geïnvesteerd in Park and Ride parkings aan de stadsrand. Maar zoiets is geen instant succes, mensen moeten dat leren kennen en gebruiken, daar gaat toch een zekere tijd over.
dan sta uwen auto daar schoon op de park en ride en gij sta op ...
uiteraard een totaal onrealistisch scenario, mijn excuses