Ik denk het wel maar weet niet wat/of daar beperkingen zijn mbt afstand tussen mekaar.
Wat is de reden dat je beide naast mekaar wilt gebruiken?
Ooit proberen te achterhalen waarom je nu vertraging hebt?
Zigbee stick home assistant
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1686 keer
- Bedankt: 1476 keer
Omdat ik momenteel heel wat zigbee devices heb en dat ik die allemaal manueel moet resetten om ze te kunnen toevoegen aan mijn zigbee stick. Dat wil ik liever gradueel doen, en ook eerst checken dat het allemaal stabiel werkt (wat momenteel niet het geval lijkt te zijn).
Toegevoegd na 35 minuten 22 seconden:
Update: zigbee2mqtt nu wel in werking gekregen. En het lijkt op het eerste zich wat stabieler te werken. Ongoing testing
Toegevoegd na 34 minuten 46 seconden:
Zigbee2mqtt geeft duidelijkere informatie over de signaalsterkte. Dit helpt om te bepalen welke apparaten best toegevoegd worden en waar de antenne best geplaatst wordt.
Toegevoegd na 35 minuten 22 seconden:
Update: zigbee2mqtt nu wel in werking gekregen. En het lijkt op het eerste zich wat stabieler te werken. Ongoing testing

Toegevoegd na 34 minuten 46 seconden:
Zigbee2mqtt geeft duidelijkere informatie over de signaalsterkte. Dit helpt om te bepalen welke apparaten best toegevoegd worden en waar de antenne best geplaatst wordt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Wat is de reden dat je er 4 gebruikt? Welke?Tazmanian79 schreef: 21 jan 2023, 15:53 En waarom zou dat niet gaan? Ik heb er 4 op 1 netwerk zonder enig probleem.
@Goztow: heb je het stabiel gekregen?
Heppie NY!
- Goztow
- Administrator
Ik ben het nog niet helemaal zeker. Ik heb nu drie motion sensors van hue en twee lampen actief en die lijken meestal te werken. Soms blijft een motion sensor echter op detected staan. Dan gaat die pas bij een volgende beweging terug naar non detected na 10 seconden geen beweging maar dat betekent dus dat de lamp niet direct aan gaat in het toilet. Nu weet ik niet of dat een probleem is met de hue sensor of dat dit komt doordat het direct aan ha hangt. Misschien is het een typisch probleem met hue motion sensor, ik had ook soms op de oude manier DTA een lamp niet direct aan ging. Ook heb ik een 4e hue motion sensor die ik in het systeem had gekregen, er even terug heb uit gehaald en waarvan nu de configuratie in zigbee2mqtt failt. Nochtans in de hue app werkt die perfect.
Dus ik weet het nog niet zo goed... De lampen lijke. Perfect te werken, de motion sensors is nog een vraagteken.
Dus ik weet het nog niet zo goed... De lampen lijke. Perfect te werken, de motion sensors is nog een vraagteken.
- Goztow
- Administrator
Ik heb een upgrade gedaan, maar ik heb nog niet kunnen checken of die uiteindelijk gelukt was. Ik bekijk dat vanavond nog even. Heb je een link naar de nieuwste upgrade? De mijne was van februari 2022.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 52 keer
Ik ben me aan het baseren op deze issue op Github: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/2693. Blijkbaar heeft de firmware upgrade voor de ene geholpen maar voor de andere niet.
Heb je voor de Sonoff Plus-E of Plus-P gekozen? De laatste versie van de P lijkt inderdaad van februari 2022 te zijn volgens de changelog, ook al zijn er nog recentere commits gebeurd in mei 2022. Van de E lijkt de laatste versie van eind juni 2022 te zijn.
P: https://sonoff.tech/wp-content/uploads/ ... ng-1-1.pdf
E: https://sonoff.tech/wp-content/uploads/ ... shing-.pdf
Heb je voor de Sonoff Plus-E of Plus-P gekozen? De laatste versie van de P lijkt inderdaad van februari 2022 te zijn volgens de changelog, ook al zijn er nog recentere commits gebeurd in mei 2022. Van de E lijkt de laatste versie van eind juni 2022 te zijn.
P: https://sonoff.tech/wp-content/uploads/ ... ng-1-1.pdf
E: https://sonoff.tech/wp-content/uploads/ ... shing-.pdf
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 56 keer
Even een mini hijack van dit topic. Een 2tal jaar geleden ook met Zigbee (en zigbee2mqtt) zitten spelen. Echter zit/zat ik met het volgende probleem:
- coordinator in huis (met enkele Zigbee devices connected)
- In het tuinhuis (een 60tal meter verder van het huis) wil ik ook enkele Zigbee devices installeren. Echter heeft de coordinator in huis natuurlijk geen connectie tot die locatie. Hoe los je dit op?
- In het tuinhuis (een 60tal meter verder van het huis) wil ik ook enkele Zigbee devices installeren. Echter heeft de coordinator in huis natuurlijk geen connectie tot die locatie. Hoe los je dit op?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 11 keer
Een paar prikspots met zigbee lamp in de tuin en je zou wel coverage moeten hebben tot daar. Natuurlijk alleen maar interessant als je die lampen ook effectief nodig hebt.Argon schreef: 23 jan 2023, 15:18 Even een mini hijack van dit topic. Een 2tal jaar geleden ook met Zigbee (en zigbee2mqtt) zitten spelen. Echter zit/zat ik met het volgende probleem:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 70 keer
2de coordinator (en dus een apart zigbee netwerk) ?Argon schreef: 23 jan 2023, 15:18 Even een mini hijack van dit topic. Een 2tal jaar geleden ook met Zigbee (en zigbee2mqtt) zitten spelen. Echter zit/zat ik met het volgende probleem:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 56 keer
En hoe krijg je die dan bvb in Home Assistant. Die in huis is niet moeilijk, want de stick zit in de pc/server/raspi waar HA opstaat. Maar wat zet je dan in het tuinhuis? Een coordinator met netwerkaansluiting bestaat niet waarschijnlijk?devastator schreef: 23 jan 2023, 19:272de coordinator (en dus een apart zigbee netwerk) ?Argon schreef: 23 jan 2023, 15:18 Even een mini hijack van dit topic. Een 2tal jaar geleden ook met Zigbee (en zigbee2mqtt) zitten spelen. Echter zit/zat ik met het volgende probleem:

-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 11 keer
Jawel, die wordt hier zelfs in dit topic vermeld. Maar tweede coordinator lijkt me niet slimste keuze. Met paar extra routers (= tuinlampen) kom je er ook. Dan heb je natuurlijk wel direct dekking in je volledige tuin... Keuze wordt natuurlijk wel wat bepaald door hoe hard je in zigbee wil stappenArgon schreef: 23 jan 2023, 20:19En hoe krijg je die dan bvb in Home Assistant. Die in huis is niet moeilijk, want de stick zit in de pc/server/raspi waar HA opstaat. Maar wat zet je dan in het tuinhuis? Een coordinator met netwerkaansluiting bestaat niet waarschijnlijk?devastator schreef: 23 jan 2023, 19:272de coordinator (en dus een apart zigbee netwerk) ?Argon schreef: 23 jan 2023, 15:18 Even een mini hijack van dit topic. Een 2tal jaar geleden ook met Zigbee (en zigbee2mqtt) zitten spelen. Echter zit/zat ik met het volgende probleem:
- In het tuinhuis (een 60tal meter verder van het huis) wil ik ook enkele Zigbee devices installeren. Echter heeft de coordinator in huis natuurlijk geen connectie tot die locatie. Hoe los je dit op?![]()
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Tuurlijk bestaan die wel!Argon schreef: 23 jan 2023, 20:19Een coordinator met netwerkaansluiting bestaat niet waarschijnlijk?![]()
@Tazmanian79 heeft er zelfs 4 op zijn netwerk
Ik denk niet dat je met ZHA of deCONZ meer dan 1 coordinator kan gebruiken, vermoedelijk wel met zigbee2mqtt.
Heppie NY!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 52 keer
Ah ik neem aan dat je dan de Plus-P versie gekozen hebt. Dan is dat de meest recente firmware geloof ik. Ik heb de Plus-E dus kan niet veel zeggen over de P.
Die motion sensors die niet altijd doorkomen lijken me precies een probleem met het bereik te zijn. Kan je ergens in de logs van HA of Zigbee2MQTT zien of ze regelmatig disconnects hebben?
Wat je kan proberen is om de stick met een usb-verlengkabel verder van je server te plaatsen zodat er minder interferentie optreedt. Dat zou normaal het bereik ook al moeten verbeteren. Er wordt ook aangeraden om de stick in een USB 2 poort te pluggen omdat USB 3 blijkbaar voor interferentie kan zorgen. Zie: https://www.zigbee2mqtt.io/advanced/zig ... ed-adapter
Wat ook kan interfereren met je Zigbee-netwerk is wifi. Je kan eens zien om je Zigbee-kanaal te wijzigen en kijken of het dan betert: https://www.zigbee2mqtt.io/advanced/zig ... ee-channel