Tiens...lacer schreef: 25 dec 2022, 13:19 Ok, zo het lijkt simpel. Mijne elektriciteit zal dus ongeveer 100 € / jaar meer kosten volgend jaar.
Bij mij, gaat het juist naar beneden voor een 0-verbruik en een analoge teller:

Tiens...lacer schreef: 25 dec 2022, 13:19 Ok, zo het lijkt simpel. Mijne elektriciteit zal dus ongeveer 100 € / jaar meer kosten volgend jaar.
Vraag mij af wat er moest gecorrigeerd worden, met een grotere omvormer kon je toch juist meer injecteren en in de wintermaanden er dit terug uithalen. Dan is de "netbelasting" toch groter zoals zij beweren ?ivob schreef: 25 dec 2022, 19:05 ...
** Met een zwaardere omvormer had je voor 2023 meer prosumententarief betaald dan vanaf 2023. Of omgekeerd, je betaalde in verhouding de afgelopen jaren al minder prosumententarief dan iemand met een zwaardere omvormer. Dat wordt nu gecorrigeerd. Zoals al meermaals geschreven in dit en andere topics: ieder systeem heeft zijn verliezers, winnaars en een groep die tussen beiden in zit.
Met een terugdraaiende teller met nulafrekening zijn er geen onbekende parameters noch gebruiksparameters die je niet in de hand hebt want alles staat al op voorhand vast. .
Er verandert niets voor ecopower klanten als je een terugdraaiende teller hebt en een 0-verbruik op jaarbasis.lacer schreef: 26 dec 2022, 12:02 Moest erbij gezet hebben "de komende Ecopower afrekening", want hun manier van berekenen veranderd gedeeltelijk.
Post van gisteren bijgewerkt.
Het is niet omdat ze nu ook de factuur gaan opsplitsen dat hun manier van berekenen gedeeltelijk wijzigt.lacer schreef: 26 dec 2022, 12:02 Moest erbij gezet hebben "de komende Ecopower afrekening", want hun manier van berekenen veranderd gedeeltelijk.
Toch wel. Het deel nettarief dat tot nu toe in de all in kWh prijs zat zal nu afzonderlijk worden aangerekend.cadsite schreef: 26 dec 2022, 12:24Er verandert niets voor ecopower klanten als je een terugdraaiende teller hebt en een 0-verbruik op jaarbasis.lacer schreef: 26 dec 2022, 12:02 Moest erbij gezet hebben "de komende Ecopower afrekening", want hun manier van berekenen veranderd gedeeltelijk.
Gewoon proberen onze huidige piek van +- 6.5 iets te verlagen, en vooral gewoon omdat het kan. Maar ja, 4 kookplaten en een microgolf of oven gaan we altijd al hebben en niet kunnen verhinderen.ivob schreef: 31 dec 2022, 12:49 ....
Uit nieuwsgierigheid, wat wil je bereiken met zo'n buzzer? Je kan moeilijk de cyclus van een wasmachine onderbreken (welke tijdens de volledige cyclus maar - afhankelijk van het programma - een paar echte pieken heeft en de rest nauwelijks energie verbruikt).....
Met een zwaardere omvormer zal je niet meer op het net kunnen zetten in de winter omdat je in de winter max. 20% van je omvormer gebruikt.lacer schreef: 25 dec 2022, 20:47 Vraag mij af wat er moest gecorrigeerd worden, met een grotere omvormer kon je toch juist meer injecteren en in de wintermaanden er dit terug uithalen. Dan is de "netbelasting" toch groter zoals zij beweren ?
De vreg vertrekt vanuit het standpunt dat 60% max 10% meer gaat betalen..de rest zal nog meer betalen. Met dergelijke constructie kan dit betekenen dat 48% 10% meer gaat betalen 10% evenveel en 2% minder...het feit dat e dergelijke constructie gebruiken zou alle alarmbellen moeten doen afgaan want dan hebben ze wat te verbergen..als het zo weinig impact heeft hadden ze gerust kunnen aangeven x% betaald evenveel y betaald minder en y% gaat 10% meer betalen.....ivob schreef: 31 dec 2022, 16:02 Iets helemaal anders, kan iemand mij een heldere verklaring geven waarom het capaciteitstarief niet geldt voor wie van het sociale tarief geniet? Is dat een gebruikersgroep welke zelden tot nooit thuis vermogenspieken veroorzaakt?
Indien de VREG vertrekt van het standpunt dat het voor de meeste gebruikers niet duurder zal zijn en het uitgangspunt van technische aard is (pieken op het net spreiden) waarom dan die uitzondering voor een bepaalde groep gebruikers? Dan moet de reden toch ergens anders te zoeken zijn? Of tellen die pieken van die honderdduizenden technisch niet mee op het net?
Het hangt er natuurlijk vanaf op wie of wat die percentages berekend zijn.tom35 schreef: 02 jan 2023, 14:57 De vreg vertrekt vanuit het standpunt dat 60% max 10% meer gaat betalen..de rest zal nog meer betalen. Met dergelijke constructie kan dit betekenen dat 48% 10% meer gaat betalen 10% evenveel en 2% minder...het feit dat e dergelijke constructie gebruiken zou alle alarmbellen moeten doen afgaan want dan hebben ze wat te verbergen..als het zo weinig impact heeft hadden ze gerust kunnen aangeven x% betaald evenveel y betaald minder en y% gaat 10% meer betalen.....
O ja moest je deze cijfers in twijfel trekken, hier het artikel met het statement van de vreg..
https://www.mijnenergie.be/blog/invoeri ... ogle.be%2F
Ik weet dat je een grote verdediger bent van het systeem maar kom, wees nu is eerlijk...wat zou vreg nu gaan communiceren in 2020 over diegene die toen een slimme meter hadden...die cijfers waren toen verwaarloosbaar...daarnaast vind ik het bijzonder vreemd dat er nog geen enkele intercommunale iets gecommuniceerd heeft over dat capaciteitstarief in de trend van..als we de huidige cijfers van die 100.000en digitale meters die nu actief zijn bekijken dan zou zonder gedragsverandering x% zoveel meer gan betalen, y zoveel meer enz...hiermee doe je geen inbreuk op de gdpr je kan die vlot anonimiseren...ivob schreef: 02 jan 2023, 15:16Het hangt er natuurlijk vanaf op wie of wat die percentages berekend zijn.tom35 schreef: 02 jan 2023, 14:57 De vreg vertrekt vanuit het standpunt dat 60% max 10% meer gaat betalen..de rest zal nog meer betalen. Met dergelijke constructie kan dit betekenen dat 48% 10% meer gaat betalen 10% evenveel en 2% minder...het feit dat e dergelijke constructie gebruiken zou alle alarmbellen moeten doen afgaan want dan hebben ze wat te verbergen..als het zo weinig impact heeft hadden ze gerust kunnen aangeven x% betaald evenveel y betaald minder en y% gaat 10% meer betalen.....
O ja moest je deze cijfers in twijfel trekken, hier het artikel met het statement van de vreg..
Gaat dat over % voor wie het nieuwe nettarief verschuldigd is of over iedere netgebruiker?
M.a.w. zijn diegenen met een sociaal tarief meegerekend in het deel dat meer of minder gaat betalen of blijft deze groep buiten de berekening?
In % ga ik voor het nettarief bv. een goede 105% meer betalen (indien ik in 2023 evenveel kWh zou verbruiken dan in 2022. Maar daar heeft een ander (in %) niet veel aan.![]()
Percentages zijn één ding en absolute cijfers weer een ander.
Gezien nog maar een minderheid van de huisgezinnen een digitale meter heeft is dat percentage ook eerder een losse gok dan een echte resultaatsberekening want berekend op een minderheid over een relatief korte periode.
Het echte verschil zal je ook pas kunnen berekenen na een volledige afrekening onder het capaciteitstarief gezien nog altijd een deel berekend zal worden op je verbruik en niet uitsluitend op het vermogen.
Dat heb je dan toch verkeerd begrepen.
Het is een Vlaamse bevoegdheid.tom35 schreef: 02 jan 2023, 15:29Ik weet dat je een grote verdediger bent van het systeem maar kom, wees nu is eerlijk...wat zou vreg nu gaan communiceren in 2020 over diegene die toen een slimme meter hadden...die cijfers waren toen verwaarloosbaar...daarnaast vind ik het bijzonder vreemd dat er nog geen enkele intercommunale iets gecommuniceerd heeft over dat capaciteitstarief in de trend van..als we de huidige cijfers van die 100.000en digitale meters die nu actief zijn bekijken dan zou zonder gedragsverandering x% zoveel meer gan betalen, y zoveel meer enz...hiermee doe je geen inbreuk op de gdpr je kan die vlot anonimiseren...ivob schreef: 02 jan 2023, 15:16Het hangt er natuurlijk vanaf op wie of wat die percentages berekend zijn.tom35 schreef: 02 jan 2023, 14:57 De vreg vertrekt vanuit het standpunt dat 60% max 10% meer gaat betalen..de rest zal nog meer betalen. Met dergelijke constructie kan dit betekenen dat 48% 10% meer gaat betalen 10% evenveel en 2% minder...het feit dat e dergelijke constructie gebruiken zou alle alarmbellen moeten doen afgaan want dan hebben ze wat te verbergen..als het zo weinig impact heeft hadden ze gerust kunnen aangeven x% betaald evenveel y betaald minder en y% gaat 10% meer betalen.....
Gaat dat over % voor wie het nieuwe nettarief verschuldigd is of over iedere netgebruiker?
M.a.w. zijn diegenen met een sociaal tarief meegerekend in het deel dat meer of minder gaat betalen of blijft deze groep buiten de berekening?
In % ga ik voor het nettarief bv. een goede 105% meer betalen (indien ik in 2023 evenveel kWh zou verbruiken dan in 2022. Maar daar heeft een ander (in %) niet veel aan.![]()
Gezien nog maar een minderheid van de huisgezinnen een digitale meter heeft is dat percentage ook eerder een losse gok dan een echte resultaatsberekening want berekend op een minderheid over een relatief korte periode.
Het echte verschil zal je ook pas kunnen berekenen na een volledige afrekening onder het capaciteitstarief gezien nog altijd een deel berekend zal worden op je verbruik en niet uitsluitend op het vermogen.
Wat ik me ook afvraag is waarom al die gezinnen die nu die digitale meter hebben geen testperiode gehad hebben..waarom kregen die het laatste jaar m niet persoonlijk een mail met de melding deze maand met je huidige gedrag zou je y capaciteitstarief betaald hebben...de rekening gaat pas bij de volgende jaarafrekening gepresenteerd worden en dan zal men zeggen oei..ai...tja de mensen moeten zich aanpassen natuurlijk...en ondertussen rijven ze miljarden binnen.
De bedoeling was toch ons netwerk beschermen he...wel dan doen al die ingenieurs daar heel slecht werk...tenzij er andere verborgen doelen waren natuurlijk..denk daar aub nu is iets verder over na...
Correct.warpozio2 schreef: 02 jan 2023, 16:02 Een andere optie is het net niet aanpassen, de uitbetalingen aan Vlaamse dorpen en steden gelijk houden en de gebruikers via een gentle nudge aanzetten tot meer verspreid consumeren.
Dat Auto55 artikel zou ik toch maar met een korrel zout nemenData technicus schreef: 02 jan 2023, 15:33 Nog 2 artikels.
https://auto55.mobi/nieuws/34533-nieuw- ... werkt-niet
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... dheid-vreg
Op 1 januari 2023 treedt in ons land het
Daar ben ik gestopt, aangezien het een Vlaamse bevoegdheid is en geen Federale.Het capaciteitstarief komt tot stand omdat België niet in staat is om het piekvermogen te verzekeren.
hoe je het ook draait of keert, ge zijt gekloot.ivob schreef: 02 jan 2023, 16:08Correct.warpozio2 schreef: 02 jan 2023, 16:02 Een andere optie is het net niet aanpassen, de uitbetalingen aan Vlaamse dorpen en steden gelijk houden en de gebruikers via een gentle nudge aanzetten tot meer verspreid consumeren.
En het is aan iedere eindgebruiker dan om daar - wegens onwetendheid, geen andere keuze, onwil,.... - na wat klagen en zagen zich bij neer te leggen en te blijven betalen of proactief te handelen en dat spelletjes zo weinig mogelijk mee te spelen.
Code: Selecteer alles
25/12/2022 18:00:00 25/12/2022 18:15:00 Digitale Meter Afname Nacht 0,376 kWh Gevalideerd
25/12/2022 18:15:00 25/12/2022 18:30:00 Digitale Meter Afname Nacht 0,244 kWh Gevalideerd
25/12/2022 18:30:00 25/12/2022 18:45:00 Digitale Meter Afname Nacht 1,033 kWh Gevalideerd
25/12/2022 18:45:00 25/12/2022 19:00:00 Digitale Meter Afname Nacht 0,675 kWh Gevalideerd
Van Datum Van Tijdstip Tot Datum Tot Tijdstip Waarde Eenheid
01-01-2022 00:00:00 01-02-2022 00:00:00 2,289 kW
01-02-2022 00:00:00 01-03-2022 00:00:00 2,671 kW
01-03-2022 00:00:00 01-04-2022 00:00:00 2,016 kW
01-04-2022 00:00:00 01-05-2022 00:00:00 2,491 kW
01-05-2022 00:00:00 01-06-2022 00:00:00 2,491 kW
01-06-2022 00:00:00 01-07-2022 00:00:00 2,648 kW
01-07-2022 00:00:00 01-08-2022 00:00:00 1,715 kW
01-08-2022 00:00:00 01-09-2022 00:00:00 2,748 kW
01-09-2022 00:00:00 01-10-2022 00:00:00 2,799 kW
01-10-2022 00:00:00 01-11-2022 00:00:00 2,252 kW
01-11-2022 00:00:00 01-12-2022 00:00:00 2,550 kW
01-12-2022 00:00:00 01-01-2023 00:00:00 4,129 kW
Het lijkt me toch iets gemakkelijker om een hoge elektriciteitsfactuur te vermijden dan een hogere gemeentetaks te vermijden.Joe de Mannen schreef: 02 jan 2023, 16:26 hoe je het ook draait of keert, ge zijt gekloot.
Ofwel betaal je meer gemeentetaks, of je betaalt meer op je electriciteitsfactuur of je 'bent ermee bezig om het te omzeilen/vermijden'.
J.
Ja en uw verbruik in kWh in 2022 was hoeveel?Tomsworld schreef: 02 jan 2023, 16:51 Kerstdiner heeft gezorgd voor de 4,129 piek tussen 18:30 en 18:45 - de kalkoenfilet.
En wat gaat er gebeuren denk je wanneer de vlaming massaal schakelt en er 90% is die 10% minder gaat betalen..komaan blijf toch serieus...dit draait alleen om geld..de gemeentes moeten geld hebben, het net moet sowieso aangepast worden vanwege ouderdom dus er zal meer geld moeten komen...warpozio2 schreef: 02 jan 2023, 16:02Het is een Vlaamse bevoegdheid.tom35 schreef: 02 jan 2023, 15:29Ik weet dat je een grote verdediger bent van het systeem maar kom, wees nu is eerlijk...wat zou vreg nu gaan communiceren in 2020 over diegene die toen een slimme meter hadden...die cijfers waren toen verwaarloosbaar...daarnaast vind ik het bijzonder vreemd dat er nog geen enkele intercommunale iets gecommuniceerd heeft over dat capaciteitstarief in de trend van..als we de huidige cijfers van die 100.000en digitale meters die nu actief zijn bekijken dan zou zonder gedragsverandering x% zoveel meer gan betalen, y zoveel meer enz...hiermee doe je geen inbreuk op de gdpr je kan die vlot anonimiseren...ivob schreef: 02 jan 2023, 15:16Het hangt er natuurlijk vanaf op wie of wat die percentages berekend zijn.tom35 schreef: 02 jan 2023, 14:57 De vreg vertrekt vanuit het standpunt dat 60% max 10% meer gaat betalen..de rest zal nog meer betalen. Met dergelijke constructie kan dit betekenen dat 48% 10% meer gaat betalen 10% evenveel en 2% minder...het feit dat e dergelijke constructie gebruiken zou alle alarmbellen moeten doen afgaan want dan hebben ze wat te verbergen..als het zo weinig impact heeft hadden ze gerust kunnen aangeven x% betaald evenveel y betaald minder en y% gaat 10% meer betalen.....
Wat ik me ook afvraag is waarom al die gezinnen die nu die digitale meter hebben geen testperiode gehad hebben..waarom kregen die het laatste jaar m niet persoonlijk een mail met de melding deze maand met je huidige gedrag zou je y capaciteitstarief betaald hebben...de rekening gaat pas bij de volgende jaarafrekening gepresenteerd worden en dan zal men zeggen oei..ai...tja de mensen moeten zich aanpassen natuurlijk...en ondertussen rijven ze miljarden binnen.
De bedoeling was toch ons netwerk beschermen he...wel dan doen al die ingenieurs daar heel slecht werk...tenzij er andere verborgen doelen waren natuurlijk..denk daar aub nu is iets verder over na...
Je kunt kiezen tussen investeren in een toekomstgericht electriciteitsnet en minder uitbetalen aan de Vlaamse dorpen en steden.
Een andere optie is het net niet aanpassen, de uitbetalingen aan Vlaamse dorpen en steden gelijk houden en de gebruikers via een gentle nudge aanzetten tot meer verspreid consumeren.
Bwa, dat kan je beter hier gaan navragen: viewtopic.php?f=85&t=63362&start=40Tomsworld schreef: 02 jan 2023, 16:51 Ik ben benieuwd hoe panisch mensen naar hun meter gaan kijken, of hoe groot de winst van de loterij zou zijn.
Je formuleert het nogal eufimistischwarpozio2 schreef: 02 jan 2023, 16:02 Je kunt kiezen tussen investeren in een toekomstgericht electriciteitsnet en minder uitbetalen aan de Vlaamse dorpen en steden.
Een andere optie is het net niet aanpassen, de uitbetalingen aan Vlaamse dorpen en steden gelijk houden en de gebruikers via een gentle nudge aanzetten tot meer verspreid consumeren.