100% gelijk. Ik ben zelf nog nooit op reis geweest met mijn vrouw, buiten kamperen in de beginjaren. Ik bel welgeteld 2x met haar op restaurant gegaan op 18 jaar tijd. Wij hebben 10 jaar geleefd in een huis van de jaren 50 waar nog geen centrale verwarming, enkele beglazing, ... Je kent die huizen wel. We hebben ons wel goed gedaan materiële dingen zoals elektronica, eten en kleding.SPR schreef:4 op de 10 kunnen hun factuur niet meer betalen maar als ik dan eens kijk welke wagens er tegenwoordig op de snelweg rijden? De Porches en Tesla's zijn niet te tellen, de BMW's, Mercedessen en Audi's sluiten er naadloos bij aan. Ik denk dat vooral heel veel mensen wat boven hun stand leven of verkeerde prioriteiten hebben.
Van de week nog dezelfde discussie gehad, rondkomen van een klein pensioen, op het einde van de maand moeten lenen bij de kinderen want de rekeningen zijn toch zo hoog maar wel de echte Cola Zero kopen en als er iets 'stuk' gaat (rolletje op van de grastrimmer bvb) ineens een nieuw toestel bestellen. Elke dag een brood kopen bij de bakker en de dag erna de rest in de GFT bak gooien, 75 euro opbellen voor de tandarts van wacht want ineens was de tandpijn dringend in het weekend en ga zo maar door.
Vond het ook fantastisch dat een vrouw een zware dobber te slikken kreeg omdat ze 480 euro brandstoftoeslag moet betalen op een reis van... 4836 euro. Annuleer dan en blijf thuis? Of denk op voorhand na wat je echt kan missen? Voor dat bedrag installeer je bvb zonnepanelen waar je 20 jaar geniet van hebt ipv een week.
Nu zitten we in een nieuwbouw met alle comfort en afwerking. En ja we gaan vanaf nu wel ietsje anders leven (1 reisje per jaar), restaurant zal nog wel grotendeels uit de boot vallen. Maar meer daguitstappen of weekendjes wel.
Maar zoals wij geleefd hebben 10 jaar lang, dat zie ik niemand doen in mijn omgeving. Ze moeten altijd al direct perfect zitten en doen kosten die ze er toch niet meer uit krijgen. Je moet af en toe wat economisch denken ipv alles direct in het nieuw te willen.
Ook bij collega's (zowel van mij als mijn vrouw) is het blijkbaar uit de boze om een boterhammendoos mee te nemen tegenwoordig. Je wil niet weten hoeveel er elke dag een smos gaan halen (vaak nog met een drankje). Telt dat allemaal eens op: dat kost echt enorm veel. Zelfde verhaal met die boxen-aan-huis. Ik kook makkelijk maaltijden voor een fractie van die prijs die toch ook vers en lekker zijn. Ga zo maar door...
Ik vind dat niet simplistisch. Het is net simplistisch om eerst te zeggen dat je het geld moet hebben en het dan neerlegt voor wat je wilt. Tegenwoordig willen velen het nieuwste (terwijl dit maar marginaal een beter product is) en doen dat nog vaak in constructies met afbetalingsplannen.phil48 schreef:@ SPR
Wat simplistisch he.
Wie zijn wij om te beslissen dat iemand een goedkope nokia moet gebruiken omdat die iphone voor haar of hem té duur is.
Het zal er niet op beteren want een nieuwe auto wordt echt wel enorm duur, zeker met die EV. Velen zullen gaan leasen. Voor mij is dat veel geld kwijt om niets te bezitten en dat zie je steeds vaker.