Vandaag werden er twee extra vdsl lijnen geactiveerd. Ik had er reeds twee en deze syncen respectievelijk op 85/30 en 100/30.
De nieuwe lijnen syncen echter maar op 30/10. Maar is dit normaal in het begin bij een installatie?
De situatie is als volgt:
Vorig jaar vooraanleg gevraagd. Kabel met 6 paar werd naar binnen getrokken maar slechts 2 paar werden gelast.
Op deze kabel halen we dus deze 85/30 en 100/30.
Dit jaar opnieuw vooraanleg gevraagd omdat de plaats waar de vorige kabel zit moeilijk bereikbaar is (beton).
Proximus heeft opnieuw een kabel met 6 paar binnengestoken en de gevraagde paren gelast.
Op deze kabel werden dan vandaag de modems geactiveerd maar ze syncen beiden op 30/10. De attainable throughput is ook veel lager dan de eerste twee modems die vorig jaar geplaatst werden.
(Ik weet dat ze vorig jaar ook lager begonnen maar ik dacht dat dat toch meteen 70/30 was... 30/10 is wel een héél stuk minder.)
Ter volledigheid nog even een screenshot van de lijnwaarden in Fritz!box:
Ik merk wel op dat er geen min/max DSLAM throughput in de info te zien is zoals bij de andere twee modems. Dit is wel de nieuwe 7530 AX terwijl de vorige de oudere 7530 zijn.
Ik hoor graag wat jullie mening is. Zou er iets fout zijn of moeten we gewoon wat langer wachten om hopelijk toch met de snelheid in de buurt te komen van de eerste twee lijnen?
Nieuwe verbindingen op 30/10 profiel?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 35 keer
Stuur de lijn nummers eens door dan bekijk ik het wel eens
-
- Pro Member
Graag gedaan. ik zag wel dat er precies nog lijnen in aanvraag zijn.
-
- Plus Member
- Bedankt: 2 keer
Klopt. Nog twee.sbghannibal schreef:Graag gedaan. ik zag wel dat er precies nog lijnen in aanvraag zijn.
Die zouden normaal gisteren aangesloten worden maar er was iets niet klaar bij proximus en daardoor is het verschoven naar volgende week vrijdag.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3732 keer
- Recent bedankt: 21 keer
Op het eerste zicht dacht ik dat de bijkomende paren op de "retour" gelast werden, met als gevolg een grotere afstand tot de ROP ...akke schreef:Dit jaar opnieuw vooraanleg gevraagd omdat de plaats waar de vorige kabel zit moeilijk bereikbaar is (beton).
Proximus heeft opnieuw een kabel met 6 paar binnengestoken en de gevraagde paren gelast.
Op deze kabel werden dan vandaag de modems geactiveerd maar ze syncen beiden op 30/10. De attainable throughput is ook veel lager dan de eerste twee modems die vorig jaar geplaatst werden.?
Maar normaal geven ze geen VDSL2 op een retour paar ...
De screenshot maakt het duidelijk: op deze lijn was vectoring nog niet actief.akke schreef:Ter volledigheid nog even een screenshot van de lijnwaarden in Fritz!box:?
Dat is heel normaal voor een nieuwe lijn. De volgorde is normaal (zie tabel: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=51035)
- een nieuwe lijn krijgt een (non-vecotring) basisprofiel, in jouw geval dus 30/10.
- DLM kan deze lijn nog verhogen tot maximaal 70/10 (zone 1).
- van zodra vectoring geactiveerd wordt krijg je een vectroring basis profiel (in jouw geval 70/30).
- laatste stap is DLM die nu permanent je lijn monitort, en deze kan verhogen tot max. 100/40 (afhankelijk van de lijnwaarden). Bij jou wordt dat dus 85/30 of 100/30.
De interventie van sbghannibal heeft waarschijnlijk het process wat versneld (stap 2-3 overgeslagen)akke schreef:Had ik gedaan in PB en het probleem werd al meteen opgelost.sbghannibal schreef:Stuur de lijn nummers eens door dan bekijk ik het wel eens
Thanks sbghannibal!

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Plus Member
Ja, beide lijnen staan nu op 70/30 en de nieuwe lijnwaarden volgen hier:
Of het nu 85/30 of 100/30 zal worden is niet te achterhalen neem ik aan ?
Want mijn oudere twee lijnen zijn ook verschillende. De ene is 100/30 en de andere 85/30.
Terwijl bij beide lijnen wel een attainable throughput bovende 100 mbit wordt weergegeven.
Ter volledigheid nog even de lijnwaarden van de oudere lijnen:
De lijn die 85/30 haalt: De lijn die 100/30 haalt: Ik gebruik ook wel die 4 meter lange rj11<>rj45 DSL kabel die bij de fritz!box geleverd is maar deze kabel is gewoon opgerold in de mediakast waar de modems geplaatst zijn. Een kabel van 1 meter zou ook lang genoeg zijn. Maar een +- 3 meter kortere zal wellicht geen merkbare positieve invloed hebben op de lijn?
Of het nu 85/30 of 100/30 zal worden is niet te achterhalen neem ik aan ?
Want mijn oudere twee lijnen zijn ook verschillende. De ene is 100/30 en de andere 85/30.
Terwijl bij beide lijnen wel een attainable throughput bovende 100 mbit wordt weergegeven.
Ter volledigheid nog even de lijnwaarden van de oudere lijnen:
De lijn die 85/30 haalt: De lijn die 100/30 haalt: Ik gebruik ook wel die 4 meter lange rj11<>rj45 DSL kabel die bij de fritz!box geleverd is maar deze kabel is gewoon opgerold in de mediakast waar de modems geplaatst zijn. Een kabel van 1 meter zou ook lang genoeg zijn. Maar een +- 3 meter kortere zal wellicht geen merkbare positieve invloed hebben op de lijn?
-
- Pro Member
hey philip.
nee die stappen zijn niet over geslagen de installatie is gewoon stap 1 over geslagen TBF. normaal zal dlm zelfs niks doen tot dat in orde is.
lange dsl kabels die op gerolt zijn is en NO NO utp spoelen en dsl spoelen zijn uit den boze.....
IK vraag me alleen af waarom zo veel dsl lijnen? je lijn met 85/30 heeft al last van en andere lijn in de buurt ik kan me best inbeelden dat je nu met nog meer lijnen in conflict gaat gaan. en er zijn er nog 2 extra te plaatsen
.
nee die stappen zijn niet over geslagen de installatie is gewoon stap 1 over geslagen TBF. normaal zal dlm zelfs niks doen tot dat in orde is.
lange dsl kabels die op gerolt zijn is en NO NO utp spoelen en dsl spoelen zijn uit den boze.....
IK vraag me alleen af waarom zo veel dsl lijnen? je lijn met 85/30 heeft al last van en andere lijn in de buurt ik kan me best inbeelden dat je nu met nog meer lijnen in conflict gaat gaan. en er zijn er nog 2 extra te plaatsen
.
-
- Plus Member
Dus ik moet kortere kabels zoeken? Maar het mogen geen "platte" kabels zijn werd mij verteld.sbghannibal schreef:lange dsl kabels die op gerolt zijn is en NO NO utp spoelen en dsl spoelen zijn uit den boze.....
Alleen, waar haal ik dan zo'n ronde kabels van 1m lengte?
Omdat er geen fiber mogelijk is op ons adres en Telenet geen hogere snelheden kan leveren die bruikbaar zijn. (Op een KLIK abonnement met speedboost halen we tijdens kantooruren nog vaak amper 150mbit.) Telenet is daardoor dus geen optie want we hebben hogere snelheden nodig voor enkele toepassingen. Ook worden er dagelijks backups gemaakt naar servers in een datacenter en daarvoor hebben we een hogere upload snelheid nodig. We gaan de VDSL lijnen bundelen (openmptcprouter) om zo toch een snellere internet verbinding tot onze beschikking te hebben. (In afwachting van fiber... Maar dat kan nog jaaaren duren)sbghannibal schreef:IK vraag me alleen af waarom zo veel dsl lijnen?
Dit begrijp ik niet zo goed. In de straat komen alle koperparen, voor de gehele straat, toch vlak naast elkaar.sbghannibal schreef:je lijn met 85/30 heeft al last van en andere lijn in de buurt ik kan me best inbeelden dat je nu met nog meer lijnen in conflict gaat gaan. en er zijn er nog 2 extra te plaatsen
Hoezo kan bij ons de éne lijn dan de andere zo hard storen? Dat zijn toch nog veel minder koperparen dan wat er in de straat ligt.
De 2 nieuwe lijnen werden wel via een tweede intropunt gelast (en komen het gebouw binnen aan de andere kant). Dus dit is wel gescheiden van de eerste twee lijnen. De 2 nog te plaatsen lijnen worden wel bijgevoegd aan het intropunt van de 2 lijnen die gisteren geactiveerd werden.
Daarnaast vraag ik me ook af: hoe doen jullie dit dan in een appartementsgebouw? Daar komt toch ook een kabel binnen met meerdere paren en het kan daar toch ook niet normaal zijn als de vdsl modem van appartement 1 storing geeft op de vdsl modem van je buur in appartement 2?
Zou het kunnen dat storing vooral komt door de opgerolde DSL kabel?
Ze zitten in een mediakast, dat is iets als dit: De te lange kabels zijn gewoon opgerold in die kast.
-
- Pro Member
vaak heb je problemen met vdsl lijnen in het zelfde kwart. of kwarten die naast elkaar liggen. nu zo maken geen fouten nu maar zou best kunnen zijn als die lijn op 100 zou draaien dat het dan minder goed gaat lopen
-
- Moderator
Een exacte wetenschap is er niet, maar louter uit ervaring zien we dat je een attainable throughput boven de 120dB moet hebben voor je een 100mbit download profiel krijgt.akke schreef:Of het nu 85/30 of 100/30 zal worden is niet te achterhalen neem ik aan ??
Dat komt erop neer dat je niet onder de 10dB komt met de download SNR
(hoewel de FritzBox nog perfect zou syncen met een SNR van 6-7 DB, maar Proximus kiest voor meer stabilitiet in ruil voor wat snelheid.
Voor upload zijn ze blijkbaar iets minder conservatief ..
Bij VDSL2 stoort iedere lijn de andere, dat heb je met hoogfrequente signalen.akke schreef:Dit begrijp ik niet zo goed. In de straat komen alle koperparen, voor de gehele straat, toch vlak naast elkaar.
Hoezo kan bij ons de éne lijn dan de andere zo hard storen? Dat zijn toch nog veel minder koperparen dan wat er in de straat ligt.
Vectoring is een zeer ingewikkeld process, die er net voor zorgt om deze storingen in de bundel te verminderen, maar niet uit te sluiten.
Indien jouw lijn de enige zou zijn op de kabelbundel, zou je gemakkelijk 150 mbit kunnen syncen

Laten maken?akke schreef:Dus ik moet kortere kabels zoeken? Maar het mogen geen "platte" kabels zijn werd mij verteld.
Alleen, waar haal ik dan zo'n ronde kabels van 1m lengte?
- - een "2-paars UTP" (zoals de blauwe kabel bij de B-box2).
- ene kant een RJ45 stekker voor in de Fritz!Box (middelste paar).
- andere kant een RJ11 voor in de NTP (middelste paar).

-
- Pro Member
klopt maar de ene lijn stoort de andere meer daarvoor hebben wij tegenwoordig en extra optie om te zien zie de grootste stoorders van een lijn zijn.philippe_d schreef:Bij VDSL2 stoort iedere lijn de andere, dat heb je met hoogfrequente signalen.
Vectoring is een zeer ingewikkeld process, die er net voor zorgt om deze storingen in de bundel te verminderen, maar niet uit te sluiten.
Indien jouw lijn de enige zou zijn op de kabelbundel, zou je gemakkelijk 150 mbit kunnen syncen
-
- Plus Member
Een gewone cat5 of 6 kabel kan niet dienen zeker?philippe_d schreef:Laten maken?akke schreef:Dus ik moet kortere kabels zoeken? Maar het mogen geen "platte" kabels zijn werd mij verteld.
Alleen, waar haal ik dan zo'n ronde kabels van 1m lengte?Korte patchkabeltjes zien er ook poperder uit in een server kast
- - een "2-paars UTP" (zoals de blauwe kabel bij de B-box2).
- ene kant een RJ45 stekker voor in de Fritz!Box (middelste paar).
- andere kant een RJ11 voor in de NTP (middelste paar).
Straks eens even kijken waar ik de kabel kan vinden dan…
-
- Plus Member
Ik heb de bijgeleverde kabel, die bij de fritz!box zat, rechtstreeks aangesloten in de NTP2007.
Daarbij is de kabel dus ruim 3 meter korter geworden maar het rare is nu wel dat bij de lijn die 100/30 haalt de "approximate line length" van 390meter naar 402 meter verhoogd is.
Ik heb alle verbindingen nog eens goed aangedraaid, om zeker te zijn, maar dat maakt geen verschil.
De attainable throughput is wél gestegen is en de SNR is ook wel iets gestegen
Ik heb het wel op "PHONE" aangesloten en niet op "DSL" want op die blauwe "DSL" klemmen vond hij geen sync...
Nieuwe DSL waarden na 20 minuten online:
100/30 lijn:
Attainable throughput 120.6/33.8 -> 126.8/35.9
SNR 11/8 -> 13/9
Attenuation 16/18 -> 17/19
Approximate length 390m -> 402m
85/30 lijn:
Attainable throughput 116.4/32.3 -> 118.5/31.8
SNR 14/8->15/8
Attenuation 16/19 -> 16/18
Approximate length 392m -> 389m
Daarbij is de kabel dus ruim 3 meter korter geworden maar het rare is nu wel dat bij de lijn die 100/30 haalt de "approximate line length" van 390meter naar 402 meter verhoogd is.
Ik heb alle verbindingen nog eens goed aangedraaid, om zeker te zijn, maar dat maakt geen verschil.
Ik heb het wel op "PHONE" aangesloten en niet op "DSL" want op die blauwe "DSL" klemmen vond hij geen sync...
Nieuwe DSL waarden na 20 minuten online:
100/30 lijn:
Attainable throughput 120.6/33.8 -> 126.8/35.9
SNR 11/8 -> 13/9
Attenuation 16/18 -> 17/19
Approximate length 390m -> 402m
85/30 lijn:
Attainable throughput 116.4/32.3 -> 118.5/31.8
SNR 14/8->15/8
Attenuation 16/19 -> 16/18
Approximate length 392m -> 389m
-
- Plus Member
Hetzelfde deed ik ook met de 2 nieuwe lijnen maar blijkbaar was TBF draaiende en zit ik nu met één lijn op een repair profiel.
sbghannibal heeft al geprobeerd om TBF opnieuw te staten maar die stopt meteen. Hij denkt dat mijn modem/dsl driver geweigerd wordt. Maar het is de Fritz!box 7530 AX met driver B2pv6L046x.d27l. Die zou whitelisted moeten zijn.
Wat doe ik best nu ik op het repair profiel beland ben? Morgenvroeg edpnet bellen waarschijnlijk?
sbghannibal heeft al geprobeerd om TBF opnieuw te staten maar die stopt meteen. Hij denkt dat mijn modem/dsl driver geweigerd wordt. Maar het is de Fritz!box 7530 AX met driver B2pv6L046x.d27l. Die zou whitelisted moeten zijn.
Wat doe ik best nu ik op het repair profiel beland ben? Morgenvroeg edpnet bellen waarschijnlijk?
-
- Pro Member
Of de annax aanpassen zo als je gedaan hebt orgineel stond die zo als die nu staat
-
- Plus Member
Ja, ik heb daarstraks enkele instellingen op die fritz!boxen zitten uitzetten zoals wifi, media server... Ik ben bij alle modems een-voor-een alles doorgelopen maar ik ben op één of andere manier blijkbaar ook van annex B naar annex A geswitched. Ergens vergist denk ik.sbghannibal schreef:Of de annax aanpassen zo als je gedaan hebt orgineel stond die zo als die nu staat
In ieder geval is het nu opgelost.
Normaals bedankt sbghannibal
-
- Moderator
Daarom noemt het ook "approximate line length"akke schreef:Ik heb de bijgeleverde kabel, die bij de fritz!box zat, rechtstreeks aangesloten in de NTP2007.

Iedere stijging van de SNR, hoe klein ook, verhoogt de kans dat DLM je een beter profiel geeft.akke schreef:Ik heb alle verbindingen nog eens goed aangedraaid, om zeker te zijn, maar dat maakt geen verschil.
Hoe beter de SNR, hoe stabieler de lijn

- bij een NTP zonder DSL splitter komt het signaal (ongewijzigd) op de "PHONE" uitgang (groene klemmen).akke schreef:Ik heb het wel op "PHONE" aangesloten en niet op "DSL" want op die blauwe "DSL" klemmen vond hij geen sync...
- bij een NTP met DSL splitter komt het DSL signaal (gefilterd) op de "DSL" uitgang (blauwe klemmen).
Over het "Annex" gebeuren:akke schreef:Ja, ik heb daarstraks enkele instellingen op die fritz!boxen zitten uitzetten zoals wifi, media server... Ik ben bij alle modems een-voor-een alles doorgelopen maar ik ben op één of andere manier blijkbaar ook van annex B naar annex A geswitched. Ergens vergist denk ik.
- Theoretsich gebruikt Proximus Annex B voor VDSL2 (en Annex A voor ADSL2+).
- Gezien de Broadcomm ROP's uitgerust zijn met "multi-Annex" lijnkaarten zou Annex A ook moeten werken (en geeft soms betere resultaten, vooral in het upload gebied).
- Oude Ikanos ROP's werken alleen op Annex B.
- Bij de Fritz!Box 7590/7490 wordt automatisch Annex A gebruikt, van zodra de Fritz!Box detecteert dat deze aangesloten is op een Broadcom ROP, zelfs als je die ingesteld hebt op Annex B (alleen voor "België").
- De Fritz!Box 7530AX gebruikt een compleet andere chipset, ik weet niet of die automatische omschakeling naar Annex A ook hier in de Firmware zit.
De enige verklaring die ik heb voor het repair profiel, is misschien dat de Fritz!Box 7530AX een verschillende driver gebruikt voor Annex A (en dus niet "whitelisted" is) ??
Ik zou toch nog eens proberen met omschakelen tussen Annex B en Annex A of je lijnwaarden hierdoor misschien nog iets verbeteren?
-
- Plus Member
De lijnwaarde op annex a was nagenoeg hetzelfde als bij annex B.philippe_d schreef: Driver B2pv6L046x.d27l is inderdaad whitelisted.
De enige verklaring die ik heb voor het repair profiel, is misschien dat de Fritz!Box 7530AX een verschillende driver gebruikt voor Annex A (en dus niet "whitelisted" is) ??
Ik zou toch nog eens proberen met omschakelen tussen Annex B en Annex A of je lijnwaarden hierdoor misschien nog iets verbeteren?
De attainable throughput was misschien 0.5m it hoger maar verder was alles gelijk aan de waarden die ik nu met annex B zie.
De dsl driver versie was ook dezelfde bij zowel annex a als annex b.
Maar ik kwam op repair profiel en TBF kon niet opnieuw gestart worden. Na omschakeling naar annex B ging TBF wel weer.
-
- Plus Member
Ik ga voorlopig geen aanpassingen meer doen tot de verbindingen een hoger profiel krijgen van de DLM.
Maar wat ik me nog afvraag:
Ik maak nu gebruik van de DSL kabel die bij de fritz!box zat maar heb deze ingekort en rechtstreeks aangesloten in de NTP2007.
Maar die DSL kabel was helemaal niet shielded en de kabel aders zijn zeer dun. Het is ook niet twisted (Maar is dat wel beter voor vdsl signalen?).
De totale lengte is echter maar +- een meter.
Zou het nog zin hebben om deze kabel in zijn geheel te vervangen door een CAT6 kabel? (Shielded, twisted..)
Ik zou een patch kabel kunnen gebruiken waarbij ik aan één kant de RJ45 eraf doe om in de NTP2007 rechtstreeks aan te sluiten.
Maar waarschijnlijk zal het verschil verwaarloosbaar zijn?
Maar wat ik me nog afvraag:
Ik maak nu gebruik van de DSL kabel die bij de fritz!box zat maar heb deze ingekort en rechtstreeks aangesloten in de NTP2007.
Maar die DSL kabel was helemaal niet shielded en de kabel aders zijn zeer dun. Het is ook niet twisted (Maar is dat wel beter voor vdsl signalen?).
De totale lengte is echter maar +- een meter.
Zou het nog zin hebben om deze kabel in zijn geheel te vervangen door een CAT6 kabel? (Shielded, twisted..)
Ik zou een patch kabel kunnen gebruiken waarbij ik aan één kant de RJ45 eraf doe om in de NTP2007 rechtstreeks aan te sluiten.
Maar waarschijnlijk zal het verschil verwaarloosbaar zijn?