HD kwaliteit niet super ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Gisteren had ik enkele vrienden op bezoek en deze gaven de opmerking dat het beeld van mijn tv niet glashelder was. Ruis op de achtergrond, geen perfect scherp beeld.
Ik heb een LG 55EG910V en de tv is aangesloten op een recente digicorder en stond op VTM HD.
Hoe kan ik nakijken waar het probleem zit ?
Ik heb een LG 55EG910V en de tv is aangesloten op een recente digicorder en stond op VTM HD.
Hoe kan ik nakijken waar het probleem zit ?
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 197 keer
In je digicorder, via instellingen > signaalkwaliteit (of zoiets).
Wat krijg je daar als gegevens ?
Wat krijg je daar als gegevens ?
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Ruis zoals we het kennen van de oude analoge tv bestaat niet meer bij digitale tv, de ontvangstkwaliteit heeft hier dan ook geen invloed op. Het is ofwel wel beeld (met van die "blokjes" als het op het randje is), ofwel geen beeld. Die ruis lijkt mij eerder één of andere beeld"verbeterings"techniek die uw tv toepast op het beeld dat hij binnenkrijgt van uw digicorder. De term glashelder beeld is ook subjectief. Hangt ook af van wat de tv zender uitzendt, hoe het programma werd gefilmd (gefilmd in HD of opgewaardeerd naar HD), toegepaste compressie, ... Je kan eigenlijk enkel vergelijken als je op twee toestellen naar dezelfde uitzending kijkt.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
Het beeld is gewoon niet helder, wanneer ik dan een dvd afspeel is het perfect.
Voor een HD uitzending zou het toch scherper moeten zijn.
De waarden in de digicorder zijn :
Discovery HD
TSDI 12
S/N ratio 40,4
BER 0
Signaal locked
Signaal kwaliteit 100%
Signaalsterkte 1,1 dBmV
Foutieve pakketten 0
Resolutie 1080 i
Tv scart uitgang RGB
VTM HD
TSDI 10
S/N ratio 40,7
BER 0
Signaal locked
Signaal kwaliteit 100%
Signaalsterkte 1,6 dBmV
Foutieve pakketten 0
Resolutie 1080 i
Tv scart uitgang RGB
Voor een HD uitzending zou het toch scherper moeten zijn.
De waarden in de digicorder zijn :
Discovery HD
TSDI 12
S/N ratio 40,4
BER 0
Signaal locked
Signaal kwaliteit 100%
Signaalsterkte 1,1 dBmV
Foutieve pakketten 0
Resolutie 1080 i
Tv scart uitgang RGB
VTM HD
TSDI 10
S/N ratio 40,7
BER 0
Signaal locked
Signaal kwaliteit 100%
Signaalsterkte 1,6 dBmV
Foutieve pakketten 0
Resolutie 1080 i
Tv scart uitgang RGB
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 67 keer
Over die signaalwaarden zal niemand discussiëren, die zijn perfect!
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
- lacer
- Elite Poster
Even proberen door te switchen tussen een andere HDMI ingang, maar dat gaat niet veel opbrengen of het zou al aan de HDMI kabel moeten liggen.
Het lijkt dat de upscaling van 1080i naar 1080p niet goed werkt ?
Het lijkt dat de upscaling van 1080i naar 1080p niet goed werkt ?
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
Heb gewisseld van HDMI uitgang maar zonder resultaat.
Wel staat er overal 50 Hz op het scherm, moet dit geen 100 zijn ?
Waarom kan ik in de digicorder geen 1080P instellen en alleen maar 1080i ?
Wel staat er overal 50 Hz op het scherm, moet dit geen 100 zijn ?
Waarom kan ik in de digicorder geen 1080P instellen en alleen maar 1080i ?
- lacer
- Elite Poster
Telenet geeft maar 1080i
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
50Hz is gewoon de framerate van het bronmateriaal en is ook normaal, dat zal met DVD ook 50 Hz zijn. Die 120 Hz is gewoon van de TV die extra frames er tussen kan plakken.
Via het forum zal het toch zeer moeilijk zijn om de oorzaak van je probleem te vinden, laat staan een oplossing. Dit is echt iets wat we zouden moeten zien. Ruis kan eventueel wel door overdreven Sharpness correctie komen, maar zou dan met DVD ook moeten zijn.
Via het forum zal het toch zeer moeilijk zijn om de oorzaak van je probleem te vinden, laat staan een oplossing. Dit is echt iets wat we zouden moeten zien. Ruis kan eventueel wel door overdreven Sharpness correctie komen, maar zou dan met DVD ook moeten zijn.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Zelf zien kan misschien wel.
Ze kan haar TV filmen, lieft met een toestel dat minimum in full HD kan filmen en dat ergens online plaatsen. Bijvoorbeeld op youtube en er dan een prive link van maken.
Ze kan haar TV filmen, lieft met een toestel dat minimum in full HD kan filmen en dat ergens online plaatsen. Bijvoorbeeld op youtube en er dan een prive link van maken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 77 keer
Zou het niet kunnen zijn dat die vrienden een kleinere TV hebben?
Als je 1080i op een 55" bekijkt vanop 1m afstand dan zal dat altijd slechter zijn dan 1080i op een 42" op dezelfde afstand.
1080i op een smartphone is altijd perfect
Zou het dus ook kunnen dat je vrienden redelijk dicht bij de TV stonden?
Verder kan je inderdaad eens zoals reeds eerder aangegeven proberen eens al die 'beeldverbeteraars' uit te schakelen.
Als je 1080i op een 55" bekijkt vanop 1m afstand dan zal dat altijd slechter zijn dan 1080i op een 42" op dezelfde afstand.
1080i op een smartphone is altijd perfect

Zou het dus ook kunnen dat je vrienden redelijk dicht bij de TV stonden?
Verder kan je inderdaad eens zoals reeds eerder aangegeven proberen eens al die 'beeldverbeteraars' uit te schakelen.
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
- Bedankt: 252 keer
Bij onze LG tv zorgde de aspect ratio>"auto" functie voor vervorming bovenaan het beeld. Ik heb dat uitgezet en de aspect ratio op 'origineel' gezet. Alle mikmak van 'smoothing' opties stond standaard ook aan en vooral bij oudere films zag je de interpolatie ook strepen trekken rond snel bewegende objecten (op HD zenders). Beeld in game mode zetten om die interpolatie uit te zetten.
Indien je je tv afgeregeld hebt op basis van een dvd speler, dan is het mogelijk dat die instellingen enkel gelden voor de DVD speler en niet voor de decoder. Onderaan de beeld settings zie je (misschien) ook een "Apply to all inputs" optie om de instellingen voor alle apparaten te doen gelden.
Indien je je tv afgeregeld hebt op basis van een dvd speler, dan is het mogelijk dat die instellingen enkel gelden voor de DVD speler en niet voor de decoder. Onderaan de beeld settings zie je (misschien) ook een "Apply to all inputs" optie om de instellingen voor alle apparaten te doen gelden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
..... je geeft het antwoord zelf al...bij je instellingen.... tv scart uitgang RGB... geen hdmi dus, hoe zou je dan deftig en ruisvrij beeld willen als je een analoge uitgang neemt... en bij Telenet zijn ook niet alle zenders 1080i , soms past men upscaling toe, bij sateliet heb je dat probleem niet, uw dvd bekijk je dan mss wel via HDMI ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 67 keer
Heeft er niets mee te maken. Karine heeft duidelijk aangegeven dat ze HDMI gebruikt. RGB of CVBS is enkel van toepassing als je tv aangesloten is via scart en heeft hier geen invloed op.laroyj schreef:..... je geeft het antwoord zelf al...bij je instellingen.... tv scart uitgang RGB... geen hdmi dus
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 71 keer
Heb weet dat in verleden iets van hdmi moest ingeschakeld worden op de digicorder of digibox.laroyj schreef:..... je geeft het antwoord zelf al...bij je instellingen.... tv scart uitgang RGB... geen hdmi dus, hoe zou je dan deftig en ruisvrij beeld willen als je een analoge uitgang neemt... en bij Telenet zijn ook niet alle zenders 1080i , soms past men upscaling toe, bij sateliet heb je dat probleem niet, uw dvd bekijk je dan mss wel via HDMI ?
Probleem was steeds wederkerend bij oudere mensen zo.
Kochten een nieuw toestel en bleven kijken met de oudere instelling .
Was een instelling die manueel moest ingesteld worden.
En lees die rgb moet volgens mij hdmi zijn.
Het is niet omdat Hdmi kabel wordt gebruikt dat die instelling zo niet moet zijn.
-
- Elite Poster
Met wat zitten gokken help je niemand vooruit. Die RGB instelling heeft niets met HDMI te maken, maar enkel met de analoge SCART uitgang. Zoals hierboven al gezegd stelt die in welk signaal op de SCART uitgang zit. Je hebt daar overigens maar de keuze tussen CVBS (composite) en RGB, waarbij RGB sowieso de beste keuze is mocht je SCART willen gebruiken. Enkel is het zo dat heel oude TVs geen RGB ondersteunen.fendtje schreef:En lees die rgb moet volgens mij hdmi zijn.
Het is niet omdat Hdmi kabel wordt gebruikt dat die instelling zo niet moet zijn.
Hier thuis staat die ook gewoon op RGB, terwijl ik HDMI gebruik, en er is totaal geen probleem met het beeld.
Ik kan me wel inbeelden dat oudere mensen een nieuwe TV kochten die RGB ondersteunde en ze op CVBS bleven kijken, met dus geen beter beeld dan voorheen. Of erger, dat ze een HD-TV met HDMI kochten, maar toch de SCART kabel bleven gebruiken, maar dat heeft niets met instellingen te maken, enkel met welke kabel/aansluiting je gebruikt.
PS: nu, het kan natuurlijk altijd dat Karine het verschil tussen SCART en HDMI niet kent, en hierboven dus wisselen van HDMI zegt, terwijl ze eigenlijk SCART bedoelde. Dan zou het inderdaad wel verklaren waarom ze pover beeld heeft. Maar gezien ze een 55" LG heeft, lijkt de kans me heel klein dat niet weet wat HDMI is...

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik vind het overigens best wel bizar dat een DVD, wat toch geen HD is, beter beeld geeft dan een digibox. Tenzij er verwarring is met blu ray natuurlijk.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
http://www.kabelstore.be/product/552036 ... meter.html
Dit is dus een HDMi kabel,deze heeft U nodig voor digitaal TV te kijken,met een Scart(veel dikkere kabel) kan men niet digitaal tv kijken.
Tot over enkele jaren echter,weet ik zeker dat Telenet altijd een Scart kabel in zijn pack digitale tv toevoegde,de klanten die deze dan gebruiken kijken niet digitaal. Ik heb dit nooit kunnen begrijpen waaromTelenet dit deed,maar het was wel ferm ambetant de mensen te moeten proberen uit te leggen dat de kabel in de doos eigenlijk geen goede was,en er nog een andere moest aangekocht worden.
Dit is dus een HDMi kabel,deze heeft U nodig voor digitaal TV te kijken,met een Scart(veel dikkere kabel) kan men niet digitaal tv kijken.
Tot over enkele jaren echter,weet ik zeker dat Telenet altijd een Scart kabel in zijn pack digitale tv toevoegde,de klanten die deze dan gebruiken kijken niet digitaal. Ik heb dit nooit kunnen begrijpen waaromTelenet dit deed,maar het was wel ferm ambetant de mensen te moeten proberen uit te leggen dat de kabel in de doos eigenlijk geen goede was,en er nog een andere moest aangekocht worden.
-
- Elite Poster
De kans dat ze HDMI en SCART door elkaar haalt is nagenoeg nul. Ze schreef hierboven immers dat ze eens een andere HDMI poort geprobeerd heeft, met hetzelfde resultaat. Wel, de LG die ze gebruikt heeft maar 1 SCART ingang, dus daarmee kan ze niets omgewisseld hebben.
(Ze spreekt welliswaar over HDMI-uitgang, maar ik ga er toch maar van uit ze ingang bedoelde, want de Digicorder zelf heeft maar 1 HDMI en 1 SCART uitgang).
(Ze spreekt welliswaar over HDMI-uitgang, maar ik ga er toch maar van uit ze ingang bedoelde, want de Digicorder zelf heeft maar 1 HDMI en 1 SCART uitgang).
-
- Elite Poster
Jongens, ik weet gelukkig nog wel het verschil tussen een hdmi en een scart.
Ik gebruik één scart uitgang die op de tv aanwezig is en dat is voor de Wii.
De digicorder, dvd en mediaspeler zijn allemaal via hdmi aangesloten.
Of zou het misschien in kwaliteit van de hdmi kabel kunnen zitten ?
Ik gebruik één scart uitgang die op de tv aanwezig is en dat is voor de Wii.
De digicorder, dvd en mediaspeler zijn allemaal via hdmi aangesloten.
Of zou het misschien in kwaliteit van de hdmi kabel kunnen zitten ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Staat de TV wel op de digitale stand ? Telenet zendt ook nog analoog uit op de kabel. Misschien heb je per abuis op de afstandsbediening van de tv op knop analoog gedrukt. Je ziet dan het signaal van de analoge uitzendingen op de kabel. Terug op de knop digitaal drukken op de afstandsbediening van de tv kan dat weer verhelpen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
Dat zou zelfs het kleinste kind zien... Bovendien ken ik niemand die met een Digibox ook nog eens de coax-passthrough gebruikt om ook nog analoog aan te sluiten. En ze zei dat hij op 'VTM HD' stond, wat erop wijst dat ze een OSD kreeg met daarop de zendernaam.fredo66 schreef:Staat de TV wel op de digitale stand ? Telenet zendt ook nog analoog uit op de kabel. Misschien heb je per abuis op de afstandsbediening van de tv op knop analoog gedrukt. Je ziet dan het signaal van de analoge uitzendingen op de kabel. Terug op de knop digitaal drukken op de afstandsbediening van de tv kan dat weer verhelpen.
Allez, ze was al een beetje ambetant omdat we als mogelijkheid het verwarren van SCART en HDMI aangaven. Jij komt met nog iets veel erger af

Het blijft echter vreemd dat het probleem blijft als ze DVD en Digicorder omwisselt (en DVD beduidend beter is), wat erop wijst dat het niets met de settings van de TV te maken heeft.
Als er fouten in je HDMI signaal zijn door een slechte kabel, dan gaat zich dat niet manifesteren als een verlies in helderheid of scherpte, maar eerder willekeurig oplichtende pixels tot zelfs volledige lijnen die wegvallen/verkeerd zijn.karine schreef:Of zou het misschien in kwaliteit van de hdmi kabel kunnen zitten ?
Kun je anders eens een foto posten van wat jij vindt dat slecht beeld is ? Hierboven sprak je immers enerzijds dat het beeld niet helder is, en de zin erop zeg je dat het scherper zou moeten zijn. Niet helder slaat in principe op het licht/kleur-bereik, terwijl scherpte op resolutie slaat.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik heb zo mensen gekend... die keken gewoon nog analoog (via de coax-passthrough op hun Digibox) en waren vol lof over de beeldkwaliteit... want er stond inderdaad VTM HD als logo (maar dat zie je dus altijd, ook analoog !). Ik heb hen moeten uitleggen dat ze een andere kabel moesten kopen want dat hun beeld afschuwelijk wasTomby schreef:Dat zou zelfs het kleinste kind zien... Bovendien ken ik niemand die met een Digibox ook nog eens de coax-passthrough gebruikt om ook nog analoog aan te sluiten. En ze zei dat hij op 'VTM HD' stond, wat erop wijst dat ze een OSD kreeg met daarop de zendernaam.
Allez, ze was al een beetje ambetant omdat we als mogelijkheid het verwarren van SCART en HDMI aangaven. Jij komt met nog iets veel erger af.

- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
- Bedankt: 252 keer
Was het 'ouderwets' ruis over het hele beeld, zoals bij oude beeldbuis tv's? Of eerder blokkerige kringetjes vooral rond bewegende objecten (=waarschijnlijk slecht geëncodeerde film), of vervormde/vage strepen langs de bewegende objecten (=interpolatie van de tv)?
-
- Elite Poster
Ik heb toch een probleem gevonden en dat was de koppeling van de fiche van de coax kabel die in de digicorder zit. Toen ik hiermee bewoog kreeg ik nog meerdere strepen in het beeld. Na deze vastgezet te hebben lijkt alles wel beter.
Ik lees vaak dat je beter de automatische correcties van dergelijke tv best kan uitzetten maar ik vind hier bij de LG 55EG910V niets van terug.
Heeft deze die instellingen dan niet ?
Ik lees vaak dat je beter de automatische correcties van dergelijke tv best kan uitzetten maar ik vind hier bij de LG 55EG910V niets van terug.
Heeft deze die instellingen dan niet ?
-
- Elite Poster
Analoog kijkenddd schreef:Coax -> Strepen op het beeld?
Ben je echt zeker dat je niet analoog zit te kijken? Gaat er nog een coax van je Digicorder naar de TV?

Zoals ik al zei is alles aangesloten via hdmi.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
- Bedankt: 194 keer
Toch maar raar hoor. Digitaal heb je wel/of geen beeld. En bij storingen zo van die blokjes.
(geen Scart had ik al begrepen, maar zeker ook geen coax?)
Toevallig geen foto van de strepen?
(geen Scart had ik al begrepen, maar zeker ook geen coax?)
Toevallig geen foto van de strepen?

-
- Elite Poster
Die strepen kwamen er toen ik met de coax kabel bewoog die in de digicorder zit, nu ziet alles er beter uit alleen nog een beetje fijn stellen.
Ik krijg alleen die automatisch verbeteraars niet te vinden ofwel zijn die er gewoon niet.
Ik krijg alleen die automatisch verbeteraars niet te vinden ofwel zijn die er gewoon niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
Bedoel je zoiets met 'strepen'?
Van die 'verbeteraars' zou ik me niet te veel aantrekken. Op de HDMI-ingangen wordt er bij de meeste tv's toch niet zo veel 'verbeterd'. Sommige tv's hebben bijvoorbeeld wel een MPEG artefact-reductie, wat het kwaliteitsverlies door de digitale compressie probeert te verminderen (zoals een onscherp, blokkerig beeld bij snelle bewegingen) en wat een kleine verbetering kan geven, zeker bij de minder populaire zenders die zwaarder gecompresseerd zijn.
Van die 'verbeteraars' zou ik me niet te veel aantrekken. Op de HDMI-ingangen wordt er bij de meeste tv's toch niet zo veel 'verbeterd'. Sommige tv's hebben bijvoorbeeld wel een MPEG artefact-reductie, wat het kwaliteitsverlies door de digitale compressie probeert te verminderen (zoals een onscherp, blokkerig beeld bij snelle bewegingen) en wat een kleine verbetering kan geven, zeker bij de minder populaire zenders die zwaarder gecompresseerd zijn.
-
- Elite Poster
Ja, dat bedoelde ik.
Zou het trouwens kunnen dat de 910V deze beeldverbeteraars niet heeft ?
Wat denken jullie trouwens van zo een calibratie dvd van Disney ?
Zou het trouwens kunnen dat de 910V deze beeldverbeteraars niet heeft ?
Wat denken jullie trouwens van zo een calibratie dvd van Disney ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 77 keer
Jah, dat zijn geen strepen hé
Da's blocking & freezing.
Dan gaan de TV instellingen niet helpen. Het probleem zit in de signaalkwaliteit en dat zal je enkel kunnen oplossen door
- de kabels goed in te steken (die mogen niet los zitten)
- goeie kabels te gebruiken (keurmerkkabels)
- ...

Dan gaan de TV instellingen niet helpen. Het probleem zit in de signaalkwaliteit en dat zal je enkel kunnen oplossen door
- de kabels goed in te steken (die mogen niet los zitten)
- goeie kabels te gebruiken (keurmerkkabels)
- ...
-
- Elite Poster
Er is hier ergens anders al een calibratie topic. Nu, niet slecht bedoeld, maar als je van je vrienden moest horen dat het beeld eigenlijk niet goed was, denk ik dat calibratie overkill is voor jou. Overigens focussen die DVDs zich vooral op instellingen als brightness, contrast en kleur (al hebben ze meestal ook wel testfilmpjes voor deinterlacing, sharpness, etc...).karine schreef:Wat denken jullie trouwens van zo een calibratie dvd van Disney ?
Ik vind het originele probleem immers nog altijd vreemd. Die strepen van hierboven is iets waar je niet naast kan kijken want is puur signaalverlies, maar je verminderde kwaliteit waar je oorspronkelijk mee af kwam (niet helder, niet scherp) komt toch echt wel door iets anders.