Trojan schreef:Soit, na veel uitvallen eindelijk maar eens de stap gezet om mijn modem rechtstreeks op mijn invoer te plaatsen.
Je bedoelt rechtsreeks op de intro in de kelder (stijglijn afgekoppeld) ?
Trojan schreef:Zie hieronder voor de voor en na waardes.
Het is wel zeer duidelijk dat jouw probleem de stijglijn is.
- Boven (voor) krijg je 74/15 (onbestaand profiel).
Op de intro (na) krijg je 100/15 (met grote marge).
Trojan schreef:Tot mijn grote spijt gaat het telkens over een ander profiel waardoor een 1:1 vergelijking niet mogelijk is.
MAAR, de na waardes zijn zeker goed genoeg om op zen minst een stabiele lijn te "garanderen", de downstream dan toch.
Het bewijst volgens mij ook dat die profielen tegenwoordig dynamisch zijn en ad-hoc verhoogd of verlaagd worden naargelang de kwaliteit.
Ik denk dat je de verkeerde conclusie trekt.
Volgens mij heb je in beide gevallen een
100/15 profiel. Dat is de maximum waarde waarop de modem
mag syncen.
De reden waarom de "voor" waarde maar 74 mbps is, is wegens de kwaliteit van de stijglijn.
Hoewel de modem tot 100 mpbs
mag syncen (=profiel), is deze snelheid onmogelijk wegens de slechte kwaliteit van de lijn.
De modem en de DSLAM onderhandelen tijdens de handshake op welke snelheid
kan gesynct worden, met een target SNR van min 6dB.
Het is dus niet zo dat de "profielen" dynamisch zijn en ad-hoc verhoogd of verlaagd worden, maar
indien het toegekend profiel hoger is dan wat de lijn aankan (wat zeldzaam is), dan wordt inderdaad de sync snelheid dynamisch aangepast (target SNR).
Trojan schreef:De upstream zit blijkbaar op zijn maximum, en dat baart mij zorgen, want deze zou net het minst onderhevig aan storing moeten zijn itt de downstream.
Niet op letten, een foutje in de meting (bug in de b-box).
Als je de modem nu rustig op de intro laat staan, krijg je straks misschien nog een DLM verhoging naar 100/20

.
Conclusie: trek een nieuwe stijglijn, of controleer alle mogelijke verbindingspunten op die stijglijn.