Problemen met de stijglijn? (was: Bbox3 Sagem Tool)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Hmmm, dat ziet er niet meer zo goed uit als voorheen. Byebye 100Mbit. :cry:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   68.129 kbps
Upstream current bit rate:     8.060 kbps

Downstream max bit rate:       66.470 kbps
Upstream max bit rate:         17.445 kbps

Downstream attenuation:        28,3 dB

Downstream noise margin:       6,6 dB
Upstream noise margin:         11,7 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 unknown
Vectoring:                     yes
Proximus profile:              unknown
DLM:                           unknown
Repair:                        unknown
Distance (estimated):          434 m
[Mod] discussie over de stijglijn afgesplitst
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 126 keer

Trojan schreef:Hmmm, dat ziet er niet meer zo goed uit als voorheen. Byebye 100Mbit. :cry:
Die waarden zien er mij toch niet normaal uit, heb je al eens een lijntest gedaan op myproximus?
iRockabizzydilly schreef:Dat die DLM en vectoring voor upload maar snel komen!
Nog een maand geduld :wink:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Trojan schreef:Hmmm, dat ziet er niet meer zo goed uit als voorheen. Byebye 100Mbit. :cry:

------------------------
Downstream current bit rate:   68.129 kbps
Upstream current bit rate:     8.060 kbps
Downstream noise margin:       6,6 dB
Byebye 100Mbit? Zelfs Byebye 70Mbit !!

Bij een volgende evaluatie door DLM kan het goed gebeuren dat je op 50/6 of 50/10 terecht komt.
DLM zal zien dat zelfs een 70Mbit profiel niet haalbaar is (SNR < 6.0 dB), en je terugschakelen naar een lagere versnelling :-(

Hier zie je een perfect voorbeeld dat DLM (en de vaste profielen) niet echt nodig zijn.
In dit geval heb je een 100Mb profiel gekregen, maar gezien de verslechtering van je lijnwaarden, komt je modem automatsich op een lagere sync terecht. De modem "onderhandelt" met de DSLAM de best mogelijke snelheid die op de lijn mogelijk is (SNR > 6.0 dB). In jouw geval is dit een stabiele 68/8 Mbps.
Jammer genoeg is dit geen bestaand profiel, de kans is dus groot dat je naar het eerstvolgend lager profiel teruggezet wordt door DLM :-( .

De vraag is natuurlijk: van waar komt deze plotse verslechtering van je lijnwaarden? Storing in de vectoring bundel? Meer en meer nieuwe aansluiting op jouw bundel? Vochtigheid in de kabel?
Misschien toch maar eens Proximus contacteren?
iRockabizzydilly schreef:Dat die DLM en vectoring voor upload maar snel komen!
En? dat zal toch geen verschil maken?
Zoals lacer hierboven schreef: jouw abonnement is de limiet van de upload, niet de modem sync!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

pyro85 schreef:
Die waarden zien er mij toch niet normaal uit, heb je al eens een lijntest gedaan op myproximus?
Die werkt momenteel niet ... :roll:
philippe_d schreef:De vraag is natuurlijk: van waar komt deze plotse verslechtering van je lijnwaarden? Storing in de vectoring bundel? Meer en meer nieuwe aansluiting op jouw bundel? Vochtigheid in de kabel?
Misschien toch maar eens Proximus contacteren?
Geen idee waar de oorzaak zit. Als ik dat vergelijk met de waardes die ik postte toen ik net 100Mbit had is er wel een serieus verschil.

Ik heb ook wel gemerkt dat ik enorm veel last heb dat het internet weg valt, voornamelijk 's morgens. Ik heb er nog niet op gelet of het enkel de binding of ook de synchro is die weg valt. Maar het voorspelt alvast niet veel goeds.

Ik zou natuurlijk naar proximus kunnen bellen en vragen om nazicht, maar ik weet ook wat hun tarieven zijn als een technieker moet langs komen, en daar zie ik serieus tegenop. Van zodra het probleem zich voor doet na de intro (incl stijglijn bij een appartement) zijn de kosten voor mij. Als ik mij niet vergis is een bezoekje van een half uur al iets meer dan 85 euro.

Mijn kennis beperkt zich tot voor DLM en vectoring, dus daar ken ik al geen fluit van. En mijn contacten binnen belgacom werken er ondertussen niet meer en kunnen me zo ook niet meer helpen. :'(

Het enige dat ik kan doen is de modem plaatsen op de intro in mijn appartement, zonder binnenbekabeling, en zien of het dan ook is. Maar dat is voor als ik eens tijd en goesting heb. Momenteel stoort het mij nog niet hard genoeg om van men lamme kont te komen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ohja, vraagje aan de maker van deze tool:

Zou ik de broncode van die app mogen hebben of gebruiken? Ik zou dit willen aanpassen zodat die elke zoveel minuten de modem polt en de waardes ophaalt en wegschrijft naar een DB. Dit om te monitoren wanneer de lijnwaardes stijgen of dalen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Trojan schreef:Ohja, vraagje aan de maker van deze tool:

Zou ik de broncode van die app mogen hebben of gebruiken? Ik zou dit willen aanpassen zodat die elke zoveel minuten de modem polt en de waardes ophaalt en wegschrijft naar een DB. Dit om te monitoren wanneer de lijnwaardes stijgen of dalen.
Die staat op github voor zover ik me kan herinneren? Staat ergens een linkje in de eerste pagina's dacht ik.
Zal de link erbij editten als ik hem gevonden heb :).

EDIT : gevonden https://github.com/FransVDB/BBox3SagemTool/
pyro85
Plus Member
Plus Member

Trojan schreef:
pyro85 schreef:
Die werkt momenteel niet ... :roll:
Dat komt nu wel heel slecht uit. Als de lijntest aangeeft dat er een fout is op je lijn zou je gratis een technieker kunnen boeken via een wizard.
Als de fout bij Proximus ligt (m.a.w tot aan de ntp2007 in jouw woning), is een technieker trouwens altijd gratis.
Trojan schreef:Ohja, vraagje aan de maker van deze tool:

Code staat inderdaad op Github, GuntherDW was me voor.
K'had eigenlijk iets gelijkaardigs gepland, maar voor later. De tool zou via een command line opgeroepen kunnen worden met bepaalde parameters, dan zou je via een scheduled task in Windows de tool kunnen laten runnen om de zoveel tijd. De output zou dan bvb weggeschreven kunnen worden in een xml file waarmee je dan in Excel een mooie grafiek kan maken.
Maar zoals gezegd, is iets voor later.

Ga gerust je gang met de aanpassingen, misschien kan ik deze later overnemen :-)
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

pyro85 schreef:Dat komt nu wel heel slecht uit. Als de lijntest aangeeft dat er een fout is op je lijn zou je gratis een technieker kunnen boeken via een wizard.
Als de fout bij Proximus ligt (m.a.w tot aan de ntp2007 in jouw woning), is een technieker trouwens altijd gratis.
Klopt, maar als het probleem na de invoer ligt moet ik dokken. (tenzij er een of andere policy is gekomen waar ik nog niet van weet.)
(stijglijn is ook ten koste van de klant)
pyro85 schreef:Code staat inderdaad op Github, GuntherDW was me voor.
K'had eigenlijk iets gelijkaardigs gepland, maar voor later. De tool zou via een command line opgeroepen kunnen worden met bepaalde parameters, dan zou je via een scheduled task in Windows de tool kunnen laten runnen om de zoveel tijd. De output zou dan bvb weggeschreven kunnen worden in een xml file waarmee je dan in Excel een mooie grafiek kan maken.
Maar zoals gezegd, is iets voor later.

Ga gerust je gang met de aanpassingen, misschien kan ik deze later overnemen :-)
Ik ga het eens serieus bestuderen. Mijn kennis van programmeren is nog iets te beperkt om daar snel iets nuttig van te maken.
Maar van zodra ik iets werkend heb laat ik het u wel weten.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

Klopt, maar als het probleem na de invoer ligt moet ik dokken.
Als je jouw modem rechtstreeks aan de NTP2007 zou kunnen connecteren en verbind die met een laptop, dan kan je al nagaan of het aan de binnen- ofwel aan de buiteninstallatie ligt. Maar koppel wel eerst tijdelijk de stijgleiding af.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Euh, de NTP staat binnen in het appartement.

Als ik wil testen zonder stijglijn moet ik de modem al op de invoer gaan plaatsen.

1. Dit is een gemeenschappelijke plaats waar ook de egw-meters staan, en de brievenbussen. Dus dat is niet wenselijk.

2. Dit is (theoretisch) zo'n blauwe afgesloten doos waar je normaal niet in kan. Dus aansluiten daar is niet mogelijk.

3. De connectie op de invoer is met een krone-prikker, en die heb ik niet.

4. Ik weet niet welke connectie op de invoer van mij of van mijn buren is.

Ik kan dus maar op 1 plaats testen en dat is de NTP in mijn appartement.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

@Trojan, ik zie niet in waarom een stijglijn ineens slecht zou worden.

Ofwel is dat gedaan op aanvraag van de bouwheer en is het vb: de elektrieker van het gebouw die de kabels heeft geplaatst,
ofwel is dat gedaan op aanvraag van de bouwheer "in der tijd" en uitgevoerd door de RTT/Belgacom.

Als een stijglijn (VVT/Polivinyl/UTP) slecht word in een stijgkolom mag je er van op aan gaan dat het niet conform is gedaan
en dat heeft wel altijd zijn reden dan ! (slordigheid of een andere factor).
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ik zeg toch nergens dat de stijglijn slecht is geworden?

Ik leg alleen uit dat zijn suggestie van te testen op de NTP2007 en de stijglijn loskoppelen geen steek houdt, daar de NTP ACHTER de stijglijn hangt. En dat de kosten aan de stijglijn voor mij zijn en niet voor belgacom. (technisch gezien is dat voor de huisbaas, maar dat is een kwestie van mierenneuken.)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Euh, de NTP staat binnen in het appartement.
Sorry, het was niet duidelijk waar de NTP nu eigenlijk stond boven of beneden, was ook op het verkeerde been gezet doordat je zei dat de stijglijn op uw kosten is.
Als ik wil testen zonder stijglijn moet ik de modem al op de invoer gaan plaatsen.
Eeh, ja natuurlijk.
1. Dit is een gemeenschappelijke plaats waar ook de egw-meters staan, en de brievenbussen. Dus dat is niet wenselijk.
Vraag aan je huisbaas of je je eigen telefoonkabel mag checken.
2. Dit is (theoretisch) zo'n blauwe afgesloten doos waar je normaal niet in kan. Dus aansluiten daar is niet mogelijk.
Deze is toch niet verzegeld ? Normaal gereedschap om te openen ?
3. De connectie op de invoer is met een krone-prikker, en die heb ik niet.
Die tool kost niet veel, maar het kan toch met simpel gereedschap denk ik. De Proximus bekabeling mag je wel niet aankomen, de 2 stijglijn draadjes wel.
4. Ik weet niet welke connectie op de invoer van mij of van mijn buren is.
Kan je uittesten met een analoog telefoontoestel denkt ik.

Nou ja, het is altijd mogelijk, maar je moet je natuurlijk niet in de problemen steken.
Ubuntu Mate 24.04
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Kleine nota Iacer, ik ben een ex-belgacom technieker. Ik weet heus wat ik moet doen om mijn lijn te testen.

- De huisbaas is de firma die het gebouwencomplex geplaatst heeft en dit appartement heeft gehouden als "investering". Ik heb deze zelfs nog nooit gezien of gehoord. Toen ik een mail stuurde over mijn huur heb ik daarop geen antwoord gekregen, dus ik betwijfel dat hij ook maar enige f*ck geeft over wat ik doe met de stijglijn.

- De invoer in een appartement moet normaal wel "verzegeld" (op slot) zijn. "Normaal" moet daar zo'n blauw kastje hangen dat geopend wordt met dezelfde kruissleutel van de oude grijze KVD's. Bij mij (en waarschijnlijk overal) ligt die deur los op de grond.

- Gij denkt toch niet dat ik een analoog telefoontoestel ga kopen om te weten te komen wat mijn invoer is?
Bssoft
Premium Member
Premium Member

@Moderator, kan men een aparte topic aanmaken enkel over een stijglijn a.u.b. want de laatste berichten gaan enkel daar over ?

[Mod] DONE!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Misschien wel een goed idee, maar wat betreft die stijglijn laat ik het hierbij.
Ubuntu Mate 24.04
Bssoft
Premium Member
Premium Member

Trojan schreef:Klopt, maar als het probleem na de invoer ligt moet ik dokken. (tenzij er een of andere policy is gekomen waar ik nog niet van weet.)
(stijglijn is ook ten koste van de klant)
Dat is nieuw voor mij .... dus als de kabel tussen de invoer en de NTP door RTT/Belgacom/Proximus verpruts is moet de klant die betalen ?
Die policy heb ik nooit gelezen in elk geval !

Nogmaals een stijglijn word zo maar niet slecht en heeft een rede, hetzij fout RTT/Belgacom/Proximus hetzij fout van iemand anders !
En inderdaad als de fout iemand anders heeft gedaan vind ik ook dat Proximus voor die kosten niet moet opdraaien !
Inderdaad zijn sommige huisbazen niet altijd meewerkend, maar dat is dan een gevecht tussen de huurder en verhuurder !
Trojan schreef:Ik zeg toch nergens dat de stijglijn slecht is geworden ?
Bssoft schreef: Als een stijglijn (VVT/Polivinyl/UTP) -------------------
Er staat toch "Als een stijglijn ....." er staat toch niet "Als jouw stijglijn ....."
Trojan schreef:De invoer in een appartement moet normaal wel "verzegeld" (op slot) zijn. "Normaal" moet daar zo'n blauw kastje hangen dat geopend wordt met dezelfde kruissleutel van de oude grijze KVD's. Bij mij (en waarschijnlijk overal) ligt die deur los op de grond.
Aansluitdoos  20 paar (4) Belgacom.jpg
"Normaal" is een groot woord .... zoals "waarschijnlijk overal" ook een groot woord is !
Trojan schreef:Gij denkt toch niet dat ik een analoog telefoontoestel ga kopen om te weten te komen wat mijn invoer is?
Inderdaad is niet nodig, iedereen met een gewone gereedschapstas kan zoeken waar zijn lijn toekomt.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Bssoft schreef:Dat is nieuw voor mij .... dus als de kabel tussen de invoer en de NTP door RTT/Belgacom/Proximus verpruts is moet de klant die betalen ?
Die policy heb ik nooit gelezen in elk geval !
Jij misschien niet, maar ik wel. Ik kan het niet meteen terug vinden, maar we kregen zelfs een mooie tekening mee waarin aangeduid wordt tot waar de verantwoordelijkheid van Belgacom stopt. En dat is ALTIJD bij de invoer. Belgacom doet wel een geste door de stijglijn gratis aan te sluiten (op een bestaand abonnement), maar de plaatsing, herstelling, onderhoud ed zijn altijd voor de eigenaar.

Als ik die tekening terug vind zal ik ze hier wel eens posten.
Bssoft
Premium Member
Premium Member

Trojan schreef:Als ik die tekening terug vind zal ik ze hier wel eens posten.
Je moet die niet zoeken, ik heb regelmatig naar klachten gaan kijken zowel bij de R.T.T. als Belgacom nog .... (tot 2011).
Klachten komende van: teleboetieks/technische diensten/storings diensten/directie.
Wat ik wel weet is dat er sommige graag een reglement interpreteren zoals ze willen.

En zijt maar zekers dat de klant niet moet betalen als het de fout was van een RTT/Belgacom prutser.
De prutser kon dan al naargelang zijn fout een "sigaar krijgen" bij:
RTT ===> Sectiechef/ingenieur/directie.
Belgacom ===> Coach/manager/directie.
Meestal waren die prutsers daarna wat minder prutser !

De privé aannemers die voor Belgacom werken die krijgen daarvoor een "boete", het regent daar regelmatig boetes
en geen klein beetje ....

Idem dito voor dozen zonder deksel (al dan niet met slot).
En was jij ook van dat principe: "ik heb dat deksel er niet afgenomen het was die voor mij" en het deksel bleef liggen op de grond ?
Ook regelmatig gaan naar kijken of die van de technische dienst, cel fraude, die eens gingen kijken en zijt maar zekers dat er dan
sommige een shot in hun achterwerk kregen.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Bssoft schreef:En was jij ook van dat principe: "ik heb dat deksel er niet afgenomen het was die voor mij" en het deksel bleef liggen op de grond ?
Wat insinueer je soms?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Soit, na veel uitvallen eindelijk maar eens de stap gezet om mijn modem rechtstreeks op mijn invoer te plaatsen.

Zie hieronder voor de voor en na waardes.

Tot mijn grote spijt gaat het telkens over een ander profiel waardoor een 1:1 vergelijking niet mogelijk is.
MAAR, de na waardes zijn zeker goed genoeg om op zen minst een stabiele lijn te "garanderen", de downstream dan toch. De upstream zit blijkbaar op zijn maximum, en dat baart mij zorgen, want deze zou net het minst onderhevig aan storing moeten zijn itt de downstream.

Het bewijst volgens mij ok dat die profielen tegenwoordig dynamisch zijn en ad-hoc verhoogd of verlaagd worden naargelang de kwaliteit. Ik heb op zen minst nooit die "meet-periode" gehad waar de lijn een maand lang vast staat op een lage snelheid om te zien of die stabiel genoeg is. Ondanks alle onderbrekingen heeft de lijn nooit langer dan een dag (of zelfs een paar uur) op lager dan 70Mbit gestaan om snel weer naar 100Mbit te gaan.

Als de kwaliteit niet verbeterd ga ik eens mijn contacten aanspreken om de waardes van bij de installatie op te vragen, en tegelijk ook eens meten op de invoer om te zien of de stijglijn al dan niet slecht zou kunnen zijn. (wat ik ten sterkste betwijfel)

Downstream current bit rate:   74.071 kbps
Upstream current bit rate:     14.998 kbps

Downstream max bit rate:       76.052 kbps
Upstream max bit rate:         18.028 kbps

Downstream attenuation:        13,0 dB

Downstream noise margin:       6,8 dB
Upstream noise margin:         6,9 dB

VDSL2 profile:                 unknown
DLM:                           unknown
Repair:                        unknown
Distance (estimated):          249 m

Downstream current bit rate:   99.999 kbps

Downstream max bit rate:       126.135 kbps
Upstream max bit rate:         14.998 kbps

Downstream attenuation:        11,1 dB

Downstream noise margin:       14,7 dB
Upstream noise margin:         13,3 dB

VDSL2 profile:                 17a
DLM:                           yes
Repair:                        no
Distance (estimated):          236 m
nolfie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Trojan schreef:

Upstream max bit rate:         14.998 kbps

Upstream noise margin:         13,3 dB

volgens mij kan de upstream noise margin nooit 13.3 db zijn als de current bit rate en de max bit rate dezelfde waarde (zijnde 14.998 kbps) hebben.
Afbeelding
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Dan vermoed ik dat er een bug in de applicatie zit.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Trojan schreef:Soit, na veel uitvallen eindelijk maar eens de stap gezet om mijn modem rechtstreeks op mijn invoer te plaatsen.
Je bedoelt rechtsreeks op de intro in de kelder (stijglijn afgekoppeld) ?
Trojan schreef:Zie hieronder voor de voor en na waardes.
Het is wel zeer duidelijk dat jouw probleem de stijglijn is.
  • Boven (voor) krijg je 74/15 (onbestaand profiel).
    Op de intro (na) krijg je 100/15 (met grote marge).
Trojan schreef:Tot mijn grote spijt gaat het telkens over een ander profiel waardoor een 1:1 vergelijking niet mogelijk is.
MAAR, de na waardes zijn zeker goed genoeg om op zen minst een stabiele lijn te "garanderen", de downstream dan toch.

Het bewijst volgens mij ook dat die profielen tegenwoordig dynamisch zijn en ad-hoc verhoogd of verlaagd worden naargelang de kwaliteit.
Ik denk dat je de verkeerde conclusie trekt.
Volgens mij heb je in beide gevallen een 100/15 profiel. Dat is de maximum waarde waarop de modem mag syncen.
De reden waarom de "voor" waarde maar 74 mbps is, is wegens de kwaliteit van de stijglijn.
Hoewel de modem tot 100 mpbs mag syncen (=profiel), is deze snelheid onmogelijk wegens de slechte kwaliteit van de lijn.
De modem en de DSLAM onderhandelen tijdens de handshake op welke snelheid kan gesynct worden, met een target SNR van min 6dB.

Het is dus niet zo dat de "profielen" dynamisch zijn en ad-hoc verhoogd of verlaagd worden, maar indien het toegekend profiel hoger is dan wat de lijn aankan (wat zeldzaam is), dan wordt inderdaad de sync snelheid dynamisch aangepast (target SNR).
Trojan schreef:De upstream zit blijkbaar op zijn maximum, en dat baart mij zorgen, want deze zou net het minst onderhevig aan storing moeten zijn itt de downstream.
Niet op letten, een foutje in de meting (bug in de b-box).

Als je de modem nu rustig op de intro laat staan, krijg je straks misschien nog een DLM verhoging naar 100/20 :-) .
Conclusie: trek een nieuwe stijglijn, of controleer alle mogelijke verbindingspunten op die stijglijn.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de uitleg.

Kleine correctie wel, de modem steekt nu nog op de invoer in mijn appartement, niet die van het gebouw. De stijglijn is nog steeds aangesloten.

Als dat van die upstream een bug is vermoed ik dat mijn lijn nu wel in orde zou moeten zijn. Ik ga ze alvast zo nog een week laten hangen en dan eens mijn verbindingstijden nakijken op myproximus.

Wat ik bedoel met die dynamische profiel is dat je niet meer zoals 'vroeger' een maand of langer vast zat aan een lager profiel, om te zien of uw lijn wel stabiel is, alvorens dlm in gang schiet en uw lijn omhoog zet. Althans dat is mijn bevinding aangezien mijn lijn sinds het begin nooit echt stabiel heeft gewerkt en ik toch nog steeds 100Mbit krijg.

Nu, als die upstream 15Mbit of zelfs 20Mbit kan halen, dan mogen ze wat mij betreft deze ook eens helemaal open zetten voor gebruik ipv te cappen op 5/6Mbit. :(
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Ik probeer mijn lijn ook op te krikken, ik heb ondertussen de koperdraden die boven op de NTP aankomen, mooi egaal geschraapt en mijn "Downstream noise margin" is ondertussen van 12.9 naar 17.2 gestegen. Als ik het mij goed herinner is dat een goed teken, 6 was de kritieke drempel. Ondertussen ben ik aan het twijfelen om beneden aan de intro ook alles egaal te gaan schrapen. Dit zit in zo een oranje soort van lusterklem, als ik die ook egaal schraap is misschien mijn probleem verholpen. Alvast dank ik Phillipe_D voor zijn hulp in dit verhaal.

BEGIN:

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     20.000 kbps

Downstream max bit rate:       76.496 kbps
Upstream max bit rate:         27.963 kbps

Downstream attenuation:        13,5 dB

Downstream noise margin:       12,9 dB
Upstream noise margin:         11,0 dB

DLM:                           no
Distance (estimated):          314 m
Ondertussen:

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     20.000 kbps

Downstream max bit rate:       76.236 kbps
Upstream max bit rate:         28.089 kbps

Downstream attenuation:        13,5 dB

Downstream noise margin:       17,2 dB
Upstream noise margin:         11,4 dB

DLM:                           no
Distance (estimated):          310 m
[Mod edit] afgesplitst uit de "Bbox3 Sagem Tool" topic
Laatst gewijzigd door philippe_d 23 jan 2016, 15:12, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: zie mod break
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Wat bedoel je juist met "egaal schrapen" ? Is dat oxidatie van het koper doen, of de draadjes strekken (rechten) zodat ze beter en uniform contact geven ?
Ubuntu Mate 24.04
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

de koperdraden zijn iets donkerder van kleur, ik schraap de donkere kleur er af. Ik had eerst men draad ingekort, voor een knak uit de kabel te halen. Toen ik dit aansloot was mijn waarde ineens zeer zeer slecht, tot ik het donkere er af schraapte.
EDIT:
het rare is als ik de modem herstart begin ik altijd aan 10.3 en dan stijgt dat gestaag naar 17.2 en daar stopt het.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Ik ga morgen mijn modem is rechtstreeks aan de intro beneden hangen, ik heb die kabelverbinders doorgeknipt, alles geschraapt en terug aangesloten. De lijn is terug beter... Als ik met de modem rechtstreeks op de intro direct veel betere waarden krijg, vernieuw ik mijn binnenlijn. Nu mijn vraag is of dit geschikt is:
https://www.alternate.be/goobay/Patchka ... =7&lk=6583
Ik ga dan ook hier een heel nieuw stuk moeten trekken, daar mijn ntp op een totaal andere plaats ga komen.
pyro85
Plus Member
Plus Member

Mooie waarden, 100/20 zit er zeker wel in :-)
Uw max waarde van 20mb upload zal eerder rond de 30 liggen.
TiTanium schreef:Nu mijn vraag is of dit geschikt is:
Netwerkkabel is zeker geschikt (en je hebt direct 3 reserveparen ;)).
Ik zou zelf eerder voor shielded kabel kiezen, zo heb je minder last van andere elektrische leidingen die langs je kabel lopen. Wie weet is dat net de oorzaak van je huidig snelheidverlies.
Dit is ongeveer dezelfde prijs: http://www.bol.com/nl/p/konig-internetk ... 011947351/
Bssoft
Premium Member
Premium Member

TiTanium schreef:de koperdraden zijn iets donkerder van kleur, ik schraap de donkere kleur er af. Ik had eerst men draad ingekort, voor een knak uit de kabel te halen. Toen ik dit aansloot was mijn waarde ineens zeer zeer slecht, tot ik het donkere er af schraapte.
Ofwel is het oxidatie, ofwel is het nog met een laagje vernis er over .... een tool zoals een "krabber" komt dan goed van pas.
Krabber (2).jpg
Krabber (2).jpg (12.42 KiB) 2121 keer bekeken
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

pyro85 schreef:
TiTanium schreef:Nu mijn vraag is of dit geschikt is:
Netwerkkabel is zeker geschikt (en je hebt direct 3 reserveparen ;)).
Ik zou zelf eerder voor shielded kabel kiezen, zo heb je minder last van andere elektrische leidingen die langs je kabel lopen. Wie weet is dat net de oorzaak van je huidig snelheidverlies.
Er wordt tegenwoordig inderdaad meestal UTP kabel gebruikt voor interne bekabeling, stijglijnen naar de intro enz.
Toch denk ik dat, als de afstand redelijk lang is, je toch beter af bent met een goede telefoniekabel (VVT).

De doorsnede van een VVT geleider is 0.6 mm2, waar een UTP kabel maar 0.205 mm2 is (correct me if wrong :wink:).
Zoals we weten is de verzwakking op het signaal (omgekeerd) evenredig met de gebruikte kabeldiameter.
Dus hoe dikkere kabel, hoe minder de verzwakking?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Inderdaad, VVT heeft een dikkere sektie en is zeker aan te raden, zeker voor langere afstanden.
Ubuntu Mate 24.04
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Dan ga ik voor een VVT kabel gaan, maar moet dat een speciale type zijn? VVT-F2 kom ik geregeld tegen.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

F2 toevoegsel wil zeggen : niet vlamverspreidend en zelfdovend voor in kabelbundels
http://www.nexans.be/eservice/Belgium-n ... _elek.html

Staat op alle nieuwe kabels van het type XVB en XFVB ook vermeld.
Ubuntu Mate 24.04
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Kan ik dat in elke winkel krijgen? De afstand gaat wrs wel meevallen, ik ga deze op een andere (logische) plaats laten binnenkomen.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Normaal in doe het zelf zaken en in elektrische groothandelszaken ga je die zeker vinden. In den Brico waarschijnlijk ook.
Ubuntu Mate 24.04
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”