Telenet modem locatie

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
beele
Plus Member
Plus Member
Twitter: MrBeele
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 17 keer

Hallo iedereen,

Een vriend van mij wil bij hem thuis telenet internet nemen.
Hij wil echter zijn modem op het eerste verdiep aansluiten (coax komt binnen in de kruipkelder en wordt daar gesplitst en gaat dan naar alle verdiepingen, zie afbeelding).
Kan dit zonder problemen of moet de telenet modem zo dicht mogelijk bij het punt van binnenkomst aangesloten worden?

Het trekken van ethernet door het huis (of het gebruik van wifi/powerlines) is NIET mogelijk.

In de afbeelding is de blauwe coax diegene die binnenkomt, de zwarten vertrekken naar de aansluitpunten.
Bijlagen
IMG_20141011_172404.jpg
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 283 keer
Bedankt: 98 keer
Te Koop forum

Telenet sluit zo dicht mogelijk bij het punt van binnenkomst aan, zeker niet na een splitter.
beele
Plus Member
Plus Member

Momenteel zijn geen van de coax kabels in gebruik, en dit is ook niet de bedoeling in de toekomst (enkel de modem aansluiting - dus 1 van de 4 gaat aangesloten zijn).
Dus kan eventueel die splitter ervantussen (en zijn de andere aansluitingen niet bruikbaar).
nolfie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

er zijn twee mogelijkheden:

1) telenet vervangt de splitter door een versterker.

gevolg: Je kan op alle plaatsen nog naar TV kijken BEHALVE op de plaats waar je de modem wil zetten. Deze coax zal je nodig hebben om aan te sluiten op de modem en deze opnieuw splitsen is niet toegelaten. (je zal ook niet alle zenders ontvangen als je dat doet)

2) telenet koppelt de inkomende coax door met de coax die naar het eerste verdiep loopt. Daar zet je dan de versterker en de modem.

gevolg: Je kan enkel maar TV kijken op het eerste verdiep. Alle andere coaxkabels zijn gesupprimeerd.
Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Of je trekt door een van de wachtbuizen een 2de coax(terugloop nr splitter)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

nolfie schreef:er zijn twee mogelijkheden:

1) telenet vervangt de splitter door een versterker.
gevolg: Je kan op alle plaatsen nog naar TV kijken BEHALVE op de plaats waar je de modem wil zetten. Deze coax zal je nodig hebben om aan te sluiten op de modem en deze opnieuw splitsen is niet toegelaten. (je zal ook niet alle zenders ontvangen als je dat doet)

2) telenet koppelt de inkomende coax door met de coax die naar het eerste verdiep loopt. Daar zet je dan de versterker en de modem.
gevolg: Je kan enkel maar TV kijken op het eerste verdiep. Alle andere coaxkabels zijn gesupprimeerd.
Ik zou kiezen voor optie (1), en Telenet de splitter laten vervangen door hun NIU. Je moet dan wel een stopcontact voorzien.
Op de modem uitgang van de NIU komt dan de coax die naar de eerste verdieping gaat.
Daar komt dan de modem.

Als je ooit later ook TV wilt op deze verdieping, kan je volgens mij - in tegenstelling tot wat nolfie beweert - de coax terug splisten door er een 2de NIU te plaatsen (bijvoorbeeld het "living" model). Dat is zeer ongebruikelijk, maar heb me laten vertellen dat dit wel degelijk werkt.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Iirc klopt Philippe's uitleg niet helemaal.

In de kelder komt zoiezo een NIU. (ik leg dadelijk uit waarom)
Je moet op het 1e verdiep dan een nieuwe NIU plaatsen, zo'n wandmodel ofzo. Dit moet wel degelijk een NIU zijn, geen versterker of splitter.

De NIU filtert namelijk alle signalen behalve het datasignaal, zodat er geen upward traffic mogelijk is op de andere lijnen, om interferentie te voorkomen. Enkel de datalijn is ongefilterd.
Komt de datalijn boven aan, dan moet je daar een NIU op plaatsen die split tussen een ongefilterde dataconnectie voor de modem, en een gefilterde connectie voor tv en radio.
Doe je dit fout, dan ga je bij jou en je buren mogelijk storingen veroorzaken, en daar is telenet echt niet content mee.
Daarom dat telenet zijn NIU rechtstreeks op de inkomende kabel zet.

Maar het kan dus. Gewoon zelf je modem afkoppelen en een andere kabel op de datalijn op de NIU aansluiten die naar boven gaat. Vraag ns aan je installateur, misschien is hij bereid tips te geven. Hj gaat hem zelf wss beneden hangen. Voorzie een houten plankje ofzo dat hij geen gaten maakt, dan kan je het plankje gewoon integraal naar boven sleuren.

Ik vraag me wel af wat installateurs doen als er op de plaats waar de lijn binnenkomt, en waar ze de NIU plaatsen, geen stroomvoorziening is voor de modem.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Stroom voorzien is de taak van de klant, staat ook in de voorwaarden vermeld...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

En als de klant zegt "de stroom is voorzien op de eerste verdieping, waar ik wil dat de modem gezet wordt" ?
De infrastructuur laat mss niet toe zomaar een stroomleiding bij te leggen, de coax ligt er al.

beele
Plus Member
Plus Member

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Het plan is enkel om internet te leggen, geen televisie.

Als ik het goed begrijp moet de coax splitter in de kelder dan vervangen worden door een NIU. Dan worden de coax kabels op de NIU aangesloten (i.p.v. op de splitter) en dan kan de modem aan eender welk punt (de eerste verdieping) aangesloten worden.

Stopcontacten zijn voorhanden in de kelder dus daar de NIU plaatsen is geen enkel probleem.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

ITnetadmin schreef:Iirc klopt Philippe's uitleg niet helemaal.
Wat klopt er niet aan mijn uitleg?
Volgens mij zeg ik precies hetzelfde als jij ???
beele schreef:Dan worden de coax kabels op de NIU aangesloten (i.p.v. op de splitter) en dan kan de modem aan eender welk punt (de eerste verdieping) aangesloten worden.
Niet aan "eender welk punt" ...
- alleen aan de coax die op de "modem poort" aangesloten is op de NIU (er kan maar één coax op die poort aangesloten zijn).
- de coax moet rechtstreeks op de modem komen (geen televisie aansluitdoos ertussen, waar er nog wat filter electronica in zit).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
beele
Plus Member
Plus Member

Niet aan "eender welk punt" ...
- alleen aan de coax die op de "modem poort" aangesloten is op de NIU (er kan maar één coax op die poort aangesloten zijn).
Dat bedoelde ik :) Had me beter moeten uitdrukken, dus op eender welk aansluitpunt dat in de kelder dan op de modem poort steekt.
- de coax moet rechtstreeks op de modem komen (geen televisie aansluitdoos ertussen, waar er nog wat filter electronica in zit).
Dit gaat wel een probleem zijn volgens mij. De coax aansluitpunten zitten inderdaad in contactdozen in de muur. Kan dit gemakkelijk opgelost worden? Of vervangen worden door een versie zonder filterelektronica?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

beele schreef:Of vervangen worden door een versie zonder filterelektronica?
Zoiets bestaat inderdaad: zoek misschien een model met F-connector, dan heb je een goede vaste verbinding.

En zorg ervoor dat je een aansluitpunt gebruikt waar de coax van de kelder direct op uitkomt, en niet doorgelust is van de ene kamer naar de andere (wat soms kan voorkomen, gezien er maar één coax per verdieping voorzien is, en er misschien meerdere aansluitpunten zijn op iedere verdieping?)
franjo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 14 keer

Die dinh FA-2323 zou geen splitter maar een versterker met externe voeding kunnen zijn. Op de foto zijn 2 draadjes ( grijs zwart) te zien die aan de achterkant uitkomen
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:Iirc klopt Philippe's uitleg niet helemaal.
Wat klopt er niet aan mijn uitleg?
Volgens mij zeg ik precies hetzelfde als jij ???
Whoops. Bij nalezen klopt dat. Mijn excuses; ik was duidelijk niet goed meer wakker :-)

beele
Plus Member
Plus Member

Ik kreeg nog net deze foto doorgestuurd van het aansluitpunt op de eerste verdieping.

Dus gewoon de wandcontactdoos vervangen op deze plek door een model met type F connectoren zou voldoende moeten zijn?
(De coax op de foto komt in de kelder rechtstreeks uit zonder verdere lussen/aftakkingen)
Bijlagen
IMG_20141012_120638[1].jpg
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Er mag mss geen klassieke tv wanddoos tussenstaan (geen idee daarvan), maar als je ook tv op dat contactpunt wil aansluiten, MOET er wel een NIU (je hebt er die op wanddozen lijken) bijkomen, om de tv en radio lijnen van een filter te voorzien, en de datalijn af te scheiden.

Ik heb vroeger een splitter gehad voor mijn modem, op een oud appt, die zo breed was als een wandcontactdoos, en 3 uitgangen had (tv, radio, en modem). Daar werkte dat blijkbaar wel op die wanddoos.

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Wat als je de telenet modem gewoon beneden zet , UTP naar boven trekt ipv die coax en daar dan een (wifi) router op aansluit?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

De coax ligt er al, ik denk dat het makkelijker wordt gewoon de modem te verhuizen.
De NIU in de kelder moet er toch komen. Het is dus een NIU ipv wanddooS bijsteken boven versus een cat5/6 kabel bijtrekken.

Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ligt het nu aan mij?
Hij wil géén TV.
Dan is het heel simpel. Telenet moet de blauwe binnenkomende kabel rechtstreeks verbinden met de zwarte kabel die boven aan het doosje uitkomt.
Op dat doosje zet Telenet dan een WKD NIU (NIU in de vorm van een TV doosje). Daar zet je dan de modem.
Kees is klaar...
En als je echt wil, kan je dan ook nog op die plaats TV kijken.
De andere coax kabels zijn dan uiteraard buiten dienst.

Wil je toch overal TV, dan staat hierboven al de oplossing : twee NIU's.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik betwijfel dat ze dat gaan doen. Hun installateurs hebben duidelijke instructies: aansluiten op het eerste punt na de kabel in huis is.
Vandaar: steek daar een NIU en laat de kabel naar boven lopen en verplaats de modem zelf. Steek eventueel daar nog een NIU, dan is het ook "af" en kan niemand nog iets verkeerd inpluggen later.

Als je de modem boven rechtstreeks aansluit, loop je later weer het risico dat ze daar mogelijk een tv op aansluiten via een splitter of gewone wanddoos.

Als je het direct juist doet heb je ook het voordeel dat de coax klaar is voor eventuele tv's later. Anders gaan ze dat later gegarandeerd zelf doen met een splitter/versterker ipv een NIU.

Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Telenet heeft al wat meer moeite met het plaatsen van twee NIU's, gewoon omdat dit niet in het kostenplaatje zit.
Daarentegen zullen ze zeker geen probleem hebben om die door te verbinden, op voorwaarde dat de coax naar boven dubbel afgeschermd is.
Er valt zo ook niks verkeerd in te pluggen. Het aansluitpunt wordt alzo verplaatst naar boven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Dat denk jij. Als de eigenaars later die andere coaxen terug willen verbinden, gaan ze dus gegarandeerd een gewone splitter/versterker halen in de winkel.

Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”